Pomysł na biznes: Franczyza internetowa czy własny sklep internetowy?

Katarzyna Kwartnik
Ecommerce

Podjąłeś decyzję – zostajesz przedsiębiorcą. Kuszącą opcją wydaje Ci się model franczyzowy, dzięki któremu bezpiecznie wejdziesz w świat biznesu.

Być może podchodzisz do tego jak do rozwiązania na początek, które pozwoli Ci nauczyć się przedsiębiorczości i wystartować z całkowicie oryginalnym pomysłem w przyszłości. To przecież musi się udać – w końcu wybierasz markę, którą odniosła już sukces. No bo jaki McDonald’s nie znajdzie klientów?

A może chcesz rozpocząć biznes w Internecie i w wirze poszukiwań idealnego pomysłu natrafiłeś na e-franczyzę. Jednak czy to jedyny sposób, by w łatwy sposób zacząć przygodę z własną firmą? Poznaj zalety prowadzenia sklepu w dropshippingu i zdecyduj sam 🙂

Jakie zalety ma franczyza przez Internet?

Początkujący przedsiębiorcy decydują się na prowadzenie biznesu pod cudzą marką głównie z dwóch powodów:

  • Poczucie bezpieczeństwa – w końcu podejmujesz współpracę z firmą, która odniosła już sukces na rynku.
  • Możliwość wejścia w świat biznesu bez doświadczenia i dużego kapitału.

Nie sposób zaprzeczyć, że franczyza to zdecydowanie łatwiejsza (i wygodniejsza) opcja niż tworzenie biznesu od zera. Nie musisz spędzać długich godzin nad dopracowywaniem pomysłu, analizą rynku czy poszukiwać finansowania. Wszystko jest gotowe.

Model ten ma jednak jedną, bardzo oczywistą wadę – zawsze będziesz działać pod cudzą marką, a nie własną. A to, że wszystko jest podane na tacy oznacza, że nic nie możesz zmienić.

Obok franczyzy istnieje jeszcze jeden sprawdzony sposób na biznes, czyli prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping. Rozpoczęcie tego typu działalności jest równie proste, jak ma to miejsce w przypadku franczyzy. Rozwijasz jednak swoją markę, którą tworzysz od samego początku.

Dlaczego branża e-commerce?

Dropshipping to ostatnimi czasy jeden z najpopularniejszych terminów w branży e-commerce. Zacznijmy jednak od początku – dlaczego to właśnie na nią warto postawić, szukając swojego pomysłu na biznes?

Piszę ten artykuł w 2020 roku, gdy w związku z pandemią koronawirusa branża e-commerce jest jedną z nielicznych, która notuje znaczące wzrosty. Aktualnie mówi się o zwiększonej liczbie transakcji aż o 240%, a już wcześniej podawano, że wartość rynku e-commerce wynosi w naszym kraju 50 miliardów złotych. Wiele wskazuje na to, że liczby te będą rosnąć, a konsumenci przyzwyczajeni do zakupów online, będą dokonywać ich coraz częściej. Jeśli czytasz ten artykuł na długo po jego opublikowaniu, powiedz, czy miałam rację?

Co więcej, jak dowiadujemy się z raportu E-commerce w Polsce 2019 już w zeszłym roku (2019) zakupy online zrobiło 17 milionów internautów, co daje prawie 50% populacji naszego kraju. I tak, konkurencja w branży jest duża – ale mimo wszystko jest w niej jeszcze sporo miejsca dla nowych graczy.

Na czym dokładnie polega dropshipping?

A teraz do rzeczy – czym właściwie jest dropshipping i dlaczego w ogóle zestawiam go z franczyzą?

Najkrócej mówiąc, jest to model sprzedaży internetowej bez konieczności magazynowania i wysyłki produktów. Właściciel sklepu internetowego (Ty) odpowiada jedynie za jego rozwój i pozyskiwanie klientów. Z kolei wysyłką towarów i ich magazynowaniem zajmują się hurtownie.

czym-jest-dropshipping

Przejdźmy przez cały proces krok po kroku:

  1. Klient składa zamówienie i opłaca je w Twoim sklepie.
  2. Przesyłasz zamówienie do hurtowni.
  3. Hurtownia wysyła towar do klienta.
  4. Ty wysyłasz klientowi fakturę/paragon.
  5. Rozliczasz się z hurtownią – możesz także to zrobić przed wysyłką zamówienia.
  6. W zależności od tego, jakie warunki ustaliłeś z hurtownią, Klient może wysłać zwrot do Ciebie lub do niej. Reklamacje rozpatrywane są przez hurtownie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dropshippingu? Pobierz darmowy poradnik!

Sprzedaż w modelu dropshipping możesz prowadzić również na Allegro. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dropshipping na Allegro.

Dobrze, dobrze, ale przecież założenie sklepu internetowego to ogromne przedsięwzięcie…

Otóż nie! To mylne przekonanie, które niestety odwodzi wiele osób od otworzenia własnego sklepu.

Wcale nie musisz mieć wiedzy informatycznej ani angażować programistów, by uruchomić w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Zrobisz to samodzielnie w zaledwie kilka dni. Wszystko dzięki gotowemu oprogramowaniu sklepów internetowych, jak Sky-Shop. To rozwiązanie, które pozwoli Ci skupić się na rozwoju sklepu, kwestie techniczne pozostawiając po stronie jego dostawcy. Nie będziesz musiał również martwić się o jego aktualizacje ani integracje z potencjalnymi partnerami.

Wystarczy, że założysz konto – najpierw może być testowe, za które nie zapłacisz ani złotówki. Od rozpoczęcia sprzedaży dzieli Cię jeszcze konfiguracja poszczególnych opcji (np. formy dostawy i płatności), dodanie produktów i zadbanie o wizualną warstwę sklepu. Później możesz wybrać jeden z elastycznych pakietów abonamentowych, dzięki którym zapłacisz tylko za te funkcje, z których rzeczywiście korzystasz.

👉 Szczegółową instrukcję otwierania sklepu znajdziesz w artykule: Tworzenie sklepów internetowych w 7 krokach

Jego wygląd dostosujesz do swoich preferencji za pomocą intuicyjnego Kreatora. Spójrz, jakie to proste:

Dlaczego dropshipping oznacza łatwy start w biznesie?

Nie oszukujmy się – franczyza to jeden z najłatwiejszych sposobów na rozpoczęcie przygody z przedsiębiorczością. Według mnie o takie miano śmiało może zawalczyć również dropshipping.

Powiedzmy sobie o jednym z najważniejszych czynników dla osób zakładających firmę, czyli o finansach. Wybierając dropshipping, jako model biznesowy, zaoszczędzisz na:

  • Kosztach wynajmu, wyposażenia oraz utrzymania magazynu.
  • Wydatkach związanych z zatrudnieniem pracowników obsługujących magazyn.
  • Zakupie towarów. Nie musisz ich magazynować, a więc tym bardziej – kupować.

Franczyza a sklep internetowy i dropshipping

Jeśli marzysz o zostaniu przedsiębiorcą, miej na uwadze, że podążanie wyznaczonymi przez innych ścieżkami może Ci się szybko znudzić. Prowadzenie własnego biznesu od zera może być znacznie ciekawsze, a przy tym równie łatwe jak franczyza. Właśnie dlatego ktoś kiedyś wymyślił dropshipping.

Wybierając ten model biznesowy, realizujesz własną wizję rozwoju marki. To Ty będziesz decydować, co sprzedajesz i na jakich zasadach. Strategia marketingowa również będzie w Twoich rękach. A zmiana branży? Proszę bardzo, w dowolnej chwili.

To jednak nie wszystko. Poznaj pozostałe różnice między dropshippingiem a franczyzą:

Koszty początkowe i opłaty    

Dropshipping: Niskie. Koszty prowadzenia sklepu zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, w zależności od wybranego pakietu. Trzeba doliczyć także koszty prowadzenia działalności gospodarczej (ZUS).

Franczyza internetowa: Zależne od branży. Musisz liczyć się z opłatą wstępną, opłatami stałymi, innymi opłatami (np. na fundusz marketingowy, najem lokalu, opłatami skarbowymi itd.)

Zysk ze sprzedaży

Dropshipping: Trafia do Ciebie jako właściciela sklepu – w całości.

Franczyza internetowa: Zysk jest dzielony pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą.

Ryzyko inwestycyjne

Dropshipping: Bliskie zeru. Masz możliwość rezygnacji w dowolnym momencie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Co więcej, nie musisz nawet kupować produktów, które będą zalegać w magazynie.

Franczyza internetowa: Zależne od franczyzodawcy – możliwość kryzysu marki lub upadku franczyzodawcy, na co franczyzobiorca nie ma wpływu.

Kontrola prowadzonych działań

Dropshipping: Brak. Masz pełną możliwość realizacji swojej wizji i rozwijania biznesu w dowolnym kierunku.

Franczyza internetowa: Kontrola prowadzonych działań w zgodzie z wytycznymi. Niewielki wpływ na kierunek rozwoju firmy, w niektórych przypadkach możliwość prowadzenia marketingu lokalnego.

Formalności i umowy

Dropshipping: Umowy podpisujesz tylko z hurtowniami, z którymi współpracujesz.

Franczyza internetowa: Umowa franczyzy, na podstawie której franczyzobiorca może korzystać z logo, nazwy i know-how franczyzodawcy. Zawierana na czas określony lub nieokreślony.

To franczyza internetowa czy sklep w dropshippingu?

Motywacji do prowadzania własnego biznesu może być wiele. Może na przykład chcesz być swoim szefem, a nie wypełniać polecenia innych. Niestety, franczyza nie pozwoli Ci tego uniknąć, ale dropshipping – jak najbardziej tak. A może zależy Ci na niezależności i tworzeniu własnej firmy? I w tym przypadku sytuacja przedstawia się podobnie: franczyza – nie, dropshipping – tak. A to wszystko przy równie niewielkich kosztach początkowych oraz minimalnym ryzyku związanym z prowadzeniem biznesu.

Pamiętaj też, że franczyza nie uchroni Cię przed typowymi bolączkami przedsiębiorcy. Będziesz musiał zatrudniać pracowników i troszczyć się o ich satysfakcję z pracy, dbać o obsługę klienta oraz wszelkie tzw. kwestie papierkowe.

To co, gotowy, żeby sprawdzić, jak łatwe może być uruchomienie sklepu online?

Załóż sklep testowy i sprawdzaj jego możliwości za darmo – przez 14 dni!

4.62 avg. rating (92% score) - 13 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.