Sky-Shop Blog Kanały sprzedaży Inne marketplaces Amazon w Polsce. Jak może zmienić się polski rynek e-commerce?

Amazon w Polsce. Jak może zmienić się polski rynek e-commerce?

Kanały sprzedaży
5 min

Już 18 lutego 2020 roku w polskiej prasie pojawiły się doniesienia na temat wejścia Amazona do Polski. Kilka tygodni później na ustach wszystkich była już tylko pandemia koronawirusa.

Nie da się jednak ukryć, że branża e-commerce, jako jedna z nielicznych, zyskała na tej sytuacji. W tym oczywiście Amazon, który wejście na polski rynek planował znacznie wcześniej. Można przypuszczać, że przygotowania do podbicia kraju nad Wisłą, Amazon poczynił już wtedy, gdy uruchomił centra logistyczne i zespół R&D. Co ciekawe, powstały one nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, co wskazuje na zainteresowanie giganta państwami Europy Środkowo-Wschodniej.

Dziś mamy już pewność – 27 stycznia 2021 Amazon oficjalnie poinformował o rozpoczęciu prac nad serwisem amazon.pl. W ramach przygotowań do premiery platformy polscy sprzedawcy mogą zakładać konta na stronie sell.amazon.pl

Zacznijmy jednak od początku, czyli od krótkiego przedstawienia historii Amazona.

Amazon… czyli co i kto?

Sam fakt, że Amazon jest marką doskonale znaną Polakom, mimo że nie działa jeszcze w naszym kraju, wskazuje na ogromny potencjał lidera branży e-commerce na Zachodzie.

Amazon powstał w 1995 roku jako sklep internetowy z książkami. Został założony przez Jeffa Bezosa, którego prawdopodobnie nie trzeba nikomu przedstawiać. W pierwszym roku działalności Bezos własnoręcznie odpisywał na wiadomości klientów. W 1999 roku, po 5 latach, zatrudniał już 500 osób.

Dziś Amazon jest liderem branży e-commerce, który uczynił jego założyciela jednym z najbogatszych ludzi na świecie. Każdego miesiąca platformę odwiedza ponad 197 milionów ludzi z całego świata. To więcej, niż liczy populacja Rosji.

Obecnie na Amazonie działa 2.5 miliona aktywnych sprzedawców. Statystyki mówią, że małe i średnie firmy sprzedają za jego pośrednictwem 4000 produktów na minutę. 

Jak przekłada się to na wyniki finansowe? Tylko w pierwszym kwartale 2020 roku zyski firmy wyniosły 75.5 miliarda dolarów. 

Dowiedz się więcej: Historia sukcesu sklepu internetowego Amazon

Amazon w Polsce – co to oznacza dla konkurencji?

Najpopularniejszy portal do zakupów online w Polsce? Oczywiście, że Allegro. Jednak jeśli Amazon planuje zaistnieć na polskim rynku, na pewno nie zadowoli się drugim miejscem. Co ciekawe, ponad 1 mln Polaków mieszkających za granicą robi zakupy na Amazonie.

Nie da się więc ukryć, że Amazon może zagrozić monopolowi Allegro na polskim rynku, które  kształtując ceny i prowizje będzie musiało liczyć z silnym konkurentem.

Amazon to w końcu największa platforma e-commerce na świecie. Podczas gdy Allegro notuje około 200 milionów odsłon miesięcznie, lider może pochwalić się liczbą wynoszącą 4,5 miliarda. Oznacza to, że jest on ponad 20-krotnie większy od polskiego portalu. Czy jednak doświadczenie zdobyte na innych rynkach wystarczy, by zawładnąć nawykami zakupowymi i kieszeniami Polaków?

Tego nie możemy jeszcze wiedzieć. Dziś zainteresowanie zagranicznymi portalami e-commerce kształtuje się następująco:

Jak widać, gdy mowa o zagranicznych portalach, dziś największą popularnością cieszy się AliExpress. Co ciekawe, w branży mimo wszystko nie postrzega się go jako bezpośrednią konkurencję dla Allegro.

Amazon – nie tylko e-commerce

Warto zdawać sobie sprawę, że Amazon ma jedną znaczącą przewagę nad konkurencyjnymi portalami. Gigant oferuje swoim użytkownikom nie tylko możliwość kupna produktów od wielu sprzedawców, ale także szereg usług dostępnych dla członków programu Amazon Prime.

Będąc jego subskrybentem, możesz korzystać ze zniżek na produkty i darmowej dostawy, ale także treści udostępnianych na platformach streamingowych Prime Video oraz Prime Music. Otrzymujesz również dostęp do wielu e-booków w ramach usługi Prime Reading. A to dopiero początek udogodnień.

Koszt abonamentu Amazon Prime w USA wynosi 12.99$ miesięcznie. Jeżeli serwis zdecyduje się wprowadzić ten sam program w naszym kraju, może okazać się on poważną konkurencją dla Allegro Smart!.

Czy Amazon podzieli los eBay?

15 lat temu, w kwietniu 2005 roku na polski rynek e-commerce wkroczył serwis aukcyjny eBay. Była to bez wątpienia jedna z najgłośniejszych premier w polskim Internecie – znane portale rozpisywały się na ten temat, a sami Polacy z niecierpliwością czekali na oficjalne uruchomienie zachodniego lidera.

Oczekiwania spełniły się jednak tylko w niewielkim stopniu. Do porażki przyczyniło się przede wszystkim niedocenienie Allegro. Polacy, przyzwyczajeni do rodzimego serwisu, nie byli zainteresowani przejściem na nowy. Najwyraźniej znana marka nie wystarczy, aby porzucić swoje przyzwyczajenia.

Co ciekawe, początkowo eBay nie pobierał prowizji od sprzedaży. Po kilku latach zdecydował się jednak wprowadzić opłaty, co skutkowało znacznym spadkiem popularności – wycofano około 80% aukcji. Dziś portal zajmuje trzecie miejsce wśród serwisów aukcyjnych w Polsce, z 1,34% udziału w ogólnej liczbie aukcji.

Amazon w Polsce – kilka słów na zakończenie

To wszystko to jednak tylko przewidywania – jak będzie naprawdę, będziemy mieli okazję przekonać się już niebawem.

A jakie są Twoje odczucia związane z wejściem Amazona na polski rynek? Sądzisz, że podzieli on los eBay czy wygra z Allegro? Czy jesteś zainteresowany sprzedażą za pośrednictwem tego portalu? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu!

5.00 avg. rating (99% score) - 11 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.