Już w lipcu 2023 Google Analytics 4 w całości zastąpi dostępne dotychczas Google Analytics Universal. Nowa wersja platformy oferuje szereg nowych funkcji, w tym lepszą analizę zachowań użytkowników i bardziej szczegółowe raportowanie o konwersjach. Warto zatem już teraz przygotować się do wdrożenia GA4 do swojego sklepu.
Spis treści artykułu
Czym jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 to najnowsza wersja popularnego narzędzia analitycznego, które pozwala na śledzenie ruchu i innych zdarzeń na stronie internetowej oraz monitorowanie zachowań użytkowników. W ten sposób właściciele stron mogą uzyskać wiele informacji na temat odbiorców, poznać ich potrzeby oraz przeanalizować ścieżkę zakupową klientów. Co ważne, jest to narzędzie całkowicie darmowe.
GA4 udostępnia dotychczasowe funkcje, ale także oferuje zupełnie nowe rozwiązania. Ulepszona wersja daje nowe możliwości w zakresie analityki internetowej, dzięki czemu pomaga w lepszym zrozumieniu użytkowników i zwiększeniu efektywności podejmowanych działań.
Zintegruj Twój sklep z Google Analytics w Sky-Shop!
Jak wdrożyć Google Analytics 4 do sklepu internetowego?
W Sky-Shop proces wdrożenia Google Analytics do sklepu internetowego jest bardzo prosty. Aby zacząć zbierać dane z Twojego sklepu, musisz wykonać następujące kroki.
- Zaloguj się na Twoje konto Analytics. Jeżeli jeszcze go nie masz, musisz je założyć – przy rejestracji zostaniesz od razu przeniesiony do konfiguracji strumienia danych w GA4. Jeśli masz już Google Analytics Universal, utwórz nową usługę GA4 w ustawieniach.
- Po skonfigurowaniu usługi w narzędziu Google wprowadź adres URL witryny swojego sklepu i utwórz strumień danych.
- Skopiuj wygenerowany identyfikator pomiaru dla Twojego sklepu.
- Zaloguj się do panelu sklepu internetowego na Sky-Shop.
- Wklej wygenerowany identyfikator pomiaru do panelu administracyjnego swojego sklepu w sekcji Integracje -> Narzędzia Google -> Konfiguracja konta Google Analytics -> Google Analytics 4 (ID). Następnie zapisz zmiany.
- Po poprawnej konfiguracji Google Analytics zacznie zbierać dane z Twojego sklepu.
Szczegółową instrukcję wideo dotyczącą konfiguracji i wdrożenia GA4 znajdziesz poniżej 👇
Integracja ze sklepem na Sky-Shop pozwala na wysyłanie poniższych zdarzeń do Google Analytics:
- add_payment_info → do mierzenia wybranej opcji płatności,
- add_shipping_info → do mierzenia wybranej opcji wysyłki,
- add_to_cart → do mierzenia, które produkty i w jakiej ilości były dodawane do koszyka,
- add_to_wishlist → dodanie do listy życzeń (dodanie do ulubionych/obserwowanych),
- begin_checkout → do mierzenia, ile razy przechodzono do rozpoczęcia transakcji,
- purchase → do mierzenia ilości, wartości transakcji oraz listy kupionych produktów,
- remove_from_cart → do mierzenia ilości i wartości produktów usuniętych z koszyka,
- view cart → wyświetlenia koszyka,
- view item → wyświetlenia karty towaru,
- view_item_list → wyświetlenia listy produktów,
- sign up → założenie konta,
- login → zalogowanie się użytkowania (śledzenie zalogowanych i niezalogowanych).
Kiedy należy wdrożyć Google Analytics 4 do sklepu internetowego?
Przejście na najnowszą wersję Google Analytics jest konieczne, ponieważ od 1 lipca 2023 roku Google Analytics Universal przestanie zbierać dane. Aby nadal móc korzystać z narzędzia, należy utworzyć nową usługę w Google Analytics 4 (GA4). Jeżeli nie zrobiłeś tego do końca lutego 2023, w marcu Google automatycznie utworzy ją za Ciebie z wykorzystaniem dotychczasowych tagów witryny.
Google Analytics 4 jest już dostępne, dlatego warto wcześniej skonfigurować usługę i zapoznać się z nowymi widokami oraz raportami, aby płynnie przejść na korzystanie z nowego narzędzia. W ten sposób szybciej nauczysz się wykorzystywać jego możliwości.
Połącz swój sklep internetowy z Google Analytics 4!
Czym różni się Google Analytics 4 od Google Analytics Universal?
Google Analytics 4 zastępuje poprzednią wersję narzędzia, czyli Google Analytics Universal. Głównym celem nowej wersji było osiągnięcie tej samej struktury danych dla aplikacji mobilnych i stron internetowych. Dzięki temu GA4 pozwala na kompleksową analizę użytkowników.
Najbardziej zauważalną różnicą jest sposób zbierania danych. Google Analytics Universal wykorzystuje starszy model śledzenia, który koncentruje się głównie na śledzeniu stron. Pomiar danych opiera się głównie na sesjach i odsłonach.
Nowa wersja narzędzia skupia się na użytkownikach i ich zachowaniach. GA4 działa na nowoczesnym modelu zdarzeń, który umożliwia bardziej szczegółowe i elastyczne śledzenie interakcji. Co ważne, Google Analytics 4 zbiera dane nie tylko ze stron internetowych, ale także z aplikacji.
Inną istotną różnicą między obiema wersjami narzędzia jest także sposób prezentacji danych. GA4 ma bardziej intuicyjny interfejs, który umożliwia łatwiejsze i szybsze wyszukiwanie danych oraz dostęp do szczegółowych informacji na temat użytkowników.
GA4 oferuje ulepszone dotychczasowe raporty, a także nowe funkcje, jak np. modelowanie atrybucji. Dzięki temu pomaga w zrozumieniu, które źródła ruchu przynoszą najwięcej wartości. W narzędziu możesz także automatycznie śledzić niektóre zdarzenia na stronie.
GA4 oferuje również dostęp do trybu DebugView. Pozwala on wyświetlać zdarzenia i właściwości użytkowników w czasie rzeczywistym. Nowa wersja Google Analytics umożliwia też wszystkim użytkownikom integrację z innymi narzędziami Google, w tym BigQuery. Wcześniej taka opcja była dostępna tylko w płatnej wersji Universal Analytics.
👉 Sprawdź listę narzędzi e-commerce dla sklepu internetowego.
Podsumowanie
Google Analytics 4 daje to krok naprzód w analityce internetowej. Dzięki pozyskaniu bardziej szczegółowych informacji na temat działań użytkowników na stronie masz szansę jeszcze lepiej poznać ich potrzeby i udoskonalić swoją strategię marketingową.
Nie da się jednak ukryć, że nowa wersja narzędzia wiąże się też z dużymi zmianami, szczególnie dla osób, które przez długi czas korzystały z Universal Analytics. Przejście na GA4 nie musi jednak być trudne. Warto wcześniej skonfigurować usługę i dać sobie czas na zapoznanie się z narzędziem. W Sky-Shop możesz już teraz wdrożyć Google Analytics do Twojego sklepu i korzystać z zaawansowanych możliwości platformy.