Ile kosztuje sklep internetowy w 2023?

Katarzyna Kwartnik
Sklep internetowy

Własny sklep internetowy możesz mieć już za 89 zł miesięcznie. Cena sklepu internetowego jest ściśle powiązana z wykorzystywaną technologią, dodatkowymi funkcjonalnościami, czy złożonością samego projektu.  Na koszty sklepu internetowego składają się m.in.: oprogramowanie, domena, księgowość, koszty marketingowe oraz składki ZUS. Dziś nie musisz inwestować kilku tysięcy, ani czekać kilku miesięcy na rozpoczęcie sprzedaży.

Poznaj wszystkie koszty prowadzenia sklepu internetowego i przekonaj się, że stać Cię na własny.

Spis treści artykułu

  1. Ile kosztuje sklep internetowy?
    1. Koszty oprogramowania sklepu internetowego
    2. Koszt wykupienia i utrzymania domeny
    3. Koszt serwera
  2. Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?
    1. Koszty magazynowe w sklepie internetowym
    2. Koszty księgowe i opłaty związane z prowadzeniem działalności
    3. Koszty reklamowe
  3. Jak zminimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Ile kosztuje sklep internetowy?


Wydatki na otwarcie i prowadzenie sklepu internetowego zależą przede wszystkim od wybranych rozwiązań i tego, jaką część prac jesteś w stanie wykonać samodzielnie.

Na proces tworzenia i cenę sklepu internetowego ma wpływ wiele czynników, które są bezpośrednio powiązane z tym, do czego dany sklep internetowy ma przedsiębiorcy służyć. Wpływ ma zwłaszcza wybór platformy e-commerce – od tego bowiem zależy, jak szybko i przede wszystkim za ile wystartujesz w branży e-commerce. Pewnych kosztów nie unikniesz jednak w żadnym wypadku – mowa tu np. o zakupie domeny.

Jakie koszty sklepu internetowego musisz uwzględnić?

Koszty oprogramowania


To ile kosztuje założenie sklepu internetowego, zależy przede wszystkim od tego jaką technologię wybierzesz do zarządzania sklepem. Na rynku funkcjonują 3 podstawowe typy oprogramowań sklepów internetowych. Wszystkie z nich różnią się nie tylko specyfiką działania, ale także opłatami, z którymi wiąże się prowadzenie sprzedaży za ich pośrednictwem.

1. Dedykowany sklep internetowy

Dedykowany sklep to po prostu oprogramowanie stworzone dla Ciebie od A do Z. Jak możesz się domyślić, jest to najdroższa za wszystkich opisywanych opcji. Tego typu rozwiązanie stosuje się zazwyczaj w przypadku największych sklepów na rynku, które potrzebują unikalnych, spersonalizowanych funkcji.

Z jakimi wydatkami musisz się liczyć, wybierając dedykowany sklep internetowy?

  • Koszt projektu sklepu.
  • Wynagrodzenie programistów/agencji związane z instalacją sklepu na serwerze, stworzeniem oprogramowania i jego konfiguracją.
  • Koszty serwera i domeny.
  • Koszty wykonania integracji z zewnętrznymi systemami czy firmami (np. z hurtowniami czy bramkami płatności).
  • Koszty aktualizacji i rozwoju oprogramowania.
  • Koszty usuwania ewentualnych usterek.
  • Koszty wsparcia technicznego.

Tak więc koszt wdrożenia sklepu internetowego będzie wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych na start. W miarę rozwoju sklepu i konieczności dostosowywania go do aktualnych trendów będą się pojawiać kolejne wydatki. Dokładne kwoty zależą od Twoich potrzeb, rozmiaru sklepu i partnera, którego wybierzesz do współpracy przy tworzeniu oprogramowania.

2. Open Source

Oprogramowania typu Open Source dają Ci możliwość stworzenia sklepu i zarządzania sprzedażą z poziomu wygodnego panelu administracyjnego. Możesz edytować kod takiej platformy, dostosowując go do swoich potrzeb. To, co wyróżnia rozwiązania Open Source, to fakt, że dostęp do nich jest darmowy – oznacza to, że samo konto założenie konta nie kosztuje Cię nawet złotówki.

Wykorzystanie oprogramowania typu Open Source nie oznacza jednak, że nie poniesiesz żadnych  opłat. Jest to tańsze rozwiązanie niż dedykowany sklep, ale wciąż dość kosztowne. Bezpłatnie otrzymujesz bowiem jedynie sam dostęp do szkieletu oprogramowania, które wymaga gruntownej konfiguracji i rozwoju o niezbędne funkcje.

