Sky-Shop Blog Wywiady ze sklepami Success stories O sprzedaży kawy speciality i budowaniu społeczności kawowej – success story sklepu Labuna.pl

O sprzedaży kawy speciality i budowaniu społeczności kawowej – success story sklepu Labuna.pl

Success stories
7 min

Doskonała kawa parzona za pomocą metod alternatywnych nie jest już wyłącznie domeną najlepszych kawiarni. Dziś możesz zaparzyć ją w swoim domu – tak, jak najbardziej lubisz. Jest to możliwe między innymi dzięki sklepom takim jak Labuna.pl

Twórcy Labuny sprzedają starannie wyselekcjonowane ziarna i akcesoria do parzenia kawy, aktywnie budując społeczność wokół swojej marki. Prowadzą sklep internetowy, a także Showroom w Warszawie, który pozwala im zacieśniać relacje z klientami i szerzyć kawową wiedzę. Jak sami mówią, chcą dotrzeć nawet do osób, które piją kawę rozpuszczalną 🙂

Jak rozkręcić taki biznes? Agnieszka i Dawid, właściciele Labuny, a prywatnie małżeństwo, opowiedzieli nam o tym podczas bardzo ciekawej rozmowy.

Poniżej przeczytasz między innymi o:

  • sprzedaży kawy w Internecie,
  • budowaniu sklepu internetowego z niszowym asortymentem,
  • łączeniu świata online i offline,
  • budowaniu relacji z klientami i społeczności wokół marki,
  • promocji niszowej marki w sieci i świecie offline.

Skąd pomysł na właśnie taki biznes?

Agnieszka i Dawid: Kawa ma wiele twarzy – może być intensywna, gęsta, kremowa, gorzka, czarna, biała. A może smakować jak czarna herbata z nutami owoców. Jej smak może pozostawać w ustach na długo, a może rozczarowująco szybko znikać.

Są szkolenia z sensoryki, z parzenia kawy, wiele zmiennych ma wpływ na finalny jej smak. To, że produkt, jakim jest kawa, może tak wiele zaoferować było jednym z czynników, dla którego zdecydowaliśmy się założyć sklep z wysokiej jakości ziarnami.

Stworzenie sklepu internetowego z określonym, niszowym produktem daje duże pole do manewru – to selekcja palarni, wybór akcesoriów, tworzenie contentu na social media, organizowanie eventów. Może się dużo dziać. I dzieje się 🙂

labuna włascicielka

Dlaczego zdecydowaliście się na otworzenie sklepu właśnie na Sky-Shop? Które funkcje oprogramowania uważacie za najbardziej przydatne?

A. i D.:  Sky-Shop buduje zaufanie materiałami szkoleniowymi, szybkim kontaktem i prostym interfejsem.

Z biegiem czasu, wraz ze wzrostem sprzedaży bardzo doceniamy integracje, które Sky-Shop zapewnia swoim klientom. To bardzo ważne. 

Jak wspominacie sam proces uruchomienia sklepu? Ile czasu czekaliście na pierwszą sprzedaż?

A. i D.: Wydaje nam się, że około tygodnia od momentu, kiedy wystartowaliśmy ze sklepem. Ale w naszym przypadku wprowadzenie tak wielu różnych produktów na raz to była kilkumiesięczna praca. Wszystkie opisy, nagłówki, kategorie – to praca, która wykonana dobrze raz na samym początku, ułatwia późniejsze modyfikacje. 

labuna sklep

Czy rozpoczynaliście sprzedaż od samej kawy? Czy od razu w Waszym sklepie pojawiły się także akcesoria?

A. i D.: Nasza oferta na początku była skierowana do początkującego home baristy. Podstawowe akcesoria na start plus dobra kawa – tak wyglądał koszyk zakupowy naszych klientów.

Wraz ze wzrostem LABUNY, zaczęli do nas trafiać kawosze, którzy nieco bardziej zgłębiają temat alternatywnych metod parzenia. Wtedy akcesoriów pojawiło się jeszcze więcej. Razem ze wzrostem oferty akcesoriów stale zwiększamy liczbę palarni, z którymi współpracujemy. Rotujemy produktami, zmieniamy ofertę, wyszukujemy smaczki i robimy selekcję, by oferta była zgodna z nami.

W trakcie pandemii z oczywistych względów więcej osób zaczęło pić kawę w domu. Czy napędziło to sprzedaż w Waszym sklepie?

A. i D.: Zdecydowanie tak. Wielu ludzi tęskniło za dobrą kawą i zaczęło się „doktoryzować” w parzeniu kawy w domu. Dlatego też wraz ze zwiększoną świadomością klientów nasza sprzedaż również wzrosła.

Nie sprzedajecie taniej, rozpuszczalnej kawy czy akcesoriów, które kupują laicy. Kierujecie swój asortyment do kawoszy i osób, które eksperymentują z alternatywnymi sposobami parzenia. Czy łatwo do nich dotrzeć?

A. i D.:  Branża kaw specialty cieszy się bardzo dużą popularnością na świecie. Jednak w Polsce jest jeszcze dużo do zrobienia. 

Chyba właśnie fakt sprzedawania niszowego produktu i wyszukiwania nowości pomógł nam dotrzeć do osób, które się tym interesują. Pojawił się sklep, w którym widać inne palarnie niż w większości kawiarni, pojawiły się akcesoria, które wcześniej trzeba było kupować bezpośrednio u producenta np. w Stanach Zjednoczonych.

Nie brakowało nam odwagi, by założyć sklep z czymś nowym, a specyfika małego biznesu pozwala na stały kontakt z klientami i słuchanie ich potrzeb.

Social media jak Instagram czy Festiwale Kawy pozwalają nam pokazać swój asortyment, siebie i zaprosić innych do tego świata.

P.S. Wierzymy, że dotrzemy do osób, które piją kawę rozpuszczalną.

👉 Obejrzyj także wideo, w którym Aga i Dawid opowiadają o Labunie:

Prowadzicie showroom. Jak oceniacie jego efektywność w kontekście pozyskiwania klientów?

A. i D.: Warszawa jest dużym miastem, to na pewno bardzo nam ułatwia zadanie. Wciąż to sprzedaż internetowa dominuje w naszych statystykach. Jednak wielu z naszych klientów stacjonarnych trafia do nas dzięki wyszukiwarce Google. Widząc tak duży wybór chętnie sięgają po poradę u nas na miejscu.

Showroom pozwala pozyskać nowych klientów, ale i zacieśniać więzi m.in. z tymi, którym w czasie pandemii dowoziliśmy paczki do domu z dostawą osobistą.

Zależy nam, by była to historia o budowaniu społeczności kawowej, a nie tylko o podawaniu towaru z półki – czy to online czy offline. 

labuna showroom

Co daje Wam udział w eventach kawowych?

A. i D.:  Po kilku festiwalach, na których byliśmy, w pierwszej kolejności nasuwa nam się odpowiedź: możliwość poznania na żywo naszych klientów. Sposób naszej komunikacji w social mediach, głównie Instagramie, opiera się na bardzo rodzinnych relacjach. Mamy możliwość być w kontakcie z obserwatorami/klientami/znajomymi (trudno to określić, bo granica klient-znajomy u nas się bardzo szybko zaciera :)).

Wielu pamiętamy ze zdjęć, z adresów e-mail w zamówieniach online na stronie, a my także zapadliśmy im w pamięć i przychodzą się przywitać.

Dodatkowo oczywiście pozyskujemy nowych klientów, dowiadujemy się, czego oczekują od kawy, na jakie akcesoria zwracają uwagę. A z drugiej strony możemy porozmawiać z naszymi klientami z branży kawowej i szukać nowych ścieżek rozwoju.

Wasz sklep to kawy od różnych producentów, z różnych krajów i przeznaczone do różnych sposobów parzenia. Czy Wasi klienci bez problemu się w tym odnajdują?

A. i D.: Staramy się, by zakładki na stronie były bardzo intuicyjne i nie wymagały specjalistycznej wiedzy.

Dostajemy feedback, że witryna jest czytelna i prowadzi sprawnie przez proces zakupowy. Karta produktu uwzględnia wszystkie najważniejsze informacje, które pomagają w wyborze ziaren idealnych.

labuna sklep parametry

Kawa to bez wątpienia szeroki temat. Aby w pełni ją docenić, trzeba ją dobrze poznać i zrozumieć. Czy edukujcie w jakiś sposób Waszych potencjalnych klientów?

A. i D.:  Sklep stacjonarny dał nam nowe możliwości. Organizacja eventów, degustacji, warsztatów zdecydowanie ułatwia edukowanie klientów. Jednak widzimy, że poprzez newsletter i social media możemy tę wiedzę szerzyć dalej.

Swoją ofertę kierujecie także do innych firm. Czy działania B2B to ważny element Waszej działalności?

A. i D.:  Zdecydowanie tak. Działania B2B są bardzo ważnym elementem naszej działalności. Współprace B2B to nasi stali klienci, o których dbamy na równi z klientami detalicznymi.

Współpracujemy zarówno z małymi przedsiębiorstwami, jak i dużymi korporacjami. Korzystamy z wielu narzędzi marketingowych, w tym zarządzania relacjami z klientami, aby zapewnić naszym klientom najlepszą obsługę i zbudować trwałe relacje.

labuna asortyment

Jakie macie rady dla początkujących sprzedawców?

A. i D.:  Przede wszystkim:

  1. Zbuduj zaufanie. Skup się na zapewnieniu dobrej jakości produktów i usług.
  2. Utrzymuj dobre relacje z klientami.
  3. Poznaj swoją branżę, aby móc lepiej sprzedawać swoje produkty.
  4. Używaj narzędzi sprzedaży – wykorzystuj możliwości technologii, aby poprawić swoje wyniki.
  5. Ucz się od innych – korzystaj z porad doświadczonych sprzedawców.

Zainspirował Cię sukces Labuny? Myślisz o rozkręceniu własnego biznesu? Zacznij od założenia bezpłatnego, testowego konta na Sky-Shop i przekonaj się, jak łatwe jest dziś prowadzenie sprzedaży online.

A w razie pytań zachęcamy do kontaktu na info@sky-shop.pl!

5.00 avg. rating (99% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.