Adresy URL mają znaczenie w każdym biznesie prowadzonym lub promowanym w Internecie. To właśnie przyjazne linki zachęcają użytkowników do kliknięć, a w konsekwencji – do przechodzenia na strony, do których kierują. Unikalne adresy URL mogą również wspierać pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Z treści tego artykułu dowiesz się wszystkiego o ich tworzeniu!
- Poznaj format URL i dowiedz się, z czego składa się każdy adres strony www.
- Sprawdź, jak adresy URL wpływają na ruch w witrynie i pozycjonowanie danej strony .
- Dowiedz się, jak stworzyć przyjazny URL witryny i edytować linki w Sky-Shop.
Spis treści artykułu
Czym jest adres URL?
URL to skrót od terminu Uniform Resource Locator, oznaczającego ciąg znaków wskazujący na konkretną lokalizację zasobu w sieci. Stosuje się go na wszystkich stronach www i wobec większości umieszczonych na nich elementów. Adresy URL widoczne są np. w paskach adresowych przeglądarek:
Struktura URL – z czego składa się adres URL?
Każdy adres URL składa się z dwóch części:
- protokół – oznacza rodzaj adresowanego zasobu (np. protokół https:// przy stronach szyfrowanych); nie wszystkie przeglądarki go wyświetlają;
- część zależna – w której znajdują się: nazwa domeny, ścieżki dostępu i rozszerzenia, np. https://sky-shop.pl/sklep-i-platforma, gdzie /sky-shop.pl to domena z rozszerzeniem .pl, a /sklep i platforma to ścieżka dostępu do podstrony.
Jak URL wpływa na SEO (proces pozycjonowania strony)?
Adres URL jest jednym z kluczowych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Ma ogromny wpływ na pozycjonowanie strony i generowanie ruchu, ponieważ:
- Adresy URL zawierające słowa kluczowe pomagają Google w procesie indeksowania stron. Algorytm wyszukiwarki ocenia na ich podstawie budowę witryny i treść stron, a także sprawdza, czy ich content odpowiada na zapytania użytkowników. Warto więc uwzględniać strategiczne słowa kluczowe w adresach URL. Przyjazne linki, w których występują, wspierają pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
- Adresy URL w przeglądarce są widoczne dla użytkownika. Dostarczają mu informacji na temat zawartości witryn i umożliwiają szybkie przejście do stron nadrzędnych (np. kategorii w sklepie internetowym) poprzez usuwanie końcówek. Prosty i czytelny adres URL zachęca do odwiedzin w serwisie i aktywnego poruszania się po nim – czego nie można powiedzieć o niepoprawnie skonstruowanych linkach, które nieraz wręcz odstraszają.
👉 Przeczytaj też 23 porady SEO w sklepie internetowym.
Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL strony?
Dobry, przyjazny adres (friendly URL) powinien być przede wszystkim:
- krótki – maksymalna liczba znaków to 100 wraz z http://, domeną i rozszerzeniem;
- łatwy do zapamiętania i wpisania w pasek adresowy przeglądarki;
- pozbawiony znaków specjalnych, takich jak & czy #, oraz przypadkowych cyfr i liczb;
- zbudowany ze słów kluczowych oddzielonych dywizami ( – ) – wskażą one na temat strony;
- adekwatny do zawartości konkretnej strony – wraz ze ścieżką dotarcia do niej.
Zauważ, że adresy URL powinny dostarczać podstawowych informacji o stronie zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki. Podczas ich tworzenia postaraj się zwracać uwagę na oba te aspekty. Zapamiętaj, że:
- długie adresy URL są trudne do zapamiętania,
- wielkie litery w adresach URL mogą prowadzić do niepotrzebnych przekierowań lub błędów 404,
- daty w adresach URL będą wymagały od Ciebie regularnych aktualizacji linków (więc warto ich unikać).
Sky-Shop automatycznie nadaje krótkie adresy URL wszystkim podstronom i produktom.
Oto przykłady przyjaznych linków ze sklepów internetowych na platformie Sky-Shop:
- https://sklep.grycan.pl/Torty-lodowo-bezowe
- https://www.beshine.pl/srebrny-pierscionek-pozlacany-rozowym-zlotem
- https://sklepzprzyprawami.pl/przyprawa-jarzynka
- https://www.kasy-fiskalne.olsztyn.pl/drukarki-fiskalne-z-kopia-elektroniczna
Wspomniane adresy URL są krótkie i czytelne. Doskonale przedstawiają też zawartość podstron, do których kierują.
