Jak sprzedawać na Amazon?

Katarzyna Kwartnik
Marketplaces

Wejście Amazona do Polski może zrewolucjonizować nasz rodzimy rynek e-commerce. Nie da się ukryć, że serwis stwarza wiele możliwości dla sprzedawców, a i kupujących kusi wieloma korzystnymi ofertami i programami.

Co warto jednak wiedzieć o samej sprzedaży na Amazonie? Co musisz zrobić, by zacząć tam sprzedawać i z jakimi kosztami się to wiąże? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 👇

Sprzedaż na Amazon – dlaczego warto?

Gdy mowa o platformach zakupowych na świecie, Amazon jest jednym z pierwszych skojarzeń. Zarówno o samym portalu, jak i jego założycielu, Jeffie Bezosie, słyszał dziś praktycznie każdy. Już sama rozpoznawalność marki może więc przyciągnąć do giganta rzesze kupujących i sprzedawców. Czy jednak rzeczywiście warto zawracać sobie nim głowę?

Oto kilka liczb, które mogą Cię przekonać do sprzedaży na Amazonie:

  • Amazon ma 300 milionów aktywnych klientów w ponad 180 krajach.
  • Portal odwiedza 195 unikalnych użytkowników miesięcznie (i to tylko w USA!).
  • Amazon zanotował sprzedaż o łącznej wartości 1,5 miliarda $ – tylko do 2018 roku.
  • Sprzedaż firm zewnętrznych w serwisie Amazon rośnie o 52% rocznie (w porównaniu do 25% dla sprzedaży przez sam Amazon).

👉 Przeczytaj także: Amazon w Polsce. Jak może zmienić się polski rynek e-commerce?

Klienci Sky-Shop będą mieć możliwość wygodnego zarządzania sprzedażą na Amazon. Dwukierunkowa integracja umożliwi m.in. pobieranie zamówień oraz wystawianie ofert z poziomu panelu administracyjnego.

Prace nad stworzeniem integracji trwają – o postępach będziemy informować.

Od czego zacząć sprzedaż na Amazon?

Od wyboru odpowiedniego rodzaju konta. Amazon umożliwia sprzedaż za pośrednictwem dwóch planów: indywidualnego i profesjonalnego.

Plan indywidualny sprawdzi się, gdy:

  • sprzedajesz mniej niż 40 produktów miesięcznie,
  • nie potrzebujesz narzędzi do sprzedaży udostępnianych przez Amazon.

Jest to więc oferta kierowana do amatorów, okazjonalnych sprzedawców, a nie osób, które chcą rzeczywiście zarabiać na portalu. Plan indywidualny to również dobra opcja, gdy dopiero chcesz przetestować możliwości Amazona lub znaleźć swoją niszę.

Jeśli jednak poważnie myślisz o sprzedaży na platformie, rozsądnym rozwiązaniem jest tylko wybór planu profesjonalnego. Wiążą się z tym następujące korzyści:

  • możesz sprzedawać więcej niż 40 przedmiotów miesięcznie,
  • otrzymujesz dostęp do API oraz zaawansowanych raportów sprzedaży.

Dokumenty wymagane podczas rejestracji na Amazon

Do założenia konta profesjonalnego będziesz potrzebować:

  • adresu e-mail lub aktywnego konta klienta Amazon,
  • aktywnej karty kredytowej,
  • danych firmy,
  • ważnego dowodu tożsamości.

Sprzedaż na Amazon – koszty

Sprzedając na Amazon, musisz liczyć się z kilkoma opłatami:

  • Opłatą abonamentową. W przypadku planu profesjonalnego wynosi ona 165,91. Jeśli wybierzesz plan indywidualny, nie będziesz musiał ponosić stałych kosztów, ale za każdy sprzedany przedmiot będzie naliczana opłata w wysokości 4 zł.
  • Prowizjami, które są naliczane przy sprzedaży każdego produktu. Ich wysokość różni się w zależności od kategorii – średnio wynoszą od 8 do 15%. Minimalna wysokość takiej opłaty to 30 centów. Jest ona pobierana, jeśli cena produktu jest niska i prowizja wynosi mniej.
  • Płatnościami za dodatkowe usługi, jak na przykład FBA (Fulfillment by Amazon) czy reklamy.

Wszystkich rozliczeń dokonujesz za pomocą karty kredytowej (lub debetowej) podpiętej do Twojego konta na Amazon. Nie możesz płacić za pośrednictwem tradycyjnych przelewów bankowych ani przez PayPal.

Na skróty

Klienci są po prostu niezadowoleni z Twojego produktu

  • Sklep internetowy z blogiem
  • Integracje z hurtowniami (+310)
  • Pełną funkcjonalność platformy: Allegro, eBay, Facebook i inne
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Twoja pierwsza oferta na Amazon

Listing produktów na Amazonie różni się od tego, który znasz np. z Allegro. Takie same towary, sprzedawane przez różnych sprzedawców, są tam prezentowane w ramach jednej oferty. Chodzi tu o produkty o identycznym kodzie EAN – tej samej marki, koloru, rozmiaru itd.

