Sky-Shop Blog Sklep internetowy Zwiększanie sprzedaży Jak podnieść ceny w sklepie internetowym?

Jak podnieść ceny w sklepie internetowym?

Sklep internetowy
6 min

Jeżeli Twoja oferta jest najlepsza na rynku bądź jesteś jedynym sprzedawcą jakichś produktów, podniesienie cen nie powinno Ci przysporzyć żadnych trudności.

W innym przypadku jednak będzie to proces, do którego warto się odpowiednio przygotować. Argument, że “wszystko drożeje” może bowiem nie wystarczyć. Ceny należy podnieść o odpowiednią wartość, a klienci muszą mieć pewność, że zapłacenie danych kwot w Twoim sklepie to słuszna decyzja.

O czym pamiętać, podnosząc ceny w sklepie internetowym, by nie odstraszyć klientów? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Jak poinformować o podwyżce cen, żeby nie stracić klientów?

1. Uzasadnij wyższe ceny


Każdy chce kupować jak najtaniej. Bez względu na to, czy ma na koncie 500 złotych czy 500 tysięcy.

Podwyżki cen są jednak czymś naturalnym – w każdej branży. Pod warunkiem, że są one uzasadnione – sytuacją gospodarczą czy poziomem doświadczenia, jaki oferujesz.

Musisz liczyć się z tym, że klienci nie zaakceptują wysokich cen, jeżeli nie będzie szła za nimi odpowiednia jakość – samych produktów i wszystkich usług wokół nich, z którymi użytkownicy Twojego sklepu mają styczność.

O co zatem zadbać przede wszystkim?

  • Stawiaj na wysoką jakość produktów. Tutaj nie ma miejsca na kompromisy – jakość powinna być adekwatna do ceny.
  • Zadbaj o nieskazitelny UX i wygląd sklepu. Wszystkie elementy powinny ładować się płynnie, a nawigacja być intuicyjna. Estetyczny, nowoczesny wygląd to podstawa – grafiki nie mogą wyglądać, jak zrobione w Paincie przez ucznia podstawówki. Chcesz mieć pewność skuteczności w tym zakresie? Zleć nam wykonanie indywidualnego projektu graficznego bądź zainstaluj jedną z gotowych skórek.
  • Spełniaj oczekiwania klientów. Przedstawiciele Twojej grupy docelowej mają konkretne preferencje np. co do czasu wysyłki, metod płatności czy pakowania produktów? Postaraj się wyjść im naprzeciw.
  • Zadbaj o niezawodną obsługę klienta. Otwórz się na różnie możliwości kontaktu i nie każ długo czekać na odpowiedź. Stwórz też pomocne treści, które rozwieją wątpliwości Twoich klientów.

👉 Dowiedz się, jak zwiększyć customer experience.

2. Przeanalizuj ceny konkurencji


Prawdopodobnie niskie ceny nie są jedynym argumentem, dla którego klienci kupują właśnie u Ciebie. Z drugiej strony nie możesz jednak wykluczyć, że gdy je podniesiesz, będą oni chcieli się zapoznać z ofertą konkurencji.

Najprościej ujmując – Twoje ceny nie mogą być oderwane od rynku. Chyba, że masz na to bardzo wiarygodne uzasadnienie.

Dlatego przed podwyżką cen, sprawdź ceny w sklepach Twoich bezpośrednich konkurentów. Możesz zajrzeć także na Allegro i inne marketplaces – musisz jednak liczyć się z tym, że ze względu na prowizje pobierane przez portale będą tam one wyższe.

👉 Możesz także skorzystać z narzędzia LivePrice. To system służący do monitoringu i automatyki cenowej w porównywarkach cenowych oraz na Allegro. Narzędzie automatycznie reaguje na zmiany cen u konkurencji (zarówno je podwyższając, jak i obniżając). Zapewni Ci pierwszą (lub wybraną) pozycję.

3. Wprowadzaj promocje i oferty specjalne


Możesz zachęcić klientów do zakupu droższych produktów poprzez oferowanie im rabatów, darmowej wysyłki, gratisów czy programów lojalnościowych.

Możesz wykorzystać także funkcje Sky-Shop, takie jak:

  • Ramka z licznikiem na stronie głównej.
  • Wyróżnienia promocji (przekreślenia, zmiana kolorów przecenionych cen, wartości % promocji).
  • Popup informujący o specjalnych ofertach i wyprzedażach.

promocje sky-shop

screen pochodzi ze sklepu Labuna na Sky-Shop

Pamiętaj tylko, aby uzasadniać swoje promocje i nie nadużywać ich, by nie obniżyć wartości Twojej marki.

