Kupujemy oczami – to prawda stara, jak świat. W sklepach internetowych ma ona szczególne znaczenie. Twój klient nie może przecież dokładnie obejrzeć, dotknąć czy przymierzyć produktu – wszystko to musisz mu zrekompensować, wykorzystując siłę wizualnych bodźców. Inne zmysły tu przecież nie działają.
Na czym polega visual commerce i jak najlepiej wykorzystać możliwości tej strategii w 2024 roku? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Spis treści artykułu
Czym jest visual commerce?
Visual commerce to strategia marketingowa, która opiera się na zastosowaniu atrakcyjnych wizualnie treści, aby zwiększyć zaangażowanie klientów i poprawić współczynnik konwersji w e-commerce.
W skrócie chodzi o to, by zamiast skupiać się wyłącznie na opisach produktów, wykorzystywać zdjęcia, wideo i inne formy wizualnego przekazu do przekonania użytkowników o wartości oferowanych produktów.
Oczywiście visual content to nie tylko same sklepy czy marketplaces. To także media społecznościowe, gdzie możesz budować świadomość marki i prezentować swoje produkty. Na uwagę zasługuje przede wszystkim Facebook i Instagram, a w niektórych branżach także Pinterest czy TikTok.
To szczególnie ważne w sprzedaży online. Skuteczne treści wizualne pozwalają lepsze zrozumienie produktu, zbudowanie z nim emocjonalnej więzi i w końcu – szybsze podejmowanie decyzji zakupowych.
Na czym polega visual merchandising?
Visual merchandising to inna niż visual commerce, lecz równie ważna koncepcja, która dotyczy tego, jak produkty są prezentowane w sklepie – w tym przypadku wirtualnym. Ma on na celu taką organizację strony, aby maksymalnie ułatwić klientowi poruszanie się po sklepie, a także sprawić, by produkty wyglądały jak najbardziej atrakcyjnie.
W tradycyjnych sklepach chodzi o sposób rozmieszczenia towaru na półkach, w e-commerce zaś mówimy o układzie strony, estetyce zdjęć, układzie produktów na stronie głównej czy odpowiednim doborze kolorów.
👉Sprawdź, jak atrakcyjnie mogą prezentować się produkty w sklepach wykorzystujących nową skórkę dostępną w Sky-Shop – Flex:
Jaki visual content możesz umieszczać w swoim sklepie online?
Aby skutecznie wdrożyć visual commerce, musisz zadbać o różnorodność treści wizualnych w swoim sklepie. Oto kilka kluczowych formatów, które warto rozważyć:
Dobre zdjęcia produktów
To absolutna podstawa. Zdjęcia do sklepu internetowego muszą być wysokiej jakości, dobrze oświetlone i przedstawiać produkt z różnych perspektyw. Konsumenci chcą widzieć detale – czyli między innymi zbliżenia materiału czy wzoru. Pamiętaj, że im lepiej zaprezentujesz produkt, tym łatwiej klientowi będzie sobie wyobrazić, że go posiada.
O czym pamiętać, dodając zdjęcia do swojego sklepu?
- Stawiaj na wysokiej jakości zdjęcia – tu nie ma kompromisów czy drogi na skróty. Zadbaj o dobre oświetlenie. naturalne światło najlepiej oddaje kolory, i dobry sprzęt.
- Wprowadź możliwość powiększania zdjęć – to ułatwia dokładne obejrzenie produktu, co szczególnie przydatne jest w branży modowej i kosmetycznej.
- Twórz galerie obrazów – pokaż swoje produkty z różnych perspektyw, by klient mógł zobaczyć każdy szczegół.
- Pokazuj dokładne kolory i fakturę. To ważne przede wszystkim w przypadku branży fashion, a także wyposażenia wnętrz.
Wideo
Zdjęcia to jedno. Wideo podnosi prezentację produktów na zupełnie nowy poziom.
Dzięki filmikom możesz pokazać, jak dany towar wygląda w ruchu, jak działa lub jak można go używać. Wideo może również pomóc w edukowaniu klientów na temat cech i funkcji produktu, co zwiększa ich pewność podczas dokonywania zakupu.
O czym pamiętać, dodając wideo produktowe?
- Twórz krótkie, dynamiczne filmy – pokazuj kluczowe zalety produktu w zwięzły i przejrzysty sposób. Pamiętaj, że nie tworzysz dzieł, które mają podlegać interpretacji.
- Pokaż produkty w użyciu. Zaprezentuj, jak dana koszulka wygląda na modelu – z każdej strony. Pokaż, jak dywan prezentuje się we wnętrzu. Podobne przykłady można mnożyć.
- Dodaj recenzje wideo, jeżeli takimi dysponujesz. Filmy z recenzjami użytkowników mogą zwiększyć wiarygodność i zainteresowanie produktem.
User generated content
Treści tworzone przez użytkowników to świetny sposób na budowanie zaufania do marki. Zachęć swoich klientów, aby dzielili się zdjęciami i filmami z produktami zakupionymi w Twoim sklepie. Autentyczne rekomendacje innych kupujących mogą mieć silny wpływ na decyzje potencjalnych klientów.
Co możesz zrobić w tym zakresie?
- Zachęcaj klientów do dzielenia się zdjęciami – organizuj konkursy i oferuj rabaty za publikowanie treści z Twoimi produktami.
- Wyświetlaj UGC na stronie produktu – pokaż, jak produkt wygląda w rzeczywistości, prezentowany przez prawdziwych użytkowników. Za ich zgodą możesz dodać zrobione przez nich fotografie jako zdjęcia danego towaru – oczywiście, jeżeli są wysokiej jakości.
Odnośniki do Instagrama
Social media, a w szczególności Instagram to prawdziwe eldorado dla visual commerce. Zdecydowanie warto zintegrować swój sklep z tą platformą społecznościową i pokazywać zdjęcia produktów z profilu lub z hasztagów związanych z marką bezpośrednio na stronie sklepu.
Nie tylko uatrakcyjni to Twoją witrynę, ale także umożliwi klientom szybki dostęp do autentycznych opinii i zdjęć użytkowników.
- Zintegruj Instagram ze swoim sklepem – pokaż swoje posty, które angażują użytkowników i pokazują Twoją markę i produkty od najlepszej strony.
- Organizuj kampanie hashtagowe – zachęcaj klientów do korzystania z określonych hashtagów, co pozwoli Ci zebrać treści generowane przez użytkowników i wyświetlić je w swoim sklepie.
👉 Dowiedz się także, jak sprzedawać na Instagramie.
Zalety visual commerce w e-commerce
Wprowadzenie visual commerce w sklepie internetowym niesie ze sobą szereg korzyści:
- Zwiększenie konwersji. Atrakcyjne wizualizacje pomagają efektywnie zdobywać wiedzę na temat konkretnych produktów, lepiej je sobie wyobrażać i szybciej podejmować decyzje zakupowe. Im lepiej zaprezentujesz swoje produkty, tym większa szansa, że klienci sfinalizują transakcję.
- Budowanie zaufania. Treści generowane przez użytkowników, realistyczne zdjęcia produktów czy autentyczne filmy prezentujące towary w użyciu zwiększają wiarygodność Twojego sklepu. Klienci ufają innym klientom, dlatego widok produktu „w akcji” często działa bardziej przekonująco niż idealnie przygotowane zdjęcia katalogowe.
- Zwiększenie zaangażowania. Visual content nie tylko lepiej sprzedaje produkty, ale również zwiększa zaangażowanie użytkowników na stronie. Dłuższy czas spędzony w sklepie oraz interakcja z różnymi formami treści wizualnych mogą prowadzić do większej lojalności klientów.
- Wyróżnienie się na tle konkurencji. Visual content może pomóc Ci wyróżnić się w morzu konkurencyjnych ofert. Atrakcyjnie zaprezentowane produkty, innowacyjne formy wizualne, jak interaktywne zdjęcia 360 stopni, mogą sprawić, że Twoja oferta wyda się bardziej nowoczesna i profesjonalna.
O czym pamiętać, wdrażając visual commerce?
Strategia visual commerce to bez wątpienia słuszny kierunek. Co zrobić, by był on maksymalnie efektywny?
Analiza efektywności wizualnych treści
Nawet najlepsze treści trzeba monitorować i optymalizować. Bez analizy trudno będzie Ci stwierdzić, co faktycznie działa, a z czego lepiej zrezygnować.
Oto jak to zrobić:
- Używaj narzędzi analitycznych, jak Google Analytics, aby śledzić, które obrazy czy filmy przynoszą najwięcej konwersji.
- Testuj różne formaty wizualne. Porównuj efektywność zdjęć, grafik, wideo oraz treści generowanych przez użytkowników (UGC).
- Analizuj współczynnik zaangażowania (np. liczba kliknięć, czasu spędzanego na stronie) dla różnych typów treści.
Optymalizując content na podstawie twardych danych, zwiększysz ich skuteczność, co bezpośrednio przełoży się na wzrost sprzedaży.
Personalizacja treści wizualnych
Dostosowanie treści wizualnych do indywidualnych preferencji użytkowników to klucz do skutecznej strategii personalizacji w e-commerce. Jak to zrobić?
Wyświetlaj spersonalizowane rekomendacje – na podstawie poprzednich zakupów online lub wcześniej przeglądanych produktów.
Możesz to zrobić zarówno dzięki marketing automation, jak i remarketingu realizowanego za pomocą reklam Google Ads czy Facebook Ads.
Optymalizacja wizualnych treści pod kątem SEO
Dobrze dobrane treści wizualne mogą znacząco poprawić widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania, szczególnie w Google Grafika.
Oto kluczowe elementy, na które warto zwrócić uwagę pod kątem pozycjonowania visual content:
- Używaj opisów alt – każde zdjęcie powinno mieć opis alt, zawierający główną frazę kluczową, które dotyczy danej grafiki.
- Optymalizuj nazwy plików – zamiast „IMG_12345.jpg”, lepiej używać nazw opisujących produkt, np. „czarne-buty-skorzane.jpg”.
- Kompresuj obrazy – zmniejszenie rozmiaru plików bez utraty jakości poprawi szybkość ładowania strony, co ma znaczenie nie tylko dla SEO, ale także dla doświadczeń użytkowników.
- Używaj szybko ładujących się formatów zdjęć – jak np. WebP.
👉 Dowiedz się także, jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy.
Przyszłość visual commerce
Tworzenie visual contentu zdecydowanie nie jest chwilowym trendem. To skuteczne działania, które poprawiają doświadczenia zakupowe i angażują klientów – a z roku na rok sprzedawcy mają coraz więcej możliwości, by wykorzystywać ich potencjał.
W jaką stronę zmierza visual content?
Visual search
Visual search, czyli wyszukiwanie produktów na podstawie obrazu, to narzędzie, które w przyszłości prawdopodobnie będzie cieszyć się coraz większą popularnością w e-commerce.
Zamiast wpisywać frazy, klienci mogą przesłać zdjęcie produktu, który ich interesuje, a system automatycznie znajdzie podobne produkty w Twoim sklepie.
Interaktywne narzędzia wizualne
Współcześni konsumenci oczekują nie tylko zdjęć, ale też interaktywnych doświadczeń.
Jakie rozwiązania im to umożliwiają?
- Zdjęcia 360 stopni. Dzięki nim klienci mogą obejrzeć produkt z każdej strony. To doskonałe rozwiązanie np. dla odzieży, mebli czy elektroniki.
- Rozszerzona rzeczywistość (AR). Pozwala klientom „przymierzenie” ubrań, dodatków czy sprawdzenie, jak dany produkt wygląda w ich domu. Przykładem może być sklep meblowy, który pozwala na umieszczenie wirtualnych mebli w przestrzeni danego użytkownika.
Podsumowanie
Dzięki visual commerce możesz zwiększyć konwersję i zaangażowanie użytkowników, odwiedzających Twój sklep. To strategia, która może mieć realne przełożenie na Twoje zyski – pod warunkiem, że robisz to dobrze. Wierzymy, że powyższe wskazówki Ci w tym pomogą.
Sky-Shop posiada szereg rozwiązań, które ułatwią Ci atrakcyjną prezentację produktów. Nie masz jeszcze konta na naszej platformie? Załóż je już teraz i testuj funkcje oprogramowania bezpłatnie przez 14 dni.