Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Google Ads dla sklepu internetowego – wszystko, co musisz wiedzieć

Google Ads dla sklepu internetowego – wszystko, co musisz wiedzieć

Google Ads dla sklepu internetowego – wszystko, co musisz wiedzieć
Sklep internetowy
10 min

Najpierw wpadasz na świetny pomysł założenia sklepu internetowego. Decydujesz, co będziesz sprzedawać, jak go nazwiesz i na jakim oprogramowaniu będzie działać. Wszystko idzie zgodnie z planem. Czekasz na pierwszych klientów, a tych… nie widać.

Promowanie sklepu online to złożony i tak naprawdę niekończący się proces. Istnieje jednak kilka sposobów, które pozwolą Ci osiągnąć natychmiastowe efekty i przyciągnąć nowych klientów na swoją witrynę. Jednym z nich są właśnie płatne reklamy w systemie Google Ads.

Dowiedz się, jak najlepiej je wykorzystać.

Czym są płatne reklamy w Google?

Google Ads (wcześniej znane jako Google Adwords) to zbiorcza nazwa dla systemu reklamowego Google, uruchomionego w 2000 roku. Kojarzysz śledzące Cię reklamy produktów, które oglądałeś ostatnio w jakimś sklepie internetowym? A może sponsorowane propozycje, gdy szukasz czegoś w wyszukiwarce? To właśnie Google Ads.

Stwarzają one wiele możliwości i trudno wyobrazić sobie bez nich prowadzenie biznesu w e-commerce. To wiele typów kampanii, dzięki którym zaprezentujesz ofertę Twojego sklepu w różnych miejscach w sieci.

Google Ads w sklepie internetowym – dlaczego warto?

Spójrz, jak prezentują się wyniki wyszukiwania w Google:

wyszukiwarka-google-ads

Jak widzisz, sponsorowane linki zajmują znaczną część strony. Organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania są na pierwszy rzut oka dużo mniej widoczne.

Na mobile sytuacja wcale nie prezentuje się lepiej:

google-ads-mobile

Cóż, każda firma chce zarabiać, a Google z całą pewnością nie jest wyjątkiem. Daje jednak w zamian sporo – wg badań ROI (zwrot z inwestycji) Google Ads wynosi 8:1, czyli za każdą wydaną złotówkę zarobisz 8 zł. A co ważne zwłaszcza dla nowych sklepów internetowych, płatne reklamy zwiększają świadomość marki o 80% (Google Ads Statistics).

Potrzebujesz więcej argumentów? Nie ma sprawy. Oto dodatkowe powody, dla których warto postawić na reklamę sklepu internetowego w Google Ads:

  • Prezycyjne możliwości kierowania kampanii. Decydujesz o tym, kto ma widzieć Twoje reklamy. Google Ads to nie baner na ulicy, który mijają wszyscy przechodnie.
  • Wzrost ruchu na stronie. Co ważne, nie jest to bezwartościowy ruch, a osoby zainteresowane Twoją ofertą.
  • Szybkie efekty. Rezultaty reklamy sklepu w Google Ads mogą pojawiać się tak naprawdę od razu po uruchomieniu kampanii.
  • Kontrola budżetu i dokładna analiza wyników. Marketing internetowy cechuje się tym, że jest mierzalny. Rezultaty kampanii reklamowych w Google z łatwością przeanalizujesz w Google Analytics. To pozwoli Ci na optymalizację działań i efektywne zarządzanie budżetem.

Jak zacząć reklamować sklep internetowy w Google Ads?

Zacząć musisz oczywiście od stworzenia konta w narzędziu Google Ads. Jego założenie jest całkowicie darmowe – kosztować będzie Cię dopiero uruchomienie pierwszej kampanii. Potrzebujesz do tego jedynie konta mailowego na Gmailu.

Aby rozpocząć przygodę z Google Ads, kliknij w link – ads.google.com.

Dla sklepów internetowych kluczowe będzie również skonfigurowanie konta w Google Merchants Center, dzięki czemu możliwe będzie tworzenie reklam produktowych.

Ile kosztuje reklama w Google Ads?

Jak wspomnieliśmy wyżej, najpopularniejszym modelem rozliczeń w Google Ads jest płatność za kliknięcie – CPC (cost per click). Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś rzeczywiście kliknie w Twoją reklamę.

No dobrze, ale ile? To zależy już od branży i Twojej konkurencji. Jeśli ustalisz stawkę za kliknięcie w wysokości 6 zł, a Twój konkurent – 5, Twoja reklama wyświetli się jako pierwsza (pod warunkiem, że jakość obu z nich będzie zbliżona). Koszt Google Ads to więc dostosowywanie stawek do realiów rynkowych, ciągła rywalizacja i elastyczność.

Warto jednak wiedzieć, że poza modelem CPC istnieją także inne formy rozliczenia. Są to na przykład:

  • CPM – płatność za 1000 wyświetleń. Model często wykorzystywany w kampaniach wizerunkowych.
  • CPA – Ustalasz maksymalną stawkę za konwersję (złożenie zamówienia, wypełnienie formularza), a system sam dobiera odpowiednie stawki.
  • CPV – dotyczy reklam na YouTube. W tym wypadku płacisz, jeśli użytkownik obejrzy 30 sekund filmu lub cały, jeśli jest on krótszy.
  • CPS – bardzo popularny model wśród sklepów internetowych. Płatność jest naliczana, gdy użytkownik dokona zakupu.

Jak działają reklamy Google Ads w wyszukiwarce?

Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę, którą jest zainteresowany, np. buty damskie. Jego oczom ukazują się w pierwszej kolejności wyniki sponsorowane, czyli reklamy Google Ads, co możesz zauważyć na podstawie screenów zamieszczonych w powyższych akapitach.

Powierzchni reklamowej jest dosyć mało (zaledwie kilka pozycji na stronie). A chętnych, którzy chcieliby, aby ich reklama wyświetlała się w takim miejscu, jest znacznie więcej.

Google musi w jakiś sposób decydować, które z nich pokazywać. Na decyzję, którą z reklam wyświetlić, największy mają dwa czynniki:

  • jakość reklamy,
  • jakość strony docelowej,
  • stawka, jaką reklamodawca jest gotowy zapłacić za kliknięcie przez użytkownika w link.

Jeżeli kampania była odpowiednio skonfigurowana, Twoja reklama wyświetli się użytkownikowi. Gdy ten kliknie w link i przejdzie na Twoją stronę, z Twojego konta zostaną pobrane pieniądze. To model PPC – Pay Per Click.

Najpopularniejsze rodzaje reklam Google Ads

Powyższy schemat w dużym uproszczeniu przedstawia działanie reklam tekstowych Google Ads w wyszukiwarce. To jednak tylko jeden z ich rodzajów – a tych jest wiele. Sprawdź poniżej.

Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania Google

To najbardziej podstawowa forma reklam Google Ads. Wygląda tak:

reklama-google-ads-ecommerce

Jak widzisz, są to po prostu sponsorowane linki, składające się z nagłówka i krótkiego opisu. Pojawiają się na stronie wyników wyszukiwania po wpisaniu określonych zapytań przez użytkownika.

Kampanie produktowe Google Shopping

PLA (Product Listing Ads), zwane też reklamami produktowymi, to jedna z najbardziej interesujących propozycji dla sklepów internetowych. Dzięki nim możesz reklamować się w Google Zakupy (Google Shopping). Tego typu reklamy wyświetlają nazwę produktu, jego zdjęcie, cenę i nazwę sklepu. Dane są pobierane z Google Merchants Center.

PLA-google-ads-ecommerce

Sieć reklamowa Google

Google daje możliwość reklamy nie tylko w wyszukiwarkach, ale także na zaprzyjaźnionych stronach.

Display

Google Ads to nie tylko reklamy tekstowe oraz produktowe – to także kreacje graficzne, znane jako reklamy display. Znasz je na pewno bardzo dobrze, bo da się je dostrzec na większości stron internetowych (pod warunkiem wyłączonego AdBlocka).

(źródło: onet.pl)

Remarketing

Remarketing polega na kierowaniu reklam do osób, które już odwiedziły Twój sklep i np. porzuciły koszyk. Odpowiednio kierowane kampanie przypomną im o Twojej ofercie i zachęcą do dokonania zakupu.

remarketing-reklama-sklepu-interenetowego

Google Ads i reklama na YouTube

Jedną z ciekawszych form reklam Google Ads jest reklama w serwisie YouTube. Możesz wybierać pośród kilku formatów:

  • TrueView in Stream – reklamy wyświetlane przed, w trakcie lub po danym wideo. Mogą zostać pominięte po kilku sekundach.
  • BumperAds – to krótkie, 6-sekundowe reklamy wyświetlane w trakcie filmów, których nie można pominąć.
  • TrueView Discovery – reklamy wyświetlane powyżej wyników wyszukiwania na YouTube lub listy sugerowanych filmów.
  • Nakładki produktowe – interaktywne karty z produktami ze sklepów internetowych. Kliknięcie skutkuje przeniesieniem na stronę sklepu.
  • Sekwencje reklam wideo – reklamy następujące po sobie w filmikach odtwarzanych przez danego użytkownika.

Twoja pierwsza skuteczna kampania reklamowa Google Ads

Po prawidłowym skonfigurowaniu konta możesz przejść do stworzenia pierwszej reklamy! Oto poradnik – od czego zacząć jej tworzenie?

Budżet

Pierwszy krok to określenie, ile jesteś w stanie wydać w ujęciu dziennym lub miesięcznym na wyświetlanie się danej reklamy.

Określenie grupy odbiorców

Do kogo będzie adresowana Twoja reklama? Możesz ustalić między innymi takie kwestie, jak dane demograficzne, zainteresowania, urządzenia, z których korzystają, czy strony, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci. Opcji jest naprawdę wiele.

Słowa kluczowe

Jeśli reklama ma się pojawiać w wyszukiwarce, należy określić frazy kluczowe, na które będzie się wyświetlać. Zadbaj o to, by były jak najbardziej dopasowane do Twojej oferty i zawartości strony.

