Dostęp do nowoczesnych rozwiązań logistycznych oraz postępujące ujednolicanie przepisów handlowych w Unii Europejskiej sprawiają, że cross-border jest dzisiaj jednym z najistotniejszych trendów w e-commerce.
Internet pozwala zacierać granice pomiędzy sprzedawcami a konsumentami z różnych krajów, czego dowodem jest rosnąca liczba osób kupujących w zagranicznych sklepach. Dowiedz się, jak wykorzystać ten trend i z powodzeniem realizować handel transgraniczny.
Spis treści artykułu
- Czym jest cross-border w e-commerce?
- Dlaczego warto postawić na cross-border e-commerce?
- Jak zaplanować strategię cross-border e-commerce?
- Cross border e-commerce – o czym musisz pamiętać?
- Rozwiązania dla cross-border e-commerce w Sky-Shop
Czym jest cross-border w e-commerce?
Cross-border w e-commerce to nic innego jak międzynarodowa sprzedaż internetowa. Dzisiaj jest ona dużo łatwiejsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym oraz rozwojowi międzynarodowych systemów płatności sprzedawcy mogą z powodzeniem eksplorować zagraniczne rynki.
Handel transgraniczny możesz realizować poprzez sklep internetowy, platformy typu marketplace czy media społecznościowe. W ten sposób skierujesz swoją ofertę do szerszej grupy klientów.
Dlaczego warto postawić na cross-border e-commerce?
Otworzenie się na sprzedaż poza granicami naszego kraju pozwoli Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojego biznesu. Zobacz, co możesz na tym zyskać.
- Rozwój biznesu – handel transgraniczny daje olbrzymie możliwości, zwłaszcza jeżeli rodzimy rynek staje się dla Ciebie zbyt ciasny. W ten sposób możesz budować silną i rozpoznawalną markę w wielu krajach.
- Dostęp do większej liczby klientów – poszerzenie sprzedaży o kolejne państwa pozwoli Ci poszerzyć Twoją grupę docelową, dzięki czemu możesz osiągać większe zyski.
- Większy popyt na niektóre produkty – konsumenci z różnych krajów mają różne potrzeby, dlatego może okazać się, że proponowany przez Ciebie towar będzie bardziej atrakcyjny dla zagranicznych klientów.
- Poznanie zagranicznych rynków – działanie międzynarodowo pomoże Ci w naturalny sposób zapoznać się z potrzebami kupujących w innych krajach oraz z rozwiązaniami e-commerce, które być może przydadzą Ci się również na rodzimym rynku. W ten sposób możesz również szybciej wyłapywać trendy i wyprzedzić swoją konkurencję.
Jak zaplanować strategię cross-border ecommerce
- Zacznij od wyboru jednego kraju – w przypadku cross-border e-commerce sprawdzi się zasada małych kroczków. Skoncentruj się najpierw na jednym państwie, a kiedy już ustabilizujesz w nim sprzedaż, przejdź do następnego rynku. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.
- Poznaj rynek – przeanalizuj dostępne dane i zwyczaje zakupowe klientów z wybranego przez Ciebie kraju, aby jak najlepiej przystosować swoją ofertę do grupy docelowej.
- Zapoznaj się z obowiązującymi na rynku przepisami i dostosuj do nich swój sklep.
- Skorzystaj z pomocy eksperta – przed startem biznesu warto skonfrontować swój plan z osobą, która specjalizuje się w handlu w danym kraju.
- Wybierz kanały sprzedaży – możesz zdecydować się na sprzedaż na zagranicznych marketplace’ach oraz we własnym sklepie. Upewnij się, że dana platforma jest w stanie obsługiwać wybrany przez Ciebie rynek.
Cross border e-commerce – o czym musisz pamiętać?
Zanim wystartujesz ze sprzedażą zagraniczną, przygotuj swój biznes na nowy model działania. Sprawdź, na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę.
Dostosowanie sklepu do wybranego kraju
Zadbaj o odpowiednie tłumaczenie Twojej strony, wszystkich zakładek oraz opisów produktów i kategorii, aby klienci z innego kraju mogli uzyskać potrzebne informacje. Pamiętaj również o pozostałych kanałach komunikacyjnych, takich jak newsletter czy media społecznościowe. Ważną kwestią jest też dostosowanie cen w sklepie do wybranej waluty oraz wybranie metod płatności obłuskiwanych w danym kraju.
Logistyka w cross-border e-commerce
Ważną kwestią dla Twojego sklepu stanowi wybór odpowiednich metod dostawy, które są dostępne na danym rynku oraz popularne wśród tamtejszych kupujących. Dzisiaj większość firm kurierskich oferuje logistykę międzynarodową, dzięki czemu nie powinieneś mieć problemów ze znalezieniem dostawcy. Możesz także skorzystać z usług brokera kurierskiego.
Skorzystaj z integracji z firmami kurierskimi i brokerami w Sky-Shop!
Kwestie prawne
Przepisy dotyczące sprzedaży różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami, dlatego, zanim wystartujesz ze sprzedażą na danym rynku, zapoznaj się z obowiązującymi normami. Dobrze również skonsultować wszelkie wątpliwości z prawnikiem.
Na początku zwróć szczególną uwagę na:
- możliwość sprzedaży danego asortymentu w wybranym przez Ciebie kraju,
- zdobycie ewentualnych pozwoleń czy koncesji,
- kwestie podatkowe,
- opracowanie regulaminu sklepu internetowego zgodnie z wymogami obowiązującymi w danym kraju.
Odbierz rabat na dokumenty prawne dla sklepu internetowego działającego na terenie UE!
Obsługa klienta w cross-border e-commerce
Tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego to podstawa w budowaniu silnej marki. Jeżeli zatem chcesz, aby użytkownicy chętnie korzystali z Twoich usług i wracali do Twojego sklepu, musisz zapewnić im obsługę klienta na wysokim poziomie. W jaki sposób to zrobić?
- Oferuj zróżnicowane formy kontaktu – infolinię, mail, live chat oraz media społecznościowe. Dzięki temu Twoi odbiorcy będą mogli skorzystać z preferowanej przez siebie formy. Pamiętaj, aby korzystać z komunikatorów popularnych w danym kraju.
- Postaw na obsługę klienta w kilku językach – angielski jest tu absolutną podstawą, jednak najlepiej zadbać o komunikację w języku klienta.
- Dostosuj godziny obsługi do strefy czasowej danego kraju.
- Podawaj informacje o statusie zamówienia – w przypadku sprzedaży międzynarodowej czas wysyłki zwykle jest nieco dłuższy, dlatego warto informować klientów o postępie w realizacji ich zamówień.
- Stosuj przejrzyste zasady składania reklamacji i dokonywania zwrotów.
👉 Przeczytaj, jak sprzedawać za granicę.
Rozwiązania dla cross-border e-commerce w Sky-Shop
Prowadzenie efektywnego handlu transgranicznego umożliwi Ci odpowiednio przystosowana platforma e-commerce. W Sky-Shop możesz skorzystać z wielu rozwiązań, które pomogą Ci rozszerzyć sprzedaż na rynki zagraniczne.
Różne wersje językowe sklepu
W Sky-Shop możesz ustawić równocześnie nawet 6 wersji językowych dla Twojego sklepu internetowego. Inteligentny mechanizm automatycznie dostosowuje język witryny do języka przeglądarki użytkownika. Klient może również samodzielnie wybrać odpowiednią dla niego wersję językową strony z menu górnego sklepu.
👉 Zobacz, jak dodać nowy język w sklepie.
Różne waluty w sklepie
Sky-Shop umożliwia sprzedaż w wielu walutach, dzięki czemu zagraniczni klienci będą mogli bez problemu dokonać transakcji w Twoim sklepie. Dostępne opcje to m.in.:
- złotówki,
- euro,
- dolary,
- funty,
- jeny.
Waluta automatycznie dostosowuje się do kraju, z którego loguje się klient. Ma on również możliwość samodzielnego wyboru preferowanej opcji przy składaniu zamówienia.
👉 Sprawdź, jak dodać nową walutę do sklepu.
Przelicznik waluty
Dzięki przelicznikowi waluty w prosty sposób dostosujesz ceny w swoim sklepie do różnych rynków. Do standardowego kursu możesz dodać pewnego rodzaju prowizję, co sprawi, że produkty kupowane w innych walutach będą odpowiednio droższe. Masz również możliwość ustawienia głównej waluty w Twoim sklepie oraz częstotliwości aktualizacji kursu.
Cross-border e-commerce – podsumowanie
Cross-border e-commerce daje szansę na rozwinięcie biznesu oraz stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki nie tylko w Polsce. Wdrożenie tej strategii wymaga odpowiedniego planu: wybrania perspektywicznego rynku, analizy danych oraz zapoznania się z przepisami dotyczącymi e-handlu w danym kraju.
Kolejny krok to wybór odpowiednich kanałów sprzedaży, zadbanie o logistykę oraz przystosowanie sklepu do zagranicznych odbiorców. W przypadku każdego kraju poszczególne elementy oraz uwarunkowania rynkowe będą się od siebie różnić, dlatego przed startem działalności warto skonsultować się z ekspertem.
Zobacz również cykl naszych poradników:
- Jak założyć sklep internetowy w Anglii?
- Jak założyć sklep internetowy w Niemczech?
- Jak założyć sklep internetowy w Czechach?
W Sky-Shop możesz z powodzeniem realizować strategię cross-border e-commerce. Na platformie znajdziesz wszystkie niezbędne funkcje, które pomogą Ci sprzedawać w innych krajach. Załóż darmowe konto testowe i sprawdź szerokie możliwości oprogramowania.