Rozpoczęcie sprzedaży w branży e-commerce nie jest trudne, ale wymaga od przedsiębiorcy stworzenia konkretnej wizji swojej firmy. Jaki sklep internetowy otworzyć? Jaką wybrać branżę? Co sprzedawać? Takie pytania pojawiają się w głowach przyszłych właścicieli sklepów najczęściej. Dziś przyjrzymy się tym zagadnieniom nieco bliżej i podpowiemy Ci co zrobić, aby pasja stała się czymś więcej niż tylko przyjemnym zajęciem dodatkowym.
- Przewagę w e-commerce daje profesjonalna obsługa klienta i wyselekcjonowane towary, toteż warto wykorzystać wiedzę pochodzącą np. z wieloletniego hobby.
- Aby założyć swój pierwszy sklep internetowy, w którym nie będziesz martwił się aspektami technicznymi wystarczy skorzystać z gotowego, profesjonalnego systemu e-commerce Sky-Shop.pl
- Tworząc sklep internetowy krok po kroku w pierwszej kolejności musisz skonfigurować sklep, następnie wykorzystać bezpłatne i płatne metody promocji. W przeciwnym razie przepalisz budżet marketingowy.
Spis treści artykułu
Jakie są rodzaje sklepów internetowych?
Podstawowy podział sklepów internetowych jest oparty o klientów, do których są kierowane. Wybór modelu sprzedaży B2C lub B2B będzie wpływał na rozwiązania, które powinny się znaleźć w Twoim sklepie.
- B2C – rodzaj sklepu internetowego kierowany do klientów indywidualnych, detalicznych.
- B2B – rodzaj sklepu internetowego kierowany do klientów biznesowych, firm.
1. Sklep internetowy B2C – dla klientów detalicznych
Sklepy internetowe B2C, czyli Business to Customer są kierowane do klientów ostatecznych, którymi mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Kluczowy jest fakt, że kupione produkty nie są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a samo zamówienie obejmuje pojedyncze pozycje z oferty.
W zależności od oferowanego przez Ciebie asortymentu, większość zakupów będzie jednorazowa (np. w przypadku zakupu okien, mebli, sprzetu RTV i AGD) lub cykliczna (np. w przypadku karmy dla psów, kosmetyków, żywności).
Kluczowe funkcje w sklepach B2C:
- dostępność szybkich płatności popularnych metod wysyłki np. Paczkomatów;
- oznaczenia wspierające sprzedaż np. licznik czasu promocji, sekcja bestsellery, cross-selling;
- kody rabatowe z zaawansowaną konfiguracją.
Poznaj dobre praktyki stosowane w najlepszych sklepach internetowych B2C!
2. Sklep internetowy B2B – dla hurtowni i firm
Sklepy internetowe B2B, czyli Business to Business są prowadzone przez podmioty zajmujące się odsprzedażą posiadanych produktów. Korzystają z nich producenci, dystrybutorzy i hurtownicy. Kluczowym aspektem ich działania jest sprzedaż dużej liczby sztuk wybranemu kontrahentowi. Co ważne, współpraca B2B zazwyczaj nie jest jednorazowa i skupia się na transakcjach cyklicznych.
Kluczowe funkcje w sklepach B2B:
- zaawansowane grupy rabatowe (dostępne w module B2B dla sklepu internetowego);
- wyświetlanie cen towarów w kwotach netto i brutto;
- dostępność cen wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników.
Dodatkowym atutem sklepów B2C niezwiązanym bezpośrednio z funkcjami oprogramowania będzie możliwość otrzymania faktury z odroczonym terminem zapłaty.
Dowiedz się więcej o sprzedaży B2B!
Podział sklepów internetowych ze względu na formę sprzedaży
Musisz mieć świadomość, że sklep możesz prowadzić na mnóstwo sposobów. Już na starcie staniesz przed wyborem modelu logistycznego oraz kanałów sprzedaży. Na ich trafny wybór będą miały wpływ:
- rodzaj sprzedawanych towarów oraz konieczność ich zakupu;
- budżet;
- czas, jaki chcesz poświęcić na rozwój sklepu internetowego.
Sprawdzamy, jaki sklep online wybrać na swoją pierwszą działalność i podpowiadamy komu rekomendowane są poszczególne formy.
1. Sklep internetowy dropshippingowy
Wśród nowych e-sklepów prym wiodą te dropshippingowe. Są to sklepy, w których za proces zamawiania towaru, magazynowania oraz wysyłania go do klientów odpowiada hurtownia dropshippingowa. Co więcej, towary u dostawcy kupowane i opłacane są dopiero wtedy, gdy zamówi je ostateczny odbiorca. Oznacza to, że prowadzenie internetowego sklepu dropshippingowego pozwala rozpocząć sprzedaż z małym wkładem finansowym, minimalizuje ryzyko inwestycji i pozwala prowadzić biznes e-commerce w pojedynkę. Narzędziami, które zautomatyzują Twoją pracę są:
Dla kogo jest sklep dropshippingowy?
✔️ dla osób, którym posłuży do badania rynku;
✔️ dla osób, które nie posiadają pieniędzy na zatowarowanie magazynu;
✔️ dla osób, które chcą skupić się na doborze asortymentu i reklamie, bez zajmowania się logistyką;
✔️ dla osób, które chcą dorobić na etacie bądź na studiach.
Poznaj zaawansowane narzędzie do dropshippingu, jakim jest integracja z hurtowniami od Sky-Shop.pl!
2. Sklep internetowy z własnym magazynem
Pierwszą myślą u osób zastanawiających się, jaki sklep internetowy wybrać, jest ten z własnym magazynem. Jak sama nazwa wskazuje, jego prowadzenie wymaga posiadania mniejszej lub większej powierzchni magazynowej. U początkujących sprzedawców tę rolę często przejmują pokoje lub garaże. Prowadzenie sklepu w tym modelu będzie wymagało wcześniejszego zatowarowania. Zarządzanie asortymentem wspomagają zaawansowane oprogramwoania magazynowo-księgowe.
Sprawdź systemy ERP, z którymi jest zintegrowany Sky-Shop.pl!
Dla kogo jest e-sklep z własnym magazynem?
✔️ dla osób, które łączą sklep internetowy ze sklepem stacjonarnym;
✔️ dla osób, które zatowarują magazyn towarem, na który jest popyt;
✔️ dla producentów.
3. Sklep internetowy typu marketplace
Prowadzenie sklepu typu marketplace skupia się na wykorzystaniu możliwości, jakie dają portale aukcyjne i agregatory ofert. Dzięki nim oferta prezentowana jest osobom, które szukają określonej grupy artykułów, co znacząco skraca drogę i koszty dotarcia do konsumenta. Zazwyczaj czas potrzebny do wygenerowania pierwszej sprzedaży na poratlu aukcyjnym jest krótszy niż ma to miejsce we własnym e-sklepie. Musisz jednak pamiętać o tym, że sprzedając np. na Allegro jesteś zobowiązany do odprowadzania prowizji za sprzedaż i przestrzegania regulaminu serwisu.
Oprogramowanie Sky-Shop.pl daje Ci dostęp do sprzedaży wielokanałowej. Oznacza to, że z jednego panelu administracyjnego obsłużysz wszystkie zamówienia z różnych miejsc, a informacje o cenach i stanach magazynowych będą aktualizowane automatycznie. Wśród dostępnych kanałów sprzedaży znajdziesz m.in.:
Pamiętaj, że prowadzenie sklepu internetowego typu marketplace nie wyklucza równoczesnego posiadania własnej strony www z asortymentem. Poszczególne portale warto potraktować jako odrębne, uzupełniające Twoją startegię kanały sprzedaży.
Poznaj 5 miejsc, w których warto sprzedawać w Internecie!
7 kluczowych funkcji ważnych przy wyborze platformy sklepu internetowego w 2024 roku
Idealna platforma e-commerce dla różnych sprzedawców będzie oznaczać co innego. Wybierając ją, powinieś jednak kierować się czynnikami, które są konieczne do odniesienia sukcesu w sprzedaży online. Oto kluczowe elementy, które powinieneś uwzględnić.
1. Bezpieczeństwo platformy
Oprogramowanie sklepu internetowego powinno dawać poczucie bezpieczeństwa zarówno Tobie, jak i Twoim klientom.
Upewnij się więc, że:
- Działa ono na stabilnym serwerze. Sklepy na Sky-Shop cechują się stabilnością na poziomie 99,98%.
- Dostawca oprogramowania regularnie tworzy kopie zapasowe. Jest tak w przypadku Sky-Shop.
