Pozycjonowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Katarzyna Kwartnik
Marketing i promocja

Pierwsze zamówienia w sklepie internetowym nie biorą się znikąd – są efektem skutecznego marketingu. Uniwersalny przepis na przyciągnięcie klientów niestety nie istnieje. Każdy musi wypracować strategię, która okaże się skuteczna w jego przypadku.

Prawdopodobnie nie istnieje jednak sklep, który nie chciałby zajmować najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google. Już teraz mogę powiedzieć, że SEO to konieczny element Twojej strategii marketingowej.

Od czego zatem zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Co to jest pozycjonowanie w Google i dlaczego warto zawracać sobie nim głowę?

Pozycjonowanie (SEO – Search Engine Optimization) to szereg działań, mających na celu osiągnięcie przez daną stronę jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Każdemu, kto prowadzi biznes w Internecie, powinno zależeć na najlepszych miejscach w wyszukiwarce, a sklepom internetowym – w szczególności. Wystarczy wspomnieć, że aż 93% wszystkich aktywności w Internecie rozpoczyna się od użycia wyszukiwarki.

By poszerzyć swoją wiedzę, zapoznaj się z innymi artykułami na temat pozycjonowania:

👉 Jak pozycjonować sklep internetowy?

👉 23 porady SEO dla sklepu internetowego

Dlaczego pozycjonowaniem warto się zainteresować nawet przed otwarciem sklepu?

Przede wszystkim dlatego, że pomoże Ci to w wyborze najlepszego oprogramowania sklepu internetowego.

Bardzo ważną rolę w SEO odgrywają bowiem kwestie techniczne. Poprawnie skonfigurowany sklep umożliwi robotom Google przeanalizowanie jego zawartości, a więc – otworzy drogę do pozycjonowania. 

Koniecznie zwróć uwagę, czy wybrana przez Ciebie platforma umożliwia:

  • Edycję wszystkich ważnych ze względu na SEO elementów (title, meta description, opisów ALT itd.)
  • Definiowanie własnych wpisów robots.txt, pozwalających na zarządzanie indeksowaniem poszczególnych podstron sklepu.
  • Tworzenie automatycznych przekierowań 301 w przypadku nieistniejących podstron.
  • Tworzenie automatycznych linków kanonicznych (canonical).
  • Automatyczne nadawanie przyjaznych adresów URL, ale także manualne tworzenie indywidualnych adresów URL  dla produktów, kategorii i artykułów blogowych.
  • Automatyczne generowanie sitemap, czyli protokołu zawierającego istotne informacje o danej witrynie dla Google’a.
  • Możliwość ustawiania tagu noindex, dla podstron, które nie mają być uwzględniane przez Google.
  • Dostosowany do Twoich potrzeb certyfikat SSL, który zwiększy wiarygodność Twojego sklepu w Google, a użytkowników zapewni o bezpieczeństwie korzystania z niego.
  • Szybko wczytujące się sklepy, działające w oparciu o protokół HTTP2 i technologię SpeedCache.
  • Obsługa Rich Snippets.
  • Wdrożony słownik schema.org

Podpowiemy – platforma e-commerce Sky-Shop zapewnia to wszystko. I wiele więcej do prawidłowej optymalizacji sklepu internetowego.

Testuj sklep w Sky-Shop – bezpłatnie

Zacznij od wyboru słów kluczowych

Zastanawiasz się od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Słowa kluczowe to jedno z ważniejszych pojęć w SEO. Są to frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki – to dzięki nim mogą oni znaleźć Twój sklep! I to właśnie od ich wyboru zawsze powinno zaczynać się pozycjonowanie sklepów internetowych.

Absolutnie nie należy starać się pozycjonować na wszystkie słowa kluczowe, w jakikolwiek sposób powiązane z Twoją branżą. Zamiast tego postaw na takie, które są stricte powiązane z zawartością Twojej strony.

