Na pewno każdego dnia robisz wszystko, by zwiększać sprzedaż w swoim sklepie internetowym i oferować lepsze doświadczenia kupującym.
Czy jednak wiesz, które czynniki sprawiają, że Twój biznes się rozwija? A które hamują jego rozwój?
Odpowiadając na takie pytania, nie możesz bazować na intuicji. Świetnie sprawdzi się tutaj analiza SWOT, która pozwoli Ci obiektywnie ocenić mocne i słabe strony Twojego biznesu. Czym ona jest i jak ją przeprowadzić? Sprawdź! ?
Co to jest analiza SWOT?
Analiza SWOT to jedna z najpopularniejszych metod analizy strategicznej firmy. Dzięki niej określisz, co wpływa na sukces Twojego sklepu, a co Cię od niego oddala. Analiza uwzględnia zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki wpływające na Twoją firmę.
Sama nazwa SWOT to skrót, który rozszyfrowuje się w ten sposób:
- S – Strenghts, czyli mocne strony Twojego sklepu.
- W – Weaknesses, czyli jego słabe strony.
- O – Opportunities, czyli szanse, które stoją przed Twoim biznesem.
- T – Threats, czyli zagrożenia, które mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie Twojej firmy.
Co ważne, mocne i słabe strony są determinowane przez czynniki wewnętrzne, co oznacza, że masz na nie bezpośredni wpływ. Z kolei szanse i zagrożenia są związane z wpływem zewnętrznych okoliczności na Twoją firmę – nie możesz ich kontrolować – pozostaje Ci jednak reagowanie.
Jak przeprowadzić analizę SWOT dla sklepu internetowego?
Analizę SWOT można tak naprawdę przeprowadzać dla każdego przedsiębiorstwa – i to na każdym etapie jego rozwoju.
Oczywiście, najwięcej korzyści przyniesie Ci wykonanie analizy jeszcze przed uruchomieniem sklepu internetowego. Warto ją jednak regularnie powtarzać – wiesz przecież doskonale, że branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie.
Co musisz zrobić przed wykonaniem analizy SWOT?
Analiza SWOT nie może być przeprowadzona pobieżnie. Dlatego przed przystąpieniem do jej wykonywania upewnij się, że:
- Masz na to czas. Rzetelną analizę SWOT trudno przeprowadzić w godzinę czy dwie. Zwykle zajmuje to kilka dni, a często nawet tygodni.
- Zebrałeś wszystkie niezbędne dane. Potrzebne będą zwłaszcza raporty finansowe, metryki dotyczące marketingu, sprzedaży, a także wnioski z analizy konkurencji oraz opinie klientów o Twoim sklepie.
Analiza SWOT dla sklepu internetowego – przykład
Jak przeprowadzić analizę SWOT dla sklepu internetowego krok po kroku? Jakie czynniki uwzględnić w każdym z jej etapów, by otrzymać obiektywne wyniki? Poniżej znajdziesz przykłady wraz z omówieniem.
Pamiętaj jednak, by na żadnym z etapów nie polegać wyłącznie na swoich przypuszczeniach czy wyobrażeniach. Bardzo potrzebne będą opinie klientów i wszystkie inne dane, które udało Ci się zebrać.
1. “S” – mocne strony Twojego sklepu
Twoim zadaniem jest odnalezienie obszarów, w których Twój sklep wyprzedza konkurencję. Musisz określić, co sprawia, że klienci robią zakupy akurat u Ciebie i dlaczego chcą wracać po następne.
Jako mocną stronę sklepu internetowego można uznać na przykład:
- Bogaty asortyment – jeśli oferta Twojego sklepu jest bogatsza niż u konkurencji.
- Oryginalny asortyment – jeżeli jesteś jedynym sprzedawcą danego towaru.
- Warunki dostawy – np. wysyłasz produkty w 1 dzień roboczy lub po prostu znacznie szybciej, niż Twoi konkurenci.
- Przyjazna polityka zwrotów – może to oznaczać np. długi okres możliwości zwrotu lub przesyłkę na Twój koszt.
