Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Zielony marketing w sklepie internetowym

Zielony marketing w sklepie internetowym

Sklep internetowy
6 min

Green marketing jest jednym z trendów promocyjnych utrzymujących się od dłuższego czasu, nie tylko na rynku e-commerce. Z powodzeniem korzystają z niego zarówno ogromne firmy używające opakowań powstałych na drodze recyklingu, a także te bardzo małe, które uskuteczniają ekologiczną ideę, ograniczając ilość folii w wysyłanych paczkach. Zielony marketing w sklepie internetowym jest prostym sposobem na zwiększenie sprzedaży i zyskanie sympatii klientów.

  • Zielony marketing bazuje na działaniach proekologicznych i ich propagowaniu.
  • Wysoka skuteczność green marketingu pozwala na jego stosowanie przez każdą firmę.
  • Przykładem eco-marketingu w sklepie internetowym jest np. minimalizowanie ilości folii w przesyłkach, a także optymalizacja ich dostawy, dzięki której zużyta zostanie mniejsza ilość paliwa.

Na czym polega zielony marketing (green marketing)?

Zielony marketing polega na wykorzystywaniu promocji działań proekologicznych w strategii marketingowej dotyczącej marki bądź poszczególnych produktów.

Pojęcie green marketingu obejmuje każde działanie mające na celu zachęcenie do ochrony środowiska naturalnego, których przykład daje firma. Dbałość o wspólne dobro, jakim jest przyroda, może zostać wyraźnie przedstawiona w każdym momencie cyklu życia produktu. Zrównoważona uprawa, ekologiczny proces produkcyjny, biodegradowalne opakowania, a także ograniczenie użycia plastikowych materiałów to tylko niektóre ze sposobów zastosowania zielonej promocji.

Początku green marketingu należy doszukiwać się we wzroście świadomości konsumentów, którzy chcą wybierać lepsze dla planety i własnego zdrowia rozwiązania. Dynamiczny przyrost wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania proekologicznych technologii stanowi pokusę do nadużywania deklaracji wpisujących się w szeroko pojętą ekologię. Tymczasem zielony marketing zadziała jedynie wtedy, gdy wszystkie podawane przez Ciebie informacje będą zgodne z prawdą.

Unikasz nadmiaru folii w swoich paczkach, a dokumenty dostarczane są w formie elektronicznej, by uniknąć zbytecznej makulatury? Pochwal się! Jeśli jest inaczej, unikaj niezgodnych z prawdą deklaracji, bowiem zamiast ocieplenia wizerunku firmy będziesz musiał zmierzyć się z falą niezadowolenia i całkowitą utratą zaufania klientów, którzy poczują się oszukani.

Metody marketingu ekologicznego

Wykorzystywane przez Ciebie metody marketingu ekologicznego muszą być dopasowane do charakteru działalności. Firmy, które dystrybuują własne produkty mają nieco szersze pole do popisu, z którego warto korzystać.

Mogą one przybierać różne formy i dotyczyć zarówno działań proekologicznych podejmowanych przez Ciebie, jak i zachęcanie do tego samego Twoich klientów. Do najpopularniejszych sposobów dbałości o środowisko należą:

  • Zminimalizowanie ilości zużywanego papieru np. poprzez elektroniczną wysyłkę dokumentów i optymalizację pakowania produktów, by ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
  • Używanie materiałów pochodzących z recyklingu.
  • Stawianie na produkty wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. 
  • Podejmowanie działań ekologicznych np. sadzenia drzew (kampania Żywiec-Zdrój).
  • Korzystanie z naturalnych materiałów oraz produktów rolnictwa ekologicznego.
  • Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii – w procesie produkcji, ale także biurach czy w magazynach.
  • Optymalizacja procesów dostawy i pakowania, by ograniczyć ślad węglowy.
  • Angażowanie się w akcje społeczne, promujące np. świadomość ekologiczną czy związane z ochroną środowiska.

Pakuj produkty w minimalną ilość folii i papieru. Zastosuj zielone taśmy i oznaczenia, a w social mediach sklepu internetowego pokaż swoje działania. Dopisek „dbamy o zrównoważony rozwój” może naprawdę wiele zdziałać, a Twój przekaz zachęcić do zwrócenia uwagi na ekologię nie tylko w firmach, ale i w domach.

Zero waste, czyli strategie, które wspierają ochronę środowiska naturalnego

W obszarze zielonego marketingu bardzo często mówi się także o zero waste czy less waste. To działania, które mają na celu ograniczenie marnowania różnego rodzaju produktów czy surowców.

