Pozycjonowanie sklepu internetowego. Zrób to sam!


Alfabet e-commerce

Wyobrażasz sobie, że klienci poszukujący konkretnych towarów trafią właśnie na Twoją ofertę, a zyski z miesiąca na miesiąc będą rosnąć? Pozycjonowanie sklepu internetowego to praca nad uzyskaniem jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Wygenerowane w ten sposób odwiedziny strony określane są jako organiczne i stanowią jeden z filarów marketingu na rynku e-commerce. Promocja produktów oparta na pozycjonowaniu odznacza się dużą skutecznością i pozwala w długofalowym rozliczeniu minimalizować koszty marketingowe.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Jeśli zastanawiasz się czym jest pozycjonowanie (SEO), w skrócie można określić je jako intencjonalnie podejmowane działań, których celem jest doprowadzenie do wyświetlania Twojego serwisu na pierwszych miejscach wyszukiwarki. Zasadę działania przedstawia załączony przykład, w którym klient poszukujący informacji o integracji z Allegro ma szansę trafić na dwukierunkową integrację z Allegro w Sky-Shop. Twoje produkty będą pojawiały się w sposób analogiczny.

seo w sklepie internetowym

W początkowej fazie pozycjonowania sklepu internetowego powinieneś skupiać się na tym, by Twoja oferta wyświetlała się na pierwszej stronie prezentowanej przez Google. Wraz z rozwojem sklepu możesz starać się o poprawę pozycji i walczenie o miejsce w pierwszej trójce. Równocześnie musisz mieć świadomość, że SEO w e-commerce nie jest rzeczą prostą. Masz do zaoferowania wiele produktów, o które musisz zadbać. Nie wystarczy przygotowanie kilku fraz i ich monitorowanie. Pozycjonowanie sklepu internetowego obejmie:

  • stronę główną sklepu,
  • kategorie produktów np. buty damskie,
  • podkategorie produktów np. buty damskie na lato,
  • produkty.

Na walce o jak najwyższą pozycję swojej oferty warto skupić się już na starcie! Zbuduj drzewo kategorii, które wesprze pozycjonowanie!

Zazwyczaj najmniejszym nakładem pracy uzyskasz wyższe pozycje dla konkretnych produktów – zwłaszcza gdy nie są to towary bardzo popularne jak np. kultowy model Adidasów. W przypadku bardzo ogólnych kategorii np. buty damskie, na których skupia się szereg firm działających zarówno online, jak i offline, cel może okazać się niemalże nieosiągalny. Duże zainteresowanie frazą sprawia, że przyjdzie Ci konkurować z gigantami, którzy dysponują wieloletnią historią witryny i dużą ilością treści na stronie, korzystnie wpływających na osiągane wyniki. Na szczęście, nic straconego! Z pomocą przyjdzie Ci promowanie sklepu przez Google Ads.

Jak samemu pozycjonować sklep internetowy?

Do samodzielnego pozycjonowania sklepu internetowego posłuży Ci content. To tworzenie treści – zarówno na blogu, jak i opisów produktów jest w znacznym stopniu odpowiedzialne za uzyskiwaną pozycję w wyszukiwarce. Zasada jest prosta – im więcej zoptymalizowanej treści posiadasz w swoim sklepie internetowym, tym lepiej dla Ciebie! Na co należy zwrócić uwagę pozycjonując sklep?

Opisy produktów

Jednym z największych błędów popełnianych przy integracji z hurtowniami jest pozostawienie importowanych produktów w niezmienionym stanie. Oczywiście, pobrane dane umożliwiają szybkie rozpoczęcie sprzedaży, jednak są też źródłem duplicate contentu. Opis produktu w sklepie internetowym powinien być autorski. Nie musisz wszystkiego robić w jednej chwili. Korzystne zarówno dla Ciebie, jak i robotów Google’a będzie systematyczne wymienianie opisów na własne. To, co przekażesz klientom wyróżni Cię na tle konkurencji, która pozostawiła opisy z hurtowni bez zmian, a zawarte w opisie informacje pozwolą zminimalizować ilość zwrotów spowodowaną niejasną specyfikacją.

Zdjęcia produktów

Kolejną szansą na wyróżnienie się z tłumu jest tworzenie autorskich zdjęć produktów. Co ciekawe, korzysta z niej niewiele sklepów internetowych, toteż walkę na tym polu jesteś w stanie wygrać znacznie mniejszym nakładem pracy niż ma to miejsce w innych przypadkach. O co właściwie chodzi z tymi zdjęciami produktów? Każdy ze sklepów, które pobrał je z hurtowni dysponuje tą samą jakością i tymi samymi ujęciami, a klient może poszukiwać rzutu z boku, tyłu bądź pod innym kątem – Ty możesz mu to zapewnić! Co więcej, autorska treść zostaje doceniona przez Google grafika. By dać sobie szansę na pozyskiwanie klientów przeglądających obrazy wystarczy wykonać własne zdjęcia produktów, a następnie w polu ALT wpisać alternatywną nazwę produktu.

Przykładowo nazwą główną produktu jest: Spodnie dresowe damskie Adidas XYZ, a nazwą alternatywną: Dopasowane dresy damskie Adidas. Jak widzisz, nazwa alternatywna powinna opisywać produkt w nieco inny sposób, zachowując cechy, których mogą poszukiwać klienci.

Blog sklepu internetowego

Blog połączony ze sklepem internetowym jest podstawowym narzędziem wspomagającym jego pozycjonowanie. Artykuły na nim publikowane pozwolą:

  • zwiększyć ilość treści, co ucieszy roboty odpowiadające za przydzielanie pozycji,
  • wygenerują większą długość sesji przeglądania w Twoim sklepie, co także jest korzystne,
  • skierują użytkowników szukających odpowiedzi na pytania np. „Co kupić babci na prezent?” do Twojej oferty,
  • będą polem do linkowania produktów z Twojego sklepu i szansą na bezpośrednie przekierowanie do oferty,
  • korzystanie wpłyną na budowanie społeczności.

O tym, jak wykorzystywać blog do zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym, dowiesz się z webinaru:

Jako klient Sky-Shop nie musisz korzystać z platform zewnętrznych! Moduł bloga umożliwi Ci prowadzenie go w obrębie sklepu. Co więcej, będziesz mógł wyświetlać artykuły np. o nowościach na swojej stronie głównej!

Rich Snippets a pozycja w wyszukiwarce

Przez ostatnie lata przekonaliśmy się, że w wyszukiwarce liczy się nie tylko pozycja, ale i wygląd wyświetlanego linku. Szansą na wyróżnienie Twojego wyniku jest zarówno wysoka pozycja, jak i wartość dodana określana jako Rich Snippets. Elementy, które wystąpią tylko u Ciebie są w stanie przyciągnąć uwagę nawet jeśli produkt znalazł się poza TOP 3! W kontekście sklepu internetowego funkcję Rich Snippets pełni:

  • ocena produktu,
  • cena,
  • dostępność w magazynie,
  • opinie.
rich snippets w Google - pozycjonowanie

Rich Snippets na przykładzie wyników Sky-Shop

Kiedy użytkownik zauważy Twoją ofertę, od razu zapozna się z opinią, które już kupiły i użytkują dany towar. Wysokie oceny sprawią, że odruchowo skieruje się do Ciebie, a nie do konkurencji pozbawionej gwiazdek.

Na blogu poczytasz o znaczeniu możliwości dodawania ocen i opinii towarów, a także innych cechach idealnej karty produktu w sklepie internetowym.

Linkowanie w sklepie internetowym

Nie sposób ukryć, że linki prowadzące do Twojego sklepu mają znaczenie. W pozycjonowaniu sklepu internetowego musisz zwrócić uwagę zarówno na kierowanie klientów na stronę główną, jak i do konkretnych produktów, a także pobocznych treści np. bloga.

Niestety, przestarzałe metody linkowania takie jak rozmieszczanie linków do sklepu internetowego gdzie popadnie – na forach, niezwiązanych z tematyką blogach i komentarzach stron internetowych, nie działają. Chęć uzyskania jak największej ilości linków w sieci z pewnością nie przyniesie Ci korzyści, a w wielu przypadkach może nawet skutkować spadkiem pozycji.

Co w temacie link buildingu swojego sklepu możesz zrobić samodzielnie?

  • Wykorzystaj bloga do linkowania. Zamieść we wpisach konkretne produkty, pod którymi zamieścisz hiperłącza. Załóżmy, że handlujesz laptopami. Tekst, pod którym kryje się link powinien być nazwą zamieszczonego pod nim laptopa lub opisem jego właściwości np. laptop z szybkim dyskiem SSD.
  • Zadbaj o linkowanie wewnętrzne Twojego bloga! Robiłeś test aparatu fotograficznego i wspominasz o nim w innym wpisie? Zamieść link i przekieruj użytkowników po więcej wiedzy właśnie tam.
  • Współpracuj z blogerami. Tu pole do popisu jest naprawdę szerokie. W swoich tekstach poradnikowych mogą linkować do Twojego sklepu jako źródła dobrej jakości produktów i niskich cen, a także wskazywać poszczególne produkty za każdym razem, gdy pojawią się one w tekście.

Ogólna zasada jest prosta. Staraj się by zamieszczane przez Ciebie linki przynosiły wartość użytkownikowi, a nie pozostawały w przypadkowych miejscach. Co więcej, dołóż starań by fragmenty treści, pod którą kryje się link były zgodne z jego zawartością, a nawet takie same jak ona np. Skąd biorą się porzucone koszyki?

Sklep internetowy przyjazny SEO

Choć uzyskiwane wyniki zależą od wkładu Twojej pracy, skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego nie będzie możliwe bez przygotowania technicznego. Sklep internetowy przyjazny SEO musi posiadać:

Jak widzisz, oprogramowanie Sky-Shop zostało w pełni dostosowane do wymagań stawianych przez wyszukiwarki. Dzięki temu, każdy z naszych klientów korzysta ze sklepu internetowego przyjaznego SEO, co znacznie ułatwia proces pozycjonowania – także tego wykonywanego samodzielnie. Efekty możesz zobaczyć już teraz!

sklep internetowy przyjazny SEO

Wykorzystanie Rich Snippets na przykładzie sklepu korzystającego z oprogramowania Sky-Shop

Na przykładzie sklepu manito.pl możesz zobaczyć, że przyjazne linki produktów działają! Z kolei wykorzystanie Rich Snippets, o których dowiedziałeś się wcześniej daje kupującemu możliwość natychmiastowego uzyskania informacji na temat tego, że jest to najtańsza oferta (co potwierdza Ceneo), a produkt jest obecnie dostępny.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu w Google

Korzystając z powyższych wskazówek możesz skutecznie pozycjonować e-sklep samodzielnie. Musisz mieć jednak świadomość, że jeśli celujesz w bardzo konkurencyjne, a także ogólne frazy np. buty damskie, sklep z komputerami itp., konieczna może okazać się pomoc profesjonalistów. Kiedy ogólne zasady dobrego pozycjonowania sklepu internetowego, z których korzystałeś dotychczas, okażą się niewystarczające, z pomocą przyjdzie optymalizacja. Z działań opartych na analizie konkurencji oraz danych pochodzących z Twojego e-sklepu możesz skorzystać u naszego partnera.

Skorzystaj z bezpłatnego audytu SEO Twojego sklepu od iCEA!

 

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

4.77 avg. rating (95% score) - 13 votes 5

Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.