Pamiętaj, że jeśli np. sprzedajesz wysokiej jakości produkty, a Twoi konkurenci robią to samo, nie możesz tego uznać za swoją mocną stronę. To po prostu konieczność, dyktowana przez rynek.
2. “W” – słabe strony
Na tym etapie musisz zidentyfikować rzeczy, które ograniczają rozwój Twojego biznesu. Znajdź również obszary, w których konkurencja radzi sobie lepiej niż Ty.
Tak naprawdę za słabe strony można uznać te kwestie, które wyżej opisaliśmy jako mocne – jeżeli przegrywasz na tym polu ze swoimi konkurentami. Mogą to być także:
- Budżet. Finanse mogą ograniczać. Jeżeli jest tak w Twoim przypadku, na etapie analizy SWOT powinieneś szczerze to przyznać, by później podjąć działania, które pozwolą ominąć tę przeszkodę.
- Dostawa. Być może sprzedajesz produkty o nietypowych gabarytach, co podnosi koszty przesyłki? A może importujesz je z zagranicy?
- Ograniczony wybór form płatności. Współcześni klienci chcą wybierać między tradycyjnymi rozwiązaniami, a całym wachlarzem płatności internetowych.
- Źle skonstruowana strona internetowa. Zły UX czy nieestetyczny projekt mogą skutecznie odstraszać klientów.
3. “O” – szanse dla Twojego biznesu
Jakie zewnętrzne okoliczności mogą sprawić, że sprzedaż w Twoim sklepie wzrośnie?
- Zwiększony popyt na asortyment, który sprzedajesz.
- Wzrost zainteresowania zakupami online – obserwowaliśmy to zjawisko np. podczas pandemii COVID-19.
- Pojawienie się nowych narzędzi e-commerce, które mogą zwiększyć efektywność Twojego sklepu.
- Zmiany w prawie, czyli np. różnego rodzaju ulgi podatkowe.
4. “T” – zagrożenia
Chodzi tu o czynniki (ekonomiczne, polityczne, społeczne), które mogą negatywnie wpłynąć na wyniki Twojego sklepu. Może to być na przykład:
- Pojawienie się na rynku konkurenta, dysponującego znacznie większymi zasobami – finansowymi, produktowymi, ludzkimi itd.
- Zmiany w prawie, np. drastyczny wzrost podatków.
Analiza SWOT dla biznesu internetowego – o czym musisz pamiętać?
Analiza SWOT przyniesie realne biznesowe efekty tylko wtedy, gdy przeprowadzisz ją z należytą starannością. Pamiętaj o:
- Wyznaczeniu celu, w którym przeprowadzasz analizę.
- Podawaniu wyłącznie prawidłowych, popartych danymi informacji.
- Regularnym jej przeprowadzaniu.
- Odróżnianiu czynników wewnętrznych od zewnętrznych i ich właściwym przypisywaniu.
Analiza SWOT w e-commerce – dlaczego warto?
Przeprowadzenie analizy SWOT pozwoli Ci znaleźć pozycję na rynku, a co za tym idzie – wyróżnić się na tle konkurencji. Dzięki niej opracujesz strategię rozwoju swojego sklepu internetowego. Przede wszystkim pozwoli Ci ona jednak odnaleźć obszary do optymalizacji, czyli udoskonalania Twojej firmy.
Umożliwi ona także:
- Skupienie się na mocnych stronach Twojego biznesu.
- Minimalizowanie słabości.
- Identyfikowanie szans i trendów, zanim zrobi to konkurencja.
Pamiętaj, że analizę SWOT możesz wykorzystać także do udoskonalenia mniejszych projektów. Będzie ona przydatna także podczas pracy nad:
- kampaniami marketingowymi,
- procesami rekrutacyjnymi,
- ulepszaniem poszczególnym produktów.
? Chcesz poznać więcej sposobów na rozwój swojego biznesu? Zapoznaj się z naszymi artykułami z kategorii marketing i promocja.