Autor:Aleksandra Batko
Specjalista ds. Marketingu i PR
zakupy online

Kim są niekupujący online?

Ostatnie lata to naprawdę dobry czas dla polskiego rynku e-commerce. Jego wartość z roku na rok rośnie bardzo dynamicznie, obecnie sięgając około 40 miliardów złotych. Według najnowszego raportu Gemius zakupy w sieci cieszą się coraz większym zaufaniem konsumentów – aż 56% internautów kupuje przez internet. Co jednak z pozostałą częścią? Kim są niekupujący online i dlaczego preferują tradycyjne kanały sprzedaży?

  • 44% internautów nie robi zakupów przez internet.
  • Do najczęściej wymienianych powodów braku zaufania do e-sklepów należą: brak możliwości obejrzenia produktu przed zakupem, przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów i wysokie koszty dostawy.
  • Odpowiednie dostosowanie sklepu internetowego może pomóc przekonać klientów do zakupów online.

 

Kto nie kupuje w sieci?

Z pozoru mogłoby się wydawać, że zakupy przez internet to dzisiaj codzienność. Postępująca digitalizacja naszego życia pozwala bez wychodzenia z domu wykonać większość czynności – zapłacić rachunki, umówić wizytę u lekarza, porozmawiać ze znajomym mieszkającym na drugim krańcu świata, czy zaopatrzyć swoją lodówkę w niezbędne produkty. Rozwój dziedziny e-commerce sprawia, że zakupy przez internet są coraz bezpieczniejsze, wygodniejsze i szybsze. Jak się jednak okazuje aż 44% użytkowników internetu (czyli ponad 12 milionów Polaków!) wciąż nie miało z nimi styczności. Dlaczego tak wiele osób nie kupuje w sieci? Odpowiedź znajdziemy w tegorocznym raporcie Gemius „E-commerce w Polsce”.

 

Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2018"

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2018″ https://bit.ly/2NZ7gcK

 

Według badania najwięcej niekupujących online jest wśród osób po 35 roku życia, mieszkających na wsi i w mniejszych miastach, których sytuacja finansowa określana jest jako średnia. Z jakiego powodu unikają zakupów w sieci? Gemius wymienia kilka przyczyn:

  • brak fizycznego kontaktu z produktem i możliwości obejrzenia go przed zakupem,
  • brak możliwości porozmawiania ze sprzedawcą,
  • przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów,
  • obawy związane z dostawą i jej wysokie koszty,
  • obawy o bezpieczeństwo płatności,
  • ewentualne problemy w procesie zakupowym.

 

Jak przekonać niekupujących do zakupów online?

Na większość wymienionych czynników, powodujących zniechęcenie do zakupów online, możemy mieć realny wpływ, dostosowując odpowiednio nasz sklep internetowy. Na co szczególnie zwrócić uwagę? Według omawianego raportu, do kupowania przez internet mogłyby skłonić konsumentów następujące powody:

  • niskie koszty dostawy,
  • niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych,
  • szybsza dostawa,
  • bezpieczne formy płatności,
  • kody rabatowe,
  • lepsze warunki gwarancji.

 

Jak możemy zauważyć, dwa pierwsze czynniki związane są bezpośrednio z ceną – konsumenci nie chcą płacić więcej, niż w sklepie stacjonarnym. Nawiązując dobre relacji biznesowe z hurtowniami oraz kurierami możemy zaoferować klientom konkurencyjne ceny produktów oraz mniejsze koszty wysyłki. Dodatkowo, integrując swój sklep z Paczkomatami InPost, Paczką w Ruchu oraz Pocztą Polską, umożliwimy im łatwy i wygodny sposób odbioru zamówienia w modelu click & collect.

Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia działalności e-commerce. Nic więc dziwnego, że klienci, dokonując zakupów, zwracają uwagę na zastosowane technologie – w końcu zostawiają na stronie swoje dane. Certyfikat SSL to dzisiaj podstawa, bez której nie powinien funkcjonować żaden sklep internetowy. Równie ważne jest zapewnienie klientom dostępu do najpopularniejszych form płatności – szybkich przelewów, kart płatniczych czy BLIK. Takie możliwości daje Sky-Pay.

Sprawdzonym sposobem na budowanie zaufania i zachęcanie klientów do zakupów online są akcje promocyjne, kody rabatowe i programy lojalnościowe. To właśnie dzięki nim sklep zyska nowych odbiorców. Budowanie wiarygodnej i autentycznej marki w Internecie to klucz do sukcesu w branży e-commerce.

 

 

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes 5

Aleksandra Batko

Specjalista ds. Marketingu i PR