Wezwanie do działania, czyli Call to Action, ma mnóstwo zastosowań w marketingu internetowym. Określane skrótem CTA wezwanie do akcji ułatwia np. pozyskiwanie danych klientów czy zwiększanie wartości koszyków klientów w sklepach online. Chcesz wiedzieć więcej na temat tego zagadnienia? Zapraszamy do lektury artykułu, z którego treści dowiesz się:
- Co to jest Call to Action (wezwanie do działania).;
- Jak tworzyć skuteczne CTA w sklepie internetowym.;
- Jak wykorzystać wezwania do działania w e-commerce.
Spis treści artykułu
- Co to jest Call To Action?
- Dobre praktyki tworzenia CTA
- Przykłady Call to Action
- Inne zastosowania Call to Action
- Podsumowanie
Co to jest Call To Action?
Call to Action to komunikat zachęcający do kliknięcia w link osadzony np. w treści strony czy maila i/lub nakłaniający do określonego działania np. dodania produktu do koszyka czy podania adresu e-mail.
Określane skrótem CTA wezwanie do akcji występuje najczęściej pod postacią:
- wyróżniającego się napisu – np. pogrubionego zwrotu „Dopasuj akcesoria”;
- kolorowego przycisku tekstowego – np. z kontrastowym napisem „Kup teraz”;
- ikony graficznej – np. symbolu koszyka, który dodaje produkt do zamówienia.
Wspomniane przykłady CTA dowodzą, że Call to Action ma na celu wywołanie konwersji, czyli pozytywnej, z góry określonej reakcji odbiorcy na działanie, które miało do niej doprowadzić.
👉 Sprawdź, co to jest konwersja.
Dobre praktyki tworzenia CTA
Poznaj zasady, którymi należy się kierować przy tworzeniu wezwań do działania, by mogły właściwie spełniać swoje funkcje i prowadzić do konwersji.
Treść komunikatu
Call to Action ma być konkretnym komunikatem, którego zrozumienie nie sprawi odbiorcom trudności, ale zachęci ich do kliknięcia w link lub wykonania oczekiwanej akcji.
Tworząc CTA pamiętaj więc o:
- Poinformowaniu odbiorcy, co stanie się, gdy kliknie w link – CTA „Pobierz darmowy e-book” sprawdzi się lepiej od enigmatycznego „Dowiedz się więcej”.
- Prostocie – krótkie Call to Action „Kup online!” może konwertować znacznie lepiej od przekombinowanego „Zamów ten produkt z dostawą do domu”.
- Języku korzyści – Call to Action „Odbierz zniżkę!” zachęca zdecydowanie bardziej niż zwrot „Zapisz się na listę mailingową” – odbiorca zna bowiem powód, dla którego warto to zrobić.
- Możliwości stosowania różnych form – czy wiesz, że CTA ze zwrotami w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. „Kupuję!” zamiast „Kup!”) cieszą się do 90% większą konwersją?
- Możliwości wykorzystania wrażenia pilności – komunikat „Sprawdź, zanim znikną!” namawia do natychmiastowego kliknięcia znacznie skuteczniej niż „Zobacz produkty”.
*Zdobyliśmy pierwsze miejsce w konkursie eTrade Awards w kategorii Najlepsze oprogramowanie dla e-commerce!
Widoczność Call to Action
Wezwanie do działania powinno wyróżniać się na tle pozostałych elementów, które widzą odbiorcy.
Proste CTA w postaci napisu możesz umieścić w osobnej linijce lub odrębnym akapicie, dzięki czemu zostanie oddzielone od reszty tekstu estetycznymi przerwami lub wstawić wewnątrz zdania w treści zasadniczej.
Niezależnie od tego, czy postawisz na pierwsze, czy drugie rozwiązanie, powinieneś dodatkowo wyróżnić wezwanie do działania poprzez:
- pogrubienie, o ile nie zastosowałeś go w tym samym zdaniu czy akapicie w innym celu;
- kolor – najlepiej intensywny, kontrastujący z tłem i tekstem oraz spójny z key visual Twojej marki;
- zwiększenie czcionki – nieznaczne, czyli takie, które nie zaburzy estetyki tekstu;
- podkreślenie – szczególnie, jeśli jest to CTA z linkiem (podkreślenie wskazuje na jego obecność).
Przycisk CTA button
Najlepiej jednak działa CTA button – wezwanie do działania w postaci przycisku graficznego, zwiększa liczbę kliknięć o 45%, co powinno być wystarczającym argumentem za tą formą.
- Przycisk CTA powinien wyświetlać się tak samo dobrze na ekranach o różnych rozdzielczościach – dobrze więc zadbać o odpowiednią jego wielkość.
- Warto w nim zastosować kontrastujące ze sobą kolory (dzięki którym tekst będzie czytelny i nie zleje się z tłem) lub użyć wyraźnie zaznaczonego obramowania.
- Dookoła przycisku dobrze pozostawić jasną i wolną przestrzeń, co zapobiegnie przypadkowym kliknięciom w inne elementy umieszczone w pobliżu.
Przykłady Call to Action
Wiesz już, jak tworzyć konwertujące wezwania do działania – podejrzyj zatem, jak wykorzystują je inni. Poniżej znajdziesz przykłady zastosowań różnego rodzaju Call To Action.
CTA w sklepach internetowych
Współcześni konsumenci uwielbiają promocje. Nic zatem dziwnego, że w sklepach internetowych często spotyka się przyciski CTA, które przenoszą do zakładek z produktami objętymi aktualnymi akcjami rabatowymi. Tego typu Call to Action stosuje np. sklep FutureSport.pl:
Wspomniany sklep internetowy z obuwiem wykorzystuje wezwania do działania na wiele sposobów. Jak łatwo zauważyć, wszystkie CTA w witrynie sklepu są spójne. Pojawiają się wśród nich również Call to Action zachęcające do sprawdzania nowości w asortymencie.
Podobnie działają np. CTA z linkami do list bestsellerowych (najlepiej sprzedających się) produktów. Można je znaleźć np. w sklepie internetowym Hobbyland.pl , który postanowił połączyć trzy dotychczas opisane wezwania do akcji w jedną, przyciągającą wzrok grafikę na stronie głównej.
Popularnym rozwiązaniem jest także używanie CTA na zachętę do zapisu do newslettera – subskrypcji wiadomości mailowych związanych z e-sklepem. Widżet zapisu na listę mailingową z odpowiednim Call to Action warto umieścić m.in. w stopce strony i na stronie głównej.
W oprogramowaniu Sky-Shop możesz edytować wygląd, treść i położenie widżetu newslettera.
Call To Action sprawdza się również np. w karcie produktu, gdzie może zachęcać do dodania go do koszyka czy ulubionych. W sklepie internetowym jubilersko.pl funkcja zapisu rzeczy w zakładce „ulubione” przedstawiona jest w postaci intuicyjnej ikonki serca.
👉 Poznaj pozostałe cechy idealnej karty produktu w sklepie internetowym.
Inne zastosowania Call to Action
Call to Action wykorzystywane jest dosłownie wszędzie – m.in. na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy newsletterach wysyłanych klientom przez marki. Przyciski CTA pojawiają szczególnie często w tych ostatnich.
W przypadku newsletterów, przyciski z napisami pozwalają na ocenę efektywności prowadzonych działań promocyjnych. Dzięki odpowiedniemu otagowaniu umieszczonych w nich linków, można bowiem dosyć dokładnie badać konwersję z mailingu.
Przy pomocy CTA da się również wzmacniać zaufanie do marki. Jak? Na przykład, namawiając odbiorców do sprawdzenia opinii na jej temat czy też nagród, jakie otrzymała. Ciekawym przykładem może być wyeksponowany na stronie sklepu internetowego Wasze Soczewki certyfikat dbałości o prawa konsumentów.
Podsumowanie
Call To Action, czyli wezwanie do działania, stosuje się w marketingu internetowym w różnych celach. CTA wykorzystywane jest m.in. w e-commerce – ułatwia nawigację po sklepach internetowych, zwiększa zaangażowanie ich klientów oraz wartości składanych przez nich zamówień. Tworząc skuteczne CTA w oparciu o zasady z tego artykułu możesz więc zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym! Masz jakieś pytania dotyczące sprzedaży internetowej? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!