Obostrzenia związane z pandemią koronawirusa postawiły wielu przedsiębiorców przed bardzo trudnym wyborem: albo zawiesić działalność na bliżej nieokreślony czas, albo wypracować nowy model biznesowy, który pozwoli zachować płynność finansową i wciąż oferować usługi/produkty klientom.
Nie ulega wątpliwościom, że większość firm wybrała drugą opcję. Nasze życie przeniosło się do świata online. To tu pracujemy, spędzamy czas wolny, spotkamy się ze znajomymi i oczywiście – robimy zakupy. Branża e-commerce rozwija się dziś szybciej niż kiedykolwiek – już w marcu informowano o wzroście transakcji w polskich sklepach internetowych o 240%. Wszystko wskazuje na to, że nowe nawyki pozostaną z nami na dłużej.
Pora jednak skończyć z teorią i przedstawić historie kilku wyjątkowych firm, które dzięki otworzeniu sklepu internetowego zyskały, gdy inni tracą. Zadaliśmy 4 pytania właścicielom sklepów, którzy założyli je w tym trudnym czasie, korzystając z platformy Sky-Shop.
Zapraszamy do lektury!
Sprzedaż w internecie – Klienci Sky-Shop
Spis treści artykułu
1. Sklep.cukierniakowalscy.pl
Sklep.cukierniakowalscy.pl to, jak łatwo się domyślić, cukiernia internetowa, która od ponad 45 lat działała w formie stacjonarnej na terenie Warszawy. Dziś oferuje ona także sprzedaż swoich słodkich wyrobów za pośrednictwem Internetu. Oto wypowiedź Pani Agnieszki Cudnej, właścicielki cukierni:
Co skłoniło Państwa do otwarcia sklepu internetowego właśnie teraz?
Byliśmy zmuszeni do zamknięcia cukierni, kiedy wprowadzono nakaz pozostania w domu w połowie marca. Długo zastanawialiśmy się, jak poradzimy sobie w Święta Wielkanocne – to ważny czas w naszej branży. Postanowiliśmy wprowadzić możliwość zrobienia zakupów w naszym sklepie internetowym z dostawą do domu. Sklep spełnił swoją rolę, wielu Klientów powtarzało, że dzięki takiej metodzie zakupów mogli cieszyć się naszymi wyrobami w czasie świąt.
W jaki sposób pozyskali Państwo pierwszych klientów?
Informację o otwarciu sklepu internetowego opublikowaliśmy na naszych profilach w mediach społecznościowych, na naszej stronie internetowej, w Google i stacjonarnie za pomocą plakatów.
Co okazało się najbardziej pomocne w uruchamianiu sklepu?
Przejrzystość dodawania produktów, kontakt z Konsultantką na początku uruchamiania sklepu.
Kiedy w sklepie pojawił się pierwszy klient/zamówienie?
Pierwsze zamówienia wpłynęły w pierwszym dniu otwarcia sklepu – 1.04. I to nie prima aprilis 🙂
2. Maski-zele
Maski-żele to sklep internetowy z materiałami ochronnymi oraz środkami BHP. Poznaj doświadczenia Michała Markowskiego, właściciela sklepu:
Co skłoniło Państwa do otwarcia sklepu internetowego właśnie teraz?
Obecna sytuacja spowodowała, że zainteresowanie naszymi usługami mocno spadło, zwiększyła się natomiast sprzedaż w internecie. Chcąc zachować odpowiednie przychody, a także ratując się przed rezygnacją z długofalowych inwestycji i rozbudowy firmy, postanowiliśmy jeszcze mocniej zająć się sprzedażą, która do dzisiaj była tylko jedną z części całej firmy.
Branża, którą się zajęliśmy, czyli maseczki ochronne, żele antybakteryjne, kombinezony ochronne czy rękawiczki nitrylowe stała się bardzo oblegana. Postanowiliśmy więc, że jest to coś dla nas. Zadbaliśmy o odpowiednią jakość produktów, dostępność (co wcale nie było takie proste) i szybką realizację zamówień, chcąc przy tym jak najszybciej wejść ze sprzedażą. Poza najpopularniejszym portalem aukcyjnym oczywiste wydało nam się otworzenie własnego sklepu, który łatwiej jest promować i można dużo lepiej dostosować pod własne wymagania.
W jaki sposób pozyskali Państwo pierwszych klientów?
Pierwsi klienci pochodzili bezpośrednio z płatnych reklam na Facebooku, naszego fanpage’a, a także grup sprzedażowych.
Co okazało się najbardziej pomocne w uruchamianiu sklepu?
Najbardziej pomocny z pewnością jest cały panel obsługi sklepu, dzięki któremu można intuicyjnie i szybko można dodać produkty i ustawić sklep pod siebie. Jak wspomniałem, dla nas najważniejszy był czas i łatwość obsługi. Drugim wręcz niezbędnym dla nas warunkiem były szybkie płatności za zakupy. Klienci lubią finalizować transakcję od razu, rzadko kiedy decydują się na tradycyjny przelew bankowy.
