Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
unikalna propozycja sprzedaży

USP – unikalna propozycja sprzedaży wyróżni Cię na tle konkurencji

W dobie dynamicznego rozwoju branży e-commerce i szeregu konkurencyjnych ofert, koniecznością jest wyróżnienie się Twojego sklepu internetowego spośród innych sprzedawców. USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży wyróżni Cię na tle konkurencji i pozwoli zwiększyć sprzedaż. Zobaczy czym jest USP i jak wykorzystać ją w ofercie e-sklepu!

  • USP to coś, co wyróżnia Cię spośród innych. Mianem określa się zarówno cechę produktu, opcje dostawy, obsługę, a nawet slogan reklamowy, który zostanie powiązany przez klientów wyłącznie z Twoim sklepem.
  • Unikalna propozycja sprzedaży powinna odwoływać się do potrzeb klientów i ich wartości.
  • Unikalna cecha sprzedaży stanowi podwaliny strategii marketingowej, które będą wykorzystywane na stronie głównej, w reklamach oraz szeroko pojętej komunikacji marki.

Co to jest USP (unikalna propozycja sprzedaży)?

Skrót USP pochodzi od angielskiego sformułowania Unique Selling Proposition, które tłumaczone jest jako unikalna propozycja sprzedaży bądź unikalna cecha oferty. W rzeczywistości USP to cecha produktu, usługa dodatkowa bądź jakość wyróżniająca Cię spośród innych przedsiębiorców. Może dotyczyć zarówno pojedynczych aspektów funkcjonowania sklepu, jak i całego zbioru, który w dostępnej u Ciebie konfiguracji nie pojawia się w innych ofertach.

Komunikując potencjalnemu klientowi USP podkreślasz najważniejsze atuty swojej firmy i budujesz spójny wizerunek marki. To fragment strategii marketingowej, po którym konsumenci mają szansę Cię rozpoznać. Warto zaznaczyć, że nie każde udogodnienie przygotowane dla klientów można określić mianem USP. Gwarancja wysokiej jakości produktu już nikogo nie zaskoczy i nie sprawi, że zostanie ona powiązana właśnie z Twoim sklepem. Odkrycie interesujących z punktu widzenia konsumenta właściwości pozwoli wyznaczyć kierunek działań marketingowych, które przyniosą najlepsze rezultaty.

USP – marketing, który wyróżni Cię na tle konkurencji

Nie sposób ukryć, że konkurencja na rynku e-commerce jest naprawdę duża, a znalezienie czegoś, czym odróżniamy się od pozostałych może okazać się trudne. Ułatwione zadanie mają sprzedawcy będący jednocześnie producentami asortymentu. To oni decydują o ilości jego dystrybutorów i modyfikacji poszczególnych cech. Mają więc w ręku asy w rękawie takie jak:

  • handmade,
  • edycja limitowana,
  • wyprodukowano wyłącznie z materiałów ekologicznych,
  • tylko u nas,
  • personalizowane połączenie kolorystyczne i inne.

 

W przypadku sprzedaży asortymentu, który jest szeroko dostępny, marketing, który wyróżni Cię na tle konkurencji może obejmować usługi dodatkowe, jakość obsługi, a także filary i wartości firmy. Jeśli wydaje Ci się, że szanse na odróżnienie się od konkurencji w Twojej branży są niewielkie, pomyśl o przykładach USP wielkich firm:

  • Zalando, które znamy z szerokiego asortymentu i darmowej wysyłki towarów oraz ich zwrotu.
  • TOMS – producent obuwia reklamujący się hasłem „One for one”, które w praktyce oznacza jedną parę butów dla osób potrzebujących za każdy zakup dokonany przez nas.
  • M&M’s, które podbiły rynek hasłem: „Mleczna czekolada rozpuszczająca się w Twoich ustach, nie dłoniach”.
  • Duracell jednoznacznie kojarzące się z długotrwałym działaniem baterii.

 

Kluczem do sukcesu jest zainteresowanie klienta obszarem działania Twojej firmy, którym nie mogą pochwalić się inni. Działania charytatywne, dbałość o ekologię, rozwiązanie odwiecznego problemu danej grupy produktów np. topiącej się w upalne dni czekolady, stanowią obietnicę, która przyciągnie do Ciebie znudzonych przeglądaniem podobnych ofert klientów.

Co daje Twój sklep, a nie dają go inni?

