Zarabianie na swojej pasji to marzenie większości z nas. Często jednak na drodze do jego realizacji staje nam szara rzeczywistość.
No bo jak zarabiać na zdjęciach? Najbardziej oczywistą opcją wydaje się otworzenie własnego studia fotograficznego lub zdobycie pracy w agencji. Innymi słowy – na start potrzebujesz albo pieniędzy, albo szczęścia.
Otóż nie – dzięki sprzedaży zdjęć przez Internet będziesz mógł się dzielić z innymi swoją pasją, wkładając w to niewiele czasu oraz finansów.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- w jakich miejscach najlepiej zacząć sprzedawać swoje zdjęcia,
- czy musisz posiadać własną firmę, by prowadzić sprzedaż Twoich zdjęć w sieci,
- jakich przepisów prawnych związanych ze sprzedażą fotografii online musisz przestrzegać.
Spis treści artykułu
Jak sprzedawać zdjęcia w Internecie?
Najlepsze miejsca do sprzedaży zdjęć przez Internet to:
- sklep internetowy udostępniający zdjęcia w postaci plików cyfrowych,
- e-sklep oferujący fotografie w wersji fizycznej, z wysyłką do kupującego,
- media społecznościowe,
- portale stockowe.
Poniżej omawiamy każdy z nich.
1. Własny sklep internetowy z fotografiami
W sklepie internetowym możesz sprzedawać nie tylko fizyczne produkty, jak ubrania czy elektronika. Choć niewiele osób zdaje sobie sprawę z takich możliwości, branża e-commerce to także sprzedaż plików cyfrowych. Sklep założony dzięki Sky-Shop umożliwi Ci sprzedaż zdjęć w dowolnym formacie.
Jak to działa?
Bez obaw, nie musisz wysyłać klientom zdjęć samodzielnie. Cały proces jest zautomatyzowany. Gdy tylko kupujący opłaci zamówienie, na jego e-mail automatycznie zostaną wysłane zakupione przez niego fotografie.
Obejrzyj wideo, jeżeli potrzebujesz więcej informacji 👇
Jak założyć sklep internetowy ze zdjęciami?
W przypadku sprzedaży autorskich zdjęć przez Internet w formie plików cyfrowych cały proces jest łatwiejszy i szybszy niż zazwyczaj. Oto kroki, które musisz wykonać:
- Wybór platformy (np. Sky-Shop) i założenie konta – możesz zacząć do darmowego i testować wszystkie funkcje przez 14 dni.
- Wykupienie domeny. Serwerem nie musisz się przejmować, zapewnia go dostawca oprogramowania.
- Wybór i aktywacja bramki płatności.
- Wgranie zdjęć do sklepu.
- Opracowanie regulaminu sklepu internetowego.
- Dostosowanie wyglądu sklepu do własnych preferencji za pomocą intuicyjnego kreatora.
Przetestuj możliwości Sky-Shop – gotowego oprogramowania dla sklepów internetowych
Na podobnej zasadzie możesz sprzedawać również wideo.
A co z kosztami takiego rozwiązania? Zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Wybierasz jeden z dostępnych pakietów, tak by płacić tylko za funkcje, z których naprawdę korzystasz.
2. Sklep internetowy z możliwością wysyłki zdjęć
Jeśli interesuje Cię takie rozwiązanie, nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, by wysłać klientom fizyczne zdjęcia. Możesz także połączyć obie opcje i oferować fotografie zarówno w cyfrowej, jak i namacalnej wersji.
Dochodzi jednak wtedy konieczność wywoływania zdjęć, nawiązania współpracy z firmą kurierską oraz bezpiecznego pakowania takich produktów.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat zakładania “tradycyjnego” sklepu internetowego, zachęcam do przeczytania artykułu: Tworzenie sklepów internetowych w 7 krokach.
3. Media społecznościowe
Instagram czy Pinterest to świetne platformy do pokazywania swojego portfolio. Z całą pewnością znajdziesz tam wielu miłośników fotografii, którzy mogą chcieć nabyć Twoje prace.
Social media to też świetne miejsce, by promować swoje zdjęcia. Możesz je wykorzystać, by odsyłać użytkowników do swojego sklepu i zachęcać ich do dokonywania transakcji właśnie tam.
4. Sprzedaż zdjęć online na stockach, czyli bankach zdjęć
Gdy mowa o sprzedaży zdjęć w sieci, większość osób nie pomyśli o prowadzeniu sklepu internetowego, a o bankach zdjęć, inaczej zwanych serwisami stockowymi. To miejsca, gdzie można wrzucać swoje zdjęcia, które są następnie kupowane przez użytkowników z całego świata. Przykłady stron internetowych udostępniających zdjęcia stockowe to Adobe Stock, Dreamstime, Getty Images czy Shutterstock.
Czym różni się to od prowadzenia sklepu ze zdjęciami? Tym, że tego typu serwisy pobierają wysokie prowizje, a fotograf cieszy się tylko częścią zysku ze sprzedaży fotografii.
Aby sprzedawać zdjęcia na stockach, musisz wybrać interesujące Cię portale, założyć konto i wgrywać zdjęcia. Oczywiście muszą one zostać zaakceptowane przez administratorów.