Wyobraź sobie, że chcesz wypozycjonować kategorię z laptopami. Spójrz, jakich słów użytkownicy używają, by odnaleźć to, co ich interesuje:

pozycjonowanie sklepu - wyszukiwania podobne w Google

Czy wszystkie z nich są dla Ciebie godne uwagi? Nie. Powinieneś się skupić tylko na tanie laptopy, laptopy 17 cali oraz laptopy do gier. Pozostałe na pewno nie sprowadzą na stronę użytkowników, zainteresowanych kupnem w Twoim sklepie.

Sklep internetowy, czyli setki produktów i kategorii. Co z tym wszystkim zrobić?

Gdy mowa o SEO, duża liczba podstron w sklepach internetowych to z jednej strony szansa, a z drugiej – wyzwanie. Co z nimi wszystkimi zrobić? Przede wszystkim – uporządkować.

struktura produktów w sklepie internetowym

Adresy URL

Długie adresy, pełne niezrozumiałych znaków mają negatywny wpływ na SEO. Nie licz na to, że strona, której link wygląda tak: twojsklep.pl/product/22472386/xx23, pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Przykładowa struktura adresów URL, którą możesz wykorzystać w Twoim sklepie:

  • Strona kategorii: twojsklep.pl/kategoria
  • Strona podkategorii: twojsklep.pl/kategoria/podkategoria
  • Strona produktu: twojsklep.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu

Zadbaj o to, by w myśl tych zasad powstał każdy jeden adres URL w Twoim sklepie.

Poprawne przekierowania i tagi

Tak, adresów URL będzie wiele, a niektóre z nich będą do siebie bardzo podobne, np: https://twojsklep.pl i https://www.twojsklep.pl. Ale… przecież to to samo, prawda?

Nie do końca, Google widzi to inaczej. By poinformować roboty o tym, który adres jest oryginalny, stosuje się linki kanoniczne (canonicals). P.S. Jeśli założysz sklep w Sky-Shop, nie musisz się tym przejmować – będą ustawiać się same.

A może nie sprzedajesz już jakiegoś produktu? Usunąłeś nieaktualny artykuł blogowy? Wykorzystaj ich adres URL, by zwiększać ruch – ustawiając przekierowanie 301. W sklepach korzystających ze Sky-Shop takie przekierowania w przypadku produktów będą tworzyć się automatycznie.

Intuicyjna nawigacja

Porządek na stronie sklepu, to przede wszystkim przemyślana nawigacja, na którą składają się:

  • Dobrze zaprojektowane drzewo kategorii.
  • Wykorzystanie nawigacji breadcrumbs, która wygląda następująco:

breadcrumbs-seo-ecommerce

Odbierz darmowy audyt SEO

Zapamiętaj na zawsze – content is king

Treści na stronie, to obok kwestii technicznych i linków, najważniejszy czynnik rankingowy przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. To właśnie w nich zawierają się bowiem magiczne słowa kluczowe, o których pisałam powyżej. Bez nich Twój sklep nie ma szans zaistnieć w Google.

Opisów kategorii do napisania będzie bardzo dużo, owszem. Opisów produktów jeszcze więcej. A dodajmy do tego też artykuły blogowe. Jeśli zależy Ci jednak na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, musisz dopracować wszystkie opisy kategorii oraz opisy produktów, a także artykuły blogowe.

content w pozycjonowaniu sklepów internetowych

Jakie treści lubi wyszukiwarka i użytkownicy?

  • Wartościowe i merytoryczne, w pełni pokrywające dany temat.
  • Zaprojektowane w przemyślany sposób, uwzględniający słowa kluczowe – ale z umiarem.
  • Przejrzyste i czytelne dla użytkowników – podzielone na sekcje za pomocą nagłówków H1, H2, H3, H4…
  • Wzbogacone grafikami i linkami wewnętrznymi.
  • Napisane bez błędów – stylistycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych itd.