Ustalenie USP jest ściśle związane z branżą, w której działasz, a także analizą konkurencji. Właśnie dlatego powinieneś stale przeglądać oferty sklepów internetowych, które oferują zbliżony do Twojego asortyment. Jeśli zauważysz, że zapewniają oni klientom coś, czego Ty nie masz – powinieneś postarać się o wyrównanie atrakcyjności, a następnie wykorzystać zauważone braki jako pomysł na rozwój swojego sklepu.

Na samym początku musisz wejść w skórę klienta i ustalić możliwe oczekiwania oraz obawy, które mogą pojawić się w trakcie zakupu np.:

  • Czy ubranie będzie dobrze leżało? – pozwól na darmowy zwrot bądź wymianę artykułów.
  • Czy prezent się spodoba? – wydłuż czas, w którym zwroty są przyjmowane.
  • Czy szklane towary nie zostaną stłuczone? – zapewnij o solidnym systemie pakowania Twojego asortymentu.
  • Czy przesyłka dotrze na czas? – stwórz gwarancję wysyłki w 24 h od złożenia zamówienia.

 

Ponadto dobrą praktyką jest poznanie zainteresowań i wartości, którymi kieruje się Twoja grupa docelowa. Wykorzystasz do tego zarówno bezpośrednie komentarze pozostawiane przez klientów, jak i Facebooka, dzięki któremu jesteś w stanie stworzyć buyer persona dla sklepu internetowego. Odwołanie do aspektu emocjonalnego pozwoli na zbudowanie trwałej więzi pomiędzy sklepem internetowym a kupującym. Przykłady USP bazującego na poznaniu klientów:

  • Produkt luksusowy.
  • Możliwość personalizacji, wykonania grawerunku.
  • Każdy zakup w sklepie to określona kwota na akcję charytatywną np. sklep z akcesoriami dla zwierząt wspomaga schronisko.
  • Produkt ekologiczny, wegański, nietestowany na zwierzętach itp.
  • Projekt przygotowany przez klienta np. podczas konkursu na stronie.
  • Hasło reklamowe pozwalające utożsamiać się z marką.

Gdzie stosować unikalną propozycję sprzedaży?

To, gdzie stosujesz unikalną propozycję sprzedaży zależy wyłącznie od Ciebie. Powinieneś wybierać widoczne miejsca, w których zostanie ona wyróżniona, by nie umknąć w gąszczu innych informacji przekazywanych klientowi. Przekaz stosuj w publikowanych reklamach i na bannerach i na stronie głównej. Z powodzeniem możesz wykorzystać także okna pop-up, fanpage na Facebooku oraz wszelkie inne metody komunikacji z klientami.

Prezentujemy przykłady USP, które wprowadzili do swoich sklepów klienci Sky-Shop.pl

przykład usp sklepu internetowego

https://www.dobrebaseny.pl/

 

Masz najlepszą ofertę dostępną na rynku? Pokaż, że jesteś tego pewien! Jedną z najczęstszych przyczyn dalszego poszukiwania wybranego produktu jest nadzieja na znalezienie niższej ceny. Gwarancja ceny zatrzyma klienta właśnie u Ciebie.

 

unikalna cecha sprzedaży

https://www.agnescosmetics.com/

 

Stawiasz na najwyższą jakość obsługi klienta? Dbasz o szybką wysyłkę i wygodny zwrot towaru? Pochwal się! Umieszczając informację o rabatach dla nowych klientów sprawiasz, że Twoja oferta staje się atrakcyjniejsza. Co więcej, program lojalnościowy zatrzyma ich na dłużej.

 

usp marketing

https://zabawki-gry.pl/

 

Oferujesz pomoc swoim klientom? Pewność, że otrzymają od Ciebie wsparcie w postaci filmu, poradnika lub innego rodzaju support stanowi ciekawą kartę przetargową. W końcu każdy z nas chce mieć pewność, że poradzi sobie z montażem zakupionych produktów.

 

przykłady usp sklep internetowy

https://manito.pl/

 

Cieszysz się zaufaniem klientów, którzy doceniają oferowany przez Ciebie asortyment i jakość obsługi? Pokaż to!

To tylko niektóre sposoby na szybkie i proste zaprezentowanie USP w sklepie internetowym. Odnajdź interesujący Twoich klientów aspekt oferty i wyeksponuj ją. Nawet niewielka korzyść jest w stanie pomóc Ci wyróżnić się na tle konkurencji!

 

sklep internetowy za darmo

 

5.00 avg. rating (98% score) - 3 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu