Dostęp do nowoczesnych rozwiązań logistycznych oraz postępujące ujednolicanie przepisów handlowych w Unii Europejskiej sprawiają, że cross-border jest dzisiaj jednym z najistotniejszych trendów w e-commerce.
Internet pozwala zacierać granice pomiędzy sprzedawcami a konsumentami z różnych krajów, czego dowodem jest rosnąca liczba osób robiących zakupy online w zagranicznych sklepach. Dowiedz się, jak wykorzystać ten trend i z powodzeniem realizować handel transgraniczny!
Spis treści artykułu
Czym jest cross-border w e-commerce?
Cross-border w branży e-commerce to nic innego jak międzynarodowa sprzedaż online. Dzisiaj jest ona dużo łatwiejsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym oraz rozwojowi międzynarodowych systemów płatności sprzedawcy mogą z powodzeniem eksplorować nowe rynki za granicą.
Sprzedaż za granicę możesz realizować poprzez sklep internetowy, platformy marketplace czy media społecznościowe. W ten sposób skierujesz swoją ofertę do szerszej grupy nowych klientów.
Dlaczego warto postawić na handel międzynarodowy?
Wejście na nowe rynki e-commerce pozwoli Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojego biznesu. Zobacz, co możesz na tym zyskać:
- Rozwój biznesu – handel transgraniczny daje olbrzymie możliwości, zwłaszcza jeżeli rynek e-commerce w Polsce staje się dla Ciebie zbyt ciasny. W ten sposób możesz budować silną i rozpoznawalną markę w wielu krajach.
- Dostęp do większej liczby potencjalnych klientów – rozwinięcie sprzedaży o zagraniczne rynki e-commerce pozwoli Ci poszerzyć grupę docelową, dzięki czemu będziesz mógł osiągać większe przychody.
- Większy popyt na niektóre produkty – konsumenci z różnych krajów mają różne potrzeby, dlatego może okazać się, że proponowany przez Ciebie towar będzie bardziej atrakcyjny dla zagranicznych klientów.
- Poznanie zagranicznych rynków – ekspansja na rynki zagraniczne pomoże Ci w naturalny sposób zapoznać się z potrzebami kupujących w innych krajach oraz z rozwiązaniami e-commerce, które być może przydadzą Ci się również na rodzimym rynku. W ten sposób będziesz szybciej wyłapywać trendy i wyprzedzisz swoją konkurencję.
Jak zaplanować strategię cross-border e-commerce?
Jeśli planujesz rozpoczęcie sprzedaży na arenie międzynarodowej, musisz zadbać o dostosowanie swojej firmy do modelu cross-border. Jak to zrobić?
- Zacznij od wyboru jednego kraju – w przypadku cross-border e-commerce sprawdzi się zasada małych kroczków. Skoncentruj się najpierw na jednym państwie (np. Słowacji, Niemczech lub Francji), a kiedy już ustabilizujesz w nim sprzedaż, przejdź do następnego rynku. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.
- Poznaj rynek – przeanalizuj dostępne dane i zwyczaje zakupowe klientów z wybranego przez siebie kraju, aby jak najlepiej przystosować swoją ofertę do grupy docelowej.
- Zapoznaj się z obowiązującymi na rynku przepisami i dostosuj do nich swój sklep.
- Skorzystaj z pomocy eksperta – przed startem biznesu warto skonfrontować swój plan z osobą, która specjalizuje się w handlu w danym kraju.
- Wybierz kanały sprzedaży – możesz zdecydować się na sprzedaż w zagranicznych portalach zakupowych oraz we własnym sklepie. Upewnij się, że dana platforma sprzedażowa jest w stanie obsługiwać wybrany przez Ciebie rynek.
E-commerce za granicą – o czym musisz pamiętać?
Zanim wystartujesz ze sprzedażą zagraniczną, przygotuj swój biznes na nowy model działania. Sprawdź, na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę:
Dostosowanie e-sklepu do wybranego kraju
Zadbaj o odpowiednie tłumaczenie swojej strony, wszystkich zakładek oraz opisów produktów i kategorii, aby klienci z innego kraju mogli uzyskać wszelkie niezbędne informacje. Pamiętaj również o pozostałych kanałach komunikacyjnych, takich jak newsletter czy media społecznościowe. Ważną kwestią okaże się też dostosowanie cen w sklepie do wybranej waluty oraz wybranie metod płatności obłuskiwanych w danym kraju.
Logistyka cross-border e-commerce
Kluczową kwestię dla firm sprzedających za granicą stanowi też wybór odpowiednich metod dostawy, które są dostępne na danym rynku oraz popularne wśród tamtejszych kupujących. Dzisiaj większość firm kurierskich obsługuje przesyłki międzynarodowe, dzięki czemu nie powinieneś mieć problemów ze znalezieniem właściwego dostawcy. Możesz także skorzystać z usług brokera kurierskiego.
Skorzystaj z integracji z firmami kurierskimi i brokerami w Sky-Shop!
Kwestie prawne
Przepisy dotyczące sprzedaży różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami, dlatego zanim uruchomisz cross-border e-commerce, zapoznaj się z obowiązującymi na danym rynku regulacjami. Dobrze również skonsultować wszelkie wątpliwości z prawnikiem.
Na początku zwróć szczególną uwagę na:
- możliwość sprzedaży danego asortymentu w wybranym przez Ciebie kraju,
- zdobycie ewentualnych pozwoleń czy koncesji,
- kwestie podatkowe,
- opracowanie regulaminu e-sklepu zgodnie z wymogami obowiązującymi w danym kraju.
Odbierz rabat na dokumenty prawne dla sklepu internetowego działającego na terenie UE!
Obsługa klienta w cross-border e-commerce
Tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego to podstawa budowania silnej marki. Jeżeli zatem chcesz, aby użytkownicy Internetu chętnie korzystali z Twoich usług i wracali do Twojego sklepu, musisz zapewnić im obsługę na wysokim poziomie. W jaki sposób to zrobić?
- Oferuj zróżnicowane formy kontaktu – infolinię, mail, live chat oraz media społecznościowe. Dzięki temu Twoi odbiorcy będą mogli skorzystać z preferowanej przez siebie metody. Pamiętaj, aby stawiać na komunikatory popularne w danym kraju.
- Zadbaj o obsługę klienta w kilku językach – angielski jest tu absolutną podstawą, jednak najlepiej zapewnić klientom obsługę w ich własnym języku.
- Dostosuj godziny obsługi do strefy czasowej danego kraju.
- Podawaj informacje o statusie zamówienia – w przypadku sprzedaży międzynarodowej czas wysyłki jest zazwyczaj nieco dłuższy, dlatego warto informować klientów o postępie w realizacji ich zamówień.
- Stosuj przejrzyste zasady zwrotów i reklamacji.
👉 Przeczytaj, jak sprzedawać za granicę.
Rozwiązania dla sprzedaży zagranicznej na platformie Sky-Shop
Prowadzenie efektywnego handlu transgranicznego umożliwi Ci odpowiednio przystosowana platforma e-commerce. W Sky-Shop możesz skorzystać z wielu rozwiązań, które pomogą Ci rozszerzyć sprzedaż na rynki zagraniczne.
Różne wersje językowe sklepu
W Sky-Shop możesz ustawić równocześnie nawet 6 wersji językowych dla swojego sklepu internetowego. Inteligentny mechanizm automatycznie dostosowuje język witryny do języka przeglądarki użytkownika. Klient może również samodzielnie wybrać odpowiednią dla siebie wersję językową strony z górnego menu sklepu.
👉 Zobacz, jak dodać nowy język w sklepie.
Różne waluty w sklepie
Sky-Shop umożliwia sprzedaż w wielu walutach, dzięki czemu zagraniczni klienci będą mogli bez problemu dokonać transakcji w Twoim sklepie. Dostępne opcje to m.in.:
- złotówki,
- euro,
- dolary,
- funty,
- jeny.
Waluta automatycznie dostosowuje się do kraju, z którego loguje się klient. Ma on również możliwość samodzielnego wyboru preferowanej opcji przy składaniu zamówienia.
👉 Sprawdź, jak dodać nową walutę do sklepu.
Przelicznik waluty
Dzięki przelicznikowi waluty w prosty sposób dostosujesz ceny w swoim sklepie do różnych rynków e-commerce w Europie i w krajach spoza Unii Europejskiej. Do standardowego kursu możesz dodać pewnego rodzaju prowizję, co sprawi, że produkty kupowane w innych walutach będą odpowiednio droższe. Masz również możliwość ustawienia głównej waluty w swoim sklepie oraz częstotliwości aktualizacji kursu.
Sprzedaż cross-border – podsumowanie
Cross-border e-commerce daje szansę na rozwinięcie biznesu, dotarcie do nowych klientów i stworzenie rozpoznawalnej marki poza granicami kraju. Wdrożenie tej strategii wymaga jednak odpowiedniego planu: wybrania perspektywicznego rynku, analizy raportów na jego temat oraz zapoznania się z przepisami dotyczącymi e-handlu w tym kraju.
Kolejny krok rozwoju cross-border e-commerce to wybór odpowiednich kanałów sprzedaży, zadbanie o logistykę oraz przystosowanie sklepu do zagranicznych odbiorców. W przypadku każdego kraju poszczególne elementy strategii oraz uwarunkowania rynkowe będą się od siebie różnić. Z tego względu przed startem działalności warto skonsultować się z ekspertem, który ma bogate doświadczenie z transgranicznym handlem elektronicznym.
Zobacz również cykl naszych poradników:
- Jak założyć sklep internetowy w Anglii?
- Jak założyć sklep internetowy w Niemczech?
- Jak założyć sklep internetowy w Czechach?
Sky-Shop pomoże Ci w wejściu na rynki zagraniczne i globalnej ekspansji Twojego biznesu!
W Sky-Shop możesz z powodzeniem realizować strategię cross-border e-commerce. Na platformie znajdziesz wszystkie niezbędne funkcje, które pomogą Ci skutecznie sprzedawać za granicą. Załóż darmowe konto testowe i sprawdź szerokie możliwości naszego oprogramowania!