Z pewnością nieraz obiło Ci się o uszy słowo hasztag. Czy wiesz jednak dokładnie co to jest? Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj ten artykuł – hashtagi mają bowiem ogromne znaczenie w marketingu internetowym. Z treści niniejszego tekstu dowiesz się:
- Co to jest hashatag i jak go poprawnie skonstruować?
- Po co tworzyć hasztagi i w jaki sposób je wykorzystywać?
- Jak operować hashtagami na Instagramie?
Spis treści artykułu
Co to jest hashtag i do czego służy?
Hashtag to słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem # (z j.ang – hash), nazywanym często kratką lub płotkiem. Pełni rolę znacznika, który umożliwia grupowanie treści i sprawia, że poruszanie się po sieci czy różnego rodzaju portalach jest po prostu łatwiejsze. Użytkownicy wpisując je w wyszukiwarkę mogą znaleźć interesujący ich content.
Hasztagi są wykorzystywane przede wszystkim:
- w Internecie – do oznaczania, wyróżniania i wyszukiwania powiązanych zasobów;
- w językach programowania HTML i CSS – do oznaczania unikalnych kodów kolorów;
- w języku skryptowym PHP – do wstawiania komentarzy, które mają być pomijane w kodzie;
- w języku programowania C++– do wyznaczania pierwszeństwa wykonania dla wyrażeń, które poprzedzają;
W artykule zajmiemy się oczywiście hasztagami używanymi w sieci – w mediach społecznościowych, na forach dyskusyjnych, portalach i w aplikacjach webowych. Mają one bowiem duży potencjał marketingowy, który warto wykorzystać – szczególnie w e-commerce.
Historia hashtagów
Hashtagi pojawiły się po raz pierwszy w 1970 roku w języku asembla na 66-bitowych maszynach PDP-11. W Internecie usłyszano o nich jednak znacznie później, bo 23 sierpnia 2007 roku. Tego dnia, były pracownik Google, Chris Messina, zadał na Twitterze pytanie How do you feel about using # (pound) for groups? (Jak zapatrujecie się na używanie # w grupach?), które otworzyło pole do dyskusji na temat użyteczności hashtagów w sieci. Dziś, hasztagi znane są prawie wszystkim aktywnym internautom.
Jak prawidłowo używać hashtagów?
Prawidłowo skonstruowany hashtag powinien być:
- poprzedzony znakiem # (hashem), służącym do jego identyfikacji;
- jednym ciągiem znaków bez spacji (np. #klienciskyshop, a nie
#klienci sky shopczy# klienci skyshop); - pozbawiony znaków specjalnych (np. $, %, !) – może natomiast zawierać cyfry.
Specjaliści ds. social media podkreślają też, że lepiej tworzyć tego typu tagi bez polskich znaków (Internauci rzadko z nich korzystają) oraz w języku angielskim (dla większych zasięgów).
Przykłady hashtagów
Hashtag – przykład z posta Sky-Shop
Dobre hashtagi: #krakow, #szczepimysie, #modaonline
Nieprawidłowe hasztagi: #otwieramy sie, #zarabiaj$$$, # megapromocja
Jak korzystać z hashtagów?
Sprawdź, po co robi się hashtagi w sieci, jak dodać hashtag i jak możesz wykorzystać je w marketingu.
Wskazywanie tematów
Hasztagów używa się do oznaczania tematów poruszanych w postach, komentarzach, dyskusjach i publikowanych materiałach. Pisząc np. o kosmetykach ekologicznych ze swojego e-sklepu, możesz oznaczyć wpis hashtagami #kosmetykinaturalne, #pieknoznatury czy #naturalcare, dzięki którym będzie miał szansę dotrzeć do osób zainteresowanych pokrewnymi tematami, a zarazem – potencjalnych klientów.
👉 Dowiedz się, kim jest Twój klient – buyer persona w sklepie internetowym.
Wyróżnianie wydarzeń
Hashtagi służą też do identyfikacji wydarzeń i akcji. Unikalne hasztagi stosuje się do wyróżniania treści i zasobów odnoszących się np. do targów i konferencji (#ilovemkt, #targiplakatu), inicjatyw społecznych (#lextvn, #hot16challenge) czy wydarzeń kulturalnych (#meskiegranie, #festiwalszkolteatralnych). Hasztagami możesz oznaczać także promocje i akcje rabatowe – np. #blackfriday, #3wcenie2 itd.
Oznaczanie lokalizacji
Hasztagów używa się też do wskazywania lokalizacji – od państw, miast i regionów, po zabytki, atrakcje naturalne czy też hotele, restauracje i inne miejsca, w których można przyjemnie spędzić czas. Korzystając z hasztagów związanych z konkretnymi miejscami, możesz poszerzyć zasięgi postów. Lokalizacje nie muszą być związane z Twoją marką czy ofertą. Przykład?
Hashtag z lokalizacją – przykład z posta Sky-Shop
Nie ulega wątpliwości, że Sky-Shop ma niewiele wspólnego z wodospadem Niagara – może poza tym, że robi podobnie wielkie wrażenie. 😉 Nie przeszkodziło to nam jednak w umieszczeniu w treści posta hashtagów #Niagara czy #USA. Sprawiły one, że zdjęcie z podroży jednego z naszych pracowników, zostało wyświetlone przez osoby, które szukały innych materiałów na temat tego wyjątkowego miejsca na mapie USA.
Budowanie marki
Hasztagi sprawdzają się świetnie w działaniach z zakresu budowania marki. Największe światowe brandy kreują własne, unikalne hashtagi, którymi oznaczają m.in. linie produktowe. Klienci i sympatycy tych marek, chętnie używają sugerowanych hashtagów we własnych postach.
Unikalne hasztagi pozwalają też monitorować zaangażowanie odbiorców w życie marki.
- Hasztagiem #idoinchoo oznaczono ponad 12 tysięcy postów na Instagramie opublikowanych przez klientki Jimmy Choo, które wybrały buty marki na swój ślub.
- Prace na konkurs fotograficzny RedBull były oznaczane wymownym hashtagiem #putacanonit, a cała akcja nabrała wirusowego charakteru, rozchodząc się po całej sieci.
Wzmianki o Twojej marce czy sklepie internetowym (w tym hashtagi) możesz monitorować w Brand24.
Hashtagi na Instagramie
Hashtagi powinno stosować się inaczej na każdym portalu społecznościowym. Są one popularne na Facebooku czy Twitterze (X). Nie ulega jednak wątpliwości, że największe znaczenie mają jednak na Instagramie. Jak ich tam używać?
Choć w treści każdego posta można dodać aż do 30 hasztagów, to z liczbą hashtagów na Instagramie nie warto przesadzać. Dlaczego?
Jak wynika z analizy Mention, 91% wpisów generujących największe zaangażowanie na Instagramie jest oznaczone maksymalnie 7 hasztagami. [źródło]
Dobierając hasztagi do postów dobrze kierować się następującymi zasadami:
- nie warto korzystać z najpopularniejszych hashtagów takich jak m.in. #love, #picoftheday, #instagood czy #foodporn – posty nimi oznaczane widoczne są wśród najnowszych przez bardzo krótki czas, przez co nie budują spektakularnych zasięgów;
- lepiej stosować zarówno popularne hashtagi, jak i niszowe – w proporcji 1:1 – pierwsze ściągną do profilu więcej użytkowników, a drugie zachęcą nastawionych na poszukiwanie informacji w na konkretny temat;
- w każdym poście warto zarezerwować miejsce na choćby jeden unikalny hashtag marki, taki jak np. #klienciskyshop (hasztag, przy pomocy którego oznaczamy materiały na temat sklepów naszych klientów);
- dobrze jest stosować hashtagi odnoszące się do bieżących wydarzeń czy świąt – np. #wakacje, #dzienczekolady, #tokyo2024.
Podsumowanie
Dobrze dobrane hasztagi powinny zadziałać na Twoją korzyść. Używając ich, zwiększysz zasięgi postów na Instagramie i zbudujesz silną, dobrze rozpoznawalną markę. W monitoringu hasztagów i innych wzmianek o Twoim brandzie pomoże Ci Brand24 – w naszym pakiecie korzyści, otrzymasz 10% zniżki na narzędzie.
Chcesz poznać inne zalety platformy e-commerce Sky-Shop? Skorzystaj z darmowego okresu testowego, w trakcie którego możesz sprawdzić wszystkie funkcje naszego oprogramowania do sprzedaży online.