Sky-Shop Blog Marketplaces Amazon vs. Allegro. Gdzie bardziej opłaca się sprzedawać?

Amazon vs. Allegro. Gdzie bardziej opłaca się sprzedawać?

Marketplaces
8 min

Wejście Amazona na polski rynek wzbudziło sporo emocji. Stało się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, wielu sprzedawców widzi w nim szansę na dotarcie do zupełnie nowych klientów. A po drugie, branża z zaciekawieniem obserwuje wpływ, jaki będzie to miało na wyniki Allegro. Amazon jednak działa w Polsce już od jakiegoś czasu i jak na razie nie obserwujemy żadnych rewolucyjnych zmian na rynku.

Spis treści artykułu

  1. Najważniejsze informacje o Amazonie i Allegro
  2. Porównanie kosztów stałych obu platform
  3. Wysokość prowizji
  4. Koszty wysyłki 
  5. Koszty związane z logistyką
  6. Pozostałe czynniki
  7. Allegro Smart vs. Amazon Prime – programy lojalnościowe
  8. Podsumowanie

Najważniejsze informacje o Amazonie i Allegro


Allegro to bez wątpienia najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce. Z serwisu aktualnie korzysta ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, w tym 117 tysięcy sprzedawców.

Warto pamiętać, że portal wygrał już jedno starcie z zachodnim gigantem. W 2005 roku polski rynek próbował podbić eBay. Operacja z całą pewnością nie zakończyła się takim sukcesem, jak planowano – wszystko przez ogromną rozpoznawalność Allegro wśród polskich konsumentów.

Czy Amazon może więc stanowić realne zagrożenie? Bez wątpienia jest to lider światowego rynku e-commerce. Ma ponad 300 milionów unikalnych użytkowników w 180 krajach. 

Jakie rozwiązania oferuje sprzedawcom? I czy mogą konkurować z tymi, które proponuje Allegro?

Porównanie kosztów stałych obu platform


Opłaty wynikające ze sprzedaży na tych dwóch platformach to nie tylko prowizje. Musisz liczyć się także z kosztami, które przyjdzie Ci ponosić niezależnie od wartości transakcji.

Koszty Amazon

Na Amazonie możesz prowadzić sprzedaż w ramach planu indywidualnego oraz profesjonalnego.

Plan indywidualny nie wiąże się z żadnymi stałymi opłatami. Jest on przeznaczony dla sprzedawców, którzy sprzedają mniej niż 40 produktów miesięcznie. Za każdy sprzedany przedmiot Amazon pobiera opłatę w wysokości 4 złotych + VAT.

Dlatego jeśli poważnie myślisz o sprzedaży na Amazonie, w grę wchodzi jedynie plan profesjonalny. Jego koszt to 165, 91 + VAT. Zyskujesz dzięki niemu dostęp do narzędzi sprzedażowych, API oraz zaawansowanych statystyk.

amazon plany

Koszty Allegro

Na Allegro masz również możliwość prowadzenia sprzedaży w ramach dwóch kont – prywatnego i firmowego. Oczywiście dla profesjonalnych sprzedawców jedyną sensowną opcją jest założenie konta firmowego.

Oba z nich są bezpłatne. By jednak zyskać dostęp do bardziej zaawansowanych narzędzi, konieczne będzie wydanie co najmniej kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jeżeli zależy Ci na tym, by mieć dostęp do statystyk sprzedaży, możliwość prowadzenia kampanii Allegro Ads czy umieszczania logotypu na liście ofert, będziesz musiał wykupić abonament.

Najtańszy kosztuje 39 zł miesięcznie, a najdroższy – 3000.

abonamenty allegro

W przypadku niektórych produktów na Allegro obowiązują również opłaty za samo wystawienie oferty. Dotyczy to ofert z kategorii ogłoszeniowych (Nieruchomości, Samochody, Żywe Zwierzęta, Wakacje itd.) oraz ofert produktów z kategorii Kolekcje, Antyki i sztuka, Instrumenty, Opony i Felgi, Części samochodowe, Części do maszyn i innych pojazdów, Części i akcesoria motocyklowe, Wyposażenie i akcesoria samochodowe. 

Opłaty te są jednak stosunkowo niskie. Zależą one co prawda od ceny danego produktu, ale mieszczą się w przedziale od kilku groszy do kilku złotych.

👉 Poznaj wszystkie funkcje dwukierunkowej integracji Sky-Shop z Allegro!

Wysokość prowizji


Prowizja od sprzedaży na obu portalach różni się w zależności od kategorii produktów.

Minimalna kwota prowizji na Amazonie wynosi 1 zł, a na Allegro 0,25 gr.

Oto, jakie dokładnie opłaty pobierają oba portale za sprzedaż w najpopularniejszych kategoriach:

ProduktProwizja AmazonProwizja Allegro
Odzież, obuwie i torebki

Sprzedaż z Fulfilment by Amazon (FBA): 15% dla części całkowitej ceny sprzedaży do 180 zł lub 7% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 180 zł.

Bez FBA: 15% zryczałtowanej opłaty.
- do 80 zł: 12%,
- powyżej 80 zł: 9,60 zł + 8% od nadwyżki ponad 80 zł dla odzieży, obuwia i dodatków
– do 100 zł: 12%, powyżej 100 zł: 12 zł + 8 % od nadwyżki w ponad 100 zł dla torebek
Książki- 15%– 15%
– 9% dla książek nowych
– 5% dla podręczników szkolnych
Komputery - 7%– do 1000 zł: 2%
– 1000,01 zł do 2000 zł: 20zł + 1,5% od nadwyżki ponad 1000 zł
– powyżej 2000 zł: 35 zł + 1% od nadwyżki ponad 2000 zł
Samochód i motocykl- 7% dla urządzeń elektronicznych do samochodów i motocykli
- 12% dla akcesoriów elektronicznych do samochodów i motocykli
- 15% dla pozostałych produktów samochodowych i motocyklowych
– 9% nie więcej niż 80 zł dla części samochodowych i motocyklowych
– 9,5% nie więcej niż 80 zł dla akcesoriów samochodowych i motocyklowych
– do 150 zł: 9%, powyżej 150 zł: 13,50 zł + 6 % od nadwyżki ponad 150 zł, nie więcej niż 80 zł dla elektroniki samochodowej
Biżuteria- 20% za część całkowitej ceny sprzedaży do 1000 zł
- 5% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 1000 zł
– do 200 zł: 12%
– powyżej 200 zł: 24 zł + 8 % od nadwyżki ponad 200 zł
Zegarki - 15% za część całkowitej ceny sprzedaży do 1000 zł
- 5% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 1000 zł
– do 200 zł: 12%
– powyżej 200 zł: 24 zł + 8 % od nadwyżki ponad 200 zł
Gry wideo – gry i akcesoria- 15%– 11%
– 10% dla nowych gier
Gry wideo - konsole- 8%- 8%
Oprogramowanie- 15%– do 30 zł: 15%
– powyżej 30 zł: 4,5 zł + 7% od nadwyżki ponad 30 zł nie mniej niż 1,5 zł
Opony- 7%5% nie więcej niż 80 zł
Uroda- 8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
- 15% dla przedmiotów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł
- do 50 zł: 12%,
- powyżej 50 zł: 6 zł + 8% od nadwyżki ponad 50 zł

Łatwo więc zauważyć, że prowizje na Amazonie są generalnie nieco wyższe niż na Allegro.

Koszty wysyłki


Cena wysyłki jest w przypadkach obu serwisów uzależniona od jej wagi. Na Amazonie jest jednak znacznie więcej progów wagowych, z których sprzedawcy muszą zdawać sobie sprawę.

Poniżej zestawienie przykładowych opłat dla sprzedawców korzystających z FBA:

fba opłaty

Jeżeli nie korzystasz z FBA, ustalasz własne ceny wysyłki (z wyjątkiem książek, muzyki, filmów wideo i DVD). Gdy klient kupi produkt, otrzymasz od firmy Amazon środki odpowiadające stawce za wysyłkę.

Na Allegro sprzedawcy ponoszą następujące koszty:

  • Paczkomaty: standardowa cena wysyłki zamówień do 25 kg to 8,99 zł. W przypadku zamówień Smart koszty dla sprzedawców są niższe i wynoszą one: 0,99 zł – dla zamówień poniżej 100 zł brutto i 1,99 zł – dla zamówień od 100 zł brutto.
  • Kurier DPD: paczki do 31,5 kg – 11,99 zł, Allegro Smart – 3,99 zł.
  • Pocztex: przesyłki do 30 kg – 10,99 zł, Allegro Smart – 3,99 zł.
  • Kurier UPS: paczki do 10 kg – 10,99 zł, Allegro Smart 3,99 zł.

Koszty związane z logistyką


W tej kwestii różnica między dwoma platformami jest znacząca. Na Allegro bowiem cały proces wysyłki spoczywa na sprzedającym.

W przypadku Amazona również możesz wybrać taką opcję, jednak możesz także skorzystać z usługi Fulfillment by Amazon (FBA). Na czym to polega?

  1. Wysyłasz swoje towary do jednego z centrów logistycznych Amazona.
  2. Po złożeniu zamówienia Amazon wysyła je do klienta.
  3. Co dwa tygodnie na Twoim koncie pojawiają się środki za zrealizowane zamówienia.
  4. Po stronie Amazona leży kwestia obsługi klienta, a także zwrotów towarów.

Usługa jest oczywiście dodatkowo płatna, a jej cena zależy od wielu czynników. Mimo wszystko FBA jest opcją godną rozważenia – nie tylko ze względu na wygodę czy oszczędność czasu.

Sprzedając na Amazonie, musisz się bowiem liczyć z bardzo rygorystycznymi zasadami co do wysyłki towarów. Serwis wymaga, aby 90% zamówień było realizowanych w ciągu dwóch dni roboczych. Przy dużej sprzedaży sprostanie takim wymaganiom bez korzystania z rozwiązań wspierających wysyłkę może być sporym wyzwaniem.

Pozostałe czynniki


Na to, na którym portalu bardziej opłaca się sprzedawać, wpływa wiele kwestii. Istotne są nie tylko koszty, ale także to, co portal może zaoferować kupującym. Duże znaczenie mają również możliwości promocji ofert – konkurencja na obu platformach jest duża.

Czas wysyłki

Teoretycznie w obu przypadkach zależy on od sprzedającego. Jednak Amazon słynie na świecie z szybkiej wysyłki. W krajach, gdzie cieszy się naprawdę dużą popularnością, czyli np. Wielkiej Brytanii, klienci otrzymują przesyłki nawet w dniu złożenia zamówienia.

Sprzedawcy mogą to postrzegać jako utrudnienie, jednak wielu kupujących może to zachęcić do zakupów właśnie na Amazonie.

Czas na zwrot towarów

Na Allegro klient może zwrócić towar bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, na Amazonie ma na to aż 30 dni. Jest to więc kolejny czynnik, który może przekonywać niektórych kupujących do zakupów w zagranicznym serwisie.

Możliwości w zakresie promocji ofert

Oba portale mają własne systemy reklamowe, działające na podobnych zasadach co Google Ads. Za ich pomocą możesz sprawiać np., że Twoje oferty będą wyświetlać się na najwyższych pozycjach w listingu. Allegro umożliwia również promocję aukcji za pomocą szeregu wyróżników, takich jak pogrubienia czy podświetlenia.

? Więcej na temat metod promocji produktów na Allegro przeczytasz w artykule: Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?

? Z kolei system reklamowy Amazona opisaliśmy w tekście: Jak sprzedawać na Amazon?

Allegro Smart vs. Amazon Prime – programy lojalnościowe


Oba portale umożliwiają również członkostwo w programach, które dają szereg korzyści kupującym. Do flagowych rozwiązań Allegro należy program Smart i Monety. Z kolei w przypadku Amazona użytkownicy mogą korzystać z Amazon Prime, który poza darmową dostawą daje także dostęp do serwisu streamingowego (Prime Video) czy e-booków.

Na skróty

Klienci są po prostu niezadowoleni z Twojego produktu

  • Sklep internetowy z blogiem
  • Integracje z hurtowniami (+310)
  • Pełną funkcjonalność platformy: Allegro, eBay, Facebook i inne
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Podsumowanie


W raporcie E-commerce w Polsce 2020 możemy się zapoznać z wynikami badań dotyczącymi spontanicznej znajomości portali e-handlu. Jakie platformy przychodzą konsumentom na myśl, gdy mowa o zakupach w sieci? 86% z nich wskazuje na Allegro, a Amazon wymienia tylko 8%.

Allegro cieszy się ogromną rozpoznawalnością w Polsce, którą gigantowi z Zachodu trudno będzie przebić. Nie da się również ukryć, że Polacy są po prostu przyzwyczajeni do robienia zakupów na tym portalu. Co więcej, Allegro posiada znacznie bardziej intuicyjną i lepiej zoptymalizowaną pod kątem User Experience stronę.

Zdecydowaną korzyścią wynikającą ze sprzedaży na Amazonie jest z kolei fakt, że możesz dzięki niemu dotrzeć do użytkowników z wielu krajów na świecie.

Amazon ma również szansę na pozyskanie w naszym kraju zupełnie innych klientów niż Allegro. Mogą być to osoby, korzystające z Kindle, Prime Video i innych rozwiązań, których nie znajdziemy na polskiej platformie.

Jak potoczą dalsze losy Amazona na polskim rynku? Tego jeszcze nie wiemy. Możemy mieć jednak pewność, że mimo stosunkowo wysokich prowizji sprzedaż na wspomnianym portalu może być opłacalna. Zwłaszcza, jeśli planujesz działania na zagranicznych rynkach.

Sprawdź także:

4.39 avg. rating (87% score) - 18 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.