Zmiany prawne w e-commerce w 2021 roku. Co musisz o nich wiedzieć?

Katarzyna Kwartnik
Własna firma

1 stycznia 2021 weszły w życie zmiany prawne w e-commerce. Dotyczą one przede wszystkim zwrotów towarów, dlatego muszą się do nich zastosować wszystkie sklepy internetowe.

Nie ma jednak powodów do obaw – w rzeczywistości nowe regulacje nie są nadmiernym obciążeniem, nie wymagają też dużych nakładów pracy.

Na czym dokładnie polegają więc zmiany w e-commerce w 2021 roku i co musisz zmienić w swoim sklepie? Wszystko wyjaśniamy w poniższym artykule.

Zmiany w prawie w e-commerce w 2021 – o co w nich chodzi?

O zmianach w prawie konsumenckim w branży e-commerce mówi się od dawna. Nowe regulacje miały być wprowadzone już w lipcu 2020, jednak ze względu na pandemię termin przesunięto.

Budzą one dość duże zainteresowanie, bo dotyczą wszystkich sprzedawców, zawierających umowy na odległość. Chodzi więc nie tylko o właścicieli sklepów internetowych, ale także osoby sprzedające w sieci za pośrednictwem wszystkich innych kanałów – Allegro, eBay, Empik Marketplace itd.

Przedsiębiorca = konsument?

Zasady obowiązujące do 31.12.2020 głosiły, że konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Takiego prawa nie mieli przedsiębiorcy, dokonujący zakupu na firmę. 

Właśnie ta kwestia uległa zmianie.

Od stycznia 2021 przedsiębiorcy, kupujący na firmę, zyskają takie uprawnienia. Pod warunkiem, że zakup nie ma charakteru zawodowego. 

Co nowe zmiany w prawie konsumenckim oznaczają w praktyce?

Oto przykładowe sytuacje, w których będzie mieć zastosowanie nowe prawo w e-commerce:

Przedsiębiorcy, niezależnie od branży, bardzo często wynajmują biura. Wliczanie wydatków związanych z ich utrzymaniem czy wyposażeniem w koszty prowadzenia działalności jest jak najbardziej zasadne.

Załóżmy więc, że właściciel agencji marketingowej kupuje oczyszczacz powietrza – na fakturę. W takiej sytuacji będzie traktowany jako zwykły konsument. Zakup nie ma charakteru zawodowego – firma nie zajmuje się przecież handlem wspomnianymi oczyszczaczami.

Gdy jednak ten sam przedsiębiorca kupuje narzędzie marketingowe, którego potrzebuje do świadczenia usług swoim klientom, zakup będzie miał już charakter zawodowy.

Jak określić, czy zakup ma charakter zawodowy?

Aby tak było, zakupiony przedmiot musi pokrywać się zakresem wykonywanej działalności. Można sprawdzić to na stronie CEIDG, analizując kody PKD przypisane do danego przedsiębiorcy. 

Jeżeli więc ktoś o kodzie 73.11 Z (działalność agencji reklamowych), kupuje kuchenkę mikrofalową, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że taki zakup nie ma charakteru zawodowego.

Podobnie, gdy przedsiębiorca z kodem 62.01 Z (działalność związana z oprogramowaniem) kupuje samochód.

Jaką taktykę obrać w świetle zmian?

Wiesz już, co oznaczają najnowsze zmiany w e-commerce. Możesz zastosować się do nich na 3 sposoby:

  • Przed zakupem weryfikować, czy klient jest przedsiębiorcą dokonującym zakupu w celach niezawodowych – np. wprowadzając w swoim sklepie stosowny checkbox.
  • Przyznać prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni wszystkim przedsiębiorcom – bez wyjątku.
  • Po zakupie weryfikować, czy zakup ma charakter zawodowy – poprzez ręczne sprawdzanie kodów PKD.
Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Zmiany w e-commerce w 2021 roku – jakie prawa zyskują przedsiębiorcy?

Uprawniania do zwrotu wiążą się z dostępem do innych, wynikających z tego przywilejów, z których do tej pory mogli korzystać jedynie prywatni konsumenci.

Klauzule niedozwolone w regulaminach

Od stycznia przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów niezawodowych, będą chronieni przed klauzulami niedozwolonymi w regulaminach sklepów internetowych.

Przypomnijmy, że klauzule niedozwolone to zapisy, które są niezgodne z dobrymi obyczajami lub prawem konsumenckim. Najczęściej dotyczą one właśnie ograniczeń w zakresie zwrotów czy reklamacji towarów.

Jeżeli więc do tej pory w Twoim regulaminie figurowały kontrowersyjne zapisy, z zastrzeżeniem, że nie dotyczą one konsumentów, musisz jak najszybciej zaktualizować takie postanowienia w zgodzie z najnowszym prawem.

Rękojmia

Nowe prawo konsumenckie rozszerza również uprawnienia przedsiębiorców, dokonujących zakupów niezawodowych, w kwestii rękojmi. 

👉 Warto jednak pamiętać, że cały czas istnieje możliwość wyłączenia lub ograniczenia rękojmi w umowie.

Uznanie reklamacji po upływie 14 dni

W sytuacji, jeśli nie w ciągu 14 dni nie odniesiesz się do reklamacji zgłoszonej przez przedsiębiorcę, który żąda wymiany produktu, obniżenia jego ceny, czy naprawy, żądanie takiego konsumenta zostanie uznane za uzasadnione.

Istnienie wady fizycznej

Jeżeli wada produktu ujawni się w ciągu roku od jego wydania, przedsiębiorca nie będzie musiał udowadniać, że istniała ona już w momencie owego wydania. Obowiązek obalenia tego domniemania będzie spoczywał na sprzedawcy.

Wymiana lub naprawa

Od stycznia 2021 przedsiębiorca-konsument może zadecydować, czy chce wymienić wadliwy towar, czy wyeliminować usterki. Sprzedawca nie ma prawa sprzeciwić jego wyborowi, chyba że dane rozwiązanie jest niemożliwe lub wyjątkowo trudne do realizacji.

Wydłużenie okresu przedawnienia

Bieg terminu przedawnienia roszczeń klienta nie może się zakończyć przed upływem 2 lat od zakupu produktu.

Co musisz zmienić w regulaminie sklepu w związku z nowymi regulacjami?

Tak naprawdę wystarczy dodać do niego fragment mówiący o tym, że prawo do zwrotu w ciągu 14 dni przysługuje również przedsiębiorcom, których zakupy nie mają charakteru zawodowego.  Zaktualizować należy również zapisy dotyczące rękojmi.

Ich dokładną treść radzimy skonsultować z prawnikiem, który przygotowywał dla Ciebie regulamin.

Zmiany w prawie w e-commerce w 2021 – podsumowanie

Jak widzisz, nowe regulacje nie wymuszają na właścicielach sklepów internetowych żadnych drastycznych kroków. Wystarczy jedynie wprowadzić delikatne zmiany w polityce zwrotów.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z nowymi przepisami, skontaktuj się z prawnikiem.

👉 Przeczytaj także: Jak unikać zwrotów w e-commerce?

4.67 avg. rating (93% score) - 15 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.