Jak napisać regulamin sklepu internetowego? Wszystko, co musisz wiedzieć

Katarzyna Kwartnik
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Każda transakcja między Tobą a kupującym to umowa sprzedaży. Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego da Ci pewność, że zawsze będzie ona korzystna. Dokument będzie też swoistym zabezpieczeniem dla obu stron. Jego stworzenie wymaga jednak sporej dawki wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów.

Co musi się znaleźć w regulaminie e-sklepu? Kiedy pisać go samodzielnie, a kiedy powierzyć to zadanie specjalistom?

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Na długo zanim napiszesz pierwszą literę, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że prawidłowo napisany regulamin powinien być:

  • jasny, przejrzysty i czytelny,
  • zgodny z aktualnym prawem,
  • dostępny dla wszystkich potencjalnych klientów.

Pamiętaj także regularnych aktualizacjach regulaminu – zawsze w przypadku zmiany prawa lub charakteru świadczonych usług.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Nie ma jednoznacznych regulacji, określających, co powinno się w takim dokumencie znaleźć. Na jego obowiązkowe elementy wskazuje kilka aktów prawnych: ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o prawach konsumentach, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz odpowiednie rozporządzenia i akty prawa unijnego (np. RODO).

Zgodnie z ich treścią powinieneś zawrzeć w regulaminie e-sklepu między innymi:

  • Wstęp/Postanowienia ogólne, czyli informacja o tym, kto jest sprzedawcą i do kogo kierowany jest regulamin.

    regulamin-wstep

  • Opis sprzedawanych produktów lub świadczonych usług. Powinna być to tylko krótka, ogólna charakterystyka, której nie należy mylić z opisem produktów w sklepie internetowym.

    charakterystyka-produktow-regulamin-sklepu

  • Opis warunków świadczenia usług drogą elektroniczną.

    swiadczenie-uslug-droga-elektroniczna-regulamin

  • Informację o sposobach i terminach dokonywania płatności.
    platnosci-regulamin-sklepu-internetowego
  • Informacje o kosztach i sposobach dostawy towaru.
    dostawa-regulamin-sklepu
  • Informacje o zwrotach towaru.
    zwrot-regulamin-sklepu-internetowego
  • Informację o możliwości reklamacji i jej warunkach.
    reklamacja-regulamin-sklepu
  • Informacje o warunkach rozwiązania umowy.
    rozwiazanie-umowy-regulamin-sklepu
  • Warunki subskrypcji newslettera.
    newsletter-regulamin-sklepu-internetowego
  • Informację o odpowiedzialności za wady produktów.
    odpowiedzialnosc-za-wady-regulamin
  • Informację o możliwości rozstrzygania sporów konsumenckich na platformie ODR.
    rozsztrzyganie-sporow-regulamin

Powyższe przykłady pochodzą z istniejących sklepów internetowych i zostały zamieszczone wyłącznie w celu inspiracyjno-informacyjnym.

Gdzie umieścić dokument?

Na pewno z doświadczenia wiesz, że aby dokonać zakupu w sklepie internetowym, trzeba zaakceptować regulamin. Tak samo sytuacja powinna wyglądać w Twoim sklepie.

Oprócz tego, odnośnik regulaminu powinien znaleźć się w stopce Twojego sklepu lub innym, widocznym miejscu. Wiele sklepów decyduje się na zamieszczenie regulaminu w formie załącznika w pliku pdf. To dobra decyzja, zwłaszcza jeśli trafisz na dociekliwych klientów, którzy będą chcieli do niego wracać bez konieczności wyszukiwania go na Twojej stronie.

Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Teoretycznie nie. Konieczne jest jednak posiadanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną – a sprzedaż internetowa się do nich zalicza.

Sklepy internetowe jednak nie tylko z tego względu decydują się na jego posiadanie. Regulamin to gwarancja bezpiecznego przebiegu transakcji – zarówno dla Ciebie, jak i klienta. Co więcej, w dobie rosnącej świadomości konsumenckiej, wiele osób może zrezygnować z zakupów w Twoim sklepie, jeśli nie będzie miało okazji zapoznać się z jego regulaminem.

Regulamin sklepu internetowego – cena

Koszt napisania regulaminu oczywiście zależy od tego, czy dysponujesz aktualną wiedzą w zakresie prawa. Jeśli tak nie jest lub zwyczajnie nie masz czasu na tworzenie obszernego dokumentu, znacznie korzystniej będzie powierzyć to zadanie specjalistom.

Skorzystaj z kreatora regulaminu

Nie jest to duży koszt – jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z usług naszych partnerów, zapłacisz jedynie 195 zł za prawidłowo, zgodnie z RODO i przejrzyście napisany regulamin.

To znacznie mniejszy wydatek niż opłacenie kary, którą zapłacisz za umieszczenie w dokumencie klauzul niedozwolonych, co często się zdarza w przypadku regulaminów pisanych przez amatorów. Może ona wynosić nawet 10% Twoich przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Czym są owe groźne klauzule?

Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego

Klauzula niedozwolona to zapis, który jest niezgodny z dobrymi obyczajami lub prawem konsumenckim. W przypadku sklepów internetowych są to najczęściej ograniczenia w zakresie zwrotów czy reklamacji towarów.

To najdokładniejsza charakterystyka, jaką możemy przytoczyć – nie ma bowiem nigdzie wykazu owych przewinień, istnieje jedynie rejestr, który jest stale uzupełniany. Pamiętaj jednak, że jeśli nie znajdziesz w nim podobnego zapisu, jak w Twoim regulaminie, nie możesz mieć 100% pewności, że jest on dozwolony.

Oto kilka przykładów klauzul niedozwolonych:

  • Koszty przesyłki nie są zwracane.
  • Zwrot towaru możliwy jest do 3 dni roboczych od daty zakupu (i każdej krótszej od ustawowych 14 dni).
  • Ewentualne reklamacje powstałe w czasie użytkowania po zamontowaniu produktu należy kierować bezpośrednio do producenta.

Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony przez UOKiK znajdziesz tutaj.

Regulamin a polityka prywatności

Polityka prywatności to osobny dokument, który nie jest zawarty w regulaminie sklepu internetowego. Po wprowadzeniu RODO słyszał o nim na pewno każdy przedsiębiorca. Najważniejsze kwestie, które powinny się tam znaleźć, to informacja o celu i sposobie przetwarzania danych osobowych oraz plików cookies. Pamiętaj, że umieszczenie na stronie polityki prywatności to najłatwiejszy sposób na spełnienie obowiązku informacyjnego wobec swoich klientów.

Korzystając z usług naszego Partnera, politykę prywatności otrzymasz gratis wraz z regulaminem.

Na zakończenie

Jeszcze raz to podkreślimy – regulamin sklepu internetowego to bardzo ważny dokument zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów. Jego niezgodna z prawem treść może skutkować utratą zaufania konsumentów, a w jeszcze gorszym wypadku karą finansową.

Szczerze radzimy więc, by podejść do tego zagadnienia poważnie i w razie potrzeby zwrócić się o pomoc do specjalistów.

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.