Co to jest konwersja?

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

Konwersja w kontekście sklepu internetowego odnosi się do procesu, w którym odwiedzający witrynę staje się klientem, dokonując zakupu lub wykonując pożądaną akcję. Konwersja jest kluczowym wskaźnikiem sukcesu sklepu internetowego, ponieważ mierzy efektywność witryny w przekształcaniu odwiedzających w płacących klientów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest konwersja i współczynnik konwersji oraz co to znaczy konwertować?
  • Jak obliczać współczynnik konwersji i jak go wykorzystać w działaniach e-marketingowych?
  • Jak analizować konwersję i z jakich narzędzi korzystać do sprawdzania wartości jej wskaźników?

Spis treści

  1. Czym jest konwersja?
  2. Rodzaje i przykłady celów konwersji
  3. Jak obliczać współczynnik konwersji?
  4. Czym analizować konwersję?
  5. Podsumowanie

Czym jest konwersja?


Za konwersję uznaje się każdą oczekiwaną i dobrą reakcję odbiorcy na działanie, które miało do niej doprowadzić. Innymi słowy, konwersja to każda pozytywna i spodziewana odpowiedź użytkownika na działanie zorientowane na jej wywołanie.

Warto przy tym zaznaczyć, że konwersja zachodzi tylko wtedy, gdy jest zgodna z celem działania, które zostało podjęte, by do niej doprowadzić. To, co można uznać za konwersję, a co nie, zależy więc w dużej mierze od przyjętych założeń.

Pora zatem wyjaśnić, co to znaczy konwertować. W języku e-marketingowym, konwertować oznacza przynosić spodziewany efekt. Jeśli więc jakieś działanie (np. reklamowe) konwertowało, oznacza to, że wywołało oczekiwane, wcześniej określone reakcje.

Nie jest jednak powiedziane, że doprowadziło do takiej ilości tych reakcji, która byłaby satysfakcjonująca dla zespołu, który pracował na wywołanie konwersji.

O dobrej konwersji mówi się tylko w przypadku odpowiednio dużej liczby reakcji – takiej, dzięki której działanie mające do nich doprowadzić, zwróciło się z nawiązką.

Rodzaje i przykłady celów konwersji


Konwersja może przyjąć wiele postaci. Najczęściej można wyróżnić dwa rodzaje konwersji tj. konwersje makro oraz konwersje mikro.

Przykładami macro konwersji mogą być np:

  • założenie i zarejestrowanie konta Klienta
  • dokonanie zakupu na konkretnej stronie www
  • kontakt (wysłanie formularza lub np. kliknięcie numeru telefonu)

Natomiast przykładami mikro konwersji mogą być:

  • obejrzenie filmu znajdującego się na stronie
  • zapis do newslettera
  • pobranie pliku ze strony (np. poradnika w formie PDF)

Jak obliczyć współczynnik konwersji?


Konwersję analizuje się w oparciu o wartości jej współczynnika. Wskaźnik ten pokazuje, jaki odsetek odbiorców działania, które miało wywołać konwersję, faktycznie zareagował na nie w spodziewany sposób.

Współczynnik to nic innego jak stosunek ogółu do szczegółu. W przypadku tego wskaźnika, za ogół uznaje się liczbę odbiorców, do których skierowano działanie, a za szczegół liczbę konwersji, jaką wywołało.

Wskaźnik konwersji to stosunek całkowitej liczby odbiorców działania do liczby spodziewanych na nie reakcji.


Wskaźnik konwersji oblicza się dzieląc liczbę konwersji (oczekiwanych reakcji) przez liczbę odbiorców i mnożąc przez sto procent, jak na załączonym niżej obrazku:

wzór na współczynnik konwersji e-commerce

Czym analizować konwersję?


Poznaj najpopularniejsze narzędzia do analizy konwersji w e-commerce,.

1. Google Analytics

Google Analytics posiada bardzo dużo możliwości w zakresie analizy konwersji w e-commerce i nie tylko. W popularnym narzędziu Google można między innymi:

  • dokonać wyboru dowolnego celu konwersji, a także samodzielnie go ustawić;
  • śledzić ścieżki konwersji (strony, które odwiedzają użytkownicy, zanim dojdzie do konwersji);
  • monitorować zmiany wartości współczynnika konwersji w wybranych okresach.

Wyżej wspomniane opcje znajdziesz w panelu Google Analytics w sekcji „Konwersje”. Statystyki z Google Analytics podlegają różnym opcjom filtrowania, dzięki którym możesz bardzo dokładnie je zbadać.

2. Inne narzędzia do obserwacji konwersji

Poza Google Analytics, istnieją oczywiście również inne narzędzia, które pozwalają na badanie konwersji podejmowanych działań. Ciekawe funkcje w tym zakresie posiadają m.in. Yandex Metrica, czy Mousestats, które pozwalają nawet na nagrywanie przebiegów sesji użytkowników, czy też różnego typu narzędzia do tworzenia tzw. stron lądowania i wyskakujących okienek typu pop-up.

Podsumowanie


Mamy nadzieję, że dzięki lekturze tego artykułu wiesz już, co to jest konwersja, co to znaczy konwertować oraz jak obliczać współczynnik konwersji. Nie ulega wątpliwości, że wiedza ta przyda Ci się podczas prowadzenia Twojego sklepu internetowego.

Dopiero myślisz o rozpoczęciu sprzedaży online? Wybierz platformę Sky-Shop, dzięki której będziesz mógł szybko otworzyć w pełni gotowy do działania sklep online! Załóż konto Sky-Shop już dziś – dzięki rejestracji, będziesz mógł testować oprogramowanie bezpłatnie przez 14 dni!

4.60 avg. rating (91% score) - 10 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.