23 porady SEO w sklepie internetowym

Katarzyna Kwartnik
Marketing sklepu

Eksperci jednoznacznie wskazują SEO jako kanał marketingowy przynoszący najlepsze wyniki dla stron z branży e-commerce. Dlaczego? Między innymi dlatego, że choć pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga długotrwałego zaangażowania, nie pochłania przy tym dodatkowego budżetu, jak ma to miejsce w przypadku Google czy Facebook Ads.

W poniższym artykule znajdziesz wskazówki dla osób, które wiedzą już co nieco o pozycjonowaniu w e-commerce. Jeśli chcesz poznać podstawy SEO, zapoznaj się z artykułem: Jak pozycjonować sklep internetowy? A jeśli już go przeczytałeś, to sprawdź poniższe porady SEO.

Porady SEO dla sklepu internetowego

1. Upewnij się, że sklep działa w protokole HTTPS

To lepszy wybór od HTTP z kilku powodów:

  • lepsza ochrona danych Twoich klientów,
  • zaufanie w oczach robotów Google’a,
  • lepsze efekty SEO sklepu internetowego.

Jak uzyskać HTTPS?

HTTPS to szyfrowana wersja protokołu HTTP. Aby strona mogła działać w HTTPS, musi mieć zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa (SSL). Bez niego Google Chrome oznaczy Twój sklep jako niebezpieczny!

Dowiedz się więcej o certyfikacie SSL.

2. Ustaw unikalne meta tagi dla wszystkich podstron

Meta tagi to znaczniki używane do opisu zawartości strony. Meta, bo nie pojawiają się nigdzie na Twojej stronie. Są za to czytelne dla przeglądarek, robotów wyszukiwarek i osób, przeglądających wyniki wyszukiwania.

Przykłady meta tagów, na które warto zwrócić uwagę podczas pozycjonowania sklepu internetowego to:

  • Tytuł strony (meta title) – najważniejszy ze wszystkich meta tagów. Ma realny wpływ na wyniki wyszukiwania. Przydaje się zwłaszcza, że jeśli zatytułowałeś jakąś podstronę lub artykuł w skomplikowany sposób, a na potrzeby optymalizacji sklepu internetowego chcesz tę nazwę uprościć.

meta tytuł strony

  • Opis strony (meta description). Nie ma wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce, jednak może zachęcić użytkowników do kliknięcia w link, a tym samym zwiększyć CTR danego  wyniku. Nie radzę więc faszerować go słowami kluczowymi, bo prawdopodobnie i tak nie pomoże to w zajęciu lepszej pozycji. Warto zamiast tego zastanowić się, jak wykorzystać moc tych 156 znaków ze spacjami i za ich pomocą skłonić użytkownika do przejścia na stronę.

opis meta description strony

  • Meta robots. Znacznik, który informuje roboty Google, czy w ogóle uwzględniać dane podstrony w wynikach wyszukiwania (index/noindex) oraz czy indeksować linki (follow/nofollow).

Jeśli podejrzewasz, że ustawione przez Ciebie znaczniki nie zdają egzaminu, testuj różne kombinacje – ale pamiętaj, że wszelkie testy w SEO wymagają cierpliwości. Oprogramowanie sklepu internetowego Sky-Shop daje Ci możliwość edycji wszystkich tych znaczników w bardzo łatwy sposób.

3. Zadbaj o intuicyjną nawigację – breadcrumbs

Czyli w dosłownym tłumaczeniu okruszki chleba, a w tym mniej dosłownym – czytelna nawigacja w Twoim sklepie internetowym, zwana także nawigacją okruszkową.

Pamiętasz, jak Jaś rozrzucał okruszki chleba, by mógł wraz z Małgosią odnaleźć drogę do domu? W podobnie przejrzysty i intuicyjny sposób powinieneś oprowadzać użytkowników po swoim sklepie. Spójrz sam:

breadcrumbs strony pod seo w ecommerce

Ma to znaczenie dla pozycjonowania sklepu internetowego z kilku względów:

  • wspomaga linkowanie wewnętrzne,
  • porządkuje strukturę strony,
  • pomaga obniżyć współczynnik odrzuceń.