Kiedy w sklepie pojawił się pierwszy klient/zamówienie?
Pierwsze zamówienie pojawiło się niecałe dwa dni po uruchomieniu sklepu, tak naprawdę było to raptem kilka godzin po dodaniu pierwszych produktów i udostępnieniu linka do sklepu na facebookowej grupie.
3. EkoBus
EkoBus to jeżdżąca okazja – pomoc dla przedsiębiorców z branży spożywczej, którzy teraz zmagają się z wieloma trudnościami. To także sklep, dzięki któremu zamówisz świeże produkty wprost pod swoje drzwi. Najlepiej jednak opowie o tym jego twórca, Pan Paweł Sys:
Co skłoniło Pana do otwarcia sklepu internetowego właśnie teraz?
Od wielu lat zajmuję się profesjonalną oprawą muzyczną imprez, eventów i uroczystości. Ja naprawdę to kocham! Tylko jest jeden problem… domyślacie się, że teraz nie mam zleceń, prawda? Pandemia i ograniczenia z nią związane spowodowały, że nie mogę wykonywać swojej pracy i jako przymusowo bezrobotny musiałem znaleźć inny sposób na życie. Zanim spełniłem swoje marzenie o tym, aby żyć tylko z muzyki i rozrywki, pracowałem w branży gastronomicznej i jako dostawca produktów spożywczych. Nie lubię czekać na to, co przyniesie los, więc postanowiłem wykorzystać swoje doświadczenie i umiejętności, żeby przetrwać ten trudny czas. Tak powstał projekt, który jest “jeżdżącą okazją” – realną pomocą dla przedsiębiorców z branży spożywczej, rolników oraz rzemieślników, którzy tak jak ja – muzyk, DJ – mają bardzo ograniczone możliwości pracy. Zmiksowałem najlepsze lokalne produkty, które dobrze znam i cenię, żeby móc je oferować w EkoBusie.
Sklep najpierw miał formę zamówień telefonicznych, a nośnikiem informacji o asortymencie były ulotki rozsyłane przez media społecznościowe. Taki był start i nie obyło się bez wpadek. Zamówienia spływały z różnych źródeł, co znacznie utrudniało pracę nad organizacją logistyczną i obsługą tych zamówień. Prezentacja produktów również była sporym wyzwaniem. Dlatego już po pierwszym tygodniu działalności Ekobusa, wiedziałem, że potrzebujemy sklepu online.
Nie mieliśmy budżetu na start, więc zlecenie firmie zewnętrznej budowy sklepu dla nas nie wchodziło w ogóle w grę. Kolega zasugerował inne rozwiązania i wspomniał o Sky-Shop 🙂 Szybko zorientowałem się. że czegoś takiego potrzebuję. Nigdy nie pracowałem w branży IT, nigdy wcześniej nie założyłem żadnej strony www, jednak www.ekobus.com.pl dzięki rozwiązaniom Sky-Shop powstał w 3 dni i zrobiłem to sam 🙂
W jaki sposób pozyskał Pan pierwszych klientów?
Najpierw media społecznościowe i promowanie sklepu właśnie tam. Teraz pracuję nad wykorzystaniem funkcji do pozycjonowania SEO w panelu administratora sklepu.
Co okazało się najbardziej pomocne w uruchamianiu sklepu?
Intuicyjny interfejs panelu administratora. Każdy, kto zakładał sobie profil na jakimś portalu społecznościowym, poradzi sobie z uruchomieniem sklepu. Najważniejsze jednak jest wsparcie ze strony Sky-Shop – profesjonalne, szybkie i bardzo życzliwe. Pomogły mi też filmy instruktażowe. Brawo ekipa Sky-Shop!
Kiedy w sklepie pojawił się pierwszy klient/zamówienie?
13 kwietnia 2020 uruchomiłem sklep na Sky- Shop. Pierwsze zamówienie pojawiło się 16 kwietnia 2020.
Kilka słów na zakończenie
Chińskie wyrażenie kryzys składa się z dwóch słów (危機). Jedno z nich oznacza niebezpieczeństwo, a drugie – szansę, okazję. I to właśnie ją odkryły firmy, które w obliczu aktualnej sytuacji gospodarczej obrały strategię adaptacji i poszukiwania nowych możliwości.
W Sky-Shop bardzo cieszymy się z sukcesów tych, którym udało się rozwinąć biznes w nowej rzeczywistości, i chcemy dać tę możliwość jak największej liczbie firm. Dlatego od 11 lat każdego dnia rozwijamy oprogramowanie, dzięki któremu błyskawicznie uruchomisz w pełni funkcjonalny sklep – co potwierdzają opisane powyżej doświadczenia.
Dowiedz się, jak łatwe może być rozpoczęcie rozpoczęcie sprzedaży online. Skontaktuj się z nami!