Zdjęcia do sklepu internetowego. Skąd je brać?

Kinga Tobała
Marketing i promocja

Zdjęcia produktowe są nieodłącznym elementem sklepu internetowego. To one przykuwają uwagę, rozwiewają wątpliwości kupujących i wraz z opisem skłaniają do finalizacji transakcji. Sprawdzamy, skąd brać zdjęcia do sklepu internetowego, na co zwrócić uwagę i co zrobić, żeby ich wykorzystanie było legalne!

  • Zdjęcia produktów do sklepu internetowego wykonasz samodzielnie, pozyskasz z hurtowni lub od producenta.
  • Pamiętaj, że wykonane przez Ciebie zdjęcia są chronione prawem autorskim i nie musisz o tym informować.
  • Wykrozystanie darmowych banków zdjęć sprawdzi się szczególnie w przypadku bloga.

Skąd brać zdjęcia produktów do sklepu internetowego?

Zakładasz sklep internetowy i zastanawiasz się, skąd wziąć zdjęcia oferowanych produktów? Boisz się, że ich pozyskanie będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami? Czas poznać wszystkie dostępne możliwości. Podpowiadamy, jak uzupełnić sklep o profesjonalne fotografie zupełnie za darmo!

Zdjęcia produktów z hurtowni

Zdecydowana większość dystrybutorów i hurtowni udostępnia zdjęcia produktów w swoim pliku produktowym. Stanowią one część informacji o poszczególnych towarach i są udostępniane podczas integracji. Zdjęcia produktów z hurtowni mogą być wykorzystywane przez sklepy internetowe, a informację o tym znajdziesz w umowie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące legalności pobrania zdjęć od hurtownika – zapytaj. Udzielenie zgody na publikację będzie dla Ciebie dodatkowym zabezpieczeniem.

Co ważne, oprogramowanie Sky-Shop.pl umożliwia zablokowanie pobierania z hurtowni produktów, które nie mają zdjęć. Z funkcji warto skorzystać, jeśli nie przewidujesz uzupełniania tej części danych.

Sprawdź pozostałe funkcje integracji z hurtowniami od Sky-Shop.pl!

Kopiowanie zdjęć ze strony producenta

Częstą praktyką uzupełniania brakujących w sklepie internetowym zdjęć jest kopiowanie ich ze strony producenta. Musisz mieć jednak świadomość, że to producent zadecyduje o tym, czy można to robić, czy też nie. W większości przypadków to on zleca wykonanie profesjonalnej sesji i nabywa prawa majątkowe do zdjęć.

Reasumując, żeby kopiowanie zdjęć ze strony producenta było legalne, musi wyrazić na to zgodę. 

Adnotację o możliwości wykorzystania zdjęć producenta w swojej ofercie znajdziesz na jego stronie. Jesli informacja nie została uzupełniona, skontaktuj się z wybraną firmą.

Samodzielne robienie zdjęć produktów

Trzecim ze sposobów pozyskania zdjęć do sklepu internetowego jest ich wykonanie. Fotografia produktowa jest nieodłącznym elementem zakładania sklepu z autorskim asortymentem. Pozostałe e-sklepy (korzystające z tradycyjnych hurtowni i hurtowni dropshippingowych) mogą wykonywać je systematycznie bądź dla wybranych artykułów.

Pamiętaj, że zrobione przez Ciebie zdjęcia są objęte prawem autorskim nawet gdy nie zamieścisz informacji na swojej stronie.

Zdjęcia produktu wgrasz podczas dodawania produktu do sklepu.

Czego potrzeba do zrobienia zdjęć produktowych?

Wykonanie specjalistycznych zdjęć produktowych zlecisz profesjonalnej firmie. Nie jest to jedyne rozwiązanie, ponieważ dobre zdjęcia do sklepu internetowego możesz wykonać samodzielnie, w domowym zaciszu. Najbardziej podstawowe fotografie produktowe zrobisz już przy użyciu telefonu. Pomoże Ci w tym:

  • namiot bezcieniowy do robienia packshotów;
  • statyw;
  • lampa LED z możliwością regulacji oświetlenia lub softbox;
  • elementy urozmaicające zdjęcia np. szyby pozwalające uzyskać efekt odbicia, kolorowe bristole pełniące rolę tła;
  • aparat lub telefon z dobrym aparatem.

Rozwiązanie sprawdzi się szczególnie wtedy, gdy Twoja baza produktowa nie ogranicza się do kilku/kilkunastu produktów. Zakup podstawowego sprzętu prawdopodobnie będzie wiązał się z mniejszym kosztem niż outsourcowanie robienia zdjęć dla każdej pozycji ze sklepu.

Jakie zdjęcia produktów do sklepu internetowego warto robić?

Zdjęcia do sklepu internetowego, które wykonujesz samodzielnie powinny być jak najlepiej dostosowane do charakterystyki produktu i Twoich potrzeb. Jeszcze przed rozpoczęciem sesji produktowej warto zastanowić się, jakie zadania będą spełniać. Zobacz, o jakich rodzajach zdjęć nie możesz zapomnieć!

  • Zdjęcie na białym tle (packshot). Szczególnie przydadzą się podczas sprzedaży na Allegro.
  • Zdjęcia prezentujące użycie przedmiotu. To doskonały moment, żeby przekonać o wodoszczelności produktu, odporności na pył, innej cesze, która go wyróżnia.
  • Zdjęcia obejmujące zbliżenia na istotne elementy np. mocowania, detale.
  • Zdjęcia skupione na rozmiarze przedmiotu. W przypadku niestandardowych wielkości warto zestawić towar z rzeczą codziennego użytku np. pilotem bądź dłonią.
  • Zdjęcia uwzględniające produkty kompatybilne, które wspomogą cross-selling.

Robiąc zdjęcia produktów pamiętaj, że to one i ich cechy mają zostać wyeksponowane. Zbyt złożone tło, przykuwające uwagę elementy dodatkowemogą rozproszyć uwagę konsumenta.

Jak wykorzystać zdjęcia w sklepie internetowym?

Autorskie zdjęcia produktów dają przewagę przede wszystkim na płaszczyźnie sprzedażowej. Ich użycie będzie miało też wpływ na pozycjonowanie, o czym wielu sprzedawców zapomina. Sprawdź, jak maksymalnie wykorzystać potencjał zdjęć w sklepie internetowym!

Kontekst sprzedażowy:

  • Twoje własne zdjęcia produktowe pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji;
  • sfotografowane detale i kluczowe elementy pomogą w przekazaniu najważniejszych cech produktu;
  • możliwość wykorzystania zdjęć do szczegółowych recenzji np. na blogu;
  • wykorzystanie swoich zdjęć w sklepie internetowym zwiększa zaufanie i wskazuje na możliwość dopytania o szczegóły produktu.

Kontekst SEO:

  • karta produktowa bez duplikatów pochodzących np. z hurtowni będzie premiowana przez Google;
  • autorskie zdjęcia produktowe pojawią się w Google Grafika, co może pomóc w pozyskaniu klientów;
  • uzupełnienie opisu alternatywnego w edycji zdjecia (alt) pomoże w pozycjonowaniu grafiki.

Pamiętaj, że rozmiar wgrywanych do e-sklepu zdjęć ma znaczenie! Staraj się uzyskać jak najmniejszą wagę zdjęć przy jednoczesnej ich czytelności. Zamieszczając zbyt duże zdjęcia spowalniasz ładowanie się strony, co jest niekorzystne z punktu widzenia klientów i algorytmów.

Poznaj 23 wskazówki SEO dla sklepu internetowego!

Darmowe zdjęcia na bloga

Wpisy blogowe muszą oprócz tekstu zawierać zdjęcia. Oczywiście, wykorzystanie autorskich grafik daje gwarancję, że nie zostanie ona powtórzona w innym miejscu. W praktyce jest to jednak rozwiązanie niestosowane. Większość zarówno mniejszych, jak i większych firm, decyduje się na indywidualne grafiki jedynie dla wybranych artykułów, a standardowo korzysta z bezpłatnych stocków.

Zobacz: Jak założyć bloga w sklepie internetowym?

Poznaj darmowe banki zdjęć!

  • Pixabay
  • Pexels
  • StockSnap
  • Unsplash
  • Kaboompics

Każde z narzędzi dysponuje intuicyjną wyszukiwarką, możliwością wyboru rozmiaru, w jakim zostanie pobrane zdjęcie oraz szansą na uprgade i korzystania z płatnych fotografii.

Sięgając po darmowe zdjęcia na bloga warto rozważyć użycie mniej popularnych fotografii znajdujących się na dalszych stronach wybranej przez Ciebie kategorii.

Darmowe zdjęcia na stronę – aspekty prawne

Wykorzystując darmowe zdjęcia na stronie (szczególnie firmowej) zwróć uwagę na licencje. To one regulują możliwy zakres użycia i ewentualnych modyfikacji fotografii. Poznaj najważniejsze licencje Creative Commons:

  1. CCO. Zdjęcie może być wykorzystywane i modyfikowane w dowolny sposób. Wskazanie autora nie jest konieczne. Zdjęcia z licencją CCO to najlepszy wybór dla osób szukających darmowych zdjęć na stronę – także w celach komercyjnych.
  2. CC-BY. Zdjęcie może być wykorzystywane w dowolny sposób. Warunkiem jego użycia jest każdorazowe wskazanie autora.
  3. CC-NC. Zdjęcia mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż komercyjne. Każdorazowo wskazanie autora jest konieczne.

Darmowe zdjęcia na stronę wraz z adnotacjami dotyczącymi licencji znajdziesz też w wyszukiwarce Google. Tworząc bannery, logo bądź grafiki do pop-upów zwróć uwagę na możliwości, jakie daje program graficzny działający online, jakim jest Canva.

Stawiasz na profesjonalny wygląd swojego sklepu internetowego? Sprawdź indywidualne pakiety graficzne!

4.50 avg. rating (90% score) - 8 votes 5
Kinga Tobała
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.