Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Jak obliczyć marżę i narzut? + KALKULATOR

Jak obliczyć marżę i narzut? + KALKULATOR

E-commerce
6 min

Zastanawiasz się, jak liczyć marżę, a jak narzut? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zaczynające przygodę ze sklepem internetowym. Przecież na koniec dnia chodzi o to, żeby na nim zarobić – a prawidłowe wyliczanie tych wskaźników na pewno się do tego przyczyni.

Co oznaczają te dwa pojęcia i jaka jest różnica pomiędzy nimi? Jak obliczyć marżę, a jak obliczyć narzut w swoim sklepie internetowym? Sprawdź!

Uwaga! W artykule znajdziesz kalkulator do pobrania, dzięki któremu w łatwy sposób samodzielnie wyliczysz marżę lub narzut.

Po co w ogóle liczyć marżę?

Marża to podstawowy wskaźnik, który pomoże określić rentowność Twojego sklepu. Dzięki jej wyliczaniu, dowiadujesz się, czy biznes się opłaca, a oprócz tego:

  • wiesz dokładnie, ile towaru musisz sprzedać, by uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca,
  • wiesz, które produkty przynoszą Ci największy zysk,
  • możesz wyznaczyć optymalny budżet na działania marketingowe.

A teraz pora odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, czyli…

Czym jest marża?

Najprościej mówiąc, marża to zysk ze sprzedaży danego towaru, czyli różnica między kosztami jego wytworzenia, a ceną, po której go sprzedajesz.

Przykład:

Kupujesz z hurtowni szampon do włosów w cenie 7 zł. Sprzedajesz go za 12. Marża wynosi więc 5 zł (12-7=5).

Oczywiście w przypadku większości sklepów internetowych, by uzyskać pełny obraz rentowności, w kosztach związanych z wytworzeniem produktu trzeba jednak uwzględnić jeszcze:

  • koszty magazynowania i wysyłki,
  • koszty kadrowe i marketingowe,
  • koszty związane z wykorzystywanym oprogramowaniem i narzędziami.

Przykład:

Prowadzisz e-sklep z zabawkami. Koszt zakupu takiej zabawki w hurtowni wynosi 20 zł. Magazynowanie to dla Ciebie wydatek rzędu 5 zł. Sprzedajesz daną zabawkę w cenie 50 zł, a wysyłka kosztuje 10 zł.

Marżę obliczysz wtedy następująco:

50 zł + 10 zł – 20 zł – 5 zł =35 zł

Pobierz kalkulator marży

Marża brutto a marża netto, czyli pamiętaj o podatkach i innych kosztach

Zgodnie z polskim prawem ceny produktów w Twoim sklepie muszą być cenami brutto. Oznacza to, że przy wyliczaniu marży (i narzutu), oprócz wymienionych wyżej kosztów, musisz uwzględniać podatek dochodowy i VAT.

Właśnie dlatego w obliczaniu zyskowności Twojego sklepu przydatne może okazać się pojęcie marży netto i brutto. Czym się od siebie różnią?

Marża brutto pokazuje, ile z każdej złotówki przychodu ze sprzedaży zostaje na pokrycie kosztów stałych, takich jak obsługa biura, marketing, podatki itd. Marża netto pokazuje, ile z każdej złotówki przychodu ze sprzedaży zostaje jako zysk netto do ogólnej wartości sprzedaży, czyli po odjęciu wszystkich kosztów i obciążeń.

Co to jest narzut?

Narzut procentowy to wartość, jaką dodajesz do kosztu zakupionego produktu, by obliczyć cenę, w jakiej będziesz go sprzedawać. Wiesz, ile % chcesz zarabiać na każdym produkcie i łatwo możesz to wyliczyć.

Przykład:

Kupujesz zabawkę w hurtowni za 20 zł, a za wysyłkę płaci klient. Twój narzut to 100%.

W takim wypadku cena sprzedaży zabawki będzie wynosić 40 zł (bez kosztów wysyłki).

👉 Dowiedz się też: Ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego?

 Marża a narzut – czym się różnią?

narzut a marża

Choć powyżej przytoczyliśmy definicje tych pojęć, wiemy, że różnica między marżą a narzutem może nie być jeszcze oczywista. Dla lepszego zrozumienia wyjaśnimy dokładnie, jak je liczyć. Czym zatem różni się narzut od marży?

Oto schemat, który w klarowny sposób wyjaśnia tę różnicę:

Marżę liczymy “z góry”. Stanowi ona zysk w stosunku do ostatecznej ceny sprzedaży netto. 

Przykład: Pewna firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje go za 100 zł. Zysk wynosi 20 zł, czyli:

(20:100)*100% = 20%

Z kolei narzut liczymy „z dołu”. Jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu netto i wyrażamy go w procentach.

W podanym przykładzie firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje za 100 zł, zatem zysk wynosi 20 zł.

(20:80)*100% = 25%

Kalkulator online dla marży i narzutu – do pobrania

Jak wspomnieliśmy wyżej, opracowaliśmy kalkulator, dzięki któremu obliczanie marży, a także narzutu będzie dziecinnie proste.

Pobierz kalkulator

Jak obliczyć marżę dla sklepu internetowego, by wypracować maksymalny zysk netto?

Ustalenie optymalnej marży dla sklepu zależy od wielu czynników – m.in. kosztów produkcji lub zakupu towarów, kosztów prowadzenia działalności, konkurencji, popytu i preferencji klientów, strategii cenowej i marketingowej czy w końcu Twoich celów finansowych i biznesowych.

Oczywiście każda działalność ma swoją specyfikę i nie ma uniwersalnego przepisu na to, by Twój biznes stał się zyskowny. Poniższe wskazówki mogą Ci jednak pomóc ustalić cenę produktów, która pozwoli wypracować korzystny poziom marży:

  • Znajdź swój punkt rentowności, czyli poziom sprzedaży, przy którym pokrywasz wszystkie koszty i zaczynasz osiągać dochód. Możesz to zrobić, dzieląc sumę kosztów stałych przez marżę brutto na jednostkę produktu. To pokaże Ci, ile sztuk musisz sprzedać, by wyjść na zero. Im wyższa jest marża brutto, tym niższy jest punkt rentowności i tym łatwiej osiągnąć satysfakcjonujący poziom dochodów.
  • Zbadaj rynek i konkurencję, aby dowiedzieć się, jakie są średnie ceny i marże w Twojej branży. Możesz skorzystać z narzędzi do monitorowania cen i ofert konkurentów, jak chociażby LivePrice. To pomoże Ci ustalić, czy Twoje ceny są konkurencyjne, czy też zbyt wysokie lub za niskie.
  • Poznaj swoich klientów i ich potrzeby, aby dostosować swoją ofertę i marżę do ich oczekiwań i możliwości. Możesz zbierać informacje o zachowaniach i preferencjach klientów za pomocą ankiet, badań rynku, analiz czy testów A/B itp. To pomoże Ci określić, jakie znaczenie w procesie zakupowym ma dla Twoich klientów cena i ile są oni w stanie zapłacić za oferowane przez Ciebie produkty. Jeżeli prowadzisz sprzedaż hurtową, możesz dzielić swoich klientów na segmenty i stosować różne poziomy marży dla poszczególnych grup docelowych.
  • Eksperymentuj i optymalizuj swoją marżę, aby znaleźć najlepszy balans między zyskiem a sprzedażą. Możesz testować różne poziomy marży dla różnych produktów, sezonów, promocji czy kanałów dystrybucji i obserwować, jak wpływają one na Twoje wyniki finansowe, działalność firmy i satysfakcję klientów.
  • Pamiętaj, że towary mogą drożeć i tanieć – dostosowuj ich cenę do aktualnych uwarunkować rynkowych, kosztów ponoszonych przez firmę w określonym okresie i Twoich potrzeb.

Powodzenia!

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu!

4.24 avg. rating (84% score) - 86 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.