Branding – czym jest i jak prowadzić brand marketing w sklepie internetowym?

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

Nie ulega wątpliwości, że Zalando nie było pierwszym sklepem internetowym z odzieżą. Jest jednak jednym z nielicznych, które odniosły spektakularny sukces poprzez intensywny, a zarazem skuteczny branding. Co to jest brand marketing, jak wygląda w e-commerce i czemu warto się nim zająć? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w treści tego artykułu.

  • Dowiedz się, co to jest branding, tożsamość i świadomość marki oraz brand marketing.
  • Sprawdź, jak stworzyć koncepcję marki e-commerce, z czego powinna się składać i jak ją zbadać.
  • Zobacz, na czym polega branding w sklepie internetowym i jak prowadzić brand marketing e-sklepu.

Branding – co to jest?

Branding, nazywany również brand marketingiem, to termin, przy pomocy którego określa się proces kształtowania i popularyzowania marki. Innymi słowy,

brand marketing / branding to proces tworzenia tożsamości i budowania świadomości marki 

Tożsamości, czyli „tego czegoś”, co wyróżnia firmę na tle innych, zaś świadomości w kontekście liczby odbiorców, do których marka dociera. O tożsamości i świadomości marki piszemy szerzej w dalszej części artykułu.

Branding to coś więcej niż tylko pojęcie marketingowe. To gra o wielką stawkę – ponadprzeciętną rozpoznawalność, niezwykłą lojalność klientów i niewzruszoną przewagę rynkową! To właśnie konsekwentny brand marketing przyczynił się do sukcesu obracających dziś miliardami korporacji takich jak McDonald’s, Starbucks czy Apple. 

Chcesz odnieść sukces w e-commerce? Postaw sklep internetowy zorientowany na branding!

Co to jest tożsamość marki?

Celem uzupełnienia definicji brandingu, warto przyjrzeć się dokładniej temu, co to jest tożsamość marki. Najprościej rzecz ujmując, tożsamość marki to unikalny charakter firmy, na który składają się między innymi:

  • Charakterystyczna identyfikacja wizualna (np. logo, czcionki, kolory, symbole);
  • Unikalny język komunikacji (np. specyficzny styl pisania, hasztagi marki, zwroty do odbiorców);
  • Własna nisza rynkowa (np. wąska grupa docelowa, sprecyzowana misja, ważne motto);
  • Indywidualny wyróżnik firmy (np. unikalna propozycja sprzedaży, działalność franczyzowa czy charytatywna);
  • Dobre skojarzenia z marką (np. świetne opinie o marce, zaangażowanie w kampanie społeczne i edukacyjne, akcje promocyjne).

👉 Sprawdź, czym jest tożsamość marki.

Czym jest świadomość marki?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jak zbudować silną markę w e-commerce musimy też wyjaśnić, czym jest świadomość marki. Prostymi słowami, świadomość marki to jej popularność i rozpoznawalność. Można ją oceniać na podstawie analizy fizycznych danych (na przykład w oparciu o liczbę osób, które kojarzą markę wg. badań) lub też oszacować. Jedno jest pewne – im większa jest świadomość marki, tym większy jest jej zasięg, a co za tym idzie – sukces.

Brand marketing jako proces

Słowo „proces” występujące w definicji brandingu jest kluczowe. Oznacza bowiem, że na brand marketing składają się wszystkie działania związane z tworzeniem tożsamości marki i budowaniem jej świadomości, jakie podejmowane są w czasie. Do brandingu zalicza się więc zarówno opracowywanie koncepcji biznesowej dla startupu, jak i promowanie marki z ustabilizowaną pozycją rynkową. Branding jest niekończącym się procesem optymalizowanym wraz ze zmiennymi warunkami, trendami rynkowymi i możliwościami biznesu.

Branding sklepu internetowego

Skoro wiesz już, czym jest branding i tożsamość marki oraz dlaczego warto budować świadomość marki poprzez brand marketing, pora na odpowiedź na pytanie jak wykorzystać tą wiedzę w praktyce i poprowadzić skuteczny branding sklepu internetowego. Poniżej znajdziesz porady, które pomogą Ci poprowadzić brand marketing w sklepie internetowym niezależnie od etapu rozwoju Twojej działalności.

Koncepcja tożsamości

Jeśli dopiero planujesz ruszyć ze sprzedażą przez Internet, musisz przeprowadzić branding sklepu internetowego od podstawStwórz koncepcję tożsamości marki, dzięki której uzyskasz spójność od samego początku jej działania. Opracowując ją, zwróć szczególną uwagę na:

  • nazwę – wybierz unikalną i łatwą do zapamiętania nazwę dla swojego e-sklepu i sprawdź, czy domena jej odpowiadająca jest dostępna do wykupienia;
  • key visual (identyfikację wizualną) – zleć projekt logo firmy, wybierz unikalne kolory i czcionki Twojej marki oraz dopasowany do nich motyw lub szablon graficzny sklepu;
  • grupę docelową – zdefiniuj buyer persona, poznaj zainteresowania i style życia Twoich klientów i zastanów się, w jaki sposób możesz zdobyć ich sympatię;
  • język komunikacji – dopasuj styl komunikacji do odbiorców: opracuj własne zwroty grzecznościowe, unikalne hasztagi wspierające branding oraz misję/motto firmy;
  • kanały sprzedaży – wybierz te kanały sprzedaży, z których najchętniej korzystają Twoi klienci. Poza własnym sklepem internetowym masz też do dyspozycji portale aukcyjne czy marketplace’y.

Sky-Shop oferuje profesjonalne usługi graficzne dla e-commerce. Sprawdź cennik.

Pamiętaj o tym, aby zweryfikować, czy koncepcja Twojej marki sprawdzi się w realizacji. Możesz to zrobić przy pomocy analizy SWOT oraz badania rynku. Na bazie wyników ze wspomnianych analiz, będziesz mógł zmodyfikować swoje pomysły.

👉 Zobacz, jak przeprowadzić analizę SWOT i badanie rynku dla biznesu e-commerce.

Następnie, stwórz strategię marki, a wszystko, co dotyczy brandingu Twojego sklepu internetowego, zbierz w wygodny brand book (księgę marki).

Zaoszczędź czas potrzebny na otworzenie sklepu internetowego i postaw na oprogramowanie e-commerce typu SaaS. Wybierając gotowy sklep online w abonamencie, unikniesz konieczności płacenia za usługi programisty niezbędnego do uruchomienia sklepu w oparciu o pozornie darmowy program open source. Zaoszczędzone tym samym pieniądze, możesz przeznaczyć właśnie na branding!

Wystartuj z marką e-commerce!

Wybierz oprogramowanie Sky-Shop:

  • gotowy do działania, responsywny sklep internetowy z szerokim wachlarzem funkcji marketingowych i SEO;
  • intuicyjny panel administracyjny, prosty kreator graficzny i wygodna aplikacja mobilna do obsługi:
  • integracje z kurierami, bramkami płatności, portalami aukcyjnymi i hurtowniami dropshipping;
  • darmowe materiały edukacyjne, bezpłatne wsparcie techniczne i 14 dni okresu testowego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Brand marketing w sklepie internetowym

Masz już własną markę e-commerce i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym poprzez branding? Oto wskazówki, którymi możesz się kierować.

Zadbaj o spójność

Twój sklep powinien prezentować się identycznie niezależnie od miejsca, w jakim można kupić jego produkty. Zweryfikuj więc, czy dotychczasowo publikowane przez Ciebie treści, zdjęcia i multimedia są zgodne z założeniami marki i zmodyfikuj te, które nie są z nimi spójne. Doprowadź do ujednolicenia wizerunku i języka komunikacji we wszystkich kanałach sprzedaży, z jakich korzystasz (np. zarówno w swoim sklepie, jak i na Facebook’u czy Allegro). Gdy to zrobisz, zakomunikujesz wyraźnie, że działasz jako marka.

Sprawdź portale aukcyjne i zakupowe zintegrowane z platformą Sky-Shop.

Działaj dla odbiorców

Przyjrzyj się potencjalnym klientom Twojego sklepu. O co najczęściej pytają? Na jakie publikacje reagują? Jak żyją i korzystają z Internetu? Odpowiedz na te pytania i dostosuj sklep internetowy, produkty, metody sprzedaży oraz działania marketingowe do potrzeb i oczekiwań Twojej grupy docelowej. Możesz zaangażować odbiorców w ten proces, np. zachęcając ich do dzielenia się spostrzeżeniami na temat tego, co mógłbyś zmienić w swoim e-sklepie czy reklamach. Pamiętaj, że to klienci decydują o sukcesie lub porażce marki – bez nich trudno o skuteczny branding w sklepie internetowym.

👉 Przeczytaj nasz artykuł o buyer persona w sklepie internetowym!

Buduj lojalność klientów

Siła znanych marek leży w lojalności klientów. W sklepie internetowym możesz ją budować wieloma sposobami. Zaufanie i sympatię wzmacniaj dotrzymanymi obietnicami oraz wartością dodaną – czymś, czego klienci nie znajdą u konkurencji. Zadbaj o pozytywne skojarzenia z marką i reaguj na wszelkie przejawy zainteresowania Twoją ofertą, uprość proces składania zamówienia w sklepie i oferuj różne opcje płatności i wysyłki. Personalizuj produkty, komunikaty marketingowe i rabaty, pomyśl też o remarketingu czy programie lojalnościowym. Stali klienci sklepów internetowych przyczyniają się do 80% ich zysków – opłaca się ich mieć!

👉 Sprawdź, jak budować lojalność klientów w e-commerce.

Poznaj systemy płatności i zakupów ratalnych zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop.

Zainwestuj w promocję marki

Brand marketing pozwoli Ci ukształtować tożsamość Twojej marki i zwiększyć jej zasięg, jednak wymaga inwestycji. Jeśli jesteś na nie gotowy, współpracuj z influencerami, znajdź ambasadora marki i działaj intensywnie na blogu czy w mediach społecznościowych. Twórz angażujący content – wartościowe artykuły, atrakcyjne materiały video i rzetelne rankingi. Organizuj konkursy i akcje rabatowe, rozważ odważne kampanie oparte o tematy społeczne czy zwiększające zasięgi działania RTM. Testuj różne sposoby promocji marki i kontynuuj działania o największej skuteczności, a szybko zauważysz nie tylko zwiększenie świadomości marki, ale i zysków.

👉 Więcej pomysłów na promocję marki znajdziesz w artykule marketing w sklepie internetowym.

Wykorzystaj user generated content

Opinie, komentarze czy wzmianki o Twoim biznesie e-commerce – to wszystko user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników, które wspierają branding sklepu internetowego! Wykorzystaj je do budowania świadomości Twojej marki i dziel się tymi o pozytywnym wydźwięku, zwiększając zaufanie do swojego sklepu. Zachęcaj klientów do dodawania opinii, rozgrzewaj dyskusje między odbiorcami i zapraszaj ich do tworzenia contentu razem z Tobą! Monitoruj UGC przy pomocy unikalnych hasztagów i narzędzi takich jak Google Alert czy Brand24 i wykorzystaj user generated content w promocji marki.

👉 Dowiedz się więcej o user generated content.

Sky-Shop oferuje klientom 45 dni testów i 10% zniżki na narzędzie Brand24 – sprawdź!

Podsumowanie

Branding to proces kształtowania tożsamości i budowania świadomości marki procentujący w zasięgach, zyskach i ogólnej satysfakcji z biznesu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce, możesz poprowadzić brand marketing sklepu internetowego od podstaw, w oparciu o kreatywną koncepcję i dopracowaną strategię marki. Jeżeli zaś prowadzisz już sprzedaż przez Internet, możesz zorientować swoje działania promocyjne na branding na kilka wspomnianych w artykule sposobów. Zadbaj o spójność, działaj dla odbiorców, buduj lojalność klientów, zainwestuj w promocję i wykorzystaj user generated content. Jedno jest pewne – poświęcając czas i środki na branding w sklepie online, na pewno więcej zyskasz niż stracisz.

Skomentuj ten artykuł i podziel się swoim pomysłem na markę e-commerce lub ulubioną marką online, której sposób na branding szczególnie przypadł Ci do gustu!

4.81 avg. rating (95% score) - 21 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.