W Internecie kupuje już 77% internautów w Polsce. Zakupy online nie są już żadną nowością czy rozwiązaniem, po które sięgamy sporadycznie czy braku laku. Dla wielu konsumentów jest to pierwszy i optymalny wybór nabycia wielu towarów.
Nie dziwne więc, że ich oczekiwania rosną. Jednym z nich jest stale rosnąca szybkość dostawy. A sklepy wychodzą oczywiście temu naprzeciw – niektóre z nich dostarczają towary nawet w kilkanaście minut od złożenia zamówienia. To właśnie quick commerce.
Na czym dokładnie polega to zjawisko? Jakie wady i zalety niesie ze sobą q-commerce? I czy zostanie z nami na dłużej? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Spis treści artykułu
Co to jest Q-commerce?
Q-commerce, czyli quick commerce (ang. szybki handel), to nowoczesny model handlu elektronicznego, który zakłada ultraszybką, a wręcz błyskawiczną dostawę produktów do klientów. Często zajmuje to nawet 10-30 minut, a maksymalnie kilka godzin. Co więcej, niektóre z firm oferują taką dostawę przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Najczęściej w tym modelu sprzedawane są produkty spożywcze, podstawowe leki i towary codziennego użytku, czyli typowy asortyment, który możesz znaleźć w super czy hipermarketach.
W teorii nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by oferować w ten sposób również inny asortyment – jak np. odzież, książki czy sprzęt AGD. Nie można wykluczyć, że w tym kierunku rozwinie się branża e-commerce.
Jak działa quick commerce w praktyce?
Schemat działania q-commerce wygląda następująco:
- Klient składa zamówienie online – w sklepie internetowym czy aplikacji mobilnej.
- Personel sklepu (magazynu) otrzymuje informacje o nowym zamówieniu i natychmiast przystępuje do jego kompletacji. Wymaga to odpowiedniej optymalizacji procesów – pod kątem jak najszybszego odnajdywania produktów.
- Zamówienie jest umieszczane w dark store, skąd odbiera je kurier (np. Glovo, Uber czy Bolt).
- Kurier dostarcza zamówienie bezpośrednio do drzwi klienta, zazwyczaj w ciągu 10-30 minut od jego złożenia. Cały proces jest monitorowany w czasie rzeczywistym, a klient otrzymuje aktualizacje dotyczące statusu swojego zamówienia.
Czym są dark stores?
Dark store to kluczowy element infrastruktury Q-commerce. Są to specjalnie zaprojektowane magazyny, które obsługują wyłącznie zamówienia online i nie są dostępne dla klientów stacjonarnych.
To właściwie centra dystrybucyjne, z których kurierzy odbierają błyskawicznie skompletowane paczki i dostarczają je pod wskazane adresy.
Przykłady quick commerce
Quick commerce zyskało na popularności w dobie pandemii, kiedy powszechne stało się zamawianie żywności online. Jego początki sięgają jednak 2009 roku i Amazona. Już wtedy Jeff Bezos uruchomił usługę ekspresowej dostawy dostępną dla osób korzystających z Prime.
Dziś jego znaczenie nie maleje – Q-commerce odgrywa coraz większą rolę na polskim rynku. Nie jest to tylko chwilowy trend opisywany przez osoby uważające się za ekspertów e-commerce, a zjawisko, które z całą pewnością zostanie z nami na dłużej i będzie się rozwijać.
Oto kilka przykładów rozpoznawalnych firm działających w modelu quick commerce:
- Glovo, czyli hiszpańska firma, która od kilku lat działa również na polskim rynku. Specjalizuje się w dostawach na żądanie, oferując nie tylko dostarczenie jedzenia z restauracji, ale także produktów spożywczych, leków, artykułów codziennego użytku i wielu innych. Dzięki sieci niezależnych kurierów jest w stanie realizować zamówienia w bardzo krótkim czasie, często w ciągu kilkunastu minut.
- Wolt to fińska firma, która również działa w Polsce, specjalizując się w dostawach jedzenia z restauracji oraz produktów spożywczych i codziennego użytku. To po prostu konkurencyjne rozwiązanie dla Glovo.
- Żabka Jush – nowa usługa uruchomiona przez sieć Żabka, która koncentruje się na ultraszybkich dostawach produktów spożywczych i artykułów codziennego użytku. Deklaruje dostawę produktów w ciągu zaledwie 15 minut od złożenia zamówienia.
- Everli (dawniej Szopi.pl) to firma, która specjalizuje się w dostawach zakupów spożywczych z lokalnych supermarketów. Chociaż Everli nie jest typowym przykładem Q-commerce, oferuje szybkie dostawy tego samego dnia, często w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia. Firma współpracuje z najpopularniejszymi sieciami handlowymi, jak Carrefour, Auchan, Lidl i Biedronka.
Quick commerce – wady i zalety
Quick commerce bez wątpienia zmienia handel w sieci, który już i tak jest bardzo dynamiczny. To niewątpliwe korzyści dla konsumentów i sprzedawców, ale jednocześnie także wyzwania – zwłaszcza dla tych drugich. My skupimy się przede wszystkim na perspektywie sprzedających.
