Jako przedsiębiorca na pewno każdego dnia robisz wszystko, by zwiększać sprzedaż w swoim sklepie internetowym i oferować lepsze doświadczenia kupującym.
Czy jednak wiesz, które czynniki sprawiają, że Twój biznes się rozwija? A które hamują jego rozwój?
Odpowiadając na takie pytania, nie możesz bazować na intuicji. Świetnie sprawdzi się tutaj analiza SWOT, która pozwoli Ci obiektywnie ocenić mocne i słabe strony sklepu. Czym ona jest i jak ją przeprowadzić? Sprawdź!
Spis treści artykułu
Czym jest analiza SWOT sklepu internetowego?
Analiza SWOT to jedna z najpopularniejszych metod analizy strategicznej firmy. Dzięki niej określisz, co wpływa na sukces Twojego sklepu, a co Cię od niego oddala. Analiza uwzględnia zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki wpływające na Twoją firmę.
Sama nazwa SWOT to skrót, który rozszyfrowuje się w ten sposób:
- S – Strenghts, czyli mocne strony Twojego sklepu.
- W – Weaknesses, czyli słabe strony sklepu online.
- O – Opportunities, czyli szanse, które stoją przed Twoim biznesem.
- T – Threats, czyli zagrożenia, które mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie Twojej firmy.
Co ważne, mocne i słabe strony są determinowane przez czynniki wewnętrzne, co oznacza, że masz na nie bezpośredni wpływ. Z kolei szanse i zagrożenia są związane z wpływem zewnętrznych okoliczności na Twoją firmę – nie możesz ich kontrolować – pozostaje Ci jednak reagowanie na ich występowanie.
Jak przeprowadzić analizę SWOT sklepu internetowego?
Analizę SWOT można tak naprawdę przeprowadzać dla każdego przedsiębiorstwa – i to na każdym etapie jego rozwoju.
Oczywiście, najwięcej korzyści przyniesie Ci wykonanie analizy jeszcze przed uruchomieniem sklepu internetowego. Warto ją jednak regularnie powtarzać – wiesz przecież doskonale, że branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie.
Co musisz zrobić przed wykonaniem analizy SWOT?
Analiza SWOT nie może być przeprowadzona pobieżnie. Dlatego przed przystąpieniem do jej wykonywania upewnij się, że:
- Masz na to czas. Rzetelną analizę SWOT trudno przeprowadzić w godzinę czy dwie. Zwykle zajmuje to kilka dni, a często nawet tygodni.
- Zebrałeś wszystkie niezbędne dane. Potrzebne będą zwłaszcza raporty finansowe, metryki dotyczące marketingu, sprzedaży, a także wnioski z analizy konkurencji oraz opinie klientów o Twoim sklepie.
- Masz dostęp do potrzebnych narzędzi. Niewykluczone, że podczas analizy przydadzą Ci się przeróżne programy analityczne – jak chociażby Google Analytics, Google Search Console czy Hotjar.
Analiza SWOT dla sklepu online – przykład
Jak przeprowadzić analizę SWOT dla sklepu internetowego krok po kroku? Jakie czynniki uwzględnić w każdym z jej etapów, by otrzymać obiektywne wyniki? Poniżej znajdziesz przykłady wraz z omówieniem.
Pamiętaj jednak, by na żadnym z etapów nie polegać wyłącznie na swoich przypuszczeniach czy wyobrażeniach. Bardzo potrzebne będą opinie klientów i wszystkie inne dane, które udało Ci się zebrać.
1. “S” – mocne strony Twojego sklepu
Twoim zadaniem jest odnalezienie obszarów, w których Twój sklep wyprzedza konkurencję. Musisz określić, co sprawia, że klienci robią zakupy akurat u Ciebie i dlaczego chcą wracać po następne.
Jako mocną stronę sklepu internetowego można uznać na przykład:
- Bogaty asortyment – jeśli oferta Twojego sklepu jest bogatsza niż u konkurencji.
- Oryginalny asortyment – jeżeli jesteś jedynym sprzedawcą danego towaru.
- Warunki dostawy – np. wysyłasz produkty w 1 dzień roboczy lub po prostu znacznie szybciej, niż Twoi konkurenci. A może oferujesz darmową wysyłkę?
- Przyjazna polityka zwrotów – może to oznaczać np. długi okres możliwości zwrotu lub przesyłkę na Twój koszt.