Po co zmieniać adresy ULR?
Z przyczyn niezależnych od oprogramowania (np. wynikających ze schematu nazewnictwa produktów czy też budowy strony) niektóre automatycznie generowane linki mogą wymagać zmiany. Poniżej przedstawiamy fikcyjne przykłady adresów URL, które warto edytować:
- https://twojsklepinternetowyzbutami.pl/dzieciece/5rj9uda8776 | Adres kieruje do karty produktu w sklepie internetowym z obuwiem. Poprawnie sugeruje kategorię, w której można znaleźć towar, i czytelnie przedstawia ścieżkę strony, jednak nie określa, jakiego produktu dotyczy. Świetnie byłoby zmienić URL na taki, który będzie sugerował użytkownikowi, jakie buty może pod tym adresem znaleźć, np. (…)dzieciece/sneakersy-puma
- http://narciarskisklepinternetowy/faq/instrukcja-1 | Jest to adres kierujący do poradnika dotyczącego doboru nart do wzrostu, stopnia zaawansowania i stylu jazdy narciarza. URL poprawnie wskazuje ścieżkę strony, jednak nie mówi o tym, co użytkownik znajdzie po kliknięciu w link. Warto byłoby zmienić końcówkę adresu na /jak-dobrac-narty lub /dobor-nart-poradnik.
- https://twojsklepinternetowy/home/kontakt/kontakt-1 | Ten adres URL strony www jest kompletnie nieintuicyjny. Wymaga przynajmniej ujednolicenia języka (występują w nim fragmenty w j. angielskim i polskim) oraz skrócenia. Adres można też poprawić, optymalizując budowę strony – ścieżkę home prawdopodobnie można usunąć, ustawiając stronę główną pod podstawowym adresem witryny.
Sky-Shop pozwala na łatwą optymalizację adresów URL w sklepie internetowym. Poznaj inne funkcje SEO oprogramowania.
Jak edytować przyjazne linki w Sky-Shop?
Oprogramowanie Sky-Shop posiada mnóstwo funkcji SEO, dzięki którym zoptymalizujesz swój sklep. Na platformie możesz m.in. ustawiać przyjazne linki do kategorii i produktów.
Link kategorii możesz ustawić w menu: sekcja Produkty – > Kategorie – > SEO, jak na załączonym niżej obrazku:
Link produktu możesz edytować w menu: sekcja Produkty – > Lista produktów. Podczas edycji produktu należy przejść do zakładki SEO/Notatka:
O czym pamiętać podczas tworzenia przyjaznych adresów URL?
Po dokonaniu zmiany automatycznie wygenerowanego adresu URL warto zgłosić stronę do indeksacji w Google Search Console, dzięki czemu zostanie szybciej odczytana przez algorytm wyszukiwarki. Dobrze też zmienić przekierowania do strony (czyli wszystkie linki, które do niej kierują) – w przeciwnym wypadku po kliknięciu w nie będą wyświetlały się błędy 404.
Przekierowanie 301/redirect (kierujące na nowy URL) jest ustawiane w Sky-Shop automatycznie. W razie potrzeby można je także utworzyć samodzielnie z poziomu menu w sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Przekierowania.
Adres strony internetowej jako parametr wpływający na SEO – podsumowanie
Adresy URL przyjazne SEO to krótkie, łatwe do zapamiętania, odnoszące się do zawartości strony i poprawnie skonstruowane linki. Mają duże znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i dla pozycjonowania witryny. Z jednej strony zachęcają bowiem odbiorców do odwiedzin na stronie, a z drugiej wspierają proces SEO.
Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w Google i dużym ruchu w Twoim sklepie internetowym, postaw na oprogramowanie, które pozwoli Ci Tworzyć przyjazne linki. Te i inne funkcje SEO znajdziesz w Sky-Shop – zajęliśmy 3 miejsce w rankingu platform sklepów internetowych pod kątem dostosowania do pozycjonowania, przygotowanym przez Widoczni.
Przetestuj Sky-Shop bezpłatnie – masz 14 dni na sprawdzenie wszystkich funkcji naszego oprogramowania!