
Spis treลci artykuลu
Co czeka e-commerce w 2020 roku?
Sprzedaลผ przez Internet z roku na rok roลnie w siลฤ! Wedลug raportu E-commerce w Polsce przeprowadzonego przez Gemiusย coraz wiฤcej internautรณw deklaruje robienie zakupรณw w sieci. W 2019 roku kupujฤ cy online stanowili 62% wszystkich internautรณw (wzrost o 6% w stosunku do poprzedniego roku). Jakie przewagi e-sklepรณw nad tradycyjnymi wskazujฤ konsumenci?
- dostฤpnoลฤ przez caลฤ dobฤ,
- brak koniecznoลci jechania do sklepu,
- nieograniczony czas wyboru (mogฤ przeglฤ daฤ, jak dลugo chcฤ),
- atrakcyjniejsze ceny niลผ w sklepach tradycyjnych,
- ลatwoลฤ porรณwnywania ofert,
- wiฤkszy asortyment niลผ w sklepach tradycyjnych.
To tylko niektรณre z wymienianych przez respondentรณw powodรณw, dla ktรณrych wybierajฤ zakupy w sklepach internetowych. Nowe technologie pozwalajฤ na wprowadzanie rozwiฤ zaล, dziฤki ktรณrym robimy zakupy jeszcze szybciej, ลatwiej i wygodniej! Co nasz czeka w najbliลผszych miesiฤ cach i latach? Przedstawiamy Wam trendy, ktรณre wย 2020 roku bฤdฤ ksztaลtowaฤ rynek e-commerce!
Zastanawiasz siฤ w jakiej branลผy najlepiej zarobisz, zakลadajฤ c sklep? Zajrzyj do artykuลu 24 pomysลy na sklep internetowy w 2020 roku!
Najwaลผniejsze trendy w e-commerce 2020
Ekologiczny e-commerce
Spoลeczna ลwiadomoลฤ dotyczฤ ca koniecznoลci stosowania przyjaznych naszej planecie rozwiฤ zaล wzrasta. Prowadzฤ c sklep nie moลผesz o tym zapomnieฤ. Dobierz takie metody i technologie, ktรณre bฤdฤ spรณjne z wizjฤ i etapem rozwoju Twojego biznesu. Zastanรณw siฤ, w ktรณrych jego segmentach mรณgลbyลย wykorzystaฤย proekologiczne dziaลania. A moลผliwoลci jest naprawdฤ wiele!
- ogranicz zuลผycie folii w wysyลanych paczkach,
- stosuj opakowania z materiaลรณw z recyklingu,
- optymalizuj sposรณb dostawy, aby oszczฤdziฤ paliwo,
- angaลผuj siฤ w proekologiczne akcje i inicjatywy,
- dostarczaj dokumenty w formie elektronicznej,
- korzystaj z naturalnych materiaลรณw oraz produktรณw wytwarzanych dziฤki ekologicznemu rolnictwu,
- chwal siฤ swoimi dziaลaniami i promuj je wลrรณd innych!
Przeczytaj o zielonym marketingu i wykorzystaj go w swoim sklepie!
Modele subskrypcyjne
Usลugi abonamentowe stajฤ siฤ coraz popularniejsze. Ten trend zauwaลผalny jest szczegรณlnie na ลwiecie, gdzie sprzedaลผ usลug i produktรณw w formie abonamentรณw dynamicznie roลnie (dane za:ย Subscription Economy Index). Nic dziwnego – modele takie jak np. SaaS (Software as a Service)ย sฤ bardzo wygodne dla uลผytkownika. Dziฤkiย subskrypcji moลผliwy jest natychmiastowy dostฤp do danej usลugi, bez inwestowania duลผej kwoty na samym poczฤ tku. Niezaprzeczalnฤ zaletฤ jest rรณwnieลผ brak koniecznoลci wiฤ zania siฤ z dostawcฤ umowฤ – klient korzysta z usลugi lub produktu, pลacฤ c cyklicznie okreลlonฤ kwotฤ.ย Spรณjrzmy na rozwรณj najpopularniejszych na ลwiecie platform oferujฤ cych abonament: Netflix (ok. 150 mln subskrybentรณw), Amazon Prime (okoลo 100 mln subskrybentรณw), Spotify (okoลo 113 mln subskrybentรณw). To trend e-commerce, ktรณrego w 2020 roku nie moลผna zlekcewaลผyฤ!
Siลa marketplace’รณw
Kaลผdy wลaลciciel sklepu, ktรณry rozwaลผa rozszerzenie sprzedaลผy na inne kanaลy powinien swoje pierwsze kroki skierowaฤ w stronฤ marketplace’รณw. To wลaลnie one juลผ od kilku sezonรณw zyskujฤ coraz wiฤkszฤ popularnoลฤ wลrรณd przedsiฤbiorcรณw, oferujฤ cย szerokฤ ย bazฤ klientรณw zainteresowanych zakupem konkretnych produktรณw. Dynamika z jakฤ rozwijajฤ siฤ tego typu platformy (zarรณwno na ลwiecie, jak i w Polsce) pozwala prognozowaฤ, ลผe marketplace’y bฤdฤ jednym z najsilniejszych trendรณw e-commerce w najbliลผszych latach.
