
Platforma e-commerce to oprogramowanie do sprzedaży online, dzięki któremu stosunkowo szybko otworzysz własny sklep internetowy. Na jakiej platformie najlepiej go postawić? Zobacz, na co powinieneś zwrócić uwagę przy jej wyborze. Z treści tego artykułu dowiesz się:
- Jakie rodzaje platform możesz rozważyć, gdy otwierasz swój pierwszy sklep internetowy.
- Dlaczego oprogramowanie w abonamencie to najlepszy pomysł dla Ciebie, które pozwoli Ci w komfortowych warunkach rozkręcić biznes online,
- Jakie cechy i funkcje platformy e-commerce ułatwią Ci prowadzenie sklepu internetowego.
Spis treści artykułu
Jaki rodzaj oprogramowania e-commerce zastosować? Darmowe czy SaaS?
Masz do dyspozycji dwa rozwiązania – programy darmowe na licencji Open Source oraz platformy e-commerce na abonament (SaaS – software as service).
Do najpopularniejszych platform darmowych należą:
- WooCommerce | Wtyczka sprzedażowa dla właścicieli stron internetowych opartych o popularny system zarządzania treścią (CMS) WordPress. Oferuje podstawowe funkcje umożliwiające handlowanie w Internecie. Dodatkowe, takie jak np. automatyzacje czy integracje (np. z Allegro, bramkami płatności czy kurierami), można wprowadzać przy pomocy płatnych dodatków, które należy samodzielnie instalować i konfigurować.
- PrestaShop | Platforma e-commerce pod sklep internetowy z ogólnodostępnym i modyfikowalnym kodem. Za poszerzające wachlarz jej funkcji dodatki należy zapłacić. Trzeba je wdrożyć na własną rękę, podobnie jak poprawki i aktualizacje kodu.
- Magento | Oprogramowanie do sprzedaży internetowej, które polecane jest osobom poszukującym możliwości wprowadzania zaawansowanych zmian w kodzie. Platforma jest wymagająca technicznie i skomplikowana w konfiguracji, której koszt jest przeważnie wyższy od tego, z jakim spotykają się sprzedawcy internetowi, którzy postawili na Presta Shop czy WooCommerce.
Jak widać, platformy e-commerce typu Open Source są tylko z pozoru bezpłatne. Konfiguracja sklepów o nie opartych wymaga często zakupu wtyczek i dodatków, bez których nie można korzystać z wielu przydatnych w e-handlu funkcji (np. automatyzacji zmian statusów zamówień czy integracji z firmami kurierskimi).
Ponadto, trudno jej dokonać całkowicie samodzielnie. Osoby, które budują sklepy na platformach Open Source na własną rękę, np. w oparciu o tutoriale, popełniają przeważnie błędy skutkujące w ich nieprawidłowym lub powolnym działaniu. Wsparcie programisty pozwala ich uniknąć, jednak należy za nie odpowiednio zapłacić. Jest to więc rozwiązanie zarezerwowane przede wszystkim dla dużych sklepów.
W przypadku Open Source, pomoc specjalisty okazuje się potrzebna nie tylko na etapie zakładania sklepu, ale i w trakcie jego prowadzenia – darmowe platformy e-commerce wymagają bowiem wdrażania aktualizacji i poprawek na własną rękę. To właściciele sklepów online na nich zbudowanych dbają też o bezpieczny przepływ danych.
Platforma e-commerce w abonamencie wydaje się znacznie lepszym rozwiązaniem. Dzięki niej, stworzysz sklep internetowy:
- łatwy w konfiguracji, której dokonasz całkowicie samodzielnie, nawet jeśli nie posiadasz wiedzy i doświadczenia;
- gotowy do działania, wyposażony w szeroki wachlarz przydatnych w e-sprzedaży funkcji;
- na bieżąco aktualizowany i rozbudowywany przez profesjonalny zespół programistów platformy;
👉 Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj porównanie platform Open Source i SaaS.
Jaka platforma e-commerce typu SaaS będzie najlepsza na sklep internetowy?
Podczas wyboru oprogramowania na abonament, zwróć uwagę na kilka aspektów:
Responsywność
Zakupów przez Internet dokonuje się dziś zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy tabletach, dlatego witryna Twojego sklepu powinna działać w taki sam sposób na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Najlepiej zrobisz, jeśli zbudujesz ją w oparciu o platformę e-commerce wykorzystującą technologię RWD (Responsive Web Design), która dopasowuje wszystkie elementy strony do różnych rozdzielczości ekranów.
👉 Poznaj więcej szczegółów na temat RWD i rynku mobile commerce.
Sklepy internetowe na platformie Sky-Shop są w pełni responsywne, dostosowane do wyświetlania i działania na wielu typach urządzeń.