Dowiedz się więcej:

👉 Opis produktu w sklepie internetowym

👉 5 pomysłów na wpis na bloga sklepu internetowego

Pamiętaj o linkowaniu

Linki to bardzo ważny element przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. W pierwszej kolejności powinieneś zadbać o poprawne linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki między poszczególnymi podstronami Twojego sklepu.

Ułatwią one botom Google zrozumienie struktury strony i użytkownikom – poruszanie się po niej. Sprawi to, że wydłuży się czas spędzany przez potencjalnych klientów w Twoim sklepie, a zmniejszy współczynnik odrzuceń.

Pozyskuj linki – ale rozsądnie

Szukając informacji na temat SEO w sklepie internetowym, prędzej czy później zetkniesz się z tematyką link buildingu.

Linki zewnętrzne, czyli po prostu udostępnienia treści, świadczą o tym, że ktoś uznał daną stronę za wartościową. Zgodzisz się? Tak też uważa Google.

Kluczem do tego, by Twój sklep zdobywał linki, jest tworzenie wartościowych treści, o których mówiliśmy już wyżej.

Uważaj jednak, by nie wpaść w błędną strategię pozyskiwania jak największej liczby linków. Dla Google’a liczy się jakość, a nie ilość. Skup się na dostarczaniu użytkownikom wartości, a linki przyjdą same.

Daj swojemu sklepowi czas

W przypadku sklepów internetowych czas oczekiwania na pierwsze efekty pozycjonowania może wynosić nawet 6 miesięcy. Zaznaczę również, że nie istnieją żadne sposoby, aby ten proces przyspieszyć.

Co robić w trakcie oczekiwania na efekty pozycjonowania?

To zrozumiałe, że nie chcesz czekać bezczynnie przez kilka miesięcy, aż do Twojego sklepu zawitają klienci z wyszukiwarki. Istnieją na szczęście kanały, które dają natychmiastowe efekty – ich wykorzystanie wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami.

To płatne reklamy – Google Ads i Facebook Ads.

Te pierwsze umożliwią Ci tworzenie sponsorowanych wyników wyszukiwania i reklam na wielu stronach internetowych, a drugie oczywiście na znanym wszystkim doskonale niebieskim portalu.

Choć na fali ich zadowalających efektów może pojawić się myśl o rezygnacji z pozycjonowania – nie rób tego. Inwestycja w Google czy Facebook Ads zwraca się tylko… w momencie inwestowania. W SEO zaś – nawet przez kilka lat.

Więcej na temat płatnych reklam przeczytasz w artykułach:

👉Przewodnik po Google Ads

👉 Facebook Ads dla sklepu internetowego

Narzędzia, które pomogą Ci rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem sklepu

Pozycjonowanie nie jest poruszaniem się po omacku – istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci w opracowaniu strategii SEO i analizie wyników. Oto najpopularniejsze z nich:

Narzędzia do analizy słów kluczowych:

  • Keyword Planner w Google Ads (darmowe).
  • AnswerThePublic (darmowe).
  • Ubersuggest (darmowe).
  • Google Trends (darmowe).
  • Ahrefs.

Narzędzia do analizy profilu linków:

  • Ahrefs.

Narzędzia do analizy wyników pozycjonowania:

  • Google Anaytics (zintegrowany ze Sky-Shop, darmowe).
  • Google Search Console (darmowe).
  • Ahrefs.
  • Senuto.

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Podsumowanie

Pozycjonowanie to złożony i niekończący się proces. Jednak już nawet sam wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego jest krokiem w dobrą stronę.

Pamiętaj, że celem Google jest wyświetlanie użytkownikom wyników w jak największym stopniu spełniających ich oczekiwania. 

Nie skupiaj się więc na sztuczkach SEO, polegających np. na zdobywaniu jak największej liczby linków. Zamiast tego zapewnij osobom odwiedzającym Twój sklep wartościowe treści i dobrze zaprojektowaną stronę, po której łatwo będzie im się poruszać i odnajdywać interesujące ich produkty.

Powodzenia!

4.80 avg. rating (95% score) - 10 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.