4. Wykorzystaj rich snippets

Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone, to dodatkowe informacje, które pojawiają się pod linkiem strony w wynikach wyszukiwania. Najczęściej wykorzystywanym elementem są gwiazdki, ale może się tam znaleźć także informacja o cenie produktu czy liczbie opinii. W SEO sklepu to element obowiązkowy!

rich snippets w seo ecommerce - gwiazdki

5. Ustawiaj przekierowania 301

Nie sprzedajesz już jakiegoś produktu? Usunąłeś nieaktualny artykuł blogowy? Wykorzystaj ich adres URL, by zwiększać ruch – ustawiając przekierowanie 301.

Jeśli założysz sklep, korzystając z oprogramowania Sky-Shop, przekierowania 301 w przypadku nieistniejących stron będą ustawiać się automatycznie.

6. Twórz adresy URL o strukturze przyjaznej dla wyszukiwarek (i użytkowników)

Długie, nieprzemyślane adresy URL mają negatywny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Wszelkie liczby (np. twojslep.pl/product-289382738) też nie powinny się w nich znaleźć.

Oto przykładowa struktura, którą bez obaw możesz powielić w Twoim sklepie:

  • Strona kategorii: twojsklep.pl/kategoria
  • Strona podkategorii: twojsklep.pl/kategoria/podkategoria
  • Strona produktu: twojsklep.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu

7. Kompresuj obrazki

Sklepy internetowe to królestwo różnego rodzaju grafik. Tymczasem, czas ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych Google, a zbyt duży rozmiar obrazków może go spowalniać.

Rozwiązaniem, dzięki któremu obrazki nie stracą na jakości, a ich rozmiar będzie przyjazny dla wyszukiwarek, jest kompresja. Bez obaw, nie jest to skomplikowane – do kompresowania zdjęć wystarczy prosty program graficzny.

8. Dodaj atrybuty ALT do obrazków

Roboty wyszukiwarki nie są jeszcze tak zaawansowane, by na podstawie wyglądu grafiki oceniać, co się na niej znajduje. Potrzebują podpowiedzi, czyli właśnie atrybutu ALT, zwanego także alternatywnym opisem obrazka.

Nieuzupełniony ALT jest więc dla algorytmów równoznaczny z brakiem danej grafiki na zdjęciu. Warto wiedzieć, że treść atrybutu pojawi się również w przypadku, gdy obrazek z różnych przyczyn (np. z powodu wolnego łącza) się nie wyświetla. Tekst ten jest też odczytywany przez programy, z których korzystają osoby z dużymi wadami wzroku lub niewidome.

Jak go uzupełnić?

Najlepiej opisując to, co jest na obrazku, używając przy tym frazy kluczowej z tytułu artykułu/podstrony.

Oprogramowanie sklepów internetowych Sky-Shop umożliwia uzupełnianie atrybutów ALT do wszystkich zdjęć w bardzo prosty sposób.

9. Unikaj duplikacji treści

To, że lepiej nie kopiować tekstów z innych stron, jest na pewno dla Ciebie oczywiste. Jeśli więc opisy produktów w Twoim sklepie są automatycznie zaciągnięte ze stron hurtowni czy producentów, czym prędzej łap za klawiaturę i postaraj się to zmienić.

Musisz jednak pamiętać, by unikać również powielania treści w obrębie swojego sklepu. Praktycznie identyczne opisy kilku produktów? Powielanie opisów produktów w opisach kategorii? Nie jest to najlepszy pomysł. Zadbaj również o to, by nie duplikować treści meta znaczników.

10. A gdy duplikacji czasem nie da się uniknąć – wskaż wyszukiwarce oryginalne strony

Stosując przekierowania kanoniczne (canonicals).

Każda strona posiada zduplikowany content. To bardzo źle – pod warunkiem, że Google to widzi. Patrzysz właśnie na ekran z oburzeniem, bo przecież nie kopiujesz cudzych treści? To świetnie, ale roboty wyszukiwarki postrzegają to zjawisko nieco inaczej. Spójrz:

  • http://www.twojsklep.pl
  • http://twojsklep.pl
  • https://twojsklep.pl
  • https://www.twojsklep.pl

Podmień nazwę domeny na rzeczywistą nazwę Twojego sklepu i sprawdź, czy za każdym razem na niego trafisz. Właśnie taką “różnorodność” Google postrzega jako zduplikowany content. Można mu to jednak w łatwy sposób uniemożliwić, używając meta tagów rel=canonical do kodu lub nagłówka wszystkich zduplikowanych stron. Możesz także użyć wspomnianych już przekierowań 301 – sprawdzą się one jednak tylko wtedy, gdy wycofujesz duplikat strony.