Jakie z nich możesz wdrożyć?

  • Wprowadź do oferty produkty zero waste, np. te bez plastikowych opakowań, wielorazowe, biodegradowalne czy wykonane z recyklingu.
  • Jeśli prowadzisz własną produkcję, staraj się minimalizować odpady poprzez optymalizację procesów i wykorzystanie materiałów z recyklingu.
  • Rozważ wykorzystanie dropshippingu dla produktów, które sprzedajesz rzadziej.
  • Wprowadź politykę zwrotów, która minimalizuje odpady, np. poprzez naprawę, ponowne wprowadzenie do sprzedaży lub przekazanie zwróconych produktów na cele charytatywne.
  • Wybieraj dostawców opakowań i materiałów, którzy oferują produkty przyjazne dla środowiska.

Jakie są zalety eko marketingu?

Ekologiczny marketing ma wiele zalet zarówno dla samych firm, jak i dla konsumentów oraz środowiska. Oto najważniejsze z nich:

  • poprawa wizerunku marki,
  • zwiększenie konkurencyjności,
  • pozyskiwanie większej liczby klientów,
  • oszczędności finansowe,
  • spełnianie wymogów regulacyjnych,
  • odpowiedzialność społeczna,
  • innowacyjność.

Czym jest greenwashing?

Greenwashing, czyli „zielone mydlenie oczu”, to praktyka, w której firmy prezentują swoje produkty, usługi lub działania jako bardziej ekologiczne, przyjazne dla środowiska lub zrównoważone, niż są w rzeczywistości. Jest to forma marketingu wprowadzającego w błąd konsumentów, polegająca na tworzeniu fałszywego wizerunku, aby przyciągnąć klientów, którzy są coraz bardziej świadomi ekologicznie.

Przykład greenwashingu? Może to być np. sklep, który promuje swoje produkty jako „naturalne” lub „organiczne”, mimo że zawierają one jedynie niewielką ilość składników pochodzenia naturalnego.

Unikaj greenwashingu za wszelką cenę! Pomoże Ci w tym:

  • Transparentność. Podawaj konkretne dane i fakty.
  • Certyfikaty od niezależnych organizacji, które potwierdzają ekologiczność Twoich działań.
  • Kompleksowość – dąż do zrównoważonego rozwoju w każdym aspekcie działalności firmy, od produkcji po dystrybucję i zarządzanie odpadami.

Dlaczego zielony marketing działa?

Niektóre firmy wciąż nie wierzą w skuteczność metod eco marketingu i upierają się przy stanowisku, że ekologiczne argumenty trafiają do wąskiej grupy konsumentów. Każdy, kto pozostaje sceptycznie nastawiony do idei zielonego marketingu powinien spojrzeć na opinie klientów jednej z bardziej rozpoznawalnych aptek, którzy jasno wyrażają swoje niezadowolenie z powodu obecności zbyt dużych ilości folii w dostarczanych paczkach.

zielony marketing

Choć stosowanie green marketingu może wiązać się z ponoszeniem większych kosztów np. na wyższej ilości materiały, z pewnością warto w niego zainwestować. Jednocześnie należy pamiętać, że ekologiczne rozwiązania nie muszą kosztować ani złotówki, a okazji do podkreślenia swojej społecznej odpowiedzialności należy szukać dosłownie wszędzie.

Korzystasz z dropshippingu? Logistyka sprawia, że towar dostarczany jest wprost z hurtowni do klienta. Wiesz, że może on zwrócić uwagę na Twoją proekologiczną postawę? Poinformuj go, że taki sposób transportu pozwala zminimalizować ilość zużywanego do przewożenia towarów paliwa, a także materiałów potrzebnych do zabezpieczenia przesyłki.

Zielony marketing działa ponieważ jednocześnie ociepla wizerunek marki i pozwala zaspokoić indywidualne potrzeby klientów, którzy przywiązują uwagę do zmniejszenia ilości wytwarzanych przez siebie odpadów. Co więcej, zdecydowana większość z nas, mając możliwość wyboru pomiędzy marką ekologiczną, a tą, która nie zważa na środowisko, wybierze pierwszą z nich. Każda z firm stosujących green marketing dostosowuje swoje działania do aktualnych problemów z zanieczyszczeniem i podkreśla swoją społeczną odpowiedzialność. Daje też okazję do utożsamienia się ze swoją polityką, a zgodność poglądów i wartości sprawia, że grupa stałych klientów stale wzrasta, nie tylko dzięki programom lojalnościowym sklepu internetowego.

5.00 avg. rating (99% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.