W praktyce oznacza to, że jeśli ktoś sprzedaje już dany produkt, Twoja propozycja zostanie przypięta do istniejącej oferty. Nie będziesz miał więc możliwości stworzenia jej tytułu ani opisu.

Sprzedawcy, którzy oferują taki sam produkt, mogą jednak współtworzyć informacje na jego temat lub prosić o ich poprawę, jeśli są nieprawidłowe.

karta produktu amazon

Uwaga! Produkty oferowane na Amazon muszą posiadać numer GTIN (Global Trade Item Number), taki jak UPC, ISBN lub EAN. Jeśli dodajesz swoją propozycję do istniejącej oferty, nie musisz podawać identyfikatora produktu – ten już istnieje. Jeżeli jednak wystawiasz nowy produkt, może być konieczny zakup takiego kodu lub złożenie wniosku o zwolnienie z wymogu jego podania.

Dodawanie produktu do istniejącej oferty

Jeżeli chcesz dodać swoją ofertę do istniejącej karty produktu, zacznij od znalezienia identycznego towaru na Amazon. Następnie kliknij w przycisk “Sell yours” (w angielskiej wersji) i uzupełnij wymagane informacje dotyczące swojej oferty (cena, sposób i koszt wysyłki).

Dodajesz ofertę jako pierwszy

Jeżeli dodajesz produkt jako pierwszy, masz pełną kontrolę nad tym, jak będzie prezentować się oferta. Możesz edytować następujące elementy:

Tytuł oferty

Tytuły zgodnie z wytycznymi Amazona powinny zawierać: nazwę marki, modelu, produktu oraz jego typ, liczbę, a jeśli jest to uzasadnione, to również kolor i rozmiar. Tytuł może mieć maksymalnie 200 znaków.

tytul oferty amazon

Punktory

Przed właściwym opisem możesz wyszczególnić najważniejsze cechy danego produktu za pomocą krótkiej listy.

punktory amazon

Zdjęcia produktu

W karcie produktu na Amazon może znaleźć się maksymalnie 7 zdjęć.

Najbardziej rygorystycznie Amazon podchodzi do kwestii zdjęcia głównego. Musi ono przedstawiać produkt na białym tle – bez żadnych dodatkowych treści (np. logo czy haseł reklamowych). Na zdjęciu głównym nie mogą się także znaleźć produkty, które nie są przedmiotem oferty. Jego zalecane wymiary to 1000 x 1000 pikseli.

zdjecie glowne amazon

Radzimy stosować się do tych wymogów – ich lekceważenie grozi blokadą konta.

Co do pozostałych sześciu zdjęć nie ma tak rygorystycznych wymogów. Amazon precyzuje jednak ich wymiary, które powinny wynosić 500 x 500 lub 1000 x 1000 pikseli.

zdjecie produktu amazon

Opis oferty

By stworzyć zachęcający do zakupu opis oferty masz aż 300 słów. To, co się w nim znajdzie, zależy tylko od Ciebie – pamiętaj jednak, by dostarczyć klientom wyczerpujące informacje na temat danego produktu.

Zadbaj również o to, by podzielić opis na sekcje tak, by łatwo było znaleźć czytającym interesujące ich dane. Śmiało możesz rozdzielać go zdjęciami, zawierającymi dodatkowe informacje. W praktyce większość sprzedawców na Amazon prezentuje opisy na grafikach – taka forma jest zdecydowanie najbardziej przyjazna użytkownikom.

zdjecia produktu amazon

 

👉 Dowiedz się więcej o opisach produktów w sklepie internetowym. Śmiało korzystaj z tej wiedzy, by tworzyć skuteczne opisy także na Amazon!

Wysyłka produktów na Amazonie

Amazon stwarza dwie możliwości w zakresie wysyłki produktów do klientów. Możesz zajmować się tym samodzielnie lub skorzystać z rozwiązania Fulfilment by Amazon.

Jakie są wady i zalety tych rozwiązań?

Fulfillment by Merchant – sam realizujesz dostawę

Jeśli sprzedajesz już w jakimkolwiek innym kanale i samodzielnie zajmujesz się realizacją zamówień, samodzielna organizacja wysyłki nie jest dla Ciebie wyzwaniem.

Musisz jednak wiedzieć, że Amazon ma bardzo rygorystyczne wymagania co do wysyłki produktów. Wymaga chociażby, by 90% zamówień było realizowane w ciągu 2 dni roboczych.

Przy dużej sprzedaży samodzielne sprostanie tym standardom może być więc prawdziwym wyzwaniem.

Fulfillment by Amazon

Fulfillment w wykonaniu Amazona to jedno z dużych ułatwień dla sprzedawców, a także gwarancja, że produkty zostaną dostarczone do klientów na czas.

Jak to działa?

