Jak obliczyć marżę i narzut? + KALKULATOR

Katarzyna Kwartnik
Sklep internetowy

Marża a narzut – jak liczyć marżę, a jak narzut? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zaczynające przygodę ze sklepem internetowym. Przecież na koniec dnia chodzi o to, żeby na nim zarobić – a prawidłowe wyliczanie marży i narzutu na pewno się do tego przyczyni.

Co oznaczają te dwa pojęcia i czym się od siebie różnią? Jak obliczyć marżę oraz jak obliczyć narzut w sklepie internetowym?

Uwaga! W artykule znajdziesz kalkulator do pobrania, dzięki któremu w łatwy sposób samodzielnie obliczysz marżę i narzut.

Spis treści artykułu

  1. Po co w ogóle liczyć marżę?
  2. Co to jest marża?
  3. Co to jest narzut?
  4. Marża a narzut – poznaj różnice
  5. Kalkulator online dla marży i narzutu – do pobrania

Po co w ogóle liczyć marżę?


Marża to podstawowy wskaźnik, który pomoże określić rentowność Twojego sklepu. Dzięki jej wyliczaniu, dowiadujesz się, czy biznes się opłaca, a oprócz tego:

  • wiesz dokładnie, ile towaru musisz sprzedać, by uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca,
  • wiesz, które produkty przynoszą Ci największy zysk,
  • możesz wyznaczyć optymalny budżet na działania marketingowe.

A teraz pora odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, czyli…

Co to jest marża?


Najprościej mówiąc, marża to zysk ze sprzedaży danego towaru, czyli różnica między kosztami jego wytworzenia, a ceną, po której go sprzedajesz.

Przykład:

Kupujesz z hurtowni szampon do włosów w cenie 7 zł. Sprzedajesz go za 12. Marża wynosi więc 5 zł (12-7=5).

W przypadku większości sklepów internetowych, by uzyskać pełny obraz rentowności, w kosztach związanych z wytworzeniem produktu trzeba jednak uwzględnić jeszcze:

  • koszty magazynowania i wysyłki,
  • a niekiedy nawet koszty kadrowe i marketingowe.

Przykład:

Prowadzisz sklep internetowy z zabawkami. Koszt zakupu takiej zabawki w hurtowni wynosi 20 zł. Magazynowanie to dla Ciebie wydatek rzędu 5 zł. Sprzedajesz daną zabawkę w cenie 50 zł, a wysyłka kosztuje 10 zł.

Marżę obliczysz wtedy następująco:

50 zł + 10 zł – 20 zł – 5 zł =35 zł

Pobierz kalkulator marży

Pamiętaj o podatkach

Zgodnie z polskim prawem ceny produktów w Twoim sklepie muszą być cenami brutto. Oznacza to, że przy wyliczaniu marży (i narzutu), oprócz wymienionych wyżej kosztów, musisz uwzględnić podatek dochodowy i VAT.

Co to jest narzut?


Narzut jest to wartość, jaką dodajesz do kosztu zakupionego produktu, by obliczyć cenę, w jakiej będziesz go sprzedawać. Wiesz, ile % chcesz zarabiać na każdym produkcie i łatwo możesz to wyliczyć.

Przykład:

Kupujesz zabawkę w hurtowni za 20 zł, a za wysyłkę płaci klient. Twój narzut to 100%.

W takim wypadku cena sprzedaży zabawki będzie wynosić 40 zł (bez kosztów wysyłki).

Dowiedz się też: Ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego?

 Marża a narzut – poznaj różnice


narzut a marża

Choć powyżej przytoczyliśmy definicje pojęć marża i narzut, wiemy, że różnica między marżą a narzutem może nie być jeszcze oczywista. Dla lepszego zrozumienia wyjaśnimy dokładnie, jak je liczyć. Czym zatem różni się narzut od marży?

Oto schemat, który w klarowny sposób wyjaśnia tę różnicę:

Marżę liczymy “z góry”. Stanowi ona zysk w stosunku do ostatecznej ceny sprzedaży netto. 

Przykład: Pewna firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje go za 100 zł. Zysk wynosi 20 zł, czyli:

(20:100)*100% = 20%

Z kolei narzut liczymy „z dołu”. Jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu netto i wyrażamy go w procentach.

W podanym przykładzie firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje za 100 zł, zatem zysk wynosi 20 zł.

(20:80)*100% = 25%

Kalkulator online dla marży i narzutu – do pobrania


Jak wspomnieliśmy wyżej, opracowaliśmy kalkulator, dzięki któremu obliczanie marży i narzutu będzie dziecinnie proste.

Pobierz kalkulator

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu!

4.24 avg. rating (84% score) - 85 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.