W jaki sposób pisać opisy kategorii oraz produktów?

Magdalena Wilk
Marketing sklepu

Tworząc witrynę internetową, należy pamiętać o atrakcyjnym przedstawieniu swoich usług i produktów. Bardzo ważna jest nie tylko odpowiednia grafika, ale również tekst z informacjami o każdej kategorii, usłudze czy produkcie. Biorąc pod uwagę działanie wyszukiwarki Google, która znana jest jako wyszukiwarka tekstowa, należy odpowiednio przygotować się do pisania treści marketingowych.

Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzyć niezbędne opisy. Zobaczysz również, na co zwrócić uwagę, aby tekst generował wyniki, a docelowo zainteresowanie Twoją ofertą i oraz sprzedaż tego, co oferujesz klientom.

Z czego składa się prawidłowy opis kategorii?

Dobry opis kategorii:

  • jest zaplanowany oraz wpływa na właściwe pozycjonowanie się witryny. Jeśli zadbamy o to, aby opis kategorii był przemyślany i opierał się na wcześniej zaplanowanym konspekcie, możemy być pewni, że będzie odpowiednio pozycjonował się w wyszukiwarce Google. W skrócie: będzie on treścią atrakcyjną dla wyszukiwarki, dzięki czemu ta będzie polecać go użytkownikom i wyświetlać wśród topowych wyników wyszukiwania. W prowadzeniu własnego biznesu oraz tworzeniu własnego miejsca w sieci bardzo ważna jest analiza osiąganych wyników. To nauczy Cię wyciągać wnioski na temat tego, co warto poprawić, a co zdaje egzamin i przynosi oczekiwane efekty;
  • to nić porozumienia między klientem a marką. Każda forma komunikacji z potencjalnym zainteresowanym naszymi usługami jest na wagę złota. W przypadku opisów kategorii czy opisów produktów da się wypracować swój unikalny sposób komunikacji z odbiorcą. Taka forma marketingu buduje pozycję danej marki, a co najważniejsze wpływa na jej identyfikację. Pamiętaj: unikalność oraz atrakcyjność. Niech twoje komunikaty będą łącznikiem między tobą a klientem;
  • jest zbiorem najistotniejszych informacji na temat twojej oferty. Opisy na stronie www powinny pełnić funkcję prezentacji oferty. Powinny być krótkie, ale treściwe, zawierając w sobie wszystkie najistotniejsze kwestie oraz odpowiedzi na potencjalne pytania klienta. Dbając o ich jakość, troszczysz się również o pozycję twojej marki na tle konkurencji;
  • potrafi pokierować klienta ścieżką zakupową, na której Ci zależy. Umiejętnie tworzone opisy potrafią przyciągnąć uwagę klienta, zainteresować go tematem oraz przekonać, że dany produkt jest idealny dla niego. Tak zwane dodatkowe „story” pomoże Ci zbudować narrację, z którą klient poczuje wspólną więź. Opis kategorii to drogowskaz, którego potencjał warto wykorzystać;
  • wpływa na poprawę konwersji. To „efekt uboczny” całego procesu dbania o swój biznes oraz kontakt z potencjalnym klientem. Jakościowe podejście buduje naszą pozycję, pomaga zyskać zaufanie klienta, a następnie umacnia jego lojalność wobec naszej marki. Dzięki umiejętnemu pisaniu możemy spodziewać się lepszych wyników, które w większości przypadków kończą się konwersją, a więc sprzedażą.

Umów bezpłatną konsultację SEO dla Twojego sklepu!

Frazy kluczowe w opisach kategorii

W trakcie tworzenia opisów kategorii bardzo ważne jest umieszczanie w nich fraz kluczowych. Dzięki temu treści publikowane na naszej witrynie będą widoczne w wyszukiwarce Google. Frazy kluczowe, zbliżone do siebie słowa kluczowe, semantyczne powiązania między nimi, synonimy – to obowiązkowy etap tworzenia treści.

Korzystanie ze słów zależnych między sobą oraz synonimów sprawia, że treść jest bardziej pełna, naturalna oraz odpowiednio przygotowana pod wymagania Google. Pamiętaj, że im większa objętość tekstu, tym większa możliwość na przekazanie większej ilości informacji na temat produktu czy usługi.

O czym jeszcze warto pamiętać? O intencji użytkownika. Jeśli wybieramy frazy kluczowe do naszego opisu, mamy dostęp do ich różnych form: kalorycznych, dłuższych lub krótszych, które składają się z 2-3 słów. Warto w tym przypadku kierować się tym, aby intent search (intencje wyszukiwania użytkownika) się zgadzał.

W skrócie: używana fraza kluczowa czy słowa kluczowe mają odpowiadać tym, po których wpisaniu, klient dokonuje zakupu. Działajmy więc w duchu konwersji, a nie przekazywania czystej informacji na temat przedmiotu czy usługi.

Zobacz, jak dodać opisy kategorii w sklepie w Sky-Shop.

Linkowanie wewnętrzne w opisach kategorii

Tworzenie treści powinno być poprzedzone analizą i planem działania. Co chcemy osiągnąć daną treścią? W jaki sposób wykorzystać potencjał i możliwości, jakie dają nam witryny, ale i sam Google?

Linkowanie wewnętrzne jest jedną z zasad, którą warto kierować się w trakcie tworzenia przekazów marketingowych. Mamy niejako możliwość promowania samych siebie – dodawania odsyłaczy w tekstach, które przeniosą klienta na inne podstrony powiązane z danym tematem. W ten sposób jesteśmy w stanie zarządzać ruchem między podobnymi do siebie produktami czy wpisami blogowymi.

Takie działanie umożliwia botom Google crawlowanie na wysokim poziomie. Bot odpowiedzialny za analizę stron internetowych oraz dopasowywanie ich treści pod wyniki wyszukiwania zauważa linki do innych podstron. To pozwala mu na szybsze indeksowanie witryny. Nie ma więc co ukrywać, że takie rozwiązanie to dla nas same zalety. Pamiętaj zatem o przemyślanym procesie linkbuilding.

👉 Przeczytaj artykuł: Pozycjonowanie sklepów internetowych na Sky-Shop

Długość opisu kategorii

Planując objętość opisu kategorii, należy kierować się jedną zasadą – warto napisać treść w taki sposób, aby wyczerpać temat i dostarczyć użytkownikowi wszystkich informacji, jakich mógłby poszukiwać. Nie ma tutaj minimum czy maksimum znaków, jakich najlepiej się trzymać. Chodzi o wyczucie danego tematu oraz stworzenie trafnego opisu, który będzie treściwy i jakościowy.

To właśnie te elementy budują naszą pozycję eksperta w danej dziedzinie. Klient widzi dzięki temu, że na stronie znajdzie jedynie esencję, co pozwoli mu przyswoić najpotrzebniejsze informacje w krótkim czasie. A na czasie w dzisiejszym świecie zależy nam najbardziej!

Co napisać w opisie kategorii?

Planując treść opisu kategorii, powinieneś usystematyzować kilka istotnych informacji:

  1. Jakie produkty oferowane są w danej kategorii?
  2. Na jakie podkategorie dzieli się strona produktowa?
  3. Jakie są najistotniejsze kryteria podziału i doboru produktów oraz jakie mają one właściwości i parametry?

Zasada Above the Fold

Zadbaj o to, aby klient po wejściu na stronę sklepu nie widział jedynie ściany tekstu, a przede wszystkim produkt. Najczęstszym rozwiązaniem jest umieszczenie nad produktem jedynie nagłówka H1 oraz pierwszego akapitu.

Opisy kategorii w sklepie

Sklep shelbi.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop

Nic nie staje na przeszkodzie, aby resztę treści zostawić na sam koniec, umieszczając ją pod przedmiotami. To z pewnością pozwoli klientowi skupić się na tym, co oferujemy. W Sky-Shop możesz ustawić opisy kategorii na górze i na dole strony.

Opisy produktów w sklepie internetowym

Sklep shelbi.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop

Jak powinien wyglądać opis produktu?

Opis produktu nie powinien wyglądać jak ściana tekstu. To miejsce ma być zbiorem informacji szczegółowych, które powinny być dla klienta najbardziej istotne. Niech nazwa produktu i krótki opis będzie esencją, tego co przedstawia przedmiot. A dłuższy opis, miejsce na szczegóły wydziel poniżej.

Co zawiera dobrze skonstruowany opis produktu?

  • Odpowiednio dobrane oraz przemyślane słowa kluczowe.
  • Szczegóły techniczne, skład produktów, ich pochodzenie.
  • Informacje na temat korzyści, które niesie stosowanie produktu w życiu codziennym np. w formie listy.
  • Dodatkowe „story”, które pozwala trafić i porwać odbiorcę.
  • Podzieloną treść, która pozwala na jej szybkie skanowanie.
  • Linki wewnętrzne do artykułów blogowych na temat produktu czy jego stosowania.

Frazy kluczowe w opisach produktów

Istnieje kilka rodzajów fraz kluczowych, z których możemy korzystać. Są to między innymi frazy z tzw. długiego ogona. Wiąże się z nimi jedna ze strategii szerokiego pozycjonowania SEO, której celem jest zwiększenie widoczności witryny na wiele długich, bardziej szczegółowych fraz, które w gruncie rzeczy są łatwiejsze do wypozycjonowania.

Najczęściej frazy z długiego ogona składają się z 3-5 słów, mają niewielką widoczność, ale są kaloryczne i przyciągają zainteresowanych produktem klientów. Przykładem takiej frazy kalorycznej jest, np. fraza: czarne szpilki ze skóry z czerwoną podeszwą.

Istnieją również frazy brandowe, które zawierają w sobie nazwę firmy. O nich też nie powinniśmy zapominać, tworząc opisy produktów. Pamiętajmy, aby pilnować odrębności w przypadku opisów kategorii oraz opisów produktu. Lepiej nie powielać tych samych fraz. Mogłoby to spowodować tak zwane kanibalizowanie treści, a w rezultacie gorsze pozycjonowanie.

W jaki sposób napisać opis produktu?

  1. Niech opis krótki składa się z 2-3 zdań, które odnoszą się do najważniejszych informacji.
  2. Długi opis podziel na sekcje poprzez nagłówki H2 i zawrzyj w nim korzyści wynikające z zakupu produktu.
  3. Używaj punktorów, które pomogą usystematyzować treść oraz wydzielić najbardziej istotne elementy spośród całego tekstu.
  4. Dopasuj tworzony opis do grupy docelowej, która wpisuje się w target twojego produktu czy usługi. Zwróć uwagę na zalety oraz korzyści, jakie może osiągnąć klient. Pamiętaj, że język korzyści to język sprzedaży.

Wcielenie w życie kilku powyższych zasad pozwala na odpowiednie przygotowanie opisów do sklepu internetowego. Odpowiednie przedstawienie produktów czy usług jest znaczącą częścią sukcesu w branży e-commerce.

Przykuwające wzrok fotografie, trafny opis tworzony zgodnie z zasadami pozycjonowania, poza uwagą samych klientów, przynosi też korzyści w formie uznania przez wyszukiwarkę Google. Ta pomaga nam później przebić się przez lawinę podobnych treści, pozycjonując nas w top 10, czyli na samej górze wyników wyszukiwania wartych uwagi.

Na każdym etapie tworzenia i do określania własnej marki istotne jest bycie na bieżąco: z nowinkami, do których mamy dostęp, krokami, jakie podejmuje rynek oraz działaniami, które wdraża konkurencja.


Autorka:
Klara Anna Witkowska I SEO Specialist Magister zarządzania sp. Trendy&Design w marketingu, wykładowca poligrafii, designu oraz grafiki komputerowej w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Na co dzień projektant przekazu i twórca nietuzinkowych kreacji, analityk i pozycjoner stron. Na temat dobrego contentu wie wszystko!

Artykuł powstał we współpracy z naszym partnerem – Grupą iCEA.

5.00 avg. rating (99% score) - 11 votes 5
Magdalena Wilk
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.