Zielony marketing w sklepie internetowym

Kinga Tobała
Marketing sklepu

Green marketing jest jednym z trendów promocyjnych utrzymujących się od dłuższego czasu, nie tylko na rynku e-commerce. Z powodzeniem korzystają z niego zarówno ogromne firmy używające opakowań powstałych na drodze recyklingu, a także te bardzo małe, które uskuteczniają ekologiczną ideę, ograniczając ilość folii w wysyłanych paczkach. Zielony marketing w sklepie internetowym jest prostym sposobem na zwiększenie sprzedaży i zyskanie sympatii klientów.

  • Zielony marketing bazuje na działaniach proekologicznych i ich propagowaniu.
  • Wysoka skuteczność green marketingu pozwala na jego stosowanie przez każdą firmę.
  • Przykładem eco-marketingu w sklepie internetowym jest np. minimalizowanie ilości folii w przesyłkach, a także optymalizacja ich dostawy, dzięki której zużyta zostanie mniejsza ilość paliwa.

Spis treści artykułu

  1. Na czym polega zielony marketing?
  2. Metody marketingu ekologicznego
  3. Dlaczego zielony marketing działa?

Na czym polega zielony marketing?


Zielony marketing polega na wykorzystywaniu propagowania postaw ekologicznych w promowaniu marki bądź poszczególnych produktów. Pojęcie green marketingu obejmuje każde działanie mające na celu zachęcenie do ochrony środowiska naturalnego, których przykład daje firma. Dbałość o wspólne dobro, jakim jest przyroda, może zostać wyraźnie przedstawiona w każdym momencie cyklu życia produktu. Zrównoważona uprawa, ekologiczny proces produkcyjny, biodegradowalne opakowania, a także ograniczenie użycia plastikowych materiałów to tylko niektóre ze sposobów zastosowania zielonej promocji.

Początku green marketingu należy doszukiwać się we wzroście świadomości konsumentów, którzy chcą wybierać lepsze dla planety i własnego zdrowia rozwiązania. Dynamiczny przyrost wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania proekologicznych technologii stanowi pokusę do nadużywania deklaracji wpisujących się w szeroko pojętą ekologię. Tymczasem zielony marketing zadziała jedynie wtedy, gdy wszystkie podawane przez Ciebie informacje będą zgodne z prawdą.

Unikasz nadmiaru folii w swoich paczkach, a dokumenty dostarczane są w formie elektronicznej, by uniknąć zbytecznej makulatury? Pochwal się! Jeśli jest inaczej, unikaj niezgodnych z prawdą deklaracji, bowiem zamiast ocieplenia wizerunku firmy będziesz musiał zmierzyć się z falą niezadowolenia i całkowitą utratą zaufania klientów, którzy poczują się oszukani.

Metody marketingu ekologicznego


Niektóre firmy wciąż nie wierzą w skuteczność metod eco marketingu i upierają się przy stanowisku, że ekologiczne argumenty trafiają do wąskiej grupy konsumentów. Każdy, kto pozostaje sceptycznie nastawiony do idei zielonego marketingu powinien spojrzeć na opinie klientów jednej z bardziej rozpoznawalnych aptek, którzy jasno wyrażają swoje niezadowolenie z powodu obecności zbyt dużych ilości folii w dostarczanych paczkach.

komentarz na temat ekologi paczek w aptece internetowej

Wykorzystywane przez Ciebie metody marketingu ekologicznego muszą być dopasowane do charakteru działalności. Firmy, które dystrybuują własne produkty mają nieco szersze pole do popisu, z którego warto korzystać. Do najpopularniejszych sposobów dbałości o środowisko należą:

  • Zminimalizowanie ilości zużywanego papieru np. poprzez elektroniczną wysyłkę dokumentów i optymalizację pakowania produktów.
  • Używanie materiałów pochodzących z recyklingu.
  • Stawianie na produkty wytworzone z użyciem przyjaznych dla środowiska substancji.
  • Podejmowanie działań ekologicznych np. sadzenia drzew (kampania Żywiec-Zdrój).
  • Korzystanie z naturalnych materiałów oraz produktów rolnictwa ekologicznego.
  • Optymalizacja procesów dostawy i pakowania.

Pakuj produkty w minimalną ilość folii i papieru. Zastosuj zielone taśmy i oznaczenia, a w social mediach sklepu internetowego pokaż swoje działania. Dopisek „dbamy o nasze środowisko” może naprawdę wiele zdziałać, a Twój przekaz zachęcić do zwrócenia uwagi na ekologię nie tylko w firmach, ale i w domach.

Dlaczego zielony marketing działa?


Choć stosowanie green marketingu może wiązać się z ponoszeniem większych kosztów np. na wyższej ilości materiały, z pewnością warto w niego zainwestować. Jednocześnie należy pamiętać, że ekologiczne rozwiązania nie muszą kosztować ani złotówki, a okazji do podkreślenia swojej społecznej odpowiedzialności należy szukać dosłownie wszędzie.

Korzystasz z dropshippingu? Logistyka sprawia, że towar dostarczany jest wprost z hurtowni do klienta. Wiesz, że może on zwrócić uwagę na Twoją proekologiczną postawę? Poinformuj go, że taki sposób transportu pozwala zminimalizować ilość zużywanego do przewożenia towarów paliwa, a także materiałów potrzebnych do zabezpieczenia przesyłki.

Zielony marketing działa ponieważ jednocześnie ociepla wizerunek marki i pozwala zaspokoić indywidualne potrzeby klientów, którzy przywiązują uwagę do zmniejszenia ilości wytwarzanych przez siebie odpadów. Co więcej, zdecydowana większość z nas, mając możliwość wyboru pomiędzy marką ekologiczną, a tą, która nie zważa na środowisko, wybierze pierwszą z nich. Każda z firm stosujących green marketing dostosowuje swoje działania do aktualnych problemów z zanieczyszczeniem i podkreśla swoją społeczną odpowiedzialność. Daje też okazję do utożsamienia się ze swoją polityką, a zgodność poglądów i wartości sprawia, że grupa stałych klientów stale wzrasta, nie tylko dzięki programom lojalnościowym sklepu internetowego.

5.00 avg. rating (99% score) - 10 votes 5
Kinga Tobała
Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.