Koszty, z którymi musisz się liczyć w takim przypadku, to opłaty za:

  • serwer i domenę,
  • instalację sklepu na serwerze i jego konfigurację,
  • szablon sklepu internetowego lub jego projekt graficzny,
  • wtyczki i różnego rodzaju integracje,
  • aktualizacje oprogramowania,
  • wsparcie techniczne,
  • naprawę awarii.

Tak więc koszt sklepu internetowego na platformie typu Open Source to więc minimum kilka tysięcy złotych, a często znacznie więcej.

3. Sklep internetowy w abonamencie (SaaS)


Sklep internetowy w abonamencie to rozwiązanie, które pomoże Ci szybko i sprawnie uruchomić sprzedaż w sieci bez konieczności posiadania wiedzy technicznej. Co więcej, w ramach comiesięcznej, niskiej opłaty (nawet 89 zł w Sky-Shop.pl) otrzymasz wszystkie niezbędne do pracy narzędzia i nie będziesz musiał przejmować się wyborem oraz instalacją wtyczek, jak ma to miejsce w przypadku oprogramowań typu open source.

Jedyne opłaty, które ponosisz wybierając platformę SaaS, to:

  • abonament (w przypadku Sky-Shop zaczyna się on już od 89 zł miesięcznie),
  • ewentualne usługi dodatkowe, jak np. indywidualny projekt graficzny.

Wszystko inne otrzymujesz w cenie abonamentu. Mowa tu przede wszystkim o licznych integracjach, wsparciu technicznym, a także rozwoju i aktualizacjach oprogramowania. Sprawia to, że wybór oprogramowania SaaS jest zdecydowanie najtańszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży internetowej. 

Co ważne, koszt platformy e-commerce SaaS jest stały, a abonament dopasowany do aktualnych potrzeb. W rezultacie płacisz wyłącznie za to, czego w danej chwili potrzebujesz. Skupiasz się na sprzedaży, a eksperci czuwają nad rozwojem i stabilnym działaniem Twojej strony sprzedażowej.

Zobacz, jak założyć sklep internetowy krok po kroku!

Koszt wykupienia i utrzymania domeny


Każdy sklep internetowy musi posiadać domenę (adres www). Najlepiej, żeby była ona dokładnie taka sama, jak nazwa e-sklepu. Ułatwi to klientom zapamiętywanie i odszukiwanie Twojej marki. Wybór darmowej domeny jest opłacalny tylko wtedy, gdy planujesz utrzymanie sklepu internetowego wyłącznie przez pierwszy rok, a później chcesz go zamknąć. Natomiast opłacenie domeny wynosi od kilku złotych do kilkunastu tysięcy w skali roku. Wpływ na cenę domeny ma m.in.:

  • Historia domeny. Zdecydowanie tańsze będą domeny nowe, bez historii. W przypadku domen istniejących od lat, koszty będą wyższe.
  • Użyta końcówka (.pl, .com).
  • Popularność. Przykładowo pozyskanie domeny „sklepzbutami” będzie zdecydowanie bardziej kosztowne niż „nazwaTwojejmarkibutów”.

Początkującym sklepom rekomendujemy wybór nowej domeny, której cena nie przekroczy kilkunastu/kilkudziesięciu złotych. Przeglądając oferty rejestratorów domen zwróć uwagę nie tylko na cenę za pierwszy rok (ta może wynosić nawet 0 zł), ale także na opłaty w kolejnych latach.

Zobacz, jak wybrać domenę dla sklepu internetowego!

Koszt serwera


Koszt opłacenia serwera jest ściśle związany z jego parametrami oraz możliwościami, jakie daje. Może wahać się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy rocznie.

Wybierając oprogramowanie Sky-Shop.pl nie musisz martwić się wyborem odpowiedniego hostingu oraz jego opłacaniem, ponieważ usługa została zawarta w pakiecie abonamentowym. W praktyce oznacza to:

  • bezpieczne przechowywanie zdjęć produktów oraz innych informacji,
  • regularne tworzenie kopii zapasowych całego sklepu,
  • możliwość utworzenia wielu skrzynek e-mail w domenie sklepu np. info@twojsklep.pl
  • szybkie wczytywanie się witryny, co ma wpływ na komfort użytkowania witryny i pozycjonowanie sklepu.

Co ważne, możliwości serwera oraz transfer danych są dopasowane do aktualnych potrzeb sklepu.

Zapoznaj się ze szczegółowymi informacjami o hostingu w Sky-Shop.pl

Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?


Na założeniu sklepu internetowego opłaty się nie kończą. Koszt stworzenia sklepu internetowego to tylko jeden z aspektów, ale budowanie jego późniejszej widoczności i efektywności to druga sprawa. Jego prowadzenie wymaga ciągłych inwestycji, które pozwalają zdobywać klientów i rozwijać swój biznes. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich.

Koszty magazynowe w sklepie internetowym

Koszty magazynowe determinowane są przez model logistyczny, jaki wybierzesz. Do wyboru masz trzy drogi, które różnią się między sobą zarówno ceną, jak i zakresem obowiązków.

1. Dropshipping – nie ponosisz kosztów magazynowych!


Obniżenie kosztów magazynowych sklepu internetowego do zera jest możliwe dzięki dropshippingowi. Model logistyczny wykorzystuje asortyment oraz powierzchnię magazynową wybranej hurtowni. W związku z tym to hurtownia zajmuje się:

  • zakupem produktów,
  • magazynowaniem towarów,
  • pakowaniem oraz wysyłką do Twoich klientów.

Dzięki temu skupiasz się wyłącznie na działaniach marketingowych i sprzedażowych. Co więcej, zamawiasz towary w hurtowni dopiero wtedy, gdy klient zamówi je u Ciebie. Dzięki temu unikasz ryzyka związanego z wcześniejszym zatowarowaniem.

Sprawdź listę hurtowni dropshippingowych z podziałem na branże!

2. Fulfilment w sklepie internetowym


Fulfilment stoi pomiędzy dropshippingiem a własnym magazynem. Polega na przekazaniu działań logistycznych firmie zewnętrznej. To Ty zajmujesz się zakupem towaru, a za wszystkie działania związane z magazynowaniem, pakowaniem oraz wysyłką odpowiada firma, z którą współpracujesz.

Określa się, że fulfilment to model, który może być opłacalny dla sklepów realizujących 100-1000 zamówień miesięcznie. Jest to jednak kwestia indywidualna, którą należy obliczyć dla konkretnego biznesu.

3. Własny magazyn


Budowa bądź najem magazynu może pochłonąć znaczące środki. Jest to rozwiązanie rekomendowane osobom, które mają pewność, że oferowany towar cieszy się zainteresowaniem klientów. Prowadzenie własnego magazynu generuje koszty obejmujące:

  • zatrudnienie pracowników;
  • przygotowanie odpowiednich warunków przechowywania towaru;
  • zarządzanie magazynem (systemy ERP, regały, stoły do pakowania, skanery itp.);
  • kartony oraz materiały do zabezpieczania wszystkich oferowanych produktów;
  • koszty magazynowania produktów nierotujących.

Równocześnie otwiera przed Tobą jako sprzedawcą szereg możliwości związanych z:

  • pełną kontrolą nad stanem magazynowym towarów,
  • dowolnym sposobem pakowania produktów,
  • uzyskaniem niższych cen u producenta przy zakupie wielu sztuk,
  • zatowarowaniem przed wysokim sezonem sprzedażowym i posiadaniem produktów, których nie można już kupić u konkurencji.

Na początkowym etapie swojej działalności jesteś w stanie uzsykać koszty magazynowe w sklepie internetowym równe 0 zł przy równoczesnym posiadaniu produktów na stanie. Wystarczy, że do ich przechowywania wykorzystasz wolny pokój bądź garaż.

Koszty księgowe i opłaty związane z prowadzeniem działalności


Biznes to formalności, których nie unikniesz. Jeżeli nie od razu, to na pewnym etapie sprzedaży internetowej będziesz musiał założyć firmę i ponosić opłaty związane z jej prowadzeniem. Chodzi tu przede wszystkim o:

  • ZUS – przez pierwsze pół roku możesz korzystać z ulgi i nie płacić ubezpieczeń społecznych w ogóle, przez kolejne dwa lata opłacasz składkę preferencyjną – 305,61 zł, a dopiero później pełną składkę wynoszącą 1316,54 zł w 2023 roku.
  • Składkę zdrowotną – jej wysokość zależy od wybranej przez Ciebie formy opodatkowania. W przypadku skali podatkowej jest to 9% dochodu.
  • Podatek dochodowy – w zależności od wybranej formy opodatkowania może on wynosić 12% (32% po przekroczeniu progu wynoszącego 120 tysięcy złotych) lub 19%, jeśli wybierzesz podatek liniowy.

Koszty księgowe związane ze sklepem internetowym, zależą przede wszystkim od wybranej przez Ciebie formy prowadzenia działalności i liczby faktur, które generujesz miesięcznie. W przypadku jednoosobowej działalności powinny one wynosić ok. 200-250 zł miesięcznie.

👉 Pamiętaj jednak, że na początkowym etapie możesz sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej, co pozwoli Ci ograniczyć koszty prowadzenia sprzedaży internetowej. Unikniesz wtedy opłacania ZUS, składki zdrowotnej, a także prowadzenia księgowości i związanych z tym wydatków.

