Sky-Shop Blog Sklep internetowy Cross-border Jak otworzyć sklep internetowy w Niemczech i dlaczego warto to zrobić?

Jak otworzyć sklep internetowy w Niemczech i dlaczego warto to zrobić?

Cross-border
9 min

Niemcy to bez wątpienia bardzo interesujący rynek e-commerce. Jest to w końcu jedna z najsilniejszych gospodarek w Unii Europejskiej, a także kraj liczący ponad 83 miliony mieszkańców. Co więcej, zakupy online robi tam ponad 90% internautów.

Rozważasz założenie sklepu internetowego w Niemczech? A może zastanawiasz się, jaki kanał sprzedaży będzie najlepszy? Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • jakie są preferencje niemieckich e-kupujących,
  • jak krok po kroku założyć swój sklep internetowy w Niemczech,
  • czym jest dropshipping i czy warto sprzedawać w tym modelu w Niemczech,
  • jakie regulacje prawne wiążą się z prowadzeniem sprzedaży na rynek niemiecki.

Preferencje konsumentów na rynku niemieckim dotyczące sprzedaży online

Zakupy w Internecie zyskują na popularności na całym świecie. W Niemczech nie jest oczywiście inaczej.

Na niemieckim rynku najliczniejszą grupę e-konsumentów stanowią osoby w wieku od 45 do 54 lat. Jest to dość szczególne zjawisko, nie powinno Cię jednak dziwić – niemieckie społeczeństwo należy do starzejących się.

Do najchętniej kupowanych online produktów w Niemczech należą:

  • elektronika i media (odpowiadają za 27% rocznego obrotu w e-commerce),
  • fashion (25%),
  • zabawki, hobby i produkty DIY – (21%),
  • meble i akcesoria (15%),
  • uroda (12%),
  • jedzenie (12%).

(dane: raport Rynek e-commerce w Niemczech).

Jak dowiadujemy się z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, niemieccy konsumenci nie stronią od zwrotów. Niektóre analizy rynkowe wskazują, że nawet 50% produktów może zostać odesłanych. Wskaźnik ten w trakcie pandemii ponoć spadł jednak o 5%.

Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że w Niemczech bardzo dużą wagę przywiązuje się do ekologii i energooszczędności. Jest to bardzo widoczne w preferencjach zakupowych tamtejszych konsumentów, którzy zwracają uwagę na to, jakie wartości wyznaje dana marka.

Jak otworzyć sklep internetowy w Niemczech?

Kraj, w którym zamierzasz prowadzić sprzedaż, nie wpływa na techniczne aspekty uruchomienia sklepu internetowego. Musisz jednak upewnić się, że wybrane przez Ciebie oprogramowanie umożliwia prowadzenie sprzedaży na rynkach zagranicznych.

Platforma e-commerce Sky-Shop działa w języku polskim, jednak umożliwia Ci przetłumaczenie strony na język niemiecki i 5 innych języków. Pozwala on również na sprzedaż w euro i innych zagranicznych walutach. Bardzo łatwo możesz więc kierować swoje działania do zagranicznych konsumentów.

Na skróty

Załóż sklep internetowy w Niemczech - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj w dropshippingu, na Allegro i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Poniżej znajdziesz instrukcję, która pozwoli Ci w kilka chwil uruchomić własny sklep internetowy.

1. Zacznij od formalności – załóż działalność gospodarczą

Bycie przedsiębiorcą to nie tylko rozwijanie biznesów i analizowanie stanu konta. To także formalności.

Jeżeli mieszkasz w Niemczech, teoretycznie to tam powinieneś płacić podatki, a więc – zarejestrować firmę.

Nie istnieją ku temu przeszkody – każdy obywatel Unii Europejskiej może założyć działalność gospodarczą u naszego zachodniego sąsiada. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest rejestracja działalności jednoosobowej, czyli tzw. Gewerbe. Nie jest konieczne zameldowanie – potrzebujesz jedynie lokalu, w którym będzie funkcjonować działalność. Musisz liczyć się co prawda z załatwieniem kilku formalności, jednak nie jest to nic skomplikowanego.

Jeżeli mieszkasz w Polsce i chcesz sprzedawać w Niemczech, możesz oczywiście zarejestrować działalność na terenie naszego kraju. Nie musisz w tym celu odwiedzać żadnego urzędu. Wszystko załatwisz online.

👉 Dowiedz się, jak założyć działalność gospodarczą.

2. Znajdź dostawców

Produkty do sklepu internetowego możesz pozyskiwać na 3 sposoby:

  • Tworzyć własny asortyment.
  • Nawiązać współpracę z hurtowniami.
  • Pozyskiwać produkty w ramach dropshippingu.

Bardziej szczegółowe informacje znajdziesz w artykule: Skąd brać produkty do sklepu internetowego?

3. Wymyśl nazwę i wykup domenę

Sklep online musi działać pod jakimś adresem. W tym celu konieczne jest wykupienie domeny. Jest to jednak niewielki koszt – zaczyna się już od około 10 zł w skali roku.

Miej na uwadze, żeby domena Twojego sklepu była tożsama z nazwą Twojego sklepu. Ułatwi to potencjalnym klientom odnalezienie Twojej marki i zbuduje jej rozpoznawalność na rynku.

👉 Dowiedz się, jaką nazwę dla sklepu internetowego wybrać.

4. Skonfiguruj sklep

Konfiguracja sklepu internetowego może być prostsza, niż Ci się wydaje – wszystko dzięki oprogramowaniu Sky-Shop.

Bez problemu wprowadzisz wszelkie dane i dostosujesz wygląd sklepu do swoich oczekiwań. Zrobisz to za pomocą intuicyjnego kreatora – bez żadnych umiejętności graficznych czy programistycznych.

A produkty? Jeżeli współpracujesz z zintegrowaną z oprogramowaniem hurtownią, pobierzesz je automatycznie w kilka minut.

👉 Dowiedz się więcej o uruchamianiu sklepu na Sky-Shop:

5. Wybierz bramkę płatności i sposoby dostawy towaru

Klienci w każdym kraju lubią mieć wybór. Niemcy nie są oczywiście wyjątkiem. Pamiętaj więc, aby oferować co najmniej kilka sposobów dostawy i płatności.

Jak podaje raport Izby Gospodarki elektronicznej, rynek e-commerce w Niemczech jest zdominowany przez płatności transferami bankowymi:

  • 52% e-kupujących wybiera przelew bankowy,
  • 25% portfel elektroniczny (w tym Apple i Google Pay)
  • 11% kartę,
  • 4% gotówkę.

A logistyka i formy dostawy? Jeśli chodzi o tradycyjnych przewoźników, to DHL jest najważniejszym dostawcą usług w sektorze B2C z 57% udziałem w rynku, a na kolejnych miejscach znajdują się Hermes (30%), DPD (7%), UPS (3%) i GLS (1%).

6. Zadbaj o regulamin i politykę prywatności

W każdym kraju obowiązują regulacje prawne związane ze sprzedażą detaliczną. Twój sklep internetowy musi posiadać regulamin i politykę prywatności.

WIęcej na ten temat przeczytasz w dalszej części tekstu.

7. Dobrze zaplanuj marketing

E-commerce nie może istnieć bez marketingu. Musisz liczyć się z tym, że na terenie Niemiec będzie prowadzenie działań promocyjnych będzie nieco większym wyzwaniem niż w przypadku rodzimego rynku, który dobrze znasz. Dlatego warto opracować przemyślaną stratgeię i nie działać po omacku.

Jakie działania pomogą Ci w promocji w Twojej firmy w Niemczech?

  • Reklamy Google Ads, dzięki którym natychmiast dotrzesz do potencjalnych klientów w wyszukiwarce i Internecie.
  • Pozycjonowanie, które sprawi, że będziesz wyświetlać się na najwyższych pozycjach w niemieckiej wersji wyszukiwarki.
  • Aktywność w mediach społecznościowych, co pozwoli budować relacje z konsumentami online.

👉 Dowiedz się więcej na temat tego, jak wypromować sklep internetowy.

8. Sprzedawaj

Wszystkie powyższe kroki za Tobą? W takim razie pora rozpocząć sprzedaż.

Pamiętaj, aby stale rozwijać swój sklep i prowadzić przemyślane działania marketingowe, które pozwolą Ci przyciągnąć klientów. Warto również rozszerzać sprzedaż o kolejne kanały – sklep internetowy to dopiero początek drogi w e-commerce.

👉 Potrzebujesz więcej informacji na temat uruchamiania ? Sprawdź nasz kompleksowy poradnik – Jak otworzyć sklep internetowy?

Własny sklep internetowy w Niemczech? Pomyśl o dropshippingu

Dropshipping to model sprzedażowy, w którym właściciel sklepu odpowiada jedynie za jego rozwój, marketing i relacje z klientami. Za magazynowanie produktów, ich pakowanie oraz wysyłkę odpowiadają z kolei hurtownie.

dropshipping schemat

Mieszkasz w Niemczech? Dzięki dropshippingowi możesz prowadzić sklep internetowy, działający de facto w Polsce.

Wszelkie czynności związane z prowadzeniem sklepu możesz w końcu wykonywać zdalnie. Tymi, które wymagają pracy fizycznej, zajmą się hurtownie.

Sklep w dropshippingu w Niemczech z łatwością możesz prowadzić na oprogramowaniu Sky-Shop. Posiada ono integracje z licznymi hurtowniami (w tej chwili hurtowni dropshipping jest ponad 230). Dzięki nim produkty pobiorą się do Twojego sklepu automatycznie, tak również będą aktualizować się ich stany magazynowe.

W razie potrzeby możemy bezpłatnie opracować dla Ciebie integracje z hurtownią spoza listy – wystarczy, że dostarczysz plik produktowy.

Marketplaces w Niemczech

Gdy mowa o platformach marketplace, w Niemczech dominuje Amazon i eBay. To te portale warto przede wszystkim uwzględnić w swojej strategii sprzedaży.

Bardzo popularnymi miejscami sprzedaży online w Niemczech są również m.in. Zalando, Otto.de, Kaufland.de czy Etsy.

Miej na uwadze, że na początku może być Ci znacznie łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów za pośrednictwem wspomnianych platform – wystawiając tam oferty otrzymujesz dostęp do ogromnego grona użytkowników – bez konieczności prowadzenia szeroko zakrojonych działań marketingowych. Sprzedając na marketplaces musisz jednak liczyć się z prowizjami, o których nie ma mowy w przypadku e-sklepów.

Dowiedz się więcej o:

Regulacje prawne, o których musisz wiedzieć, sprzedając w Niemczech

Jak powszechnie wiadomo, Niemcy to bardzo uporządkowany kraj. Decydując się na rozpoczęcie sprzedaży w tym państwie, musisz liczyć się z koniecznością spełnienia określonych obowiązków wobec prawa:

Obowiązek posiadania Impressum

Impressum to dokument zawierający identyfikację usługodawcy. Obowiązek jego posiadania dotyczy wszystkich sklepów internetowych prowadzących sprzedaż na niemieckim rynku.

Impressum dla krajów UE musi zawierać następujące informacje:

  • pełna nazwa sklepu,
  • imię i nazwisko osoby prowadzącej sklep,
  • adres,
  • numer telefonu,
  • adres e-mail
  • organ nadzorczy (jeżeli dla danej czynności wymagane jest urzędowe zezwolenie)
  • numer identyfikacyjny VAT lub numer identyfikacyjny przedsiębiorstwa (jeżeli jest dostępny)
  • numer rejestru handlowego oraz właściwy sąd rejonowy (jeśli jest zarejestrowany w HRG)
  • dane dyrektora zarządzającego/zarządu (w przypadku spółek).

Ogólne warunki handlowe (AGB)

Ogólne warunki handlowe to normy prawne, na podstawie których zawierasz umowy z klientami.

Do obowiązkowych informacji w AGB należą:

  • koszty zwrotu w przypadku odstąpienia od umowy,
  • sposoby płatności,
  • informacje o dostawie produktów.

Co ważne, kupujący musi zostać wyraźnie poinformowany o AGB w momencie zawierania umowy.

Prawo do odstąpienia od umowy

Sprzedawca w Niemczech ma obowiązek poinformować swoich klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy oraz zasadach zwrotów zakupionych towarów.

Podobnie jak w Polsce, okres odstąpienia od umowy bez podania przyczyny wynosi minimum 14 dni.

Opłata recyklingowa

Od 2019 roku wszyscy sprzedawcy, wysyłając towar do Niemiec zobligowani są do uiszczania opłaty recyklingowej. Niezależnie od tego, czy niemieccy klienci są Twoimi głównymi kupującymi, czy też nieliczną częścią całości prowadzonej sprzedaży – VerpackG Cię obowiązuje.

👉 Dowiedz się więcej o opłacie recyklingowej.

Polityka prywatności

RODO to rozporządzenie obowiązujące w całej Unii Europejskiej – Niemcy nie są to wyjątkiem. Zgodnie z § 13 niemieckiej ustawy o telemediach (TMG) klient musi otrzymać konkretne informacje na temat postępowania z danymi osobowymi.

Sky-Shop to oprogramowanie w pełni dostosowane do wymagań RODO. Dowiedz się więcej: RODO w sklepie internetowym.

Podsumowanie

Niemiecki rynek e-commerce ma ogromny potencjał, ale musisz liczyć się z dużą konkurencją i wymaganiami tamtejszych konsumentów. Samo założenie sklepu jest jednak bardzo łatwe.

W razie pytań związanych z oprogramowaniem Sky-Shop zachęcamy do kontaktu na info@sky-shop.pl lub komentowania tego artykułu.

4.00 avg. rating (80% score) - 33 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.