Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? 7 skutecznych sposobów

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

Początkujący w sprzedaży online, często zastanawiają się, czym jest współczynnik konwersji e-commerce. Właściciele sklepów internetowych z ustabilizowaną pozycją na rynku, głowią się z kolei, jak ją zwiększyć. Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj skuteczne sposoby na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym – mamy dla Ciebie aż 7 praktycznych porad!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest konwersja w e-commerce, jaką postać może przybrać w sklepie internetowym i dlaczego jej wskaźniki są tak ważne.
  • Jak obliczyć współczynnik konwersji w e-sklepie, jaki współczynnik konwersji jest dobry według branży i jakie czynniki na niego wpływają.
  • Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym wykorzystując sposoby na poprawienie konwersji w e-commerce.

Spis treści

  1. Czym jest konwersja w e-commerce?
  2. Co to jest współczynnik konwersji e-commerce?
    1. Jak obliczyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym?
  3. Jakie są średnie wartości wskaźników konwersji e-commerce?
    1. Współczynnik konwersji e-commerce według branży
    2. Jaki współczynnik konwersji jest dobry?
  4. Jakie czynniki wpływają na  konwersję w e-commerce?
    1. Co wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji?
    2. Co wpływa negatywnie na współczynnik konwersji?
  5. Jak zwiększyć konwersję w sklepie? – 7 sprawdzonych sposobów

 

Czym jest konwersja w e-commerce?


Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jak poprawić konwersję w sklepie internetowym, warto wytłumaczyć, czym jest konwersja w e-commerce

Najprościej rzecz ujmując, konwersja to konkretne i oczekiwane reakcje użytkowników, które są następstwem zabiegów, które miały za zadanie je wywołać.

Konwersja w sklepie internetowym

  • Świadczy o efektywności działań promocyjnych;
  • Umożliwia ocenę opłacalności zabiegów marketingowych;
  • Przekłada się bezpośrednio na sprzedaż i zyski!

Wartości, jakie wskazuje współczynnik konwersji są zatem główną miarą sukcesu w e-biznesie.

Przykłady konwersji w sklepie online

W sklepie internetowym za konwersję możesz uznać m.in. 

  • zapis do newslettera Twojego sklepu;
  • zakup z reklamy czy linka w publikacji sponsorowanej;
  • dodanie produktu do ulubionych;
  • polubienie fanpage’a sklepu na Facebook‚u…

… oraz wiele, wiele innych.

Jako właściciel sklepu internetowego możesz założyć sobie też inne cele. Wszystko zależy od stadium rozwoju Twojego e-biznesu i przyjętej strategii marketingowej. 🙂

👉 Dowiedz się więcej na temat strategii marketingu internetowego w sklepie online.

Co to jest współczynnik konwersji e-commerce?


Współczynnik konwersji to nic innego jak stosunek ogółu do szczegółu. W przypadku współczynnika konwersji, za ogół uznaje się liczbę odbiorców, do których skierowano działanie, a za szczegół liczbę konwersji, jaką wywołało.

Współczynnik konwersji  e-commerce to stosunek całkowitej liczby odbiorców działań do liczby oczekiwanych na nie reakcji.

Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie, na którego podstawie łatwo zrozumieć, czym jest współczynnik konwersjioraz jak obliczać współczynnik konwersji działań marketingowych w e-commerce.

Jak obliczyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym?


Załóżmy, że Twoją nadrzędną intencją jest dokonanie zakupu przez odbiorcę, który odwiedził witrynę Twojego sklepu zachęcony odnośnikiem w artykule sponsorowanym. Oczekujesz więc konwersji w postaci sfinalizowanych zamówień konkretnego wyrobu, dokonanych przez osoby, które otworzyły link umieszczony w publikacji, której konwersję badasz.

W takim przypadku współczynnik konwersji (conversion rate) wyliczasz następująco:

wzór na współczynnik konwersji e-commerce

Możesz założyć sobie oczywiście inne cele. Masz możliwość zbadania zarówno konwersji z reklamy, jak i np. karty produktu w Twoim sklepie internetowym. Możliwości są naprawdę szerokie!

Jakie są średnie wartości wskaźników konwersji e-commerce?


Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym, podpowiemy Ci, jakie są średnie wartości wskaźników konwersji w branży e-commerce oraz jaki współczynnik konwersji jest dobry.

Współczynnik konwersji e-commerce według branży


Nie powinno Cię dziwić, że średnia wartość współczynnika konwersji w e-commerce, różni się w zależności od branży. Na popularnych rynkach nie przekracza przeważnie 2%, podczas gdy w niektórych niszach, może osiągać kilkunasto czy kilkudziesięcioprocentowe wartości!

Specjaliści nieustannie badają konwersję, próbując wskazać, jaki współczynnik konwersji jest dobry dla danej branży. Wyniki analiz są jednak dość zróżnicowane.

Jak podaje blog ekspertów ds. analityki internetowej conversion.pl współczynnik konwersji w e-commerce, według 15 benchmarków oscylował w 2019r. na poziomie między około 1,3% a 2,6%.

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?


Przede wszystkim musisz jednak wiedzieć jedno. Tak naprawdę nikt nie powie Ci, jaki współczynnik konwersji jest dobry dla Twojego biznesu i aktualnie analizowanego przez Ciebie działania, ponieważ…

… dobry współczynnik konwersji to taki, który zagwarantował Ci satysfakcjonujący zwrot z inwestycji w działanie, którego konwersję badasz.

Możesz to rozumieć dosłownie (porównując inwestycję finansową do stopnia jej zwrotu 💵) lub metaforycznie – badając takie efekty działań, których nie da się zmierzyć (np. świadomość marki). 

👉 Sprawdź też, co to jest tożsamość marki i jak budować silną markę w e-commerce.

Dobry współczynnik konwersji trudno jednoznacznie określić również dlatego, że wskaźnik ten jest zmienny, a na jego wartość wpływa wiele czynników. 

Jakie czynniki wpływają na  konwersję w e-commerce?


Wiesz już, że wartości współczynnika konwersji w e-commerce mogą być różne i trudno powiedzieć, jaki współczynnik konwersji jest dobry – pora, byś poznał czynniki, które wpływają na wartości wskaźnika konwersji w e-sklepie.

Co wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji?


Na konwersję w e-commerce pozytywnie wpływają:

  • precyzyjne określenie grupy docelowej [np. Wyodrębnienie rodziców dzieci w wieku od 2 do 5 lat mieszkających w promieniu 20km od salonu stacjonarnego z rowerkami dla dzieci jako jedynych odbiorców reklamy rowerków trójkołowych];
  • brak równoległych kampanii o podobnym charakterze, szczególnie bezpośredniej i silniej konkurencji (np. Uruchomienie kampanii promującej koszulki dla par po walentynkach, gdy konkurencja działała przed);
  • wysoka jakość materiału (np. artykułu, banera, opisu produktu), którego konwersja poddawana jest badaniu (np. Świetny opis sprzedażowy na dobrze przygotowanej karcie produktu, z wysokiej jakości zdjęciami i profesjonalną infografiką);
  • atrakcyjna cena produktu/usługi (np. Wyjątkowa w skali rynku promocja, dzięki której konsument może kupić produkt lub usługę najtaniej);
  • ponadprzeciętna charakterystyka produktu/usługi (wedle zasady Dobry produkt obroni się sam);
  • wysoki popyt sezonowy na produkt/usługę (np. Wysoki popyt na rozliczenia PIT w okresie od lutego do maja);
  • zdarzenia losowe zwiększające popyt na określony produkt/usługę (np. wybuch pandemii CoVid-19 dla handlu środkami ochrony osobistej);
  • dobry UX (user experience) w procesach prowadzących do powstania konwersji (np. Proste zakupy bez rejestracji czy dostępność różnych metod płatności).

Zauważ, że niektóre z wymienionych czynników są w 100% zależne od Ciebie! 🙂

Co wpływa negatywnie na współczynnik konwersji?


Analogicznie, istnieje też szereg czynników, które wpływają negatywnie na współczynnik konwersji. Znajdują się wśród nich zarówno te zależne, jak i niezależne od Ciebie. Słaby produkt/usługa; wysoka cena; niska jakość tekstów, grafik i multimediów promocyjnych; kłopoty techniczne w trakcie customer journey; czy wreszcie duża i silna, lub dysponująca większymi nakładami finansowymi konkurencja, mogą drastycznie obniżyć współczynnik konwersji.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie? – 7 sprawdzonych sposobów


Poznaj 7️ sposobów na poprawienie konwersji w sklepie internetowym. Sprawdź, w jaki sposób możesz zwiększyć wartości wskaźników konwersji w swoim e-sklepie.

1. Zawęź grupę docelową

Produkty kierowane do wszystkich są jednocześnie kierowane do nikogo. Tę zasadę z łatwością można przenieść na grunt reklamowy.

Dzięki lepszemu targetowaniu odbiorców, spersonalizujesz komunikaty oraz dotrzesz do Twoich potencjalnych klientów. Doskonale sprawdzi się to w reklamach na Facebooku czy w Google, co znacznie zwiększy współczynnik konwersji.

Powinieneś również sprawdzać, które kanały generują największy ruch w sklepie. Spowoduje to, że będziesz wiedział na jakie działania kłaść największy nacisk oraz zminimalizujesz środki kierowane na nieefektywne formy reklamy.

2. Uprość proces składania zamówienia i zwiększ konwersję w sklepie internetowym

Dlaczego klienci porzucają koszyki? Często dzieje się tak z powodu skomplikowanego procesu składania zamówienia, dlatego zoptymalizuj swój koszyk.

  • Pozwól na dokonywanie transakcji bez konieczności logowania się.;
  • Wymagaj jedynie niezbędnych do realizacji zamówienia danych.;
  • Zamknij ścieżkę zakupową w trzech ponumerowanych krokach.;
  • Zadbaj o user experience podczas składania zamówienia.;

Dzięki takim działaniom zwiększy się współczynnik konwersji w Twoim sklepie internetowym.

3. Zapewnij wiele opcji wysyłki towaru i płatności

W e-commerce wiele możliwości dostawy produktu do klienta jest standardem. W swoim sklepie internetowym, zapewnij najpopularniejsze opcje dostawy towaru: Poczta Polska, kurierzy oraz Paczkomaty. Ponadto, w każdej z wersji włącz możliwość wysyłki za pobraniem.

Aby zyskać wiarygodność i zwiększyć współczynnik konwersji, od razu podawaj koszty dostawy i organizuj akcje z wysyłką darmową. Pamiętaj także, że dla e-konsumentów liczy się krótki czas dostarczenia produktu – najlepiej aby zamknął się on w 24 godzinach.

Podobnie jest z płatnościami. Użytkownicy Internetu cenią sobie szybkie i wygodne płatności online. Dlatego zamieść ikony płatności na głównej stronie sklepu oraz na karcie produktu.

Platforma e-commerce Sky-Shop posiada gotowe integracje z kurierami i bramkami płatności!

4. Atrakcyjnie zaprezentuj produkty aby zwiększyć konwersję e-commerce

Klienci w e-commerce nie mają możliwości zobaczenia towaru na żywo, dlatego powinieneś dostarczyć im jak najwięcej informacji o produkcie.

Zamieść wiele zdjęć przedmiotu z różnych perspektyw. Napisz interesujący opis produktu z uwzględnieniem słów kluczowych – nie kopiuj z hurtowni, to źle wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego! Prowadź sprzedaż wielokanałową i content marketing w celu edukacji swoich potencjalnych klientów na temat produktów.

5. Zadbaj o pozytywne opinie w Internecie

Konsumenci zwracają uwagę na opinie o sprzedawcy w sieci. Z powodu pozytywnych wypowiedzi mogą sami skusić się na kupienie produktu w konkretnym sklepie internetowym. Zadbaj więc o swoją wiarygodność w sieci!

Zachęcaj klientów do pisania recenzji na Twój temat w witrynie i mediach społecznościowych. Udzielaj się na forach branżowych i kreuj się na eksperta. Zintegruj również swój sklep internetowy z porównywarkami opinii, gdzie użytkownicy będą mogli pisać pozytywne wypowiedzi na temat Twoich produktów.

Budowanie zaufania zaprocentuje rzeszą lojalnych klientów zapewniających stałe zyski.

Oprogramowanie Sky-Shop integruje się z porównywarkami cen i opinii, które pomogą Ci zbudować zaufanie klientów!

👉 Dowiedz się więcej na temat budowania lojalności klientów w e-commerce.

6. Wykreuj rabaty i oferty specjalne

Rabaty i oferty specjalne zachęcają do zakupów i bez wątpienia poprawiają konwersję. Z tego powodu, zorganizuj wyprzedaż i poinformuj o tym w swoich kanałach social media i na stronie sklepu. Możesz to zrobić chociażby poprzez wstawienie banneru czy zamieszczenie wyskakującego okna pop-up.

7. Zatroszcz się o profesjonalną Obsługę Klienta

Podjęcie decyzji zakupowej przez e-konsumenta nie zawsze następuje od razu. Czasami odbiorca, zwłaszcza interesujący się specjalistycznym towarem, chce porozmawiać z Obsługą Klienta. W takiej sytuacji powinieneś wykazać się profesjonalizmem oraz kompetencją.

Udzielenie dobrych rad wykreuje Cię na eksperta w branży oraz zbuduje zaufanie do e-sklepu. Ponadto zadowolony klient może napisać o Tobie pozytywną opinię w sieci.

Pamiętaj również, że każdy kontakt ze strony użytkownika jest okazją na dopięcie sprzedaży i finalizację transakcji. Dzięki temu wykorzystasz potencjał drzemiący w ruch w witrynie.

👉 Przeczytaj więcej na temat obsługi klienta w sklepie internetowym.

Zwiększ konwersję w sklepie internetowym już dziś!

Wiesz już co to jest konwersja, dlaczego jest tak ważna w e-commerce oraz co na nią wpływa. Potrafisz obliczyć współczynnik konwersji i przeprowadzić jego optymalizację. Zapoznałeś się z 7️ pomysłami na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Zapewne wiesz też, że metod na spotęgowanie sprzedaży w e-sklepie jest znacznie więcej. Chcesz uzyskiwać dużą liczbę transakcji w stosunku do ruchu w witrynie i zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Testuj różne rozwiązania, monitoruj działania np. za pomocą Google Analytics i optymalizuj je, póki nie osiągniesz w nich mistrzostwa. Powodzenia!

5.00 avg. rating (99% score) - 13 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.