Produkty cyfrowe – jak je sprzedawać i na nich zarabiać?

Katarzyna Kwartnik
Sklep internetowy

Internet stwarza wiele możliwości. Zgodnie z najnowszym raportem E-commerce w Polsce 2021 w sieci kupuje już 77% polskich internautów!

Czy jednak wiesz, że w sklepie internetowym możesz sprzedawać nie tylko fizyczne produkty, ale także pliki cyfrowe? 

Co więce, jest to banalnie proste – pod warunkiem korzystania z oprogramowania, które Ci to umożliwi. 

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

  • gdzie sprzedawać produkty cyfrowe,
  • jak przygotować się do wprowadzenia produktów cyfrowych na rynek,
  • o jakich kwestiach prawnych musisz pamiętać, sprzedając produkty cyfrowe.

Co to jest produkt cyfrowy?

Produkty cyfrowe to produkty czy to po prostu produkty dostępne w wersji elektronicznej. To np. e-booki, audiobooki, filmy, kursy online czy przeróżne grafiki.

Tego typu pliki z łatwością (i dużym zyskiem) możesz sprzedawać w Internecie. Dowiedz się, jak to zrobić. 

Gdzie sprzedawać produkty cyfrowe?

Najlepszym sposobem na prowadzenie sprzedaży plików cyfrowych jest uruchomienie własnego sklepu internetowego.

Pozwala Ci to od samego początku budować własną markę, a także w najłatwiejszy możliwy sposób oferować swoim klientom różnego rodzaju pliki.

Co ważne, aby uruchomić własny sklep internetowy na Sky-Shop nie potrzebujesz umiejętności technicznych ani graficznych. 

👉 Dowiedz się więcej: Jak założyć własny sklep internetowy?

W Sky-Shop.pl możesz sprzedawać treści elektroniczne w dowolnych formatach, m.in: 

  • PDF, 
  • MP3, 
  • MP4, 
  • EPUB, 
  • MOBI, 
  • WAV. 

Dzięki temu możesz oferować swoim odbiorcom wiele różnorodnych produktów: od e-booków, przez muzykę, po programy szkoleniowe.

Maksymalna waga pliku wynosi 256 MB. Jeśli nadal jest to dla Ciebie za mało, to podziel treści na mniejsze części i dodaj je do produktu w e-sklepie. 

Co więcej, Sky-Shop umożliwia automatyczne wysłanie pliku cyfrowego do klienta, po tym jak opłaci on zamówienie.

Ponadto możesz być spokojny o bezpieczeństwo produktów elektronicznych – są one wielokrotnie zabezpieczone na serwerze. Zwróć również uwagę, możesz obłożyć plik cyfrowy ograniczeniami dla klienta.

Pamiętaj także, że w Sky-Shop.pl masz dostęp do podstawowych statystyk związanych ze sprzedażą treści elektronicznych.

Rozpocznij sprzedaż w Internecie!

Wybierz platformę Sky-Shop i sprzedawaj pliki cyfrowe.

  • Kompletne oprogramowanie do sprzedaży internetowej we własnym sklepie online, na Allegro i w innych kanałach.
  • Możliwość sprzedaży produktów cyfrowych w różnych formatach.
  • Łatwy w obsłudze panel administracyjny, intuicyjny kreator szablonu sklepu, czytelne instrukcje i tutoriale oraz bezpłatne wsparcie techniczne!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Co sprzedawać i skąd brać pliki cyfrowe?

Chcesz sprzedawać produkty cyfrowe, ale nie wiesz jeszcze, na jakie dokładnie się zdecydować? Możliwości jest naprawdę wiele – poznaj nasze propozycje:

  1. E-booki.
  2. Audiobooki.
  3. Kursy online.
  4. Grafiki (zarówno gotowe, jak i te z możliwością edycji).
  5. Gazety, czasopisma, magazyny.
  6. Plany treningowe.
  7. Jadłospisy.
  8. Pliki w Excelu (np. kalkulatory).
  9. Wzory umów, regulaminów.
  10. Szablony CV.
  11. Filmy.
  12. Podcasty. 
  13. Konsultacje online.
  14. Plakaty.
  15. Zdjęcia.

A skąd brać tego typu pliki?

Możesz tworzyć je samodzielnie lub pobierać z hurtowni.

👉 Sprawdź listę hurtowni zintegrowanych ze Sky-Shop.

Sprzedaż produktów cyfrowych – dlaczego warto?

W dobie nowych technologii pliki cyfrowe stają się coraz bardziej popularne wśród konsumentów. Internauci doceniają fakt otrzymania e-booka autorstwa ulubionego pisarza czy wyczekiwanej płyty natychmiast po finalizacji zamówienia. 

Oznacza to wiele korzyści również dla sprzedawcy. 

Nie musisz fizycznie przechowywać asortymentu i posiadać magazynu. Zapomnisz także o innych kwestiach logistycznych. To wszystko wiąże się z dużymi oszczędnościami w porównaniu do sprzedaży produktów tradycyjnych, ale nie tylko. 

Podsumowując, sprzedaż plików cyfrowych w Internecie ma następujące zalety:

  • Duże grono potencjalnych klientów. Zakupy w internecie robi ponad 20 milionów internautów. Wielu z nich woli elektroniczne wersje plików od cyfrowych. Dają w ten sposób również wyraz przywiązaniu do wartości ekologicznych. Bardzo cenny jest również natychmiastowy dostęp do zakupionych produktów.
  • Łatwość dystrybucji i automatyzacja – nie musisz przejmować się wynajmowaniem magazynu, pakowaniem produktów czy nawiązywaniem umów z firmami kurierskimi. Pliki będą dostarczane do Twoich klientów automatycznie – od razu po ich zakupie. 
  • Niskie koszty prowadzenia biznesu. Unikniesz chociażby opłat z magazyn czy akcesoria do pakowania produktów.
  • Możliwość łączenia sprzedaży produktów cyfrowych i tradycyjnych – w jednym miejscu. Prowadzisz sklep z odzieżą? Oferuj swoim klientom e-booka o najnowszych trendach. A może sprzedajesz artykuły zoologiczne? Twoi klienci na pewno zainteresują się planem żywieniowym dla swoich czworonogów.

Wprowadzenie produktu cyfrowego do sprzedaży – o czym musisz pamiętać?

Wprowadzenie produktu na rynek to proces, do którego warto się przygotować. Nie wystarczy bowiem stworzyć pliku i wystawić go w sklepie. 

Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać jego potencjał, zadbaj o:

  • Określenie grupy docelowej

Pamiętaj, że nie wszyscy są potencjalnymi odbiorcami Twojego produktu.

Określenie najważniejszych cech osób, które mogą być nim zainteresowane zaważy na skuteczności dalszych działań. Będzie to nieocenioną pomocą chociażby w wyborze kanałów marketingowych czy określeniu stylu komunikacji.

👉 Dowiedz się więcej: Buyer persona w sklepie internetowym 

  • Analiza konkurencji

Czy ktoś sprzedaje już podobne produkty w Internecie? Sprawdź, jakie taktyki sprawdzają się zatem w Twojej branży i odnajdź pola, na których możesz zbudować przewagę konkurencyjną. 

  • Planowanie działań marketingowych 

O Twoich produktach muszą dowiedzieć się potencjalni klienci. Nie stanie się tak, jeśli nie zainwestujesz w profesjonalne działania marketingowe. Możliwości jest wiele – pozycjonowanie, Google Ads, content marketing…

Jak wybrać te, które sprawdzą się najlepiej w Twoim przypadku? Dowiedz się więcej o marketingu w sklepie internetowym.

  • Strategia cenowa

Ceny to jeden z czynników, decydujących o sukcesie Twojego sklepu. Często to właśnie na jej podstawie klienci decydują o sfinalizowaniu zakupu. Nie pozostawiaj więc niczego przypadkowi i dobrze przemyśl politykę cenową.

👉 Dowiedz się więcej o strategii cenowej w sklepie internetowym.

Przeczytaj także: Wprowadzenie produktu na rynek krok po kroku

Kwestie prawne związane ze sprzedażą produktów cyfrowych

Sprzedaż plików cyfrowych różni się od sprzedaży produktów fizycznych również pod względem prawnym. 

Ustawa o prawach konsumenta określa treści cyfrowe jako „dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej”, wyróżniając ich dwa rodzaje:

  • treści cyfrowe dostarczane odbiorcy na nośniku trwałym, czyli np. dysku, pendrivie, czy płycie CD,
  • treści cyfrowe dostarczane odbiorcy w inny sposób, np. poprzez e-mail.

Sprzedając tego typu produkty, musisz mieć na uwadze, że zawierasz z klientem umowę o dostarczeniu treści cyfrowych – a nie standardową umowę sprzedaży, o czym powinieneś poinformować w regulaminie Twojego sklepu.

Pamiętaj, aby dokładnie opisać sposób, w jaki produkty zostaną dostarczone do klienta. Poinformuj także, jakie wymagania sprzętowe są konieczne, aby móc swobodnie korzystać ze sprzedawanych przez Ciebie plików.

Kolejna kwestia to zwroty plików cyfrowych. W przypadku tradycyjnych produktów, klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru. Prawo to nie obowiązuje jednak, gdy mowa o produktach cyfrowych – w tej sytuacji klient nie ma możliwości odstąpienia od umowy.

Dla kogo sklep internetowy z treściami elektronicznymi?

Sprzedaż treści elektronicznych to świetna opcja dla:

  • Freelancerów. Nieważne, w jakiej branży pracujesz, czy jesteś blogerem i piszesz poradniki, czy zajmujesz się grafiką i sprzedajesz swoje projekty, czy trudnisz się fotografią i odpłatnie udostępniasz autorskie zdjęcia. Jeśli jesteś freelancerem, możesz otworzyć rentowny e-biznes z własnymi multimedialnymi produktami.
  • Geeków technologicznych. Jeśli pasjonujesz się nowinkami technologicznymi, a cyfryzacja nie ma dla Ciebie tajemnic, w takim razie sprzedaż treści elektronicznych to coś dla Ciebie. Możesz połączyć pasję do nowatorskich rozwiązań z handlem.
  • Pasjonatów. Interesujesz się filmem lub muzyką? Twoje hobby może stać się sposobem na życie. Zakładając sklep internetowy z plikami MP4 czy MP3, zapewnisz odbiorcom profesjonalną obsługę klienta i będziesz mógł kreować się na eksperta w branży.
  • Księgarni internetowych. Prowadzisz sklep internetowy z drukowanymi książkami? Możesz rozszerzyć swoją ofertę o produkty cyfrowe, jak np. e-booki czy audiobooki. To krok do zdobycia nowych klientów.

Jeżeli nie jesteś przedstawicielem jednej z powyższych grup, nie powinieneś się zniechęcać. Jeśli masz pomysł na biznes – warto go zrealizować!

Podsumowanie – jak sprzedawać produkty cyfrowe krok po kroku?

Mamy nadzieję, że ten artykuł utwierdził Cię w przekonaniu, że sprzedaż plików cyfrowych to nie tylko opłacalne, ale także łatwe w realizacji przedsięwzięcie.

Oto, co musisz zrobić, by stało się rzeczywistością:

  • Przygotuj/pozyskaj produkty cyfrowe.
  • Załóż sklep internetowy, dostosuj go do swoich preferencji i dodaj produkty. 
  • Zaplanuj uruchomienie sprzedaży i wprowadzenie produktów na rynek – przeanalizuj grupę docelową, konkurencję, zaplanuj działania marketingowe oraz politykę cenową.
  • Zadbaj o kwestie formalne w Twoim sklepie.
  • Sprzedawaj i zarabiaj!

Chcesz rozpocząć sprzedaż plików cyfrowych na Sky-Shop? Załóż konto już dziś, a jeżeli masz pytania, skontaktuj się z nami na info@sky-shop.pl!

4.33 avg. rating (87% score) - 12 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.