W Sky-Shop przekierowania kanoniczne tworzą się automatycznie.

11. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe sklep już wyświetla się w wyszukiwarce

Zanim zaczniesz poszukiwać nowych fraz, na które Twój sklep ma się wyświetlać na najwyższych pozycjach w Google, sprawdź, na jakie pokazuje się obecnie – może nie na pierwszej stronie, ale na drugiej lub trzeciej.

Jeśli udało im się już zaistnieć w wyszukiwarce, może okazać się, że łatwiej będzie zaprowadzić je do magicznego top 10 niż podstrony, których Google zdaje się do tej pory w ogóle nie dostrzegać. Zacznij więc od ulepszania tego, co już udało Ci się osiągnąć, a dopiero później zajmij się podbojem nowych fraz.

12. Wybieraj tylko właściwe słowa kluczowe

O słowach kluczowych po prostu nie da się nie słyszeć, choć w minimalnym stopniu interesując się tematyką pozycjonowania i marketingu internetowego w ogóle. Z lektury większości poradników SEO możesz jednak odnieść wrażenie, że wybierając słowa kluczowe w jakikolwiek sposób powiązany z Twoją branżą, odniesiesz sukces – w końcu na pewno przyciągniesz jakiś ruch. Właśnie – jakiś.

Pamiętaj, że celem działań SEO dla e-commerce jest przyciągnięcie do sklepu osób, które mają szansę dokonać zakupu – teraz lub w przyszłości. Tym celem nie jest i nie powinno być zajęcie wysokich pozycji na jak najwięcej fraz.

Absolutnie kluczowe jest, by wybór słów kluczowych, na które pozycjonuje się Twoja strona, ściśle odzwierciedlał tematykę i zawartość strony. Musisz zwracać też uwagę na to, by generowały one miesięcznie przynajmniej kilkadziesiąt zapytań – jeśli w danym momencie tak się nie dzieje, nie ma podstaw, by twierdzić, że w przyszłości będzie inaczej.

podobne wyszukiwania do wykorzystania w SEO

Spójrz na powyższy przykład i wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z elektroniką. Przynajmniej 3 z wymienionych wyżej fraz kluczowych nie powinny Cię interesować – xbox konto, xbox wikipedia i xbox allegro. Użytkownicy wpisujący je w wyszukiwarkę nie są zainteresowani ani kupnem, ani zdobyciem informacji na temat produktu – a przynajmniej nie w Twoim sklepie.

13. Obserwuj, czy ruch z wyników wyszukiwania przekłada się na zwiększoną sprzedaż

Punkt jest bezpośrednio powiązany z powyższym.

Ciągła analiza wyników w SEO dla sklepu internetowego to podstawa sukcesu. Twoje wysiłki prawdopodobnie nie mają sensu, jeśli ruch z wyników rośnie, a sprzedaż stoi w miejscu. Jakie mogą być przyczyny takiego zjawiska?

  • Zajmujesz wysokie pozycje na frazy, których wyszukują użytkownicy bez intencji zakupu.
  • Nie pomagasz użytkownikom w dokonaniu zakupu – nawigacja jest źle zaprojektowana, linkowanie wewnętrzne prawie nie występuje, nie zbierasz także subskrybentów newslettera ani powiadomień web push.
  • Wybrałeś złą grupę docelową. Dowiedz się, jak stworzyć buyer personę.
  • Z jakichś powodów generujesz ruch na frazy, kompletnie niepowiązane z Twoją działalnością.

14. Oprócz opisów produktów, optymalizuj także opisy kategorii

Strony produktowe, to strony, które przynoszą Ci największy zysk – w e-commerce nie może być inaczej. Dlatego opisy produktów masz prawdopodobnie dopięte na ostatni guzik. I bardzo dobrze, ale co z opisami kategorii i strony głównej?

Mają one ogromne znaczenie, gdy mowa o SEO w sklepie internetowym. To właśnie na stronę kategorii, a nie konkretnego produktu, użytkownik chce trafić, gdy wpisuje w wyszukiwarkę np. hasło “koszule męskie”.

Na co zatem zwrócić uwagę przy optymalizacji wszystkich treści w sklepie internetowym?

  • Słowa kluczowe się pojawiają, ale nie stanowią 90% tekstu.
  • Używaj nagłówków – H1, H2,H3…
  • W treściach umieszczaj linki wewnętrzne do powiązanych tematycznie podstron.
  • Pamiętaj, że odbiorcami treści są przede wszystkim realni użytkownicy, dopiero później boty. Twórz opis produktu najpierw dla potencjalnego klienta, dopiero później dla wyszukiwarki Google.

15. Zadbaj o jak najlepsze User Experience

Google nie może pozwolić sobie na wyświetlanie na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, które nie spełniają wymagań użytkowników – nawet jeśli na tych stronach znajdują się świetnie zoptymalizowane treści i prowadzą do nich wysokiej jakości linki. Twórcom wyszukiwarki najbardziej zależy bowiem na jednym – by najwyższe miejsca zajmowały witryny, które w jak największym stopniu odpowiadają na pytania i oczekiwania użytkowników.

Temat User Experience nasuwa się tu mimowolnie. W branży SEO mówi się już nawet o pojęciu SXO (Search Experience Optimization), czyli procesie mającym na celu optymalizację doświadczeń użytkownika na danej stronie.

Jak zatem poprawić User Experience w sklepie internetowym?

  • Sklep powinien świetnie wyświetlać się zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych.
  • Stwórz przejrzyste drzewo kategorii, które będzie intuicyjnie prowadzić użytkowników do interesujących ich produktów. Może ono wyglądać na przykład tak: buty -> buty damskie -> szpilki.
  • Zadbaj o to, by wszystkie wszystkie najważniejsze elementy twojego sklepu internetowego (wyszukiwarka, filtry, listing produktów) były w standardowych i dobrze widocznych miejscach.
  • Postaw na estetyczny design i postaraj się nie rozpraszać swoich potencjalnych klientów. Ogranicz wyskakujące okna (pop-upy) i nachalne banery do niezbędnego minimum.
  • Użytkownika od zakupu powinny dzielić 3 kliknięcia – im więcej kroków musi wykonać, tym większa szansa, że w pewnym momencie się rozmyśli.
  • Nie wymagaj rejestracji – nie ma to wpływu na SEO, ale gdy mowa o UX sklepu internetowego, nie sposób o tym nie wspomnieć.

16. Analizuj współczynnik odrzuceń

Od dawna podejrzewa się, że czynniki behawioralne mają duży wpływ na SEO dla e-commerce, o czym traktował już poprzedni akapit. A współczynnik odrzuceń może być najważniejszym z nich. Dla formalności podpowiem, że jest on naliczany wtedy, gdy użytkownik opuści Twoją stronę bez wykonania żadnej akcji.

Jak go zmniejszyć?

Pozostając w tematyce SEO: dbając o linkowanie wewnętrzne i szybkość ładowania strony. Jeśli założyłeś sklep internetowy w Sky-Shop, o to drugie akurat nie musisz się martwić.

17. Wykorzystaj błąd 404 na swoją korzyść

Strona 404 nie może być nie może być nudnym i smutnym miejscem w Twoim sklepie – wykorzystaj ją, by polepszać doświadczenia użytkowników i pozycjonowanie – a może nawet zwiększać sprzedaż.

dobra strona błędu 404

Jakie ma to znaczenie ze względu na SEO? Poprawia linkowanie wewnętrzne i zmniejsza współczynnik odrzuceń.

18. Prowadź bloga

Dziś trudno znaleźć w sieci sklep, w menu którego nie figuruje zakładka “Blog”. Można podejrzewać, że w przeważającej większości wypadków nie jest to spowodowane nieodpartą chęcią dzielenia się wiedzą, a chęcią zdobycia jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce. Blog daje bowiem cenną możliwość pozycjonowania się na frazy kluczowe z tzw. długiego ogona.

Miej na uwadze, że codziennie na całym świecie powstaje około 4 milionów artykułów blogowych. Oczywiście 99% z nich nie dotyczy Twojej branży ani nawet nie mogłoby zainteresować Twojej grupy docelowej. Content jednak jest tworzony masowo – i to musisz mieć na uwadze tworząc artykuły blogowe. Tu rządzi zasada „wyróżnij się, albo zgiń”. Google coraz bardziej ceni długie, naprawdę wartościowe i wyczerpujące dany temat treści – użytkownicy także.

