Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Co to jest konwersja i do czego służy? Jak mierzyć jej współczynnik?

Co to jest konwersja i do czego służy? Jak mierzyć jej współczynnik?

E-commerce
5 min

Konwersja w kontekście sklepu internetowego odnosi się do procesu, w którym odwiedzający witrynę staje się klientem, dokonując zakupu lub wykonując inną pożądaną akcję. Konwersja jest kluczowym wskaźnikiem sukcesu sklepu internetowego, ponieważ mierzy efektywność witryny w przekształcaniu odwiedzających w płacących klientów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest konwersja i współczynnik konwersji oraz co to znaczy „konwertować”?
  • Jak obliczać współczynnik konwersji i jak go wykorzystać w marketingu internetowym?
  • Jak analizować konwersję i w jakich narzędziach sprawdzać jej wartość?

Czym jest konwersja?

Za konwersję uznaje się każdą oczekiwaną i pozytywną reakcję odbiorcy na działanie, które miało do niej doprowadzić. Innymi słowy, jest to wykonanie przez użytkownika określonej akcji pożądanej przez właściciela e-sklepu. Konwersja służy więc do mierzenia skuteczności działań marketingowych poprzez monitorowanie zachowań użytkowników na stronie internetowej.

Warto przy tym zaznaczyć, że konwersja zachodzi tylko wtedy, gdy jest zgodna z celem działania, które zostało podjęte, by do niej doprowadzić. To, co można uznać za konwersję, a co nie, zależy więc w dużej mierze od założeń przyjętych w strategii marketingowej.

Pora zatem wyjaśnić, co to znaczy „konwertować”. W języku e-marketingowym, „konwertować” oznacza „przynosić spodziewany efekt”. Jeśli więc jakieś działanie (np. reklamowe) konwertowało, oznacza to, że wywołało oczekiwane wcześniej reakcje.

Nie jest jednak powiedziane, że skala tych reakcji była satysfakcjonująca dla zespołu, któremu zależało na wywołaniu konwersji.

O dobrej konwersji mówi się więc tylko w przypadku odpowiednio dużej liczby reakcji – takiej, dzięki której działanie mające do nich doprowadzić, zwraca się z nawiązką.

Rodzaje konwersji i przykładowe cele konwersji

Konwersja może przyjmować wiele postaci w zależności od branży przedsiębiorstwa i rodzaju jego witryny. Najczęściej wyróżnia się dwa rodzaje konwersji, tj. konwersje makro oraz konwersje mikro. Te pierwsze odnoszą się do głównych celów biznesowych firmy, a te drugie do wszystkich działań o charakterze wspomagającym.

Przykładami makro konwersji mogą być np.:

  • dokonanie zakupu produktu lub usługi na konkretnej stronie www,
  • wypełnienie formularza kontaktowego lub kliknięcie w numer telefonu.

Natomiast przykładami mikro konwersji mogą być:

  • obejrzenie filmu znajdującego się na stronie,
  • wydłużenie czasu spędzonego na stronie,
  • założenie i zarejestrowanie konta klienta,
  • zapisanie się na newsletter,
  • pobranie pliku ze strony (np. poradnika w formie PDF).

Sprawdź, jak mierzyć konwersję!

Konwersję analizuje się w oparciu o wartości jej współczynnika. Wskaźnik ten pokazuje, jaki odsetek odbiorców faktycznie zareagował na określone działanie w spodziewany sposób.

Współczynnik to nic innego jak stosunek szczegółu do ogółu. W przypadku wskaźnika konwersji za ogół uznaje się liczbę odbiorców, do których skierowano działanie, a za szczegół liczbę konwersji, jaką wywołało.

Wskaźnik konwersji w sklepie internetowym pokazuje więc liczbę konwersji w przeliczeniu jej na liczbę wszystkich odwiedzin strony.

Współczynnik konwersji oblicza się, dzieląc liczbę konwersji (oczekiwanych reakcji) przez liczbę użytkowników i mnożąc przez sto procent, jak na załączonym niżej obrazku:

wzór na współczynnik konwersji e-commerce

Poznaj narzędzia do pomiaru konwersji w e-commerce

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak mierzyć współczynnik konwersji na swojej stronie internetowej, skorzystaj z poniższych rozwiązań:

1. Śledzenie konwersji za pomocą Google Analytics

Podstawowym narzędziem do pomiaru konwersji jest Google Analytics. Program ten oferuje bardzo wiele możliwości w zakresie analizy konwersji w e-commerce i nie tylko. W popularnym narzędziu Google można między innymi:

  • dokonać wyboru dowolnego celu konwersji, a także samodzielnie go ustawić;
  • śledzić ścieżki konwersji (strony, które odwiedzają potencjalni klienci, zanim dojdzie do konwersji);
  • monitorować zmiany wartości współczynnika konwersji w wybranych okresach.

Wspomniane wyżej opcje znajdziesz w panelu Google Analytics w sekcji „Konwersje”. Statystyki z Google Analytics podlegają różnym opcjom filtrowania, które ułatwią Ci dokładne badanie i skuteczną optymalizację konwersji na Twojej stronie.

2. Analiza wskaźnika konwersji za pomocą innych narzędzi

Poza Google Analytics istnieją oczywiście inne narzędzia, które pozwalają na badanie konwersji podejmowanych działań. Ciekawe funkcje w tym zakresie posiadają m.in. Yandex Metrica czy Mousestats (umożliwiające nawet nagrywanie przebiegów sesji użytkowników) czy też różnego typu narzędzia do tworzenia tzw. stron lądowania i wyskakujących okienek typu pop-up.

Zadbaj o wysoki współczynnik konwersji w swoim sklepie internetowym!

Mamy nadzieję, że dzięki lekturze tego artykułu wiesz już, co to jest konwersja, co to znaczy „konwertować” oraz jak obliczać współczynnik konwersji. Nie ulega wątpliwości, że wiedza ta przyda Ci się podczas prowadzenia sklepu internetowego, a zwłaszcza przy planowaniu jego działań marketingowych (m.in. w zakresie SEO, Google Ads czy mediów społecznościowych).

Dopiero myślisz o rozpoczęciu sprzedaży online? Wybierz platformę Sky-Shop, dzięki której szybko otworzysz w pełni gotowy do działania sklep online! Załóż konto Sky-Shop już dziś – dzięki rejestracji będziesz mógł testować oprogramowanie bezpłatnie przez 14 dni!

4.60 avg. rating (91% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.