Sklep internetowy nie może istnieć bez marketingu online. Dwa najpopularniejsze kanały, które pozwalają skutecznie pozyskiwać klientów w e-commerce, to pozycjonowanie i płatne reklamy tworzone w systemie Google Ads.
Oba z nich umożliwiają bardzo precyzyjne dotarcie do przedstawicieli Twojej grupy docelowej. I oba z nich w dużej mierze bazują na słowach kluczowych, a ich skuteczność zależy przede wszystkim od tego, czy frazy zostały odpowiednio dobrane.
Wiesz zatem, co robić. Dowiedz się, jak znaleźć i dobrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego i zwiększać dzięki temu swoją widoczność w wynikach wyszukiwania!
Spis treści artykułu
Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to zapytania, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć pożądane informacje, produkty lub usługi. Mogą być to zarówno pojedyncze wyrazy, jak i dłuższe wyrażenia czy nawet całe zdania.
Oto przykłady słów kluczowych, charakterystycznych dla e-commerce:
- laptop gamingowy,
- jaki rower elektryczny do 10000,
- buty damskie Nike.
Rodzaje słów kluczowych
Wiedza na temat rodzajów słów kluczowych to nie tylko sucha teoria. Ich znajomość pomoże Ci podjąć decyzję, na jakich frazach się skupić, a którymi nie warto zawracać sobie głowy.
Jak możemy je podzielić?
Ze względu na intencję
Intencja to jednak z najważniejszych kwestii, które musisz wziąć pod uwagę przy analizie słów kluczowych. Chodzi tu o cel, z jakim użytkownik wpisuje konkretne zapytanie do wyszukiwarki.
Zrozumienie intencji pozwoli Ci nie tylko upewnić się, że jest sens pozycjonować swój sklep na daną frazę kluczową, ale także podpowie Ci, w jakim kontekście umieszczać je na swojej stronie.
Spójrz:
- Słowa typu „sukienki letnie” czy „laptopy 17 cali” wpisują użytkownicy, którzy nie wiedzą jeszcze, jaki dokładnie produkt chcą kupić. Oznacza to, że powinni oni trafić na podstronę kategorii.
- Zapytania jak „macbook air m3 16gb” czy „kawa ziarnista dallmayr crema d’oro” powinny znaleźć się na podstronach produktowych – wyszukują je użytkownicy zainteresowani zakupem konkretnego towaru.
- Frazy typu „jaki prezent na parapetówkę” czy „jaki laptop gamingowy do 3000 zł” to z kolei gotowe pomysły na tematy artykułów blogowych.
Jaka intencja może kryć się za wpisywaniem poszczególnych zapytań? Na tej podstawie frazy możemy podzielić na:
Transakcyjne
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, ten typ będzie zapewne interesować Cię najbardziej. Frazy transakcyjne wpisują do wyszukiwarki użytkownicy zainteresowani zakupem konkretnych produktów czy usług.
Oto przykłady takich słów kluczowych:
- laptop dell latitude 5440,
- karta upominkowa ikea,
- bilety do zoo kraków.
Informacyjne
Wpisujące ją osoby chcą zdobyć wiedzę na jakiś temat lub uzyskać konkretne informacje.
Przykłady takich fraz:
- jaki telefon w 2024,
- jaki prezent na parapetówkę,
- przepis na gofry.
Nawigacyjne
Użytkownicy, którzy je wpisują chcą trafić na konkretną stronę (ale nie pamiętają jej dokładnego adresu). Przykładem może być nazwa Twojego sklepu.
Brandowe
Są one powiązane stricte z konkretnymi markami. To np.:
- Sky-Shop,
- Zalando,
- Onet.
Ze względu na długość
Słowa kluczowe można także podzielić ze względu na długość:
Krótkie, czyli fat head
To pojedyncze słowa lub bardzo krótkie frazy, których znaczenie jest bardzo szerokie i ogólne. Przykłady to:
- buty,
- pizza,
- samochód.
Mówiąc wprost – nie ma sensu skupiać się na nich w strategii SEO. Użytkownicy, którzy je wpisują, nie wykazują intencji zakupowej – a przynajmniej jeszcze nie na tym etapie. W dodatku są one bardzo konkurencyjne.
Frazy średnie – chunky middle
To frazy bardziej sprecyzowane niż ogólne zapytania opisywane wyżej, ale wciąż jeszcze nie w pełni szczegółowe.