Warto w tym miejscu wesprzeć się darmowym narzędziem Keyword Planner, działającym w systemie Google Ads.

Frazy wykluczające

W tym miejscu określasz, jakie słowa kluczowe będą powstrzymywać wyświetlanie się reklam. Jako przykład możemy podać frazę “praca” + nazwa Twojego sklepu, gdy zależy Ci na przyciągnięciu klientów, a nie pracowników.

Typ dopasowania

Musisz zadecydować, czy Google ma wyświetlać reklamy tylko osobom, które użyją identycznych słów kluczowych, jak te, które określiłeś wyżej, czy także podobnych, powiązanych z nimi fraz.

Wszystkie z powyżej opisanych elementów możesz w dowolnej chwili modyfikować.

Kampanie w Google Ads czy pozycjonowanie?

Niektórzy właściciele sklepów internetowych, dostrzegając szybkie efekty Google Ads, mogą podjąć decyzję o rezygnacji z pozycjonowania na rzecz płatnych reklam. Niestety, w większości przypadków jest to krótkowzroczna strategia.

Dlaczego? Na efekty pozycjonowania sklepu internetowego trzeba poczekać, owszem. Jednak są one długotrwałe. Efekty Google Ads kończą się wraz z wyłączeniem kampanii. I teraz najprostszy argument: Za każde przejście na Twoją stronę z reklamy musisz płacić. Każde przejście z organicznego wyniku wyszukiwania jest darmowe.

Kolejny czynnik, z którego warto zdawać sobie sprawę, to tak zwana ślepota banerowa. Choć Google Ads to nie zawsze banery, wiele osób funkcjonuje dziś tak, że mimowolnie pomija sponsorowane wyniki i przechodzi do tych darmowych.

Jaki płynie z tego wniosek? Google Ads to potrzebny kanał promocji, dający szybkie efekty i spore możliwości targetowania reklam. Równie potrzebne jest jednak pozycjonowanie, które przynosi długofalowe rezultaty i w większości przypadków pochłania mniejszy budżet.

Kiedy nie warto tracić czasu i pieniędzy na działania Google Ads?

W kontekście płatnych reklam w Internecie często mówi się o przepalaniu budżetu, czyli po prostu marnowaniu pieniędzy na kampanie, które nie mają szans przynieść efektów.

Jakie przypadki są skazane na porażkę, gdy mowa o Google Ads dla e-commerce?

  • Nie wszystkie branże mają szansę wyświetlać się w reklamach Google. Należą do nich między innymi produkty CBD czy wytwory tytoniowe.
  • Ludzie nie wszystkiego szukają w Google. Branże niszowe, powszechnie nieznane, nie mogą liczyć na powalające wyniki. Metody ich promocji muszą być inne.
  • Liczy się nie tylko stawka reklamowa, ale także cena produktu. Cena jest bowiem widoczna na reklamie – jeśli sprzedajesz coś znacznie drożej niż Twoi konkurenci, taka kampania po prostu nie ma prawa zadziałać.
  • Ogromną rolę odgrywa sezonowość i sytuacja geopolityczna. Ten artykuł orygnialnie powstawał w marcu 2020 roku, gdy świat zmagał się z pandemią koronawirusa. Czy myślisz, że tworzenie reklam przez kina czy galerie handlowe było wtedy zasadne? Podobne analogie można jednak znaleźć zawsze. Promowanie prezentów bożonarodzeniowych nie ma większego sensu np. w lipcu, a sadzonek i nasion – w listopadzie czy grudniu.

Sky-Shop i skuteczne kampanie Google Ads

Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy w Sky-Shop, masz dostęp do wielu funkcji, które ułatwią Ci tworzenie kampanii.

Jedna z nich to integracja z Google Zakupy i Google Merchant Center, dzięki której w łatwy sposób stworzysz reklamy produktowe (wspomniane wyżej PLA).

Klientom Sky-Shop proponujemy także prowadzenie kampanii Google Ads. Jeśli nie masz czasu na samodzielne tworzenie reklam, możesz bez obaw oddać je w ręce naszych specjalistów.

👉 Uruchom kampanię Google Ads ze Sky-Shop!

Co więcej, panel administracyjny platformy Sky-Shop jest zintegrowany z Google Analytics, dzięki czemu na bieżąco możesz monitorować wyniki swoich kampanii.

Podsumowanie

Google Ads to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na promocję sklepu internetowego. Jego największą zaletą jest fakt, że pozwala na precyzyjne dotarcie do danej grupy docelowej.

Przy odpowiednich ustawieniach kampanii masz gwarancję, że klienci, którzy są zainteresowani sprzedawanymi przez Ciebie produktami, zobaczą reklamę Twojego sklepu. Nie masz jednak pewności, że zdecydują się kliknąć w link i przejść na Twoją stronę – dlatego nie zapominaj, by oprócz Google Ads korzystać również z innych kanałów marketingowych.

4.94 avg. rating (98% score) - 16 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.