Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Skuteczne CTA – definicja, dobre praktyki i przykłady Call to Action

Skuteczne CTA – definicja, dobre praktyki i przykłady Call to Action

E-commerce
7 min

Wezwanie do działania, czyli Call to Action, ma mnóstwo zastosowań w marketingu internetowym. Trudno wyobrazić sobie bez niego jakikolwiek newsletter, landing page czy przede wszystkim – sklep internetowy.

Określane skrótem CTA wezwanie do akcji ułatwia np. pozyskiwanie danych klientów czy zwiększanie wartości koszyków w sklepach online. To od niego w dużej mierze zależy skuteczność działań marketingowych i konwersja na Twojej stronie. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego zagadnienia? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym wyjaśnimy Ci:

  • Co to jest Call to Action.
  • Jak je zaprojektować.
  • Jak stosować CTA w sklepie internetowym.
  • Jak wykorzystać CTA w e-commerce.

Czym jest CTA? Definicja Call to Action

CTA to skrót od Call to Action, co możemy przetłumaczyć na język polski jako wezwanie do działania. To komunikat, który ma zachęcić użytkownika do podjęcia określonego działania – np. kliknięcia w link osadzony np. w treści strony czy maila. CTA nakłania odbiorcę do wykonania określonej czynności, np. zapoznania się z ofertą, dodania produktu do koszyka, wypełnienia formularza kontaktowego czy podania adresu e-mail.

Wezwanie do działania występuje najczęściej pod postacią:

  • wyróżniającego się napisu – np. pogrubionego zwrotu „Dopasuj akcesoria”;
  • kolorowego przycisku tekstowego – np. z kontrastowym napisem „Kup teraz”;
  • ikony graficznej – np. symbolu koszyka, który dodaje produkt do zamówienia.

Wspomniane przykłady CTA dowodzą, że Call to Action ma na celu wywołanie konwersji, czyli pozytywnej, z góry określonej reakcji odbiorcy na działanie, które miało do niej doprowadzić.

👉 Sprawdź, co to jest konwersja.

Jak stworzyć skuteczne CTA, czyli wezwanie do działania? Dobre praktyki

Poznaj zasady, którymi należy się kierować przy tworzeniu dobrego CTA, aby mogło ono właściwie spełniać swoje funkcje i zwiększać współczynnik konwersji w Twoim sklepie!

Treść CTA

Call to Action ma być zwięzłym komunikatem, którego zrozumienie nie sprawi odbiorcom trudności, ale zachęci ich do kliknięcia w przycisk lub wykonania oczekiwanej akcji.

Tworząc CTA, pamiętaj więc o:

  • Jasnej informacji, co stanie się po kliknięciu w link – CTA „Pobierz darmowy e-book” sprawdzi się lepiej od enigmatycznego „Dowiedz się więcej”.
  • Prostocie – krótkie CTA „Kup online!” może konwertować znacznie lepiej od przekombinowanego „Zamów ten produkt z dostawą do domu”.
  • Języku korzyści – Call to Action „Odbierz zniżkę!” skuteczniej zachęca użytkowników do działania niż zwrot „Zapisz się na listę mailingową” – odbiorca zna bowiem powód, dla którego warto to zrobić.
  • Możliwości stosowania różnych form – czy wiesz, że CTA z czasownikami w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. „Kupuję!”) cieszą się do 90% większą konwersją niż te w trybie rozkazującym (np. „Kup!”)?
  • Możliwości wykorzystania wrażenia pilności – komunikat „Sprawdź, zanim znikną!” skłania potencjalnego klienta do szybszego działania niż „Zobacz produkty”.

Odpowiednie umieszczenie CTA na stronie

To, gdzie umieszczasz CTA, ma ogromne znaczenie dla jego skuteczności. Użytkownicy nie mogą go przeoczyć, a samo dobranie kontrastujących kolorów do przycisków może nie wystarczyć.

Wiele osób rekomenduje stosowanie się do zasady above the fold. Chodzi tu o umieszczanie CTA w obszarze strony, który jest widoczny od razu po załadowaniu – bez konieczności scrollowania.

Gdy jest to zasadne, a zawartość witryny długa, możesz również dodawać przyciski z CTA więcej niż raz.

Widoczność Call to Action

Aby zwiększyć skuteczność CTA, należy wyróżnić je na tle pozostałych elementów, które widzą odbiorcy.

Proste CTA w postaci napisu możesz umieścić w osobnej linijce lub w odrębnym akapicie komunikatu, dzięki czemu zostanie ono oddzielone od reszty tekstu estetycznymi odstępami, albo wstawić wewnątrz zdania w treści zasadniczej.

Niezależnie od tego, czy postawisz na pierwsze, czy drugie rozwiązanie, powinieneś dodatkowo wyróżnić wezwanie do działania poprzez:

  • pogrubienie, o ile nie zastosowałeś go w tym samym zdaniu czy akapicie w innym celu;
  • kolorystykę – najlepiej intensywną, kontrastującą z tłem i tekstem oraz spójną z key visual Twojej marki;
  • zwiększenie czcionki – nieznaczne, czyli takie, które nie zaburzy estetyki tekstu;
  • podkreślenie – szczególnie, jeśli jest to podlinkowane CTA (podkreślenie wskazuje na obecność odnośnika).

Przycisk CTA

Najskuteczniejszy przepis na CTA to button – wezwanie do działania w postaci przycisku graficznego. Zwiększa on liczbę kliknięć (CTR) o 45%, co powinno być wystarczającym argumentem przemawiającą za tą formą. Pamiętaj również, że:

  • Przycisk CTA powinien wyświetlać się tak samo dobrze na ekranach o różnych rozdzielczościach – dobrze więc zadbać o jego odpowiedni rozmiar.
  • W CTA warto zastosować kontrastujące ze sobą kolory (dzięki którym tekst będzie czytelny i nie zleje się z tłem) lub użyć wyraźnie zaznaczonego obramowania.
  • Dookoła przycisku dobrze pozostawić jasną i wolną przestrzeń, co zapobiegnie przypadkowym kliknięciom w inne elementy umieszczone w pobliżu.

Przykłady CTA

Wiesz już, jak tworzyć konwertujące wezwania do działania – podejrzyj zatem, jak wykorzystują je inni. Poniżej znajdziesz przykłady zastosowań różnego rodzaju Call To Action.

Dobre CTA w sklepach internetowych

Współcześni konsumenci uwielbiają promocje. Nic zatem dziwnego, że w sklepach internetowych często spotyka się przyciski, które przenoszą do zakładek z produktami objętymi aktualnymi akcjami rabatowymi. Tego typu CTA stosuje np. sklep FutureSport.pl:

Wspomniany sklep internetowy z obuwiem wykorzystuje wezwania do działania na wiele sposobów. Jak łatwo zauważyć, wszystkie CTA w witrynie sklepu są spójne. Pojawiają się wśród nich również Call to Action zachęcające do sprawdzania nowości w asortymencie.

Podobnie działają np. CTA z linkami do list bestsellerowych (najlepiej sprzedających się) produktów lub usług. Można je znaleźć np. w sklepie internetowym Hobbyland.pl , który postanowił połączyć trzy dotychczas opisane wezwania do akcji w jedną, przyciągającą wzrok grafikę na stronie głównej.

Popularnym rozwiązaniem jest także CTA mające skłonić użytkownika do zapisu na newsletter – subskrypcję wiadomości mailowych związanych z e-sklepem. Widżet zapisu na listę mailingową z odpowiednim Call to Action warto umieścić m.in. w stopce witryny i na stronie głównej.

W oprogramowaniu Sky-Shop możesz edytować wygląd, treść i położenie widżetu newslettera.

Call To Action sprawdza się również np. w karcie produktu, gdzie może skłonić użytkowników do kliknięcia w przycisk dodający towar do koszyka czy do ulubionych. W sklepie internetowym jubilersko.pl funkcja zapisu rzeczy w zakładce „ulubione” przedstawiona jest w postaci intuicyjnej ikonki serca.

👉 Poznaj pozostałe cechy idealnej karty produktu w sklepie internetowym.

Inne zastosowania CTA w marketingu

Call to Action wykorzystywane jest dosłownie wszędzie – m.in. na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy newsletterach wysyłanych klientom przez marki. Przyciski CTA pojawiają szczególnie często w tych ostatnich.

Newslettery stanowią doskonały sposób na ocenę skuteczności przygotowanych przycisków CTA. Dzięki odpowiedniemu otagowaniu umieszczonych w nich linków, można bowiem dosyć dokładnie badać konwersję z mailingu.

Przy pomocy CTA da się również wzmacniać zaufanie do marki. Jak? Na przykład, namawiając odbiorców do sprawdzenia opinii na jej temat czy też nagród, jakie otrzymała. Ciekawym przykładem może być wyeksponowany na stronie sklepu internetowego Wasze Soczewki certyfikat dbałości o prawa konsumentów.

Skuteczność CTA – podsumowanie

Call To Action, czyli wezwanie do działania, stosuje się w marketingu internetowym w różnych celach. CTA wykorzystywane jest m.in. w e-commerce, gdzie ułatwia nawigację po sklepach internetowych, zwiększa zaangażowanie ich klientów oraz wartości składanych przez nich zamówień. Tworząc skuteczne CTA w oparciu o zasady z tego artykułu, możesz więc zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym! Masz jakieś pytania dotyczące sprzedaży internetowej? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.