  1. Wysyłasz swoje towary do jednego z centrów logistycznych Amazon.
  2. Po złożeniu zamówienia, Amazon zajmuje się jego pakowaniem i wysyłką do klienta.
  3. Co dwa tygodnie na Twoim koncie pojawiają się środki ze zrealizowanych zamówień.
  4. Po stronie Amazona leży kwestia obsługi klienta, a także zwrotów towarów i należności.

Usługa FBA nie jest oczywiście darmowa. Opłaty różnią się w zależności od liczby zamówień oraz zajmowanej powierzchni magazynowej. Miej jednak na uwadze, że dzięki temu możesz zaoszczędzić pieniądze związane z wynajmem magazynu czy zatrudnianiem pracowników.

Amazon stara się o to, by jak najwięcej sprzedawców korzystało z fulfillmentu. Dzięki korzystaniu z FBA zyskujesz:

  • Wyższą pozycję w listingu produktów.
  • Bezpłatną wysyłkę do członków Amazon Prime.
  • Możliwość wygrania pola Buy Box.

Pamiętaj, że zawsze możesz także skorzystać z usług innej zewnętrznej firmy, by zajęła się ona realizacją Twoich zamówień. Jeśli warunki Amazona Ci nie odpowiadają, nie musisz korzystać z ich rozwiązań.

👉 Dowiedz się więcej o fulfillmencie w sprzedaży internetowej.

Reklama na Amazon

Amazon stwarza oczywiście różne możliwości w zakresie promowania ofert. Możesz w tym celu korzystać z 4 rodzajów reklam Amazon Ads.

Sponsored Products

Czyli po prostu oferty sponsorowane – jest to bardzo zbliżone rozwiązanie do tego, które oferuje Allegro.

Wyróżnione w ten sposób produkty prezentowane są na górze listingu, by były lepiej widoczne dla użytkowników. Są one oznaczone jako sponsorowanie. Reklamy tego typu są rozliczane w modelu CPC – płacisz dopiero, gdy potencjalny klient kliknie w reklamę.

amazon ads

Amazon Headline Search

Dzięki tym reklamom możesz promować 3 produkty jednocześnie. Obok nich wyświetlane jest również logo Twojej marki.

Reklamy Amazon Headline Search wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania. To świetny sposób na promocję zestawów produktów.

Product Display Ads

To reklamy na Amazonie, które wyświetlają się w kartach produktu oraz na stronach kategorii. Ich zaletą jest możliwość precyzyjnego kierowania – np. do osób zainteresowanych daną kategorią produktów.

amazon display ad

display amazon

Możesz tworzyć te reklamy tylko, jeśli jesteś członkiem programu Amazon Vendor.

Display & Video Ads

To reklamy przeznaczone dla największych sprzedawców. Są wyświetlane nie tylko na stronie głównej Amazona, ale na wszystkich innych stronach należących do giganta.

Sprzedaż na Amazonie – blokady konta

Amazon bardzo rygorystycznie podchodzi do kwestii przestrzegania reguł portalu. Nawet najmniejsze naruszenia mogą się wiązać z blokadą konta. To jedna z największych bolączek sprzedawców.

Najczęściej blokady przyznawane są za:

  • Nieprawidłowo dobrane zdjęcia produktów.
  • Opóźnienia związane z wysyłką i odpowiadaniem na pytania klientów.
  • Używanie nazwy firmy, do której nie ma się prawa.
  • Niezgodne z regulaminem wykorzystanie danych klientów – nie możesz np. kontaktować się z kupującym za pomocą numeru telefonu (ten przeznaczony jest dla kuriera).
  • Tworzenie kilku kont.
  • Sprzedaż podróbek i produktów zabronionych.
  • Zwroty towarów wynikające z: uszkodzeń, wysyłki używanych produktów, ich niezgodnością z opisem i zdjęciami oraz wysyłką niepełnego zamówienia.

Jak usunąć blokadę konta na Amazon?

Pierwsza blokada konta trwa 17 dni. Możesz wtedy poprawić ewentualne błędy, wyjaśnić problematyczne kwestie lub odwołać się od blokady. Jeżeli Twoje konto zostanie zablokowane po raz drugi, nie będziesz mieć możliwości sprzedaży przez 90 dni. Utracisz również dostęp do zgromadzonych środków.

Pamiętaj, że zakładanie nowego konta nie jest sposobem na blokadę. Jedyna droga to kontakt z przedstawicielami portalu oraz wyeliminowanie przyczyn blokady.

Jak sprzedawać na Amazon? Podsumowanie

Amazon jest sklepem, a nie platformą zakupową. Z tego powodu sprzedaż na portalu wiąże się z koniecznością przestrzegania wielu rygorystycznych zasad, narzucanych przez giganta.

Sprzedaż na Amazon pozwoli Ci jednak dotrzeć do zupełnie nowej grupy klientów, co sprawia, że spełnianie owych standardów może okazać się naprawdę opłacalne. Jest to również świetna propozycja dla sprzedawców, którzy planują rozpocząć działania na rynku globalnym.

Nie wiesz, co sprzedawać? Sprawdź nasze pomysły na sklep internetowy.

4.50 avg. rating (90% score) - 16 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.