Szybkość działania
Konsumenci często rezygnują z zakupów w sklepach, których strony wolno działają czy niepoprawnie się wczytują. Zadbaj więc o to, aby Twój sklep internetowy wyróżniał się poprawnością i płynnością działania. Postaw go na systemie e-commerce, którego twórcy wykorzystują technologie przyspieszające wczytywanie danych z serwerów stron opartych o ich oprogramowanie.
Dzięki zastosowaniu protokołu HTTP2 i technologii SpeedCache na infrastrukturze serwerowej, sklepy zbudowane na Sky-Shop bardzo szybko się ładują.
Funkcje SEO
Większość sesji internetowych, również tych zakupowych, zaczyna się w wyszukiwarce – Twój sklep internetowy powinien więc być dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO, o co możesz zadbać jedynie, jeśli będziesz w stanie zmodyfikować wpływające nań elementy. Wybierz zatem taką platformę e-commerce, która jest bogata w funkcje ułatwiające optymalizację witryny pod wyszukiwarki.
Sprawdź funkcje SEO, w jakie została wyposażona platforma Sky-Shop.
👉 Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu sklepu.
Wsparcie płatności
Konsumenci przyzwyczaili się do wygodnych i szybkich płatności. We własnym sklepie internetowym powinieneś oferować klientom różne opcje zapłaty, a wśród nich:
- przelew internetowy z bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej banku;
- płatność kartą debetową i kredytową;
- płatność mobilna BLIKiem
- przelew tradycyjny, na podany na stronie numer rachunku sklepu;
Możesz też pomyśleć o płatnościach za pobraniem czy na raty. Aby je wygodnie obsługiwać, dokonaj wyboru platformy e-commerce posiadającej integracje z systemami wybranych operatorów płatności.
Sky-Shop jest zintegrowany z różnymi bramkami płatniczymi i systemami ratalnymi. Klienci platformy otrzymują również dostęp do obsługującej 32 kanały płatności jednocześnie bramki płatności Sky-Pay z niską prowizją.
Współpraca z firmami wysyłkowymi
Internauci przywykli też do wolności wyboru w zakresie wyboru preferowanej formy dostawy. W swoim sklepie internetowym powinieneś realizować dostawy za pośrednictwem:
- Poczty Polskiej;
- firmy kurierskiej (np. DPD, FedEx, DHL, GLS, UPS) – jednej lub kilku;
- paczkomatów (np. InPost)
- usług wysyłkowych z odbiorami w punktach (np. Paczka w Ruchu);
Chcąc zapewnić klientom różne możliwości dostawy, a sobie – wygodną ich obsługę, musisz wybrać taką platformę sklepową, która posiada integracje z wybranymi przez Ciebie kurierami i systemami wysyłek.
Sky-Shop posiada gotowe integracje z firmami kurierskimi i spedycyjnymi – sprawdź je wszystkie!
👉 Przeczytaj też, co lepiej wybrać – brokera kurierskiego czy umowę z firmą?
Integracje z producentami i hurtowniami
Jeśli zamierzasz handlować w Internecie produktami pozyskiwanymi od hurtowni i producentów (np. z dropshippingu), powinieneś szukać takiej platformy e-commerce, w ramach której będziesz mógł skorzystać z modułu integracji z systemem Twojego kontrahenta. Dzięki temu, będziesz mógł szybko pobierać produkty z systemu producenta/hurtowni do swojego sklepu i aktualizować stany magazynowe na podstawie pobranych z niego danych.
Twój producent lub hurtownia może znajdować się na liście gotowych integracji Sky-Shop. W ramach wykupionego modułu integracji, możesz też skorzystać z bezpłatnej integracji z dowolnym kontrahentem spoza listy.
Prostota obsługi sklepu
Platforma e-commerce typu SaaS powinna być prosta w obsłudze – w końcu decydujesz się na ten typ oprogramowania po to, by móc zbudować i prowadzić sklep całkowicie na własną rękę. Upewnij się więc, że wybrana przez Ciebie platforma sklepu internetowego jest przyjazna dla użytkownika, a wszystkie jej funkcje czytelnie wyjaśnione. W Sky-Shop możesz to zweryfikować samodzielnie podczas darmowego okresu testowego.
Możliwość sprzedaży wielokanałowej
Właściciele sklepów internetowych często decydują się na sprzedaż wielokanałową – nie tylko w e-sklepie, ale też za pośrednictwem portali zakupowych (marketplace) takich jak Allegro, mediów społecznościowych czy porównywarek cen. Jeśli ty również chcesz handlować w wielu miejscach jednocześnie, musisz zadbać o to, by wybrana przez Ciebie platforma e-commerce posiadała moduły integracji z ich systemami.