4. Testuj różne poziomy cen i obserwuj reakcje klientów


Nie ma jednej uniwersalnej recepty na to, jak podnieść ceny w sklepie internetowym. Dlatego warto eksperymentować z różnymi poziomami cen i sprawdzać, jak wpływają one na sprzedaż i zadowolenie klientów.

Jeżeli rynek uzna Twoje ceny za zbyt wysokie – na pewno zauważysz to po zachowaniu użytkowników na stronie czy wynikach sprzedażowych. Pozwoli Ci to błyskawicznie zareagować – pod warunkiem, że będziesz na bieżąco obserwować sytuację.

Oczywiście nie możesz prowadzić testów w nieskończoność. Taka niestabilność może się spotkać z negatywnymi opiniami ze strony klientów.

5. Wykorzystaj psychologię cen


Istnieją pewne triki i techniki, które pomagają wpłynąć na postrzeganie cen przez klientów i zachęcić ich do zakupu. Oto kilka z nich:

  • Jeżeli kierujesz ofertę do osób nastawionych na niską cenę, zwracaj uwagę na jej lewą stronę (końcówkę). Badania pokazują, że ludzie odbierają cenę 4,99 zł jako niższą niż 5 zł, ponieważ skupiają się na pierwszej cyfrze.
  • W przypadku, gdy sprzedajesz prestiżowy, drogi produkt dla zamożnej grupy odbiorców, maksymalnie uprość ceny. Nie używaj końcówek typu 99 groszy ani przecinków. Pokaż, że nie musisz stosować takich sztuczek, aby sprzedać swój produkt.
  • Unikaj trudnych do zapamiętania cen, np. 53,47 zł. Ułatw klientom zapamiętanie ceny poprzez używanie powtarzających się cyfr, np. 55 zł lub 5,99 zł.

6. Zwiększ marżę, nie podnosząc cen


Podnosisz ceny, bo chcesz więcej zarabiać. Być może jednak możesz wypracować większe dochody bez ustanawiania podwyżek dla klientów?

Rozważ następujące możliwości:

  • Negocjuj z hurtowniami. Nie sprzedajesz swoich produktów? Jeżeli je importujesz lub np. sprzedajesz w dropshippingu, możesz spróbować negocjować ceny z dostawcami. Dzięki temu zwiększysz swoją marżę – bez podnoszenia cen.
  • Zweryfikuj ponoszone koszty. Płacisz za narzędzia, z których nie korzystasz? Kupujesz zbyt dużo towaru, który zalega w magazynie? A może wynajmujesz drogi magazyn? Przejrzyj koszty, które ponosisz w związku z prowadzeniem sklepu internetowego. Zastanów się, czy z niektórych z nich nie da się zrezygnować bądź ich ograniczyć.
  • Wprowadź sprzedaż wiązaną (cross-selling). Zamiast podnosić, ceny możesz zachęcić klientów, by kupowali więcej. Pomoże Ci w tym taktyka sprzedażowa cross-selling. Polega ona na proponowaniu klientom produktów komplementarnych – np. krawata, gdy ktoś kupuje koszulę. Możesz to robić za pomocą narzędzi do marketing automation i rekomendacji, wyświetlanych na karcie produktu.

7. Na bieżąco monitoruj rynek


Sytuacja gospodarcza ciągle się zmienia. Obecnie (2 połowa 2023 roku) znajdujemy się w momencie, gdy koszty życia, prowadzenia biznesu i praktycznie wszystkich produktów i usług wciąż rosną. Nie możemy jednak zakładać, że będzie tak cały czas.

Jeżeli zdecydowałeś się na podwyżkę cen, nie oznacza to, że powinieneś rozsiąść się wygodnie w fotelu i zapomnieć o całej sprawie. Twoją rolą jest teraz baczne obserwowanie rynku, a w przyszłości być może dalsze dostosowywanie cen.

Twój biznes ma być dla Ciebie opłacalny, ale powinien także utrzymywać konkurencyjność na wysokim poziomie.

👉 Sprawdź, jak obliczyć marżę i narzut.

Podsumowanie

Ceny w Twoim sklepie będą się zmieniać – to całkowicie naturalne. Nie możesz liczyć na scenariusz, w którym raz ustalisz cenę i pozostanie ona bez zmian przez długie lata. Nie możesz jednak podnosić ich w ciemno – zawsze dokładnie analizuj rynek i miej na uwadze możliwości Twoich klientów.

👉 Przeczytaj także o tym, jak ustalać strategię cenową. 

4.75 avg. rating (94% score) - 4 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.