Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Zdjęcia do sklepu internetowego. Skąd je brać?

Zdjęcia do sklepu internetowego. Skąd je brać?

Sklep internetowy
8 min

Profesjonalne zdjęcia produktowe są nieodłącznym elementem branży e-commerce. To one przykuwają uwagę, rozwiewają wątpliwości kupujących i wraz z opisem produktu skłaniają do finalizacji transakcji. Są więc ogromnie ważne w marketingu i pozwalają sprzedawać więcej.

Sprawdzamy, skąd brać wysokiej jakości zdjęcia do sklepu internetowego, na co zwrócić uwagę i co zrobić, żeby ich wykorzystanie było legalne!

  • Zdjęcia produktów w sklepie internetowym wykonasz samodzielnie, pozyskasz z hurtowni lub od producenta.
  • Pamiętaj, że wykonane przez Ciebie zdjęcia mogą, ale nie muszą być chronione prawem autorskim.
  • Wykorzystanie darmowych banków zdjęć sprawdzi się szczególnie w przypadku bloga.

Skąd brać zdjęcia produktów do sklepu internetowego?

Zakładasz sklep i zastanawiasz się, skąd wziąć zdjęcia oferowanych produktów? Boisz się, że ich pozyskanie będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami? Czas poznać wszystkie dostępne możliwości. Podpowiadamy, jak uzupełnić sklep o profesjonalne fotografie zupełnie za darmo!

1. Zdjęcia produktów z hurtowni

Zdecydowana większość dystrybutorów i hurtowni e-commerce udostępnia zdjęcia produktów w swoim pliku produktowym. Stanowią one część informacji o poszczególnych towarach i są udostępniane podczas integracji. Zdjęcia z hurtowni mogą być wykorzystywane przez sklepy internetowe, a informację o tym znajdziesz w umowie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące legalności pobrania zdjęć od hurtownika – zapytaj. Udzielenie zgody na publikację będzie dla Ciebie dodatkowym zabezpieczeniem.

Co ważne, oprogramowanie Sky-Shop umożliwia zablokowanie pobierania z hurtowni produktów, które nie mają zdjęć. Z funkcji warto skorzystać, jeśli nie przewidujesz uzupełniania tej części danych.

👉 Sprawdź pozostałe funkcje integracji z hurtowniami od Sky-Shop.pl!

2. Kopiowanie zdjęć ze strony producenta

Częstą praktyką uzupełniania brakujących w sklepie internetowym zdjęć jest kopiowanie ich ze strony producenta. Musisz mieć jednak świadomość, że to producent zadecyduje o tym, czy można to robić, czy też nie. W większości przypadków to on zleca wykonanie profesjonalnej sesji i nabywa prawa majątkowe do zdjęć.

Reasumując, żeby kopiowanie zdjęć ze strony producenta było legalne, musi wyrazić na to zgodę. 

Adnotację o możliwości wykorzystania zdjęć producenta w swojej ofercie znajdziesz na jego stronie. Jeśli informacja nie została uzupełniona, skontaktuj się z wybraną firmą.

3. Samodzielne robienie zdjęć produktów

Trzecim ze sposobów pozyskania profesjonalnych zdjęć jest ich samodzielne wykonanie. Fotografia produktowa jest nieodłącznym elementem zakładania sklepu z autorskim asortymentem. Pozostałe e-sklepy (korzystające z tradycyjnych hurtowni i hurtowni dropshippingowych) mogą wykonywać je systematycznie bądź dla wybranych artykułów.

Pamiętaj, że zrobione przez Ciebie zdjęcia mogą ale nie muszą być objęte prawem autorskim. Wszystko zależy od tego, czy mogą zostać uznane za utwór.

Zdjęcia produktu wgrasz podczas dodawania produktu do sklepu.

Czego potrzeba do zrobienia dobrych zdjęć produktowych?

Wykonanie specjalistycznych zdjęć produktowych zlecisz profesjonalnej firmie. Nie jest to jedyne rozwiązanie, ponieważ dobre zdjęcia możesz wykonać samodzielnie, w domowym zaciszu.