Sky-Shop posiada gotowe integracje z portalami zakupowymi, serwisami marketplace i porównywarkami cen, wśród których znajdują się m.in. Allegro, Empik, Ceneo czy Morele.
Newsletter i blog
Podstawowymi narzędziami marketingu w sklepie internetowym są newsletter oraz blog. Jeśli chcesz prowadzić działania promocyjne za ich pośrednictwem, musisz postawić na platformę e-commerce posiadającą funkcje, które Ci to umożliwią. Zwróć uwagę na to, aby korzystanie z nich było bezpłatne i nie wymagało zakupu dodatkowych modułów.
Platforma e-commerce Sky-Shop została wyposażona w moduł bloga i newslettera oraz inne bezpłatne funkcje marketingowe.
👉 Zobacz, jak prowadzić blog w sklepie internetowym.
System rabatowy
Promocje, zniżki i rabaty pomogą Ci wygenerować ruch na stronie, zwiększą świadomość Twojej marki i ułatwią Ci pozbycie się nadwyżek magazynowych, napędzając sprzedaż w Twoim e-sklepie. Nie będziesz mógł jednak wykorzystać ich potencjału, jeśli wybierzesz platformę e-commerce, która nie pozwala na ich stosowanie. Postaw na oprogramowanie, które posiada wbudowany system rabatowy o szerokich możliwościach.
Sky-Shop posiada wbudowany system rabatowy, który pozwala na dodawanie wielu kodów rabatowych jednocześnie, ustawianie promocji dla wybranych grup produktów czy też konfigurację akcji ograniczonych czasowo.
Konta klientów i program lojalnościowy
Lojalność klientów to siła marek takich jak Apple czy Starbucks. W jej budowaniu, pomogą Ci konta użytkowników i program lojalnościowy, dzięki którym szybko zdobędziesz zaufanie odbiorców i sprawisz, że staną się stałymi klientami Twojego sklepu. Dopilnuj, by w wybranej przez Ciebie platformie e-commerce, były to opcje bezpłatne, niewymagające zakupu dodatkowych wtyczek czy modułów i/lub modyfikacji kodu.
W panelu administracyjnym Sky-Shop znajdziesz moduł, w którym możesz skonfigurować program lojalnościowy w swoim sklepie internetowym.
👉 Sprawdź możliwości programu lojalnościowego.
Jaką platformę sklepu internetowego wybrać?
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, który będziesz mógł samodzielnie zbudować, a także rozwijać, najlepiej zrobisz, gdy postawisz go na platformie e-commerce w abonamencie typu SaaS (Software as a Service). Rozwiązanie to jest pod wieloma względami lepsze od oprogramowania Open Source, co dobrze obrazuje tabela:
SaaS (Sky-Shop.pl) | Open Source | |
---|---|---|
Wiedza IT | Zbędna | Potrzebna/zatrudnienie programisty |
Czas uruchomienia | Natychmiast po konfiguracji systemu | Do kilku miesięcy. Zależny od tempa prac |
Hosting | W cenie abonamentu | Dodatkowo płatny |
Integracje z kanałami sprzedaży, hurtowniami, płatnościami, kurierami | Gotowe do uruchomienia | Dostępne jako dodatkowe moduły, które muszą być ze sobą kompatybilne |
Aktualizacje i rozwój oprogramowania | W cenie abonamentu, codziennie | Wykonywane przez programistę po ich zleceniu |
Wsparcie techniczne | W cenie abonamentu. Doradcy są dostępni w dni robocze od 8:00 do 18:00 | Brak |
Usuwanie usterek | Natychmiastowe, bez dodatkowych opłat | Po zauważeniu błędu i zleceniu naprawy programiście |
Wprowadzanie zmian | Samodzielne, szybkie i proste | Wymaga zaawansowanych zmian |
Sklep w wersji mobilnej | Gotowy natychmiast | Dodatkowy projekt sklepu |
Aplikacja mobilna do zarządzania sklepem | W cenie abonamentu. Dostępna w wersji na Androida oraz iOS. | Brak. Możliwe dodatkowe zlecenie jej wykonania |
Dzięki platformie e-commerce typu SaaS będziesz mógł skupić się na rozwoju sprzedaży, nie przejmując się aspektami technicznymi związanymi z zakładaniem i prowadzeniem sklepu. Wybierając rozwiązanie abonamentowe, które posiada wszystkie wymienione w artykule cechy, będziesz handlował w sieci skutecznie i wygodnie.
Jedną z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce jest Sky-Shop. Jej możliwości możesz testować bezpłatnie przez 14 dni.