Pamiętaj, że jeśli np. sprzedajesz wysokiej jakości produkty, a Twoi konkurenci robią to samo, nie możesz tego uznać za swój atut. To po prostu konieczność, dyktowana przez sytuację rynkową.
2. “W” – słabe strony
Na tym etapie musisz zidentyfikować rzeczy, które ograniczają rozwój Twojego biznesu. Znajdź również obszary, w których konkurencja radzi sobie lepiej niż Ty.
Tak naprawdę za słabe strony przedsiębiorstwa można uznać te kwestie, które wyżej opisaliśmy jako mocne – jeżeli przegrywasz na tym polu ze swoimi konkurentami. Mogą to być także:
- Budżet. Finanse mogą ograniczać. Jeżeli jest tak w Twoim przypadku, na etapie analizy SWOT powinieneś szczerze to przyznać, by później podjąć działania, które pozwolą ominąć tę przeszkodę.
- Dostawa. Być może sprzedajesz produkty o nietypowych gabarytach, co podnosi koszty przesyłki? A może importujesz je z zagranicy?
- Ograniczony wybór form płatności. Współcześni klienci chcą wybierać między tradycyjnymi rozwiązaniami, a całym wachlarzem płatności internetowych.
- Źle skonstruowana strona internetowa. Zły UX czy nieestetyczny projekt mogą skutecznie odstraszać klientów.
3. “O” – szanse dla Twojego biznesu
Jakie czynniki zewnętrzne mogą sprawić, że sprzedaż w Twoim sklepie internetowym wzrośnie?
- Zwiększony popyt na asortyment, który sprzedajesz.
- Wzrost zainteresowania zakupami online – obserwowaliśmy to zjawisko np. podczas pandemii COVID-19.
- Pojawienie się nowych narzędzi e-commerce, które mogą zwiększyć efektywność Twojego sklepu.
- Zmiany w prawie, czyli np. różnego rodzaju ulgi podatkowe.
4. “T” – zagrożenia
Chodzi tu o czynniki (ekonomiczne, polityczne, społeczne), które mogą negatywnie wpłynąć na wyniki Twojego sklepu. Może to być na przykład:
- Pojawienie się na rynku konkurenta, dysponującego znacznie większymi zasobami – finansowymi, produktowymi, ludzkimi itd.
- Zmiany w prawie, np. drastyczny wzrost podatków.
Analiza SWOT dla sklepu internetowego – o czym musisz pamiętać?
Analiza SWOT przyniesie realne biznesowe efekty tylko wtedy, gdy przeprowadzisz ją z należytą starannością. Pamiętaj o:
- Wyznaczeniu celu biznesowego, w którym przeprowadzasz analizę.
- Podawaniu wyłącznie prawidłowych, popartych danymi informacji.
- Regularnym jej przeprowadzaniu.
- Odróżnianiu czynników wewnętrznych od zewnętrznych i ich właściwym przypisywaniu.
- Monitorowaniu postępów, które następują po wdorżeniu optymalizacji opartych na wnioskach z analizy.
Analiza SWOT w e-commerce – dlaczego warto?
Przeprowadzenie analizy SWOT pozwoli Ci znaleźć pozycję na rynku, a co za tym idzie – zbudować przewagę konkurencyjną i wyróżnić się na tle konkurencji. Dzięki niej opracujesz strategię rozwoju swojego sklepu internetowego. Przede wszystkim pozwoli Ci ona jednak odnaleźć obszary do optymalizacji, czyli udoskonalania Twojej firmy.
Jakie są inne korzyści z analizy SWOT? Umożliwi ona:
- Skupienie się na mocnych stronach Twojego biznesu, ale także identyfikację newralgicznych obszarów.
- Minimalizowanie słabości.
- Identyfikowanie szans i trendów, zanim zrobi to konkurencja.
- Wskazanie kierunków rozwoju sklepu czy biznesu w ogóle na rynku e-commerce.
- Zwiększenie konkurencyjności.
- Optymalizację konwersji.
Pamiętaj, że analizę SWOT możesz wykorzystać także do udoskonalenia mniejszych projektów. Będzie ona przydatna także podczas pracy nad:
- kampaniami marketingowymi,
- procesami rekrutacyjnymi,
- ulepszaniem poszczególnych produktów.
Chcesz poznać więcej sposobów na rozwój swojego biznesu? Zapoznaj się z naszymi artykułami z kategorii marketing i promocja.