Marża a narzut – jak liczyć marżę, a jak narzut? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zaczynające przygodę ze sklepem internetowym. Przecież na koniec dnia chodzi o to, żeby na nim zarobić – a prawidłowe wyliczanie marży i narzutu na pewno się do tego przyczyni.
Co oznaczają te dwa pojęcia i czym się od siebie różnią? Jak obliczyć marżę oraz jak obliczyć narzut w sklepie internetowym?
Uwaga! W artykule znajdziesz kalkulator do pobrania, dzięki któremu w łatwy sposób samodzielnie obliczysz marżę i narzut.
Spis treści artykułu
- Po co w ogóle liczyć marżę?
- Co to jest marża?
- Co to jest narzut?
- Marża a narzut – poznaj różnice
- Kalkulator online dla marży i narzutu – do pobrania
Po co w ogóle liczyć marżę?
Marża to podstawowy wskaźnik, który pomoże określić rentowność Twojego sklepu. Dzięki jej wyliczaniu, dowiadujesz się, czy biznes się opłaca, a oprócz tego:
- wiesz dokładnie, ile towaru musisz sprzedać, by uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca,
- wiesz, które produkty przynoszą Ci największy zysk,
- możesz wyznaczyć optymalny budżet na działania marketingowe.
A teraz pora odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, czyli…
Co to jest marża?
Najprościej mówiąc, marża to zysk ze sprzedaży danego towaru, czyli różnica między kosztami jego wytworzenia, a ceną, po której go sprzedajesz.
Przykład:
Kupujesz z hurtowni szampon do włosów w cenie 7 zł. Sprzedajesz go za 12. Marża wynosi więc 5 zł (12-7=5).
—
W przypadku większości sklepów internetowych, by uzyskać pełny obraz rentowności, w kosztach związanych z wytworzeniem produktu trzeba jednak uwzględnić jeszcze:
- koszty magazynowania i wysyłki,
- a niekiedy nawet koszty kadrowe i marketingowe.
Przykład:
Prowadzisz sklep internetowy z zabawkami. Koszt zakupu takiej zabawki w hurtowni wynosi 20 zł. Magazynowanie to dla Ciebie wydatek rzędu 5 zł. Sprzedajesz daną zabawkę w cenie 50 zł, a wysyłka kosztuje 10 zł.
Marżę obliczysz wtedy następująco:
50 zł + 10 zł – 20 zł – 5 zł =35 zł
Pobierz kalkulator marży
Pamiętaj o podatkach
Zgodnie z polskim prawem ceny produktów w Twoim sklepie muszą być cenami brutto. Oznacza to, że przy wyliczaniu marży (i narzutu), oprócz wymienionych wyżej kosztów, musisz uwzględnić podatek dochodowy i VAT.
Co to jest narzut?
Narzut jest to wartość, jaką dodajesz do kosztu zakupionego produktu, by obliczyć cenę, w jakiej będziesz go sprzedawać. Wiesz, ile % chcesz zarabiać na każdym produkcie i łatwo możesz to wyliczyć.
Przykład:
Kupujesz zabawkę w hurtowni za 20 zł, a za wysyłkę płaci klient. Twój narzut to 100%.
W takim wypadku cena sprzedaży zabawki będzie wynosić 40 zł (bez kosztów wysyłki).
Dowiedz się też: Ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego?
Marża a narzut – poznaj różnice
Choć powyżej przytoczyliśmy definicje pojęć marża i narzut, wiemy, że różnica między marżą a narzutem może nie być jeszcze oczywista. Dla lepszego zrozumienia wyjaśnimy dokładnie, jak je liczyć. Czym zatem różni się narzut od marży?
Oto schemat, który w klarowny sposób wyjaśnia tę różnicę:
Marżę liczymy “z góry”. Stanowi ona zysk w stosunku do ostatecznej ceny sprzedaży netto.
Przykład: Pewna firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje go za 100 zł. Zysk wynosi 20 zł, czyli:
(20:100)*100% = 20%
Z kolei narzut liczymy „z dołu”. Jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu netto i wyrażamy go w procentach.
W podanym przykładzie firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje za 100 zł, zatem zysk wynosi 20 zł.
(20:80)*100% = 25%
Kalkulator online dla marży i narzutu – do pobrania
Jak wspomnieliśmy wyżej, opracowaliśmy kalkulator, dzięki któremu obliczanie marży i narzutu będzie dziecinnie proste.
Pobierz kalkulator
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu!