Jak obliczyć marżę i narzut? + KALKULATOR

Katarzyna Kwartnik
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Jak liczyć marżę? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zaczynające przygodę ze sklepem internetowym. Przecież na koniec dnia chodzi o to, żeby na nim zarobić – a prawidłowe wyliczanie marży i narzutu na pewno się do tego przyczyni.

Co oznaczają te dwa pojęcia i czym się od siebie różnią? Jak obliczyć marżę oraz jak obliczyć narzut w sklepie internetowym?

👉 Uwaga! W artykule znajdziesz kalkulator do pobrania, dzięki któremu w łatwy sposób samodzielnie obliczysz marżę.

Po co w ogóle liczyć marżę?

Marża to podstawowy wskaźnik, który pomoże określić rentowność Twojego sklepu. Dzięki jej wyliczaniu, dowiadujesz się, czy biznes się opłaca, a oprócz tego:

  • wiesz dokładnie, ile towaru musisz sprzedać, by uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca,
  • wiesz, które produkty przynoszą Ci największy zysk,
  • możesz wyznaczyć optymalny budżet na działania marketingowe.

A teraz pora odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, czyli…

Co to jest marża?

Najprościej mówiąc, marża to zysk ze sprzedaży danego towaru, czyli różnica między kosztami jego wytworzenia, a ceną, po której go sprzedajesz.

Przykład:

Kupujesz z hurtowni szampon do włosów w cenie 7 zł. Sprzedajesz go za 12. Marża wynosi więc 5 zł (12-7=5).

W przypadku większości sklepów internetowych, by uzyskać pełny obraz rentowności, w kosztach związanych z wytworzeniem produktu trzeba jednak uwzględnić jeszcze:

  • koszty magazynowania i wysyłki,
  • a niekiedy nawet koszty kadrowe i marketingowe.

Przykład:

Prowadzisz sklep internetowy z zabawkami. Koszt zakupu takiej zabawki w hurtowni wynosi 20 zł. Magazynowanie to dla Ciebie wydatek rzędu 5 zł. Sprzedajesz daną zabawkę w cenie 50 zł, a wysyłka kosztuje 10 zł.

Marżę obliczysz wtedy następująco:

50 zł + 10 zł – 20 zł – 5 zł =35 zł

Pobierz kalkulator marży

Pamiętaj o podatkach

Zgodnie z polskim prawem ceny produktów w Twoim sklepie muszą być cenami brutto. Oznacza to, że przy wyliczaniu marży (i narzutu), oprócz wymienionych wyżej kosztów, musisz uwzględnić podatek dochodowy i VAT.

Co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, jaką dodajesz do kosztu zakupionego produktu, by obliczyć cenę, w jakiej będziesz go sprzedawać. Wiesz, ile % chcesz zarabiać na każdym produkcie i łatwo możesz to wyliczyć.

Przykład:

Kupujesz zabawkę w hurtowni za 20 zł, a za wysyłkę płaci klient. Twój narzut to 100%.

W takim wypadku cena sprzedaży zabawki będzie wynosić 40 zł (bez kosztów wysyłki).

Dowiedz się też: Ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego?

 Marża a narzut

narzut a marża - różnica

Choć powyżej przytoczyliśmy definicje pojęć marża i narzut, wiemy, że różnica między marżą a narzutem może nie być jeszcze oczywista. Dla lepszego zrozumienia wyjaśnimy dokładnie, jak je liczyć. Czym zatem różni się narzut od marży?

Oto schemat, który w klarowny sposób wyjaśnia tę różnicę:

Marżę liczymy “z góry”. Stanowi ona zysk w stosunku do ostatecznej ceny sprzedaży netto. 

Przykład: Pewna firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje go za 100 zł. Zysk wynosi 20 zł, czyli:

(20:100)*100% = 20%

Z kolei narzut liczymy „z dołu”. Jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu netto i wyrażamy go w procentach.

W podanym przykładzie firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje za 100 zł, zatem zysk wynosi 20 zł.

(20:80)*100% = 25%

Kalkulator marży i narzutu do pobrania

Jak wspomnieliśmy wyżej, opracowaliśmy kalkulator, dzięki któremu obliczanie marży i narzutu będzie dziecinnie proste.

Pobierz kalkulator

 

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu!

4.48 avg. rating (89% score) - 56 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

  • Dzień dobry,

    wysokość podatku dochodowego zależy od wybranej formy opodatkowania. Jeżeli rozlicza się Pani na zasadach ogólnych, będzie on wynosić 17% (32% po przekroczeniu limitu dochodów wynoszącego 85 528 zł).

    Prowadząc działalność, może Pani również rozliczać się w ramach podatku liniowego. Ten wynosi 19%, niezależnie od wysokości dochodów.

    Przedsiębiorcy mogą także rozliczać się na podstawie ryczałtu – tu stawka będzie różnić się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.

    Więcej informacji na temat wad i zalet każdego z rozwiązań zawarliśmy w artykule – https://blog.sky-shop.pl/sprzedaz-internetowa-a-podatki-wszystko-co-musisz-wiedziec/

    Co do VAT-u – podstawowa stawka podatku VAT wynosi aktualnie 23%.

    Więcej informacji: https://blog.sky-shop.pl/sprzedaz-internetowa-a-vat/

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.