Przykłady:
- buty damskie jesienne,
- laptop do pracy,
- spodnie rowerowe.
Frazy z długiego ogona – long tail
To bardzo ciekawy typ fraz kluczowych – zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają budować widoczność swoich biznesów w wyszukiwarce Google.
Są to bowiem bardzo sprecyzowane zapytania. Oznacza to, że wpisujący je użytkownicy wiedzą dokładnie, czego szukają i są na końcowych etapach ścieżki zakupowej.
W praktyce możesz się spodziewać, że taki ruch będzie generował więcej konwersji niż inne, bardziej ogólne frazy. Warto przy tym zdawać sobie sprawę, że słowa long tail są także najmniej konkurencyjne spośród wszystkich rodzajów słów kluczowych.
Oto kilka przykładów fraz kluczowych z długiego ogona:
- buty damskie jesienne na obcasie,
- tani komputer stacjonarny do biura,
- buty do biegania damskie ranking,
- używany rower stacjonarny olx.
Research słów kluczowych, czyli znalezienie fraz, na które chcemy, żeby nasz sklep się wyświetlał, to jedno z najważniejszych zadań w marketingu internetowym. Należy się do niego solidnie przyłożyć, gdyż od niego zależy w dużej mierze sukces Twojego biznesu. Balans między frazami transakcyjnymi i informacyjnymi oraz wykorzystanie fraz długiego ogona może sprawić, że efekty pozycjonowania będą widoczne już po kilku miesiącach.
Daniel Jędrysik, Marketing Manager w Agencji KS
Najlepsze narzędzia do analizy słów kluczowych
Analiza słów kluczowych nie polega na domysłach czy zgadywaniu, co mogą wpisywać do wyszukiwarki przedstawiciele Twojej grupy docelowej. Chodzi o to, by zebrać obiektywne dane, które później staną się podstawą skutecznych działań z zakresu SEO. A do tego potrzebne Ci są narzędzia.
Jakie warto rozważyć? Najpopularniejsze opcje to m.in.:
Podpowiedzi Google
To najprostszy (i całkowicie bezpłatny) sposób, by poznać frazy powiązane z Twoją ofertą. Wystarczy, że zaczniesz wpisywać jakieś hasło, a Google od razu wyświetli Ci podpowiedzi popularnych zapytań, które możesz rozważyć.
Zwróć uwagę także na sekcję „Inni wyszukiwali również”. To kolejne miejsce, w którym Google podpowiada Ci, jakie frazy powiązane z danym zapytaniem cieszą się popularnością.
Planer Słów Kluczowych (Google Keyword Planner)
To kolejne darmowe narzędzie od Google, które znajdziesz w systemie Google Ads. Tak, nie stanie się nic złego, jeżeli skorzystasz z niego na potrzeby SEO, a nie tylko płatnych reklam.
Znajdziesz tam informacje między innymi o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danej frazy, jej konkurencyjności i i CPC, czyli koszcie za kliknięcie.
Musisz jednak liczyć się z tym, że zawarte tam dane nie są do końca precyzyjne. Średnia liczba wyszukiwań jest podawana w zaokrągleniu, a Ahrefs twierdzi, że Google zawyża ją w ponad 90% przypadków.
Google Trends
To narzędzie, z którego sklepy internetowe mogą zrobić świetny użytek – a przede wszystkim te, które są szczególnie zależne od sezonowości.
Sprawdzisz w nim bowiem popularność poszczególnych fraz w konkretnych okresach, co pozwoli Ci opracować efektywną strategię pozycjonowania.
Musisz wiedzieć, że na efekty tego typu działań trzeba czekać i jeżeli zależy Ci na zwiększeniu widoczności na jakieś zapytanie np. w grudniu, warto zająć się jego pozycjonowaniem już w czerwcu, a nawet wcześniej.
AnswerThePublic
AnswerThePublic to narzędzie, które pokazuje Ci, w jakich konfiguracjach użytkownicy wpisują zapytania z danym słowem do wyszukiwarki. To bardzo przydatne, jeśli szukasz np. tematów artykułów blogowych lub ustalasz strukturę kategorii.
Jest ono dostępne zarówno w wersji darmowej (kilka zapytań dziennie), jak i płatnej, która daje Ci dostęp do pełnych możliwości.
Senuto
Senuto słynie przede wszystkim z funkcji dotyczących sprawdzania widoczności. Możesz zweryfikować, na ile fraz Twój sklep znajduje się w top3, top10 czy top10 i jakie są to zapytania. Co więcej, możesz pod tym kątem przeanalizować też każdą inną stronę internetową.
To jednak nie wszystkie funkcje Senuto. To także świetne narzędzie do analizy słów kluczowych, które pokaże Ci ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i CPC.
👉 Odbierz 15% rabatu na Senuto dla klientów Sky-Shop!
Ahrefs
Ahfrefs to kompleksowe narzędzie SEO. Oferuje funkcje umożliwiające dokładną analizę widoczności dowolnej domeny w Google, a także jej profilu linkowego.
Oczywiście jest w nim dostępna także funkcja klasycznej analizy fraz kluczowych, daje jednak znacznie więcej możliwości. Na uwagę zasługuje między innymi opcja Content Explorer, dzięki któremu poznasz najlepsze treści skupiające się wokół danej frazy, czy Content Gaps, który pokazuje, jaką tematykę pokrywają strony Twoich konkurentów, a Twoja jeszcze nie.
—
Możesz także skorzystać z wielu innych narzędzi, jak np. Semstorm, SEMRush czy Surfer SEO.
Jak wyszukiwać słowa kluczowe do pozycjonowania sklepu internetowego?
Jeżeli teorię masz już za sobą, pora zabrać się do pracy.
By dobrać frazy kluczowe do swojego sklepu, wykonaj następujące kroki:
1. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe już wyświetla się Twój sklep
Aktualna widoczność Twojego sklepu internetowego jest zawsze dobrym punktem wyjścia. Możesz ją sprawdzić korzystając z darmowego narzędzia Google Search Console lub płatnego – Senuto, gdzie porównasz swoje wyniki z tymi, które osiągają inne strony.
Zwróć uwagę na frazy, na które już wyświetla się Twój sklep (nawet na dalekich pozycjach). Świetnie, jeżeli są to zapytania, które notują wyszukiwania i mogą wpisywać je osoby zainteresowane skorzystaniem z Twojej oferty. Prawdopodobnie najłatwiej od nich będzie zacząć budować widoczność Twojej witryny w Google.
2. Dobrze przeanalizuj swoją ofertę
Prawdopodobnie uważasz, że znasz swoją ofertę na wylot i wszystkie produkty masz w małym palcu. Być może nawet tak jest.
Warto jednak dokładnie przejrzeć je wszystkie i zastanowić, co mogą wpisywać do wyszukiwarki osoby, które szukają poszczególnych produktów lub rozwiązań problemów, które mogą one zaoferować.
Wypisz wyrażenia, które przychodzą Ci do głowy. Następnie wpisz je do narzędzi SEO – i sprawdź, w jakich konfiguracjach pojawiają się od w wyszukiwarkach i czy są w ogóle wyszukiwane.
3. Przeprowadź analizę konkurencji
Gdyby tylko Twój sklep walczył o pozycje na wybrane słowa, byłyby bez wątpienia na samym szczycie wyszukiwarki. W rzeczywistości jest jednak inaczej – dlatego weryfikacja, na jakie frazy wyświetla się Twoja konkurencja, jest niezwykle istotna.
W pierwszej kolejności musisz się dowiedzieć, kim w ogóle są Twoi konkurenci z punktu widzenia pozycjonowania stron. Najłatwiej to zrobić wpisując wstępnie wytypowane przez Ciebie frazy do wyszukiwarki.
Później przychodzi czas na przeanalizowanie na tego, na jakie zapytania jeszcze się wyświetlają i które z nich generują im największy ruch. Oczywiście potrzebujesz do tego odpowiednich narzędzi. Skorzystaj z Senuto czy Ahrefsa i sprawdź szczegóły dotyczące widoczności i ruchu organicznego Twoich konkurentów.
4. Oceń słowa pod kątem potencjału
To, czy jest sens pozycjonować sklep internetowy na określone frazy, nie zależy wyłącznie od Twojego przeczucia. Możesz to ocenić na podstawie obiektywnych wskaźników.
Analizując poszczególne frazy, zwróć uwagę przede wszystkim na:
- liczbę wyszukiwań,
- konkurencyjność,
- sezonowość,
- intencję.
Pamiętaj także, że często dobrym pomysłem (na początkowym etapie) jest skupienie się w działaniach SEO na frazach kluczowych, które cechują się dużą liczbą wyszukiwań, ale jednocześnie niską konkurencyjnością.