Najbardziej podstawowe fotografie produktów zrobisz już przy użyciu smartfona. Potrzebujesz jednak odpowiedniego sprzętu. Pomoże Ci w tym:

  • namiot bezcieniowy do robienia packshotów;
  • statyw;
  • lampa LED z możliwością regulacji oświetlenia lub softbox;
  • elementy urozmaicające zdjęcia np. szyby pozwalające uzyskać efekt odbicia, kolorowe bristole pełniące rolę tła;
  • aparat lub telefon z dobrym aparatem.

Rozwiązanie sprawdzi się szczególnie wtedy, gdy Twoja baza produktowa nie ogranicza się do kilku/kilkunastu produktów. Zakup podstawowego sprzętu prawdopodobnie będzie wiązał się z mniejszym kosztem niż outsourcowanie robienia zdjęć dla każdej pozycji ze sklepu.

Jak zrobić zdjęcia samodzielnie? O czym pamiętać?

Aspekty wizualne odgrywają ogromną rolę w e-commerce. Jednak tylko dobre fotografie pozwolą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć konwersje.

O co musisz zadbać?

  • Zacznij od przygotowania produktu. Upewnij się, że jest czysty. Pozbądź się ewentualnych odcisków palców.
  • Wybierz odpowiednie tło. Najlepiej białe lub jednolite. Unikaj takiego, które odwraca uwagę od produktu.
  • Pamiętaj o oświetleniu. Naturalne światło jest najlepsze. Fotografuj w pobliżu okna w ciągu dnia. Unikaj ostrych cieni. Możesz użyć prostego oświetlenia z lampy.
  • Zadbaj o odpowiednią aranżację i ustawienie produktu. Umieść towar centralnie w kadrze.
  • Upewnij się, że zdjęcie jest ostre. Użyj trybu manualnego lub automatycznego ostrości. W razie potrzeby możesz to delikatnie poprawić w programie do obróbki zdjęć.
  • Zrób co najmniej kilka zdjęć z różnych perspektyw, aby pokazać produkt z różnych stron.
  • Pamiętaj także o rozmiarze zdjęć, który ma znaczenie dla szybkości ładowania się Twojej strony. Zalecane rozmiary to 1000 x 1500 px lub 2000 x 2000 px. Możesz wykorzystać format JPG lub PNG.
  • Po zrobieniu zdjęć przytnij je i dostosuj jasność/kontrast w programie graficznym. Chyba, że nie ma takiej potrzeby 🙂

Pamiętaj, że jakość fotografii produktowych ma duży wpływ na odczucia klientów i może zdecydować o zakupie. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by zrobić unikalne zdjęcia wysokiej jakości, zwróć się o pomoc do profesjonalnego fotografa. Jeżeli efekt Twoich starań ma być przeciętny, to często lepsza inwestycja niż drogi aparat.

Jakie zdjęcia do sklepu internetowego warto robić?

Zdjęcia do Twojego sklepu, które wykonujesz samodzielnie, powinny być jak najlepiej dostosowane do charakterystyki produktu i Twoich potrzeb. Jeszcze przed rozpoczęciem sesji produktowej warto zastanowić się, jakie zadania będą spełniać. Zobacz, o jakich rodzajach zdjęć nie możesz zapomnieć!

  • Zdjęcie na białym tle (packshot). Szczególnie przydadzą się podczas sprzedaży na Allegro.
  • Zdjęcia prezentujące użycie przedmiotu. To doskonały moment, żeby przekonać o wodoszczelności produktu, odporności na pył, innej cesze, która go wyróżnia.
  • Zdjęcia obejmujące zbliżenia na istotne elementy np. mocowania, detale.
  • Zdjęcia skupione na rozmiarze przedmiotu. W przypadku niestandardowych wielkości warto zestawić towar z rzeczą codziennego użytku np. pilotem bądź dłonią.
  • Zdjęcia uwzględniające produkty kompatybilne, które wspomogą cross-selling.

Robiąc zdjęcia produktów pamiętaj, że to one i ich cechy mają zostać wyeksponowane. Zbyt złożone tło, przykuwające uwagę elementy dodatkowe mogą rozproszyć uwagę konsumenta.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Empik Place, OLX i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj przez 14 dni za darmo - bez zobowiązań!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Jak wykorzystać fotografie w sklepie internetowym?