Więcej na temat prowadzenia bloga: Jak prowadzić bloga sklepowego?

19. Twórz treści, które ludzie będą chcieli udostępniać

Content w Twoim sklepie może mieć wiele zastosowań. Oprócz edukowania Twoich klientów czy generowania ruchu na stronie, może także być częścią strategii pozyskiwania linków. Pamiętaj, że ważna jest nie tylko optymalizacja sklepu. Jeśli do Twojej strony prowadzą jakościowe linki, jej moc w oczach wyszukiwarki Google rośnie. A nie ma lepszej opcji budowania zaplecza linkowego niż właśnie w sposób naturalny.

Jakie treści są chętnie udostępniane? Przede wszystkim artykuły eksperckie – z naciskiem na słowo ekspercie, komentujące nowości z danej branży. Same aktualności, raporty i inne treści, do których ktoś może odwołać się w swoich tekstach. A także wszelkiego rodzaju infografiki i inne materiały wizualne.

20. Zbieraj i eksponuj opinie

Opinie budują wiarygodność sklepu – zarówno w oczach użytkowników, jak i wyszukiwarek. Prawdopodobnie sam czytasz je przed dokonaniem zakupu.

Recenzje to także dodatkowy content, który spowoduje zwiększenie widoczności Twojego sklepu online.

21. Zadbaj o poprawne anchory linków wewnętrznych

Anchor (z angielskiego “kotwica”) to tekst, pod którym umieszczony jest link, jak tutaj: Jak zarabiać na Allegro?

Unikaj linkowania do słów w stylu “tutaj”, “zobacz”, “kliknij w link” itd. Z punktu widzenia SEO pod linkiem powinno znaleźć się słowo kluczowe, opisujące linkowaną podstronę.

22. Planuj treści i pozyskiwanie linków zgodnie z sezonowością produktów

Na efekty bieżących działań SEO zawsze trzeba czekać – tak, nawet w przypadku, gdy sklep dawno zdążył zaistnieć w wyszukiwarkach.

Załóżmy, że prowadzisz sklep z zabawkami. Zależy Ci więc na pewno na wzmożonym ruchu w listopadzie i grudniu. Jeśli ma być to ruch organiczny, stosowne działania musisz podjąć przynajmniej 3-6 miesięcy wcześniej. Tak – o prezentach pod choinkę można i trzeba pisać w wakacje.

W sprawdzaniu sezonowości poszczególnych produktów przydatne będą narzędzia Google Trends (darmowe) i TradeWatch (płatne).

23. Zadbaj o wysokie pozycje na innych portalach

Jeśli prowadzisz sprzedaż tylko za pośrednictwem sklepu internetowego, możesz pominąć ten akapit.

Jeżeli jednak sprzedajesz także na Allegro czy eBay’u, warto by i w tych serwisach zajmować wysokie pozycje – na Google świat się nie kończy 🙂 Coraz więcej mówi się też o pozycjonowaniu oferty na Amazon – zwłaszcza, że gigant zapowiedział rychłe wejście na polski rynek.

Podsumowanie 

Choć każdy Ci powie, że SEO w sklepie internetowym to przede wszystkim linki i treści, nie sposób opowiedzieć o setkach zawiłości, które składają się na to, że pozycjonowanie jest skuteczne i sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Sukces pozycjonowania tkwi tak naprawdę w szczegółach, na które składają się między innymi:

  • Strona działająca w protokole HTTPS.
  • Unikalne i skuteczne meta tagi.
  • Intuicyjna nawigacja.
  • Rich snippets.
  • Przekierowania 301.
  • Poprawna struktura adresów URL.
  • Skompresowane obrazki.
  • Atrybuty ALT przy obrazkach.
  • Brak duplikacji treści.
  • Przekierowania kanoniczne.
  • Pozycjonowanie na właściwe słowa kluczowe.
  • Zoptymalizowane opisy produktów i kategorii.
  • Poczytny blog i chętnie udostępniany blog.
  • Troska o User Experience i niski współczynnik odrzuceń.
  • Błąd 404, który… sprzedaje i wspomaga linkowanie wewnętrzne.
  • Widoczne opinie.
  • Uwzględnienie sezonowości.
  • Pozycjonowanie nie tylko w wyszukiwarkach.

Odbierz bezpłatny audyt SEO

 

4.78 avg. rating (95% score) - 18 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.