Sprzedaż zdjęć w Internecie a działalność nierejestrowana
Nie oszukujmy się, konieczność prowadzenia działalności gospodarczej często zniechęca do podejmowania odważnych decyzji, jak na przykład założenie sklepu internetowego ze zdjęciami.
Tymczasem możesz taki sklep prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej. Jedynym warunkiem, który musisz spełnić jest uzyskiwanie niższego miesięcznego przychodu niż 75% wartości pensji minimalnej brutto, czyli w momencie pisania artykułu 3181,5 zł.
Co ważne, nie musisz prowadzić działalności, by korzystać ze Sky-Shop. I choć zwykle zachęcamy klientów do zarejestrowania firmy – ze względu na łatwiejsze nawiązywanie współpracy z hurtowniami czy firmami kurierskimi, Ciebie, jako że sprzedajesz własnoręcznie wytwarzane produkty, to nie dotyczy. Zwłaszcza, jeśli zdecydujesz się sprzedawać je w formie plików cyfrowych.
Działalność nierejestrowana znajdzie zastosowanie również, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż zdjęć na Allegro czy na serwisach stockowych.
Prawo i formalności w sprzedaży zdjęć przez Internet
Jeśli chcesz sprzedawać zdjęcia, musisz zadbać o aspekty prawne. Jakie?
- Mowa między innymi o prawie własności intelektualnej. Pamiętaj, że jeżeli sprzedajesz fotografie, na których są ludzie, znaki towarowe, dzieła sztuki czy budynki chronione prawem musisz posiadać zgodę na publikację i rozpowszechnianie ich wizerunku.
- Zwróć także uwagę na rodzaj licencji. Określa ona, w jaki sposób i do jakich celów można wykorzystywać Twoje zdjęcia. Możesz albo sprzedawać je na wyłączność, co oznacza, że tylko jeden klient może z nich korzystać, lub na licencji royalty-free, co oznacza, że może ich używać wiele osób.
- Sama sprzedaż zdjęć, czyli plików cyfrowych, różni się od handlu produktami tradycyjnymi, fizycznymi. Prowadząc sklep internetowy z fotografiami, nie zawierasz z klientami standardowej umowy o sprzedaży, a umowę o dostarczeniu treści cyfrowych. Taka informacja musi znaleźć się w jego regulaminie. Powinieneś w nim określić, jakie wymogi techniczne musi spełniać sprzęt klienta, by ten bez przeszkód mógł korzystać z zakupionych treści. Opisz także, w jaki dokładnie sposób zdjęcia będą dostarczane do kupujących.
- Kolejną bardzo ważną kwestią w przypadku sprzedaży fotografii jest prawo odstąpienia od umowy. W przypadku standardowych produktów kupionych przez Internet, klient w ciągu 14 dni bez podania przyczyny może zwrócić taki produkt. Ta zasada nie obowiązuje jednak, gdy mowa o plikach cyfrowych. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, w takiej sytuacji klient nie może odstąpić od umowy.
To na Tobie, czyli właścicielu sklepu, spoczywa obowiązek poinformowania kupujących o tych przepisach i dbanie o ich przestrzeganie.
Zarabianie na zdjęciach online – czy to się opłaca?
Jeśli chodzi o sprzedaż na serwisach stockowych, musisz zdawać sobie sprawę, że pośrednik (właściciel strony) pobiera prowizję. Jej wysokość waha się od 20-60% w zależności od portalu.
Natomiast gdy decydujesz się na prowadzenie sklepu internetowego ze zdjęciami, sam decydujesz, ile zarabiasz. Ustalasz cenę zdjęć, która w całości trafia na Twoje konto. Jedyne koszty, jakie musisz ponieść, to opłata miesięcznego abonamentu za prowadzenie sklepu oraz ewentualne wydatki na marketing.
A ile dokładnie można na tym zarobić? Znajdziesz w sieci wypowiedzi osób, które twierdzą, że na sprzedaży zdjęć zarabiają kilka czy kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie, co wystarcza im na wygodne życie i zagraniczne wakacje. Znajdziesz też takie, według których handel fotografiami to jedynie sposób na dorobienie do etatu. Tak naprawdę wszystko jest w Twoich rękach – niestety nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, ile można zarobić na sprzedaży swoich zdjęć.
Pamiętaj, że sam talent i wybór kanału sprzedaży to dopiero połowa sukcesu. Sukces całego przedsięwzięcia zależy od odpowiedniej promocji Twojej twórczości. Porady na ten temat znajdziesz na naszym blogu w kategorii marketing i promocja.
Podsumowanie
Nowoczesne rozwiązania sprawiają, że sprzedaż większości produktów jest dziś łatwiejsza niż kiedykolwiek. Zdjęcia nie są wyjątkiem.
Powyżej przedstawiliśmy najpopularniejsze sposoby na ich sprzedaż – tylko od Ciebie zależy, na który się zdecydujesz. Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że najlepszą opcją będzie wybór każdego z opisanych kanałów. Pozwoli Ci to dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów i po prostu – najwięcej zarobić.
W razie pytań – zachęcamy do kontaktu!