- Platforma oferuje wykupienie i łatwą instalację certyfikatu SSL, który szyfruje transakcje online.
2. Responsywność
Sklep musi poprawnie wyświetlać się na każdym rodzaju urządzenia. To dziś po prostu standard.
Wybierając oprogramowanie, upewnij się więc, że szablony sklepu zostały zaprojektowane w technologii RWD.
3. Elastyczność i skalowalność w dłuższej perspektywie
Otwierając własny sklep internetowy, prawdopodobnie nie zakładasz, że Twój biznes będzie stać w miejscu. I słusznie!
Wybierając oprogramowanie swojego sklepu, upewnij się, że spełni ono Twoje potrzeby, gdy liczba produktów w Twoim sklepie będzie się zwiększać lub gdy będziesz chciał podbić kolejne rynki.
Sprawdź ofertę pakietów Sky-Shop Ultimate.
Upewnij się także, że platforma oferuje możliwość rozpoczęcia sprzedaży w innych kanałach, np. dzięki integracji z platformami marketplace, a także zarządzania kilkoma sklepami.
Bardzo ważna jest także kwestia dostępu do API, która pozwoli Ci integrować ze swoim sklepem inne systemy.
4. Przyjazność dla SEO
Wyszukiwarka to dziś podstawowy kanał pozyskiwania klientów w e-commerce. Osiągnięcie wysokich pozycji na zapytania związane z ofertą Twojego sklepu jest jednak niemożliwe bez pozycjonowania.
Optymalizacja SEO będzie przynosić znacznie lepsze efekty, jeżeli wybrana przez Ciebie platforma będzie umożliwiała edycję istotnych dla pozycjonowania sklepu elementów.
Sky-Shop to jedna z najbardziej przyjaznych SEO platform e-commerce na rynku. W rankingu opracowanym przez firmę Widoczni zajęliśmy 3 miejsce.
Sprawdź wszystkie funkcje SEO Sky-Shop.
5. Możliwość integracji z szeregiem usług, zewnętrznych firm, dostawców
Aby prowadzić funkcjonalny sklep internetowy, musisz zintegrować go z firmami kurierskimi, systemami płatności czy hurtowniami.
Upewnij się więc, że wybrane przez Ciebie oprogramowanie posiada integracje z firmami, z którymi chcesz współpracować – lub stwarza możliwość ich wykonania.
Sky-Shop oferuje:
- Dwukierunkową, zaawansowaną integrację z Allegro.
- Integracje z innymi platformami typu marketplace oraz porównywarkami cenowymi: eBay, Empik, Morele, OLX, Ceneo.
- Integracje z ponad 500 hurtowniami i możliwość bezpłatnego wykonania integracji z hurtownią spoza listy – pod warunkiem dostarczenia pliku produktowego.
- Integracje z systemami płatności i firmami kurierskimi.
- Integracje z systemami księgowymi i systemami ERP.
- Integracje z narzędziami marketingowymi.
W razie potrzeby dajemy Ci dostęp do API, dzięki czemu możesz zintegrawać się z dowolnym narzędziem zewnętrznym i dostosować sklep do indywidualnych potrzeb.
6. Kompleksowe zarządzanie zamówieniami
Oprogramowanie e-commerce powinno umożliwiać Ci zarządzanie zamówieniami od A do Z.
Mowa tu nie tylko o możliwości ich przeglądania, ale także:
- Wysyłce powiadomień do klientów (maili transakcyjnych).
- Miniksięgowości, która umożliwia wystawianie podstawowoych dokumentów księgowych (fakur, rachunków bez VAT).
- Dostęp do zamówień nie tylko ze sklepu, ale także innych kanałów – Allegro, Empik czy OLX.
7. Rodzaj oprogramowania – platforma Open Source czy SaaS?
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to dylemat wielu początkujących e-sprzedawców.
Oprogramowania typu Open Source kuszą darmowym dostępem i możliwością edycji kodu. Uruchomienie na nich sklepu wiąże się jednak z dużymi kosztami lub koniecznością posiadania umiejętności technicznych. Przykłady takich rozwiązań to chociażby WooCommerce (wtyczka do WordPress dodająca funkcjonalność sklepu) czy PrestaShop.
Z kolei platformy e-commerce typu SaaS (jak Sky-Shop) oferują Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego z szeregiem funkcji i integracji – w zamian za opłacanie miesięcznego abonamentu.
Jakie są podstawowe różnice między tymi najpopularniejszymi platformami sklepowymi? Poznaj ich wady i zalety:
SaaS (Sky-Shop.pl) | Open Source | |
---|---|---|
Wiedza IT | Zbędna | Potrzebna/zatrudnienie programisty |
Czas uruchomienia | Natychmiast po konfiguracji systemu | Do kilku miesięcy. Zależny od tempa prac |
Hosting | W cenie abonamentu | Dodatkowo płatny |
Integracje z kanałami sprzedaży, hurtowniami, płatnościami, kurierami | Gotowe do uruchomienia | Dostępne jako dodatkowe moduły, które muszą być ze sobą kompatybilne |
Aktualizacje i rozwój oprogramowania | W cenie abonamentu, codziennie | Wykonywane przez programistę po ich zleceniu |
Wsparcie techniczne | W cenie abonamentu. Doradcy są dostępni w dni robocze od 8:00 do 18:00 | Brak |
Usuwanie usterek | Natychmiastowe, bez dodatkowych opłat | Po zauważeniu błędu i zleceniu naprawy programiście |
Wprowadzanie zmian | Samodzielne, szybkie i proste | Wymaga zaawansowanych zmian |
Sklep w wersji mobilnej | Gotowy natychmiast | Dodatkowy projekt sklepu |
Aplikacja mobilna do zarządzania sklepem | W cenie abonamentu. Dostępna w wersji na Androida oraz iOS. | Brak. Możliwe dodatkowe zlecenie jej wykonania |
👉 Dowiedz się więcej: Sklep internetowy Open Source czy SaaS – co wybrać?
Jaki sklep internetowy będzie odpowiedni na start dla Twojego biznesu?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jaki sklep internetowy wybrać, a godziny spędzone na przeczesywaniu sieci i rozmyślaniu często kończą się fiaskiem. Nic dziwnego. Zazwyczaj sprzedawcy niechętnie dzielą się informacjami na temat najlepiej sprzedających się produktów oraz branż, w których można najwięcej zarobić. Niemniej jednak rozpoczęcie przygody z e-commerce wymaga obrania jakiegoś kierunku. Możesz studiować statystyki i obserwować zmieniające się trendy lub postawić na branżę, na której już się znasz.
Dowiedz się, co najlepiej sprzedaje się na Allegro i jak to sprawdzić!
Budowanie sklepu, u którego podstaw stoi pasja lub wiedza ekspercka znacząco ułatwia start. Co zyskasz?
- Znajomość rynku i konkurencji;
- dobór atrakcyjnego asortymentu i umiejętność selekcjonowania dobrych, cieszących się uznaniem w branży produktów;
- wiedzę, która pozwala Ci doradzać potencjalnym klientom;
- łatwość pisania dobrych opisów produktów, tworzenie ciekawego bloga ze wskazówkami i testami oraz unikalnego contentu na stronie.
Przykładowo: jesteś pasjonatem telefonów komórkowych, wiesz o nich wszystko, śledzisz trendy i nowinki technologiczne. W takiej sytuacji najlepszym kierunkiem dla Twojego biznesu online będzie branża GSM. Możesz otworzyć swój sklep internetowy z telefonami i akcesoriami GSM. Już na początku wyczujesz, jaki asortyment powinieneś dobrać i z kim podjąć współpracę, aby móc zacząć sprzedawać. Dodatkowo, Twoja wiedza przyda się podczas prowadzenia sklepu internetowego. Jako specjalista fachowo doradzisz swoim klientom i zaproponujesz im najlepsze rozwiązania – kupujący z pewnością to docenią!
Potrzebujesz inspiracji? Zobacz 24 pomysły – co sprzedawać w internecie! Poznaj też sprzedawców z różnorodnych branż, którzy stworzyli sklep na Sky-Shop.pl! Odwiedź zakładkę Case Study na naszym blogu i zainspiruj się!
Pamiętaj, że jest to dopiero początek przygody z handlem w Internecie. W następnej kolejności będziesz musiał zadbać o rozwój Twojej firmy. Podczas poszerzania listy dostawców warto pomyśleć także o dropshippingu, jako dodatkowej formie logistycznej w swoim sklepie. Dzięki niemu z łatwością poszerzysz swój asortyment o nowe produkty i przeniesiesz proces ich pakowania oraz wysyłki na hurtownię.
Poznaj sposób na sprzedaż w e-sklepie bez magazynu – zajrzyj do artykułów na temat dropshippingu!
Co jeszcze powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając platformę e-commerce?
Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jest to najłatwiejsza decyzja. Rozważ więc jeszcze następujące kwestie:
- Jaki budżet chcesz przeznaczyć na uruchomienie sklepu?
To jasne, że cena jest istotnym czynnikiem przy wyborze oprogramowania e-commerce. Zdecydowanie najbardziej optymalnym finansowo rozwiązaniem jest wybór platformy działającej w modelu abonamentowym.
Koszt korzystania ze Sky-Shop zaczyna się już od 89 zł miesięcznie.
- Jaki asortyment chcesz oferować swoim klientom?
Jeżeli jest to asortyment autorski, kwestia ta nie będzie miała większego znaczenia przy wyborze oprogramowania.
Jeśli jednak będziesz sprzedawać towar od zewnętrznych dostawców, zwróć uwagę na możliwości modułu integracji z hurtowniami.
Sprawdź funkcje integracji z hurtowniami w Sky-Shop.
- Ile produktów planujesz sprzedawać?
Od tego zależy między innymi pakiet, który wybierzesz, decydując się na oprogramowanie działające w modelu SaaS.
- Jak dużego ruchu się spodziewasz?
Szacowany ruch pomoże Ci właściwie ocenić potrzeby hostingowe. Jeżeli korzystasz jednak z oprogramowania SaaS, stabilny serwer zapewnią Ci dostawcy oprogramowania i nie musisz się tą kwestią przejmować.
- Czy chcesz prowadzić sklep tylko w Polsce czy również zagranicą?
Jeżeli interesuje Cię tylko polski rynek, możesz pominąć ten punkt.
Jeśli chcesz sprzedawać jednak także zagranicą, upewnij się, że wybrane przez Ciebie oprogramowanie stwarza możliwość uruchomienia wersji sklepu w różnych wersjach językowych i umożliwia obsługę różnych walut.
- Czy chcesz, aby sklep łączył się np. z blogiem?
Jeżeli tak, najłatwiejszym wyborem będzie oprogramowanie, które udostępnia moduł bloga.
Nie musisz wtedy martwić się tworzeniem osobnej strony i wykupywaniem domeny.
Podsumowanie
Wybory dotyczące sklepu online dotyczą wielu płaszczyzn (w tym biznesowych i technologicznych), a każda z nich ma znaczenie dla jego bieżącego funkcjonowania i perspektyw wzrostu. By ułatwić sobie rozpoczęcie sprzedaży w Internecie zwróć uwagę na:
- Branżę – koniecznie wybierz tę, w której posiadasz wiedzę lub chcesz ją nabyć.
- Możliwości rozwoju – nawet jeśli w tym momencie dodatkowe możliwości nie są Ci potrzebne, zwróć uwagę na wszystkie funkcje, jakimi dysponuje system. Dodatkowe kanały sprzedaży np. Allegro, Empik, OLX bądź Amazon przydadzą Ci się, gdy zechcesz zwiększyć sprzedaż.
- Oprogramowanie e-commerce – skup się na wyborze produktów i marketingu. Postaw na łatwość obsługi sklepu i błyskawiczne uruchomienie sprzedaży. Sprzedawaj, a rozwój i utrzymanie niezbędnych do sprzedaży funkcji oraz integracji zostaw specjalistom.
Jeżeli założysz sklep internetowy na Sky-Shop, zyskasz:
- 14-dniowy bezpłatny okres testowy,
- Niski miesięczny abonament,
- Aktualizacje i rozwój platformy w cenie abonamentu,
- Utrzymanie infrastruktury serwerowej w ramach abonamentu,
- Gotowe integracje z ponad 500 hurtowniami (w tym hurtowniami dropshipping),
- Ciągły rozwój oprogramowania (nowe funkcje, integracje i aktualizacje),
- Bezpłatne wsparcie techniczne (infolinia, e-mail),
- Grafikę sklepu w technologii RWD.
Wybierz Sky-Shop.pl i testuj wszystkie funkcje przez 14 dni zupełnie za darmo!