Sprzedawaj wiฤcej – zintegruj swรณj sklep z marketplace’ami!
Social commerce
Media spoลecznoลciowe juลผ dawno przestaลy byฤ medium peลniฤ cym funkcje jedynie wizerunkowe. Obecnie social media sprzedajฤ ! Platformy takie jak Facebook czy Instagram, oprรณcz funkcji typowo spoลecznoลciowych, posiadajฤ wiele moลผliwoลci sprzedaลผowych. Moลผna tu wymieniฤ choฤby opcjฤ oznaczania produktรณw na zdjฤciach, kierowanie do witryny czy moduล sklepu, w ktรณrym z powodzeniem sprzedawca moลผe zaprezentowaฤ swรณj asortyment. Co ciekawe – uลผytkownicy wcale nie uciekajฤ od treลci sprzedaลผowych. Wrฤcz przeciwnie – czฤsto zdarza siฤ, ลผe aktywnie ich poszukujฤ . Piฤkne zdjฤcia zachฤcajฤ do klikniฤcia i wzbudzajฤ chฤฤ zakupu. Warto to wykorzystaฤ i jeszcze lepiej zadbaฤ o social media w najbliลผszym roku!
Personalizacja
Personalizuj albo zgiล! Dziฤki moลผliwoลci zbierania i analizie duลผej iloลci szczegรณลowych danych masz moลผliwoลฤ dokลadnego poznania preferencji swoich klientรณw i kierowania do nichย trafnych komunikatรณw. Dlaczego majฤ one tak duลผe znaczenie?
- klienci czujฤ siฤ dziฤki nim wyjฤ tkowo, a to buduje wiฤลบ z markฤ ,
- spersonalizowane komunikaty wzbudzajฤ zainteresowanie i zwiฤkszajฤ szansฤ na dokonanie zakupu – w koลcu odpowiadajฤ na realnฤ potrzebฤ konsumenta,
- dane o klientach moลผesz wykorzystaฤ w budowaniu jeszcze lepszych kampanii cross-sellingowych, mailingรณw oraz ratowaniu porzuconych koszykรณw.
Rozwรณj AI, machine learning i nowych technologii bฤdzie wpลywaล na ksztaลtowanieย coraz ciekawszych rozwiฤ zaล – korzystaj z nich i rozwijaj swรณj biznes!
Mikrointerakcje
To pojฤcie z dziedziny User Experience nie jest nowe, jednak obecnie – w dobie rosnฤ cej popularnoลci kanaลu mobile – zyskuje coraz wiฤksze znaczenie. Mikrointerakcje to wszelkie dziaลania, ktรณre sprawiajฤ , ลผe korzystanie ze strony jest jeszcze przyjemniejsze, bardziej intuicyjne i wygodne. Moลผemyย zatem wymieniฤ tutaj wszelkie animacje formularzy czy ikon, ktรณre skupiajฤ uwagฤ uลผytkownikรณw i pozwalajฤ im osiฤ gaฤ drobne cele na stronie. Dodatkowo sprawiajฤ , ลผe odbiorca na bieลผฤ co otrzymuje informacjฤ, co aktualnie dzieje siฤ na stronie, dziฤki czemu interfejs jest dla niego jasny i zrozumiaลy. Pamiฤtaj, ลผe diabeล tkwi w szczegรณลach!
Zdjฤcia i wideo
Trend nie nowy, ale wciฤ ลผ aktualny! Trudno wyobraziฤ sobie zakupy przez internet bez poznania detali oglฤ danych produktรณw. Im ciekawsze i bardziej dokลadne zdjฤcia, tym wiฤksza szansa na finalizacjฤ transakcji. Przecieลผ nikt nie lubi kupowaฤ kota w worku! Dbaj o stronฤ wizualnฤ sklepu, publikuj wysokiej jakoลci zdjฤcia i zastanรณw siฤ, czy nie warto zainwestowaฤ w wideo! Filmy jeszcze lepiej obrazujฤ produkt i pozwalajฤ klientowi obejrzeฤ go z kaลผdej strony.
Na zakoลczenie
Obserwacja trendรณw w e-commerce pozwala jeszcze lepiej poznaฤ rynek i wyciฤ gnฤ ฤ ciekawe wnioski. Niektรณre z tendencji utrzymujฤ siฤ juลผ od kilku lat, inne pojawiajฤ siฤ doลฤ niespodziewanie i rewolucjonizujฤ branลผฤ. A wedลug Ciebie – ktรณre trendy e-commerce bฤdฤ rzฤ dziฤ w tym roku?