Autorskie zdjęcia produktów dają przewagę przede wszystkim na płaszczyźnie sprzedażowej. Ich użycie będzie miało też wpływ na pozycjonowanie, o czym wielu sprzedawców zapomina. Sprawdź, jak maksymalnie wykorzystać potencjał zdjęć w sklepie internetowym!

Kontekst sprzedażowy:

  • Twoje własne zdjęcia produktowe pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji;
  • sfotografowane detale i kluczowe elementy pomogą w przekazaniu najważniejszych cech produktu;
  • możliwość wykorzystania zdjęć do szczegółowych recenzji np. na blogu;
  • wykorzystanie swoich zdjęć w sklepie internetowym zwiększa zaufanie i wskazuje na możliwość dopytania o szczegóły produktu.

Kontekst SEO:

  • karta produktowa bez duplikatów pochodzących np. z hurtowni będzie premiowana przez Google;
  • oryginalne zdjęcia produktowe pojawią się w Google Grafika, co może pomóc w pozyskaniu potencjalnych klientów;
  • uzupełnienie opisu alternatywnego w edycji zdjęcia (alt) pomoże w pozycjonowaniu grafiki.

Pamiętaj, że rozmiar wgrywanych do e-sklepu zdjęć ma znaczenie! Staraj się uzyskać jak najmniejszą wagę zdjęć przy jednoczesnej ich czytelności. Zamieszczając zbyt duże zdjęcia spowalniasz ładowanie się strony, co jest niekorzystne z punktu widzenia użytkowników i algorytmów.

👉 Dowiedz się, jak pozycjonować sklep internetowy.

Darmowe zdjęcia na bloga

Wpisy blogowe muszą oprócz tekstu zawierać zdjęcia. Oczywiście, wykorzystanie autorskich grafik daje gwarancję, że nie zostanie ona powtórzona w innym miejscu. W praktyce jest to jednak rozwiązanie niestosowane. Większość zarówno mniejszych, jak i większych firm, decyduje się na indywidualne grafiki jedynie dla wybranych artykułów, a standardowo korzysta z bezpłatnych stocków.

👉 Zobacz: Jak założyć bloga w sklepie internetowym?

Poznaj darmowe banki zdjęć!

  • Pixabay
  • Pexels
  • StockSnap
  • Unsplash
  • Kaboompics

Każde z narzędzi dysponuje intuicyjną wyszukiwarką, możliwością wyboru rozmiaru, w jakim zostanie pobrane zdjęcie oraz szansą na uprgade i korzystania z płatnych fotografii.

Sięgając po darmowe zdjęcia na bloga warto rozważyć użycie mniej popularnych fotografii znajdujących się na dalszych stronach wybranej przez Ciebie kategorii.

Darmowe zdjęcia na stronę – aspekty prawne

Wykorzystując darmowe zdjęcia na stronie (szczególnie firmowej) zwróć uwagę na licencje. To one regulują możliwy zakres użycia i ewentualnych modyfikacji fotografii. Poznaj najważniejsze licencje Creative Commons:

  1. CCO. Zdjęcie może być wykorzystywane i modyfikowane w dowolny sposób. Wskazanie autora nie jest konieczne. Zdjęcia z licencją CCO to najlepszy wybór dla osób szukających darmowych zdjęć na stronę – także w celach komercyjnych.
  2. CC-BY. Zdjęcie może być wykorzystywane w dowolny sposób. Warunkiem jego użycia jest każdorazowe wskazanie autora.
  3. CC-NC. Zdjęcia mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż komercyjne. Każdorazowo wskazanie autora jest konieczne.

Darmowe zdjęcia na stronę wraz z adnotacjami dotyczącymi licencji znajdziesz też w wyszukiwarce Google. Tworząc bannery, logo bądź grafiki do pop-upów zwróć uwagę na możliwości, jakie daje program graficzny działający online, jakim jest Canva.

Stawiasz na profesjonalny wygląd swojego sklepu internetowego? Sprawdź indywidualne pakiety graficzne!

4.60 avg. rating (91% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.