Gdzie umieszczać frazy kluczowe w sklepie internetowym?
Samo znalezienie fraz kluczowych to dopiero początek. Aby rzeczywiście pozycjonować swój sklep, musisz zadbać, by znalazły się one na Twojej stronie – i to w odpowiednich miejscach.
Gdzie warto umieszczać i jak wykorzystać frazy?
Tytuły stron
W tytule każdej podstrony powinno się znaleźć najważniejsze dla niej słowo kluczowe.
To pierwsze, co zobaczą zarówno użytkownicy, jak i roboty Google. Powinien być krótki (do 60 znaków) i precyzyjny.
Znaczniki meta
Za pomocą meta tagów, czyli fragmentów kodu HTML znajdujących się w sekcji <head> strony, informujesz Google, jak ma wyświetlać wyniki prowadzące do Twojej strony w wyszukiwarce. Warto, aby znalazły się w nich słowa kluczowe.
Duże znaczenie dla pozycjonowania, ma przede wszystkim meta title, czyli tytuł danej podstrony.
Możesz także uzupełnić meta description, czyli jej opis, choć w tym wypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google i tak umieści w tym miejscu fragment strony, który sam uzna za najbardziej odpowiedni.
Nagłówki H1, H2, H3
Nagłówki są istotnym elementem struktury strony i pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, czego dotyczy dana podstrona i jej poszczególne sekcje – podobnie zresztą, jak użytkownikom.
Najważniejszym nagłówkiem jest H1 i to on powinien zawierać najważniejszą frazę dla danej podstrony (zazwyczaj jest tożsamy z jej tytułem). Nagłówki H2 i H3 mogą zawierać bardziej szczegółowe frazy.
Przykład H1: „Buty sportowe męskie Nike”.
Przykład H2: „Dlaczego warto wybrać buty sportowe Nike?”.
Opisy produktów
Żaden sklep nie może funkcjonować bez opisów produktów. Pełnią one przede wszystkim funkcję informacyjną i sprzedażową, ale wspierają także SEO.
Pisząc je, pamiętaj przede wszystkim, że muszą one być unikalne. Nie kopiuj opisów ze stron hurtowni czy producentów.
Umieszczaj w nich słowa kluczowe powiązane z danym towarem i dbaj o to, by występowały naturalnie w treści. Opisy muszą być maksymalnie wartościowe dla użytkowników – jeżeli tak będzie, Google też to doceni.
Opisy kategorii
Opisy kategorii są mniej ważne dla użytkowników – ale bardzo istotne z punktu widzenia SEO. W ogromnym stopniu ułatwiają one proces pozycjonowania kategorii produktowych.
Twórz treści, które podpowiedzą użytkownikom, na co zwrócić uwagę przy wyborze towarów z danej kategorii. Umieszczaj tam frazy związane z daną kategorią i ewentualnie producentami.
Dowiedz się więcej o tworzeniu opisów kategorii dla sklepu internetowego.
Artykuły blogowe
Blog to niezwykle istotny element procesu pozycjonowania sklepu online. Jego prowadzenie pozwala Ci zbudować widoczność na frazy z długiego ogona, a co za tym idzie – wyróżnić się na tle konkurencji.
Możesz tworzyć różnego rodzaju artykuły poradnikowe, recenzje, zestawienia czy informować o Twojej ofercie. Chodzi o to, by ułatwiać użytkownikom podejmowanie decyzji zakupowych i poszerzać ich wiedzę na temat Twojej oferty.
Atrybuty ALT w obrazkach
Atrybuty ALT to informacja dla wyszukiwarek, co przedstawia dany obraz. To ważny element optymalizacji SEO zdjęć w sklepie.
Umieszczaj tam frazy, które są związane z towarem przedstawionym na grafice. Jedna wystarczy!
Słowa kluczowe w sklepie internetowym – podsumowanie
Wybór słów kluczowych to jeden z najważniejszych aspektów pozycjonowania Twojego sklepu. Jeżeli podejmiesz złe decyzje, działania SEO nie przyniosą zadowalających efektów. Frazy muszą w końcu przyciągać klientów – a nie przypadkowych internautów.
Pamiętaj, że pozycjonowanie najlepiej zacząć od audytu SEO, który podpowie Ci, na czym stoisz. Wskaże on mocne i słabe strony Twojego sklepu i ewentualne błędy, które warto wyeliminować w pierwszej kolejności.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznym pozycjonowaniu sklepu internetowego.