YouTube jest kolejnym z kanałów promocyjnych, o którym nie warto zapominać przygotowując strategię marketingową. Tematyczne kanały twórców dają szansę na przedstawienie oferty osobom, które mogą być nią zainteresowane, a dostęp do danych demograficznych przekłada się na dostosowanie przekazu do odbiorców. YouTube odkrywa przed Tobą szereg możliwości – od reklam wyświetlanych podczas odtwarzania filmów do współpracy z influencerami i tworzenia miejsca w sieci dla swojej społeczności.
Video w marketingu sklepu internetowego
Z roku na rok rośnie liczba materiałów video, które pełnią istotną rolę w tworzonym przez Ciebie contencie. Obecne na YouTube, Facebooku i innych mediach społecznościowych produkcje są odpowiedzią na preferencje odbiorców. Estetyczne materiały niosące za sobą wartość merytoryczną pozwalają szybko przyswajać wiedzę, historia marki opowiadana przez konkretną osobę zyskuje na autentyczności, a materiały sprzedażowe zdają się być bardziej przystępne. Video nie tylko przyciąga naszą uwagę, ale i pozwala ją zatrzymać skuteczniej niż standardowy tekst. Co więcej, treści przygotowane w tej formie są łatwo dostępne na urządzeniach mobilnych, a osoby widzące konkretne artykuły w filmach kupują je niemalże dwa razy chętniej niż pozostali.
Więcej statystyk dotyczących video w marketingu znajdziesz w infografice przygotowanej przez RENDERFOREST.
Dlaczego warto stawiać na materiały wideo?
- Łatwość odbioru i możliwość oglądania nawet podczas wykonywania innych czynności – zarówno w domu, jak i w drodze do pracy,
- zmniejszanie dystansu między marką i jej odbiorcami,
- budowanie zaufania,
- wykorzystanie sympatii, jaką oglądający materiał darzą osobę go prezentującą,
- dodatkowy kanał promocji i szansa na wykorzystanie marketingu wirusowego w swojej strategii.
Viral – siła marketingu wirusowego
Marketing wirusowy niesie w sobie siłę, jakiej nie sposób uzyskać innymi metodami. Chwytliwe hasła, kojarzone przez wszystkich filmy i memy rozprzestrzeniają się po internecie niczym wirus. Kolejne osoby, do których dociera materiał dzielą się nim ze znajomymi, tworząc coraz większą sieć. Tym samym setki tysięcy odsłon uzyskiwane są zupełnie za darmo. Co więcej, odbiorcy angażują się nie tylko w komentowanie i udostępnianie materiałów, ale także ich wzbogacanie. Do zrozumienia licznych przeróbek materiału konieczne będzie poznanie kontekstu, dzięki czemu pierwotny materiał zyskuje jeszcze większą popularność.
By marketing wirusowy miał szansę powodzenia, musi zostać stworzona intrygująca treść. Viral jest szybko rozprzestrzeniającym się, dość krótkim filmikiem. I choć virale zazwyczaj tworzone są przez osoby prywatne do celów rozrywkowych, w sieci nie brak kampanii reklamowych, które skradły serca odbiorców.
W związku z tym, że internauci to nie tylko wymagający, ale i nieprzewidywalni odbiorcy, nie sposób stworzyć recepty na viral. Obserwując skuteczne kampanie przeprowadzone z wykorzystaniem marketingu wirusowego można wskazać kilka elementów wspólnych:
- możliwość utożsamienia się z przedstawioną historią,
- element humorystyczny,
- obecność niepewności.
Być może to przykłady virali zainspirują Cię do stworzenia własnej kampanii:
1. Allegro i kampania reklamowa na Święta Bożego Narodzenia z 2016 roku.
2. Will it blend?
Filmy ukazujące niesamowite możliwości blendera cieszą się ogromną popularnością od wielu lat. Marka doskonale połączyła swój asortyment z contentem oglądanym dla rozrywki. Co więcej, to odbiorcy podsuwają kolejne artykuły, które mają zostać zmiksowane!
3. Snickers – nie tylko slogan „Zjedz snickersa, bo zaczynasz gwiazdorzyć”!
Jako że środowiskiem naturalnym dla marketingu wirusowego są social media, przy tworzeniu materiału nie możesz pominąć wymagań związanych z ich funkcjonowaniem. Pamiętaj, że materiały tworzone z myślą o Facebooku powinny zostać nagrane w pionie, bowiem przeglądanie tablicy ściśle wiąże się z urządzeniami mobilnymi, zaś te przeznaczone na YouTube’a będą nagrywane w poziomie. Oczywiście, dobry viral pojawi się w wielu kanałach. Z tego też względu warto zdawać sobie sprawę z możliwości i ograniczeń płynących z wykorzystania poszczególnych strategii.
Wykorzystaj YouTube w marketingu sklepu internetowego
Polskiej części YouTube’a z roku na rok coraz bliżej do profesjonalnej platformy. Wysoka jakość nagrań i ładnie prezentujący się montaż, przemyślana tematyka kanałów oraz dialog nawiązywany ze zgromadzoną społecznością sprawiły, że serwis na dobre wpisał się w kanon narzędzi marketingowych – także dla sklepów internetowych. Nic dziwnego, że wykorzystujemy go coraz chętniej nie tylko do lokowania oferowanych produktów, ale także do tworzenia kanałów marki. A gdy sklepowy kanał na YouTube już powstanie, czas pomyśleć o zaplanowaniu treści, jakie będą na nim publikowane!
- Sposoby wykorzystania produktów – doskonale sprawdzą się w sklepach oferujących wszelkiego rodzaju podzespoły, półprodukty, a także uniwersalne akcesoria. Pokaż swoim klientom aranżacje i alternatywne sposoby wykorzystania artykułów.
- Instrukcje konfiguracji – odpowiedzą na pytania związane z obsługą sprzętu i jego przygotowaniem do użytku. Zostaną docenione nie tylko przez Twoich klientów, ale także przez osoby, które zdecydowały się na zakup danego towaru w innym miejscu i poszukują pomocy. Dasz się poznać jako marka, która oferuje nie tylko towary, ale także świadczy wsparcie!
- Kanał tematyczny – doskonale sprawdzi się u osób działających w konkretnej branży. Filmy na nim publikowane powinny dotyczyć wyboru sprzętu idealnego dla siebie oraz problematyki ogólnej. Przykładowo, sklep stworzony z myślą o biegaczach powinien nie tylko doradzać, jakie buty wybrać, ale także poruszyć temat wad i zalet biegania po asfalcie.
Influencer marketing
Alternatywą dla budowania własnego kanału od podstaw jest współpraca z influencerami. I choć warunki mogą zostać ustalone indywidualnie z każdą z osób, warto poznać popularne formy współpracy i opierać się na już wypracowanych w branży rozwiązaniach:
- Współpraca barterowa, czyli produkt w zamian za jego reklamę. W związku z profesjonalizacją YouTube’a, coraz mniejsza ilość działających na nim osób decyduje się na takie rozwiązanie. Zainteresowanie współpracą barterową wyrażają przede wszystkim osoby początkujące.
- Ambasador marki, czyli osoba będąca jej twarzą. Ten sposób współpracy wybierany jest przez duże firmy, które stawiają na rozpoznawalnych influencerów, których wartości i styl życia wpisuje się w wizerunek marki.
- Jednorazowa lub regularna współpraca z wynagrodzeniem pieniężnym, dzięki której Twoje artykuły pojawią się na kanale. Przykładowe materiały: recenzja produktu, porównanie modeli, pojawienie się artykułu w odcinku dedykowanym określonej tematyce (test szminek, telefonów, opon samochodowych), wpisanie towaru w scenariusz filmu np. prank z użyciem balonów.
Dobrą praktyką jest przygotowanie kodu rabatowego dla osób, które obejrzały materiał. Będzie to nie tylko dodatkowa zachęta do złożenia zamówienia, ale także szansa na zmierzenie skuteczności tej reklamy. Ilość wykorzystanych kodów jednoznacznie pokaże Ci, ile osób przyciągnął do Twojego sklepu wybrany materiał.
Jak wybrać YouTubera do współpracy?
Błędem jest myślenie, że współpraca z YouTuberem dostępna jest wyłącznie dla największych firm mogących pochwalić się pokaźnym budżetem marketingowym. Warto uświadomić sobie, że rozpoznawalność i ilość wyświetleń materiałów jest bardzo istotna, jednak nie powinna być jedynym kryterium wyboru influencera, z którym będziesz współpracować. Na co powinieneś zwrócić uwagę?
- Dostosowanie do branży. Każdorazowo skup się na docieraniu do Twojej grupy docelowej. Przyjmijmy, że zajmujesz się sprzedażą narzędzi. Lokując artykuły w materiałach blogerki modowej o ogromnych zasięgach nie uda Ci się uzyskać zamierzonego rezultatu. Skuteczniejsze okaże się skorzystanie z materiałów nieco mniej popularnego majsterkowicza, którego widownia jest żywo zainteresowana tematyką kanału.
- Zaangażowanie odbiorców. Zwróć uwagę na to, czy wybrany influencer podejmuje dialog ze swoimi widzami. Istotna okaże się ilość polubień, komentarzy i udostępnień. Zobacz, o czym piszą jego widzowie i jakie pytania zadają.
- Sprawdź dotychczasowe działania marketingowe, w których brał udział. Jeśli reklamy konkurencyjnych sklepów internetowych pojawiały się na kanale wcześniej, warto rozważyć zmianę YouTubera.
Poszukując idealnej osoby do współpracy pamiętaj, że powinna być jak najbardziej dopasowana do wizerunku firmy. W końcu siła influencer marketingu tkwi w możliwości utożsamienia się z twórcą, zaufaniu i autentyczności przekazu. W myśl tych zasad nie możesz oczekiwać dobrej kampanii promocyjnej akcesoriów motoryzacyjnych przeprowadzonej przez osobę, która otwarcie mówi o braku prawa jazdy i niechęci do pojazdów.
Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!