Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Jak stworzyć skuteczny mailing reklamowy? Zasady projektowania treści i grafik

Jak stworzyć skuteczny mailing reklamowy? Zasady projektowania treści i grafik

E-commerce
8 min

Mailing jest jednym z podstawowych kanałów, które firmy wykorzystują do komunikowania się ze swoimi potencjalnymi klientami. Stanowi drugie obok newslettera narzędzie pozwalające na osiąganie założonych celów biznesowych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Aby działania tego typu były skuteczne, należy jednak przestrzegać określonych zasad. Dowiedz się, jak zaprojektować dobry mailing!

E-mail marketing – jeden z podstawowych kanałów reklamowych w e-commerce

Każda strategia reklamowa sklepu internetowego powinna obejmować działania e-mail marketingowe. Jest to kanał, który pozwala z jednej strony budować długotrwałe relacje z klientami, a z drugiej zwiększać sprzedaż. Temu pierwszemu zastosowaniu służy głównie newsletter, czyli regularna wysyłka wiadomości informujących czytelników o aktualnościach z życia firmy, nowych postach na blogu czy nadchodzących akcjach promocyjnych. Aby zainteresować konsumentów konkretnymi produktami, sprzedawcy sięgają z kolei po mailing. Są to proste komunikaty, które mają po prostu zachęcić odbiorcę do skorzystania z oferty sklepu.

Wysyłając mailing do swoich potencjalnych klientów, zapewniasz sobie liczne korzyści. Do kluczowych zalet tego narzędzia należą:

  • Znikome koszty – mailing jest zasadniczo darmowy, co daje mu znaczącą przewagę nad innymi formami reklamy cyfrowej.
  • Automatyzacja – dzięki inteligentnym narzędziom do projektowania mailingu możesz w dużej mierze zautomatyzować cały ten proces.
  • Natychmiastowe efekty – mailing dociera do odbiorców niemal w tej samej chwili, w której go roześlesz.
  • Prostota – tworzenie kampanii mailingowych jest bardzo łatwe i wygodne, więc każdy powinien poradzić sobie z tym zadaniem.
  • Zasięg – według statystyk około połowa populacji świata korzysta z poczty elektronicznej, co pozwala Ci niemal bez końca poszerzać grono odbiorców.
  • Oparcie w danych – mailing daje Ci dostęp do danych analitycznych, które umożliwiają ciągłe doskonalenie komunikacji z klientami.
  • Bezpieczeństwo – przepisy RODO zabezpieczają interesy zarówno subskrybentów, jak i administratora ich danych osobowych.

Jak stworzyć skuteczny mailing? Poznaj dobre praktyki komunikacji z klientem

Choć mailing jest bardzo prostym narzędziem marketingowym, wymaga stosowania pewnych praktyk, które z jednej strony pozwolą Ci uniknąć problemów natury technicznej, a z drugiej zwiększą prawdopodobieństwo, że odbiorca otworzy wiadomość. W pierwszej kolejności zadbaj więc o odpowiednie wymiary maila. Jego standardowa szerokość wynosi 600 – 640 px. Dzięki temu powinien poprawnie wyświetlić się w większości aplikacji pocztowych. Długość nie jest w żaden sposób limitowana, ale warto uważać, aby mailing nie ważył zbyt dużo. W przeciwnym razie czas jego wczytywania może znacząco wzrosnąć, co zniechęci adresata do lektury.

Pamiętaj także o responsywności. Jest to technologia, dzięki której Twój mailing dostosuje się do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlany. Z dużym prawdopodobieństwem większość odbiorców otworzy Twoją wiadomość na smartfonie. Tworząc kampanię, korzystaj więc z narzędzia działającego w systemie RWD (Responsive Web Design).

Kiedy zadbasz już o aspekty czysto techniczne, zajmij się kluczowymi elementami każdego mailingu. Należą do nich oczywiście:

  • Nadawca – aby wiadomość wyglądała profesjonalnie w oczach odbiorcy, musisz zapewnić jej wiarygodność. Osiągniesz to m.in. za sprawą odpowiedniego podpisu. Nadawcą mailingu może być Twoja firma (np. Sklep X) lub jej konkretny pracownik (np. Anna Nowak).
  • Temat mailingu – wielu użytkowników zdecyduje o otwarciu Twojego maila wyłącznie na podstawie jego tematu. Postaraj się więc w jak najkrótszym haśle zawrzeć jak najwięcej ważnych informacji. Optymalny tytuł mailingu składa się zaledwie z dwóch słów. Jeśli to Ci nie wystarczy, spróbuj przynajmniej zamieścić najistotniejsze słowa na samym początku tematu.
  • Preheader – to element wyświetlający się w skrzynce pocztowej tuż za tematem wiadomości. Służy do jego rozszerzenia o dodatkowe informacje i pomaga przykuć uwagę adresata.
  • Szablon – wybór układu mailingu zdecyduje zarówno o jego estetyce, jak i o konstrukcji. Każdy szablon dzieli wiadomość na 3 główne sekcje: nagłówek, treść zasadniczą i stopkę. Pierwsza powinna zawierać logo Twojej firmy, link podglądu maila i preheader. Drugą zajmiemy się w dalszej części tego poradnika. Trzecia odgrywa natomiast istotną rolę ze względu na przepisy RODO – to właśnie tam muszą znaleźć się informacje o administratorze danych osobowych, prawach przysługujących odbiorcy czy możliwości usunięcia danych użytkownika z bazy.
  • Widok ATF – pisząc treść wiadomości, musisz mieć na uwadze tak zwaną linię załamania. Oddziela ona obszar wyświetlający się od razu po otwarciu mailingu (above the fold) od elementów widocznych dopiero po przewinięciu go w dół (below the fold). Upewnij się więc, że wszystkie najważniejsze informacje znajdą się w tej pierwszej sekcji.

Zasady tworzenia treści maila

Wszystkie wymienione wyżej elementy mailingu mają nakłonić odbiorcę do jego otwarcia i zapoznania się z treścią całej wiadomości. Ich odpowiednie zaprojektowanie jest więc połową sukcesu, ale tylko od zawartości maila będzie zależało to, czy czytelnik podejmie akcję, na której Ci zależy.

Mailing może mieć formę tekstu lub grafiki. Najlepiej sprawdzają się wiadomości, które w odpowiednim stopniu łączą oba te rozwiązania. W ten sposób ułatwiasz bowiem czytelnikom szybkie przeskanowanie komunikatu i podjęcie natychmiastowego działania. Stawiaj więc na:

  • krótkie akapity,
  • czytelną konstrukcję,
  • intrygujące nagłówki,
  • wypunktowania,
  • graficzne wyeksponowanie najważniejszych fragmentów (np. pogrubienia czy podkreślenia).

Cała treść mailingu musi być krótka i zwięzła. Dzięki temu czytelnik szybko się z nią zapozna i zdecyduje, czy jest zainteresowany Twoją ofertą. Od samego początku skupiaj się więc na konkretach i unikaj zbędnych wprowadzeń. Konstrukcję swojej wiadomości możesz oprzeć na zasadzie odwróconej piramidy – najistotniejszy przekaz zamieść na samej górze, a ewentualne detale czy dodatkowe informacje ulokuj niżej.

Pamiętaj również o stosowaniu języka korzyści. Podobnie jak w innych komunikatach reklamowych, tak i w mailingu musisz wskazać odbiorcy, co zyska dzięki Twojej ofercie. Jeśli próbujesz przekonać go do swoich produktów, nie koncentruj się na samej ich specyfice, tylko na tym, jak mogą one zmienić jego życie. W ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo, że czytelnik kliknie w przygotowane przez Ciebie CTA.

Samo CTA (call to action) to nic innego jak wezwanie do działania. Powinno przyjąć postać dobrze widocznego przycisku z hasłem zachęcającym do podjęcia akcji. Jeśli ograniczasz się do tekstowego linku, zadbaj przynajmniej o to, aby kolorystycznie wyróżniał się on na tle zwykłej treści. Pamiętaj też o umieszczeniu CTA ponad linią załamania (above the fold), aby odbiorca mógł od razu wykonać działanie, którego od niego oczekujesz.

Projektowanie grafik na potrzeby mailingu reklamowego

Grafiki zdecydowanie ułatwiają przyswajanie informacji, wobec czego mogą zapewnić Ci znacznie lepsze rezultaty niż nawet najbardziej atrakcyjny tekst. Zasady ich tworzenia na potrzeby mailingu mają jednak wiele wspólnego z regułami pisania wiadomości. Musisz zadbać przede wszystkim o to, aby najważniejszy przekaz wraz z CTA znalazły się ponad linią załamania. Poza tym upewnij się, że grafiki są przejrzyste i zrozumiałe. Pomogą Ci w tym odpowiednio dobrane kolory, spójny key visual oraz neutