Hashtag – co to jest i jak go wykorzystywać?

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

Z pewnością nieraz obiło Ci się o uszy słowo hasztag. Czy wiesz jednak dokładnie co to jest? Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj ten artykuł – hashtagi mają bowiem ogromne znaczenie w marketingu internetowym. Z treści niniejszego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest hashatag i jak go poprawnie skonstruować?
  • Po co tworzyć hasztagi i w jaki sposób je wykorzystywać?
  • Jak operować hashtagami na Instagramie?

Co to jest hashtag?

Hashtag to słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem # (z j.ang – hash), nazywanym często kratką lub płotkiem, wykorzystywane przede wszystkim:

  • w Internecie – do oznaczania, wyróżniania i wyszukiwania powiązanych zasobów;
  • w językach programowania HTML i CSS – do oznaczania unikalnych kodów kolorów;
  • w języku skryptowym PHP – do wstawiania komentarzy, które mają być pomijane w kodzie;
  • w języku programowania C++– do wyznaczania pierwszeństwa wykonania dla wyrażeń, które poprzedzają;

W artykule zajmiemy się oczywiście hasztagami używanymi w sieci – w mediach społecznościowych, na forach dyskusyjnych, portalach i w aplikacjach webowych.

Historia hashtagów

Hashtagi pojawiły się po raz pierwszy w 1970 roku w języku asembla na 66-bitowych maszynach PDP-11. W Internecie usłyszano o nich jednak znacznie później, bo 23 sierpnia 2007 roku. Tego dnia, były pracownik Google, Chris Messina, zadał na Twitterze pytanie How do you feel about using # (pound) for groups? (Jak zapatrujecie się na używanie # w grupach?), które otworzyło pole do dyskusji na temat użyteczności hashtagów w sieci. Dziś, hasztagi znane są prawie wszystkim aktywnym internautom.

Jak robić hashtagi?

Prawidłowo skonstruowany hashtag powinien być:

  • poprzedzony znakiem # (hashem), służącym do jego identyfikacji;
  • jednym ciągiem znaków bez spacji (np. #klienciskyshop, a nie #klienci sky shop czy # klienci skyshop);
  • pozbawiony znaków specjalnych (np. $, %, !) – może natomiast zawierać cyfry

Specjaliści ds. social media podkreślają też, że lepiej tworzyć hasztagi bez polskich znaków (Internauci rzadko z nich korzystają) oraz w języku angielskim (dla większych zasięgów).

Przykłady hashtagów

Hashtag – przykład z posta Sky-Shop

Dobre hashtagi: #krakow, #szczepimysie, #modaonline
Nieprawidłowe hasztagi: #otwieramy sie, #zarabiaj$$$, # megapromocja

Jak używać hashtagów?

Sprawdź, po co robi się hashtagi w sieci i jak możesz wykorzystać je w marketingu.

Wskazywanie tematów

Hasztagów używa się do oznaczania tematów poruszanych w postach, komentarzach, dyskusjach i publikowanych materiałach. Pisząc np. o kosmetykach ekologicznych ze swojego e-sklepu, możesz oznaczyć wpis hashtagami #kosmetykinaturalne, #pieknoznatury czy #naturalcare, dzięki którym będzie miał szansę dotrzeć do osób zainteresowanych pokrewnymi tematami, a zarazem – potencjalnych klientów.

👉 Dowiedz się, kim jest Twój klient – buyer persona w sklepie internetowym.

Wyróżnianie wydarzeń

Hashtagi służą też do identyfikacji wydarzeń i akcji. Unikalne hasztagi stosuje się do wyróżniania treści i zasobów odnoszących się np. do targów i konferencji (#ilovemkt, #targiplakatu), inicjatyw społecznych (#lextvn, #hot16challenge) czy wydarzeń kulturalnych (#meskiegranie, #festiwalszkolteatralnych). Hasztagami możesz oznaczać także promocje i akcje rabatowe – np. #blackfriday, #3wcenie2 itd.

Otwórz sklep internetowy na Sky-Shop!

Nasza platforma e-commerce to:

  • Kompletny system do sprzedaży internetowej wyposażony w ponad 1200 funkcji ułatwiających handel online;
  • Gotowe integracje z hurtowniami i producentami, kurierami, systemami płatności, narzędziami marketingowymi i księgowymi;
  • Intuicyjna obsługa, bezpłatne materiały edukacyjne, nieograniczone wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!

Oznaczanie lokalizacji

Hasztagów używa się też do wskazywania lokalizacji – od państw, miast i regionów, po zabytki, atrakcje naturalne czy też hotele, restauracje i inne miejsca, w których można przyjemnie spędzić czas. Korzystając z hasztagów związanych z konkretnymi miejscami, możesz poszerzyć zasięgi postów. Lokalizacje nie muszą być związane z Twoją marką czy ofertą. Przykład?

Hashtag z lokalizacją – przykład z posta Sky-Shop

Nie ulega wątpliwości, że Sky-Shop ma niewiele wspólnego z wodospadem Niagara – może poza tym, że robi podobnie wielkie wrażenie. 😉 Nie przeszkodziło to nam jednak w umieszczeniu w treści posta hashtagów #Niagara czy #USA. Sprawiły one, że zdjęcie z podroży jednego z naszych pracowników, zostało wyświetlone przez osoby, które szukały innych materiałów na temat tego wyjątkowego miejsca na mapie USA.

Budowanie marki

Hasztagi sprawdzają się świetnie w działaniach z zakresu budowania marki. Największe światowe brandy kreują własne, unikalne hashtagi, którymi oznaczają m.in. linie produktowe. Klienci i sympatycy tych marek, chętnie używają sugerowanych hashtagów we własnych postach.

Unikalne hasztagi pozwalają też monitorować zaangażowanie odbiorców w życie marki.

  • Hasztagiem #idoinchoo oznaczono ponad 12 tysięcy postów na Instagramie opublikowanych przez klientki Jimmy Choo, które wybrały buty marki na swój ślub.
  • Prace na konkurs fotograficzny RedBull były oznaczane wymownym hashtagiem #putacanonit, a cała akcja nabrała wirusowego charakteru, rozchodząc się po całej sieci.

Wzmianki o Twojej marce czy sklepie internetowym (w tym hashtagi) możesz monitorować w Brand24 – klienci Sky-Shop otrzymują 45 dni darmowych testów i 10% zniżki na narzędzie.

Hashtagi na Instagramie

Hashtagi powinno stosować się inaczej na każdym portalu społecznościowym. Nie ulega wątpliwości, że największe znaczenie mają jednak na Instagramie. Jak ich tam używać?

👉 Sprawdź, jak promować sklep internetowy w mediach społecznościowych.

Choć w treści każdego posta można dodać aż do 30 hasztagów, to z liczbą hashtagów na Instagramie nie warto przesadzać. Dlaczego?

Jak wynika z analizy Mention, 91% wpisów generujących największe zaangażowanie na Instagramie jest oznaczone maksymalnie 7 hasztagami. [źródło]

Dobierając hasztagi do postów dobrze kierować się następującymi zasadami:

  • nie warto korzystać z najpopularniejszych hashtagów takich jak m.in. #love, #picoftheday, #instagood czy #foodporn – posty nimi oznaczane widoczne są wśród najnowszych przez bardzo krótki czas, przez co nie budują spektakularnych zasięgów;
  • lepiej stosować zarówno popularne hashtagi, jak i niszowe – w proporcji 1:1 – pierwsze ściągną do profilu więcej użytkowników, a drugie zachęcą nastawionych na poszukiwanie informacji w na konkretny temat;
  • w każdym poście warto zarezerwować miejsce na choćby jeden unikalny hashtag marki, taki jak np. #klienciskyshop (hasztag, przy pomocy którego oznaczamy materiały na temat sklepów naszych klientów);
  • dobrze jest stosować hashtagi odnoszące się do bieżących wydarzeń czy świąt – np. #wakacje, #dzienczekolady, #tokyo2020.

Podsumowanie

Dobrze dobrane hasztagi powinny zadziałać na Twoją korzyść. Używając ich, zwiększysz zasięgi postów na Instagramie i zbudujesz silną, dobrze rozpoznawalną markę. W monitoringu hasztagów i innych wzmianek o Twoim brandzie pomoże Ci Brand24 – w naszym pakiecie korzyści, otrzymasz 10% zniżki na narzędzie.

Chcesz poznać inne zalety platformy e-commerce Sky-Shop? Skorzystaj z darmowego okresu testowego, w trakcie którego możesz sprawdzić wszystkie funkcje naszego oprogramowania do sprzedaży online.

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.