Koszty reklamowe


Założenie i konfiguracja sklepu internetowego to dopiero początek drogi w e-commerce. Nawet jeżeli dopracujesz go w 100% nie sprawi to, że będą odwiedzać go klienci. W końcu skąd mają oni wiedzieć o jego istnieniu?

Aby Twój sklep zaczął sprzedawać, musisz zainwestować w działania marketingowe. Które z nich są najważniejsze i z jakimi wiążą się kosztami?

1. Facebook Ads i Google Ads

Płatne reklamy to jeden z najszybszych sposobów pozyskania klientów. Przynoszą efekty praktycznie od razu po uruchomieniu – jeśli są poprawnie skonfigurowane. Dają potężne możliwości personalizacji, a co za tym idzie – przyciągania na Twoją stronę użytkowników potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami.

Większość z nich jest rozliczana w modelu PPC (Pay per click), co oznacza, że płacisz dopiero, gdy ktoś kliknie w daną reklamę. Stawki są z kolei ustalane na zasadzie licytacji – o ich wysokości decyduje więc przede wszystkim aktywność konkurencji.

Trudno oszacować dokładny koszt takich działań. Będzie on się różnić w zależności od liczby produktów w Twoim sklepie i efektu, który chcesz osiągnąć. W swoich wyliczeniach uwzględnij zarówno budżet reklamowy, jak i wynagrodzenie specjalisty od Google Ads czy Facebook Ads.

👉 Skorzystaj ze Sky-Shop Kampanie Ads!

 2. SEO

Chcesz, aby Twoje produkty pojawiały się na pierwszych stronach Google? Nie będzie tak, jeśli nie zainwestujesz w pozycjonowanie. Warto zadbać o to już na początkowym etapie prowadzenia sklepu – efekty działań z zakresu SEO nie pojawiają się natychmiast.

Mogą jednak utrzymywać się nawet całe lata – oczywiście pod warunkiem częstych analiz i optymalizacji. Sprawia to, że pozycjonowanie jest jednym z najtańszych kanałów marketingu internetowego.

A koszty? Zależą one od wynagrodzenia specjalisty/agencji, a także budżetu przeznaczanego na linki i tworzenie treści. 

👉 Jesteś klientem Sky-Shop? Umów się na bezpłatną konsultację SEO, podczas której porozmawiasz między innymi o kosztach pozycjonowania Twojego sklepu.

3. Media społecznościowe

Media społecznościowe to dziś podstawowy kanał, który służy budowaniu rozpoznawalności marki i komunikowania się z klientami. Twój sklep musi tam być.

Profile możesz oczywiście prowadzić samodzielnie. Kanały dobierz w zależności od swojej grupy docelowej – Facebook i Instagram to absolutna podstawa. Jeżeli nie masz czasu zajmować się aktywnością w social media osobiście lub nie masz odpowiedniej wiedzy, najlepiej będzie zlecić to profesjonalistom. Koszty będą w tym wypadku obejmować realizację grafik i obsługę poszczególnych kanałów. Możesz to zlecić zarówno agencji, jak i freelancerowi.

4. Blog

Blog w sklepie internetowym pozwala Ci edukować klientów, budować grono lojalnych odbiorców wokół swojej marki i sprzedawać jeszcze więcej. To świetne narzędzie, które wspiera pozycjonowanie i sprawia, że ruch w Twoim sklepie jest jeszcze większy.

Koszty prowadzenia bloga zależą od tego, czy będziesz tworzyć treści samodzielnie czy je zlecać. Jeżeli postanowisz poszukać podwykonawcy, musisz uwzględnić także długość artykułów. Copywriterzy najczęściej rozliczają się bowiem za 1000 znaków, a stawki wynoszą średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Jak zminimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego?


Startując z własnym sklepem internetowym postaraj się o ograniczenie wydatków. Zaoszczędzone pieniądze zainwestujesz w marketing bądź rozwój swojego asortymentu. Zobacz, jak zmniejszyć opłaty związane z założeniem sklepu internetowego:

  • Wybierz dropshipping – nie musisz inwestować w towar i magazynowanie.
  • Korzystaj z pakietu korzyści przygotowanego dla klientów Sky-Shop.pl
  • Zainwestuj we własną wiedzę na temat marketingu i pozycjonowania.
  • Wybierz bramkę płatniczą Sky-Pay z niską prowizją!

Dowiedz się więcej na temat zmniejszania kosztów prowadzenia sklepu internetowego!

Masz pytania dotyczące zakładania lub prowadzenia sklepu internetowego? Zadaj je w komentarzu lub skontaktuj się z nami na info@sky-shop.pl!

4.62 avg. rating (92% score) - 40 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.