Zalety
- Ekspresowa dostawa i wygoda. Główna cecha modelu quick commerce jest jednocześnie jego największą zaletą. Dzięki niej możesz zaspokajać zakupowe potrzeby klientów w błyskawicznym tempie.
- Możliwość zachowania świeżości sprzedawanych produktów. To istotne przede wszystkim dla sprzedawców, którzy handlują żywnością online.
- Wsparcie marketingu i szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji. Model q-commerce to sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. To wciąż rzadkość w polskiej branży e-commerce, co warto wykorzystać jako swoje USP i odpowiednio komunikować.
Wady
- Koszty. Utrzymanie dark stores i realizacja ultraszybkich dostaw wiąże się z wysokimi kosztami operacyjnymi. W teorii możesz chociaż częściowo przerzucić koszty dostawy na klientów – musisz jednak rozważyć, czy będzie to korzystne biznesowo w Twoim przypadku.
- Ograniczony asortyment. Ze względu na charakter Q-commerce, dostępny asortyment produktów może być ograniczony w porównaniu do tradycyjnych sklepów internetowych.
- Konieczność planowania logistyki na kompletnie innym poziomie. Skuteczne zarządzanie logistyką i szybkim transportem może być wyzwaniem, zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Ograniczenia geograficzne. Q-commerce (przynajmniej na razie) najlepiej sprawdza się w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, co może ograniczać jego zasięg do dużych miast.
Q-commerce vs. tradycyjny handel e-commerce – najważniejsze różnice
Sprawdź najważniejsze różnice między szybką, a standardową sprzedażą w sieci:
Czas dostawy:
- Q-commerce: W ciągu 10-30 minut od złożenia zamówienia.
- Tradycyjny e-commerce: Dostawy są zazwyczaj realizowane w ciągu 1-3 dni roboczych, z możliwością opcji ekspresowej dostawy w ciągu kilku godzin.
Asortyment:
- Q-commerce: Sprzedaż przede wszystkim produktów codziennego użytku i towarów szybko zbywalnych.
- Tradycyjny e-commerce: Szeroki asortyment obejmujący niemal wszystkie kategorie produktowe.
Infrastruktura:
- Q-commerce: Wymaga sieci dark stores i zaawansowanej logistyki miejskiej.
- Tradycyjny e-commerce: Opiera się na dużych centrach dystrybucji i logistyce krajowej/internacjonalnej.
Koszty:
- Q-commerce: Wyższe koszty operacyjne związane z utrzymaniem dark stores i szybką dostawą.
- Tradycyjny e-commerce: Koszty ograniczają się do utrzymania wyłącznie standardowych magazynów czy punktów odbioru i podstawowych usług kurierskich.
Jak możesz wdrożyć q-commerce w swoim sklepie internetowym?
Może się wydawać, że rynek Q-commerce dominują największe marki lub po prostu firmy, które sprzedają wyłącznie w tym modelu. Nie oznacza to jednak, że nie możesz się zainspirować ich działalnością i oferować podobnych warunków swoim klientom. I nie potrzebujesz do tego ani magazynu typu dark store, ani nowych usług kurierskich.
Zaoferuj po prostu klientom możliwość ekspresowego odbioru towaru – jeżeli tylko masz ku temu warunki. Dodaj w swoim sklepie możliwość odbioru osobistego.
Oczywiście będzie to od Ciebie wymagało błyskawicznego przygotowywania zamówień i świadczenia obsługi klienta na żywo. Możesz jednak dzięki temu skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji.
Warto to rozważyć szczególnie, jeżeli mieszkasz w dużym mieście, którego mieszkańcy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w ten sposób.
👉 Dowiedz się więcej o modelu click and collect w e-commerce.
Q-commerce – chwilowy trend czy przyszłość handlu w Polsce i na świecie?
Q-commerce, to nadal relatywnie nowy model biznesowy. Jednocześnie jest to jednak bardzo szybko rozwijający się segment rynku, który zyskuje na popularności zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Dzięki obietnicy dostarczenia zamówionych produktów w zaledwie kilkanaście minut, Q-commerce wypełnia lukę pomiędzy tradycyjnymi sklepami a e-commerce. To istotne zwłaszcza w dobie rosnącego tempa życia i zmieniających się oczekiwań konsumentów, którzy cenią przede wszystkim wygodę.
Właśnie dlatego quick commerce wydaje się być nie tylko chwilowym trendem, ale przyszłością e-handlu. Firmy, które korzystają z tego modelu, przyciągają inwestorów i dynamicznie rozbudowują swoją infrastrukturę.
Warto także zdawać sobie sprawę, że technologiczne innowacje (jak zaawansowane algorytmy logistyczne i szersze zastosowanie sztucznej inteligencji), umożliwiają optymalizację procesów dostawczych, co czyni Q-commerce nie tylko coraz bardziej efektywnym, ale i opłacalnym z finansowego punktu widzenia.
—
Chcesz rozpocząć swoją przygodę z e-commerce? Zacznij od przetestowania możliwości platformy do sprzedaży Sky-Shop.