Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce E-commerce B2B – na czym polega?

E-commerce B2B – na czym polega?

E-commerce
7 min

Większość ludzi, gdy słyszy o e-commerce, myśli przede wszystkim o standardowych sklepach internetowych. Ktoś musi je wszystkie jednak zaopatrywać. Odpowiadają za to hurtownie i producenci, którzy tworzą segment e-commerce B2B.

Jednak nie tylko one! E-commerce B2B to znacznie więcej podmiotów. Mowa tu oczywiście o przeróżnych firmach, bramkach płatności, platformach sprzedażowych, kurierach czy narzędziach marketingowych.

Dowiedz się, czym dokładnie charakteryzuje się e-commerce B2B i jak możesz stać się częścią tej branży.

Na czym polega e-commerce B2B?


W biznesie, w uproszczeniu, istnieją dwa rodzaje relacji:

  • Relacje B2C, czyli Business to Customer. Dotyczą transakcji/umów zawieranych między firmami a osobami fizycznymi.
  • Relacje B2B, czyli Business to Business. Dotyczą transakcji/umów zawieranych między dwiema firmami.

O B2B w e-commerce mówi się więc najczęściej w kontekście relacji, które zachodzą na linii sklep internetowy – hurtownia/producent, ale oczywiście nie tylko. To także wszelkie bramki płatności, firmy dostawcze, narzędzia marketingowe, agencje czy oprogramowania – innymi słowy wszystkie firmy, które współpracują ze sprzedawcami (sklepami) bądź między sobą.

Jakie funkcje są najważniejsze w platformie e-commerce B2B?


Wiele dostępnych na rynku platform e-commerce umożliwia prowadzenie sprzedaży B2B. Żadna z nich nie jest jednak taka sama i dostosowana w identycznym stopniu do potrzeb prowadzenia hurtowni.

Na jakie funkcje warto zatem zwrócić szczególną uwagę, szukając platformy do prowadzenia sprzedaży B2B?

Dostęp do oferty po zalogowaniu się

E-commerce B2B rządzi się nieco innymi prawami niż B2C. Ceny nie zawsze są tu ustalone z góry – a ich podawanie nie zawsze musi być korzystne dla sprzedawcy.

Dlatego profesjonalne oprogramowania do e-commerce B2B dają Ci dostęp do następujących opcji:

  • hurtownia otwarta – wszyscy widzą produkty i ich ceny,
  • hurtownia półotwarta – produkty są widoczne dla wszystkich, ale ceny dopiero po zalogowaniu,
  • hurtownia zamknięta – dostęp do całej oferty jest możliwy dopiero po zalogowaniu się.

Generowanie oferty w pliku XML bądź CSV

To bardzo ważne dla Twoich potencjalnych kontrahentów. Dzięki temu będą oni mogli wygodnie zarządzać bazą produktową i przede wszystkim – bez problemu dodawać produkty do swojego sklepu.

Funkcja jest dostępna w oprogramowaniu Sky-Shop.

Łączenie sprzedaży hurtowej i detalicznej

Chcesz prowadzić biznes w e-commerce B2B, ale jednocześnie także tradycyjny sklep internetowy (B2C)? Wybrana przez Ciebie platforma powinna Ci to umożliwić.

Dzięki temu z poziomu jednego panelu administracyjnego możesz obsługiwać zarówno sprzedaż dla klientów indywidualnych, jak i hurtowych. Nie musisz więc martwić się o pomyłki związane z aktualizacją stanów magazynowych czy opóźnieniami w realizacji zamówień.

Integracje

Prowadzenie działań w e-commerce B2B wymaga wielu narzędzi. Sama platforma nie wystarczy. Warto, żeby dane przepływały między nimi bez zakłóceń, prawda?

Właśnie dlatego potrzebujesz integracji – chociażby z systemem ERP, oprogramowaniem do księgowości czy narzędziami marketingowymi. Wszystkie z nich możesz jednak zintegrować ze Sky-Shop, by prowadzić swój biznes jeszcze łatwiej. Pozwoli Ci to także na wykonywanie masowych operacji. 

Sprawdź także, czy wybrana przez Ciebie platforma daje dostęp do API. Pozwoli Ci to połączyć z nią ważne dla Ciebie narzędzia nawet wtedy, gdy dane oprogramowanie nie ma gotowej integracji. Jest tak w Sky-Shop.

Grupy rabatowe

Jako sprzedawca B2B, będziesz współpracować z wieloma klientami. Sprzedaż hurtowa ma to do siebie, że negocjacje cen są czymś całkowicie naturalnym. Aby wygodnie zarządzać rabatami dla wielu klientów, przydatna będzie funkcja tworzenia grup rabatowych.

Tworząc grupy obejmujące między innymi wysokość obrotów, definiujesz pułapy, po których osiągnięciu sprzedawcom zaczną przysługiwać niższe ceny. Dzieje się to automatycznie.

Wsparcie techniczne

W każdej technologii można się czasem pogubić. To naturalne, że możesz mieć przeróżne pytania i wątpliwości. Dobrze, jeżeli po drugiej stronie jest ktoś, kto może je rozwiać.

Na darmowe i nielimitowane wsparcie techniczne możesz liczyć, wybierając platformę SaaS, jak Sky-Shop. 

Jak zacząć sprzedaż w e-commerce B2B, czyli założyć hurtownię internetową?


Uruchomienie własnej hurtowni przebiega bardzo podobnie, jak założenie sklepu internetowego. Jeżeli wybierzesz więc odpowiednią platformę, będzie to maksymalnie uproszczone. Oznacza to, że zrobisz to bez umiejętności programistycznych czy graficznych – i bez zatrudniania osób, które się na tym znają. 

Możesz prowadzić zarówno tradycyjną hurtownię online, jak i taką, która działa w dropshippingu.

Jej uruchomienie może przebiegać następująco:

  1. Wybierz odpowiednie oprogramowanie i załóż konto. Sky-Shop możesz testować bezpłatnie przez 14 dni.
  2. Zadbaj o wykupienie domeny i wymyślenie nazwy. Hostingiem nie musisz się przejmować, jeżeli postawisz na oprogramowanie SaaS.
  3. Stwórz odpowiednią strategię cenową. Miej na uwadze, że warto w niej uwzględnić rabaty – dla klientów, którzy będą kupować od Ciebie produkty w naprawdę sporych ilościach.
  4. Jeżeli planujesz uruchomienie hurtowni, nawiąż kontakt z producentami i podpisz z nimi umowy. Jeśli jesteś producentem i planujesz sprzedawać swoje produkty – pomiń ten krok.
  5. Skonfiguruj stronę sklepu (hurtowni). Dodaj niezbędne dane, produkty i zadbaj o wygląd Twojej hurtowni. Wykorzystaj w tym celu intuicyjny kreator, wybierz jedną z gotowych skórek lub zleć nam wykonanie indywidualnego projektu graficznego.
  6. Nawiąż współpracę z firmą kurierską. To szczególnie ważne, jeżeli chcesz współpracować ze sklepami na zasadzie dropshippingu.
  7. Zadbaj o zintegrowanie swojej hurtowni z oprogramowaniem, z którego korzystają sprzedawcy detaliczni.
  8. Stwórz regulamin hurtowni internetowej i politykę prywatności. 
  9. Opracuj politykę zwrotów i reklamacji. 
  10. Załatw formalności związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. 

👉 Dowiedz się więcej o zakładaniu własnej hurtowni internetowej.

Czym kierować się przy wyborze platformy B2B?


Wybierając oprogramowanie do prowadzenia działań e-commerce B2B, zwróć uwagę na następujące czynniki:

  • Twój budżet. To jasne, że nie chcesz przepłacać. Jeżeli szukasz najbardziej opłacalnego finansowo rozwiązania, wybierz platformę SaaS, w przypadku której miesięczne ceny abonamentu zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Otrzymujesz w cenie serwer, aktualizacje oprogramowania i wsparcie techniczne.
  • Czas uruchomienia sprzedaży. Chcesz wystartować w kilka tygodni, a może nawet dni czy masz na to długie miesiące? Najszybciej uruchomisz sprzedaż hurtową z oprogramowaniem SaaS.
  • Funkcje. Planujesz prowadzić hurtownię internetową? Upewnij się, że wybrana przez Ciebie platforma udostępnia wszystkie niezbędne funkcje dla sprzedawców hurtowych.
  • Poziom Twojego zaawansowania technicznego. Umiesz programować albo chcesz zapłacić za takie usługi? W takim razie w teorii masz nieograniczone możliwości. Jeżeli jednak nie chcesz się tym zajmować, postaw na platformę SaaS, która pozwala uruchomić sprzedaż B2B nawet laikom – bez kodowania czy tworzenia grafik.
  • Unikalne rozwiązania. Czy chcesz uruchomić jakieś funkcje, których nie znajdziesz u konkurencji? Masz wizję jakichś całkowicie oryginalnych rozwiązań? W takim razie potrzebujesz oprogramowania szytego na miarę.

O czym musisz pamiętać, działając w sektorze B2B?


B2B rządzi się swoimi prawami. Pamiętaj jednak, że na końcu zawsze są ludzie – niezależnie od tego, czy sprzedajesz hurtowo, czy detalicznie. Nie rozmawiasz przecież firmą, a człowiekiem, który ją reprezentuje.

Jakie aspekty warto mieć na uwadze prowadząc sprzedaż B2B?

  • Proces zakupowy jest tu bardziej złożony. Musisz przygotować się na liczne negocjacje i rozmowy z potencjalnymi klientami. Nie licz na to, że wszyscy użytkownicy, którzy wejdą na Twoją stronę, będą od razu decydować się na zakup.
  • Relacje mają tu jeszcze większe znaczenie. Budowanie więzi z klientami jest kluczowe – niezależnie od sektora gospodarki. W B2B jednak te relacje znacznie częściej są długotrwałe i warto je pielęgnować ze szczególną troską.
  • Technologia napędza Twój biznes. Wdrażaj odpowiednie narzędzia, które umożliwią Ci automatyzację Twojej pracy i przyspieszenie świadczenia usług dla Twoich kontrahentów. Pomoże Ci w tym Sky-Shop!
  • Zadbaj o przemyślane działania marketingowe. Klienci w sektorze B2B dłużej podejmują decyzje zakupowe. Dlatego zadbaj o odpowiednie dostosowanie działań marketingowych i baczne śledzenie poczynań konkurencji.

Moduł B2B w Sky-Shop


Za pośrednictwem platformy e-commerce Sky-Shop możesz prowadzić nie tylko sprzedaż skierowaną do klientów detalicznych, ale także działać w sektorze B2B, czyli prowadzić hurtownię online.

Moduł B2B w Sky-Shop daje Ci dostęp do następujących funkcji:

  • możliwość prowadzenia standardowego sklepu internetowego i hurtowni B2B,
  • udostępnianie oferty w pliku XML,
  • automatyczne przypisywanie zamówień do opiekunów (przypisywanie klienta do wybranego administratora),
  • zaawansowane grupy rabatowe,
  • możliwość podawania cen netto i brutto,
  • zarządzanie dostępem – hurtownia otwarta/zamknięta.

👉 Poznaj szczegóły działania modułu B2B i zacznij testować Sky-Shop!

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.