Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
zielony marketing w sklepie internetowym

Zielony marketing w sklepie internetowym

Green marketing jest jednym z trendów promocyjnych utrzymujących się od dłuższego czasu, nie tylko na rynku e-commerce. Z powodzeniem korzystają z niego zarówno ogromne firmy używające opakowań powstałych na drodze recyklingu, a także te bardzo małe, które uskuteczniają ekologiczną ideę, ograniczając ilość folii w wysyłanych paczkach. Zielony marketing w sklepie internetowym jest prostym sposobem na zwiększenie sprzedaży i zyskanie sympatii klientów.

  • Zielony marketing bazuje na działaniach proekologicznych i ich propagowaniu.
  • Wysoka skuteczność green marketingu pozwala na jego stosowanie przez każdą firmę.
  • Przykładem eco-marketingu w sklepie internetowym jest np. minimalizowanie ilości folii w przesyłkach, a także optymalizacja ich dostawy, dzięki której zużyta zostanie mniejsza ilość paliwa.

Na czym polega zielony marketing?

Zielony marketing polega na wykorzystywaniu propagowania postaw ekologicznych w promowaniu marki bądź poszczególnych produktów. Pojęcie green marketingu obejmuje każde działanie mające na celu zachęcenie do ochrony środowiska naturalnego, których przykład daje firma. Dbałość o wspólne dobro, jakim jest przyroda, może zostać wyraźnie przedstawiona w każdym momencie cyklu życia produktu. Zrównoważona uprawa, ekologiczny proces produkcyjny, biodegradowalne opakowania, a także ograniczenie użycia plastikowych materiałów to tylko niektóre ze sposobów zastosowania zielonej promocji.

Początku green marketingu należy doszukiwać się we wzroście świadomości konsumentów, którzy chcą wybierać lepsze dla planety i własnego zdrowia rozwiązania. Dynamiczny przyrost wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania proekologicznych technologii stanowi pokusę do nadużywania deklaracji wpisujących się w szeroko pojętą ekologię. Tymczasem zielony marketing zadziała jedynie wtedy, gdy wszystkie podawane przez Ciebie informacje będą zgodne z prawdą.

Unikasz nadmiaru folii w swoich paczkach, a dokumenty dostarczane są w formie elektronicznej, by uniknąć zbytecznej makulatury? Pochwal się! Jeśli jest inaczej, unikaj niezgodnych z prawdą deklaracji, bowiem zamiast ocieplenia wizerunku firmy będziesz musiał zmierzyć się z falą niezadowolenia i całkowitą utratą zaufania klientów, którzy poczują się oszukani.

Metody marketingu ekologicznego

Niektóre firmy wciąż nie wierzą w skuteczność metod eco marketingu i upierają się przy stanowisku, że ekologiczne argumenty trafiają do wąskiej grupy konsumentów. Każdy, kto pozostaje sceptycznie nastawiony do idei zielonego marketingu powinien spojrzeć na opinie klientów jednej z bardziej rozpoznawalnych aptek, którzy jasno wyrażają swoje niezadowolenie z powodu obecności zbyt dużych ilości folii w dostarczanych paczkach.

komentarz na temat ekologi paczek w aptece internetowej

Wykorzystywane przez Ciebie metody marketingu ekologicznego muszą być dopasowane do charakteru działalności. Firmy, które dystrybuują własne produkty mają nieco szersze pole do popisu, z którego warto korzystać. Do najpopularniejszych sposobów dbałości o środowisko należą:

  • Zminimalizowanie ilości zużywanego papieru np. poprzez elektroniczną wysyłkę dokumentów i optymalizację pakowania produktów.
  • Używanie materiałów pochodzących z recyklingu.
  • Stawianie na produkty wytworzone z użyciem przyjaznych dla środowiska substancji.
  • Podejmowanie działań ekologicznych np. sadzenia drzew (kampania Żywiec-Zdrój).
  • Korzystanie z naturalnych materiałów oraz produktów rolnictwa ekologicznego.
  • Optymalizacja procesów dostawy i pakowania.

 

Pakuj produkty w minimalną ilość folii i papieru. Zastosuj zielone taśmy i oznaczenia, a w social mediach sklepu internetowego pokaż swoje działania. Dopisek „dbamy o nasze środowisko” może naprawdę wiele zdziałać, a Twój przekaz zachęcić do zwrócenia uwagi na ekologię nie tylko w firmach, ale i w domach.

Dlaczego zielony marketing działa?

Choć stosowanie green marketingu może wiązać się z ponoszeniem większych kosztów np. na wyższej ilości materiały, z pewnością warto w niego zainwestować. Jednocześnie należy pamiętać, że ekologiczne rozwiązania nie muszą kosztować ani złotówki, a okazji do podkreślenia swojej społecznej odpowiedzialności należy szukać dosłownie wszędzie.

Korzystasz z dropshippingu? Logistyka sprawia, że towar dostarczany jest wprost z hurtowni do klienta. Wiesz, że może on zwrócić uwagę na Twoją proekologiczną postawę? Poinformuj go, że taki sposób transportu pozwala zminimalizować ilość zużywanego do przewożenia towarów paliwa, a także materiałów potrzebnych do zabezpieczenia przesyłki.

Zielony marketing działa ponieważ jednocześnie ociepla wizerunek marki i pozwala zaspokoić indywidualne potrzeby klientów, którzy przywiązują uwagę do zmniejszenia ilości wytwarzanych przez siebie odpadów. Co więcej, zdecydowana większość z nas, mając możliwość wyboru pomiędzy marką ekologiczną, a tą, która nie zważa na środowisko, wybierze pierwszą z nich. Każda z firm stosujących green marketing dostosowuje swoje działania do aktualnych problemów z zanieczyszczeniem i podkreśla swoją społeczną odpowiedzialność. Daje też okazję do utożsamienia się ze swoją polityką, a zgodność poglądów i wartości sprawia, że grupa stałych klientów stale wzrasta, nie tylko dzięki programom lojalnościowym sklepu internetowego.

 

darmowy sklep internetowy

5.00 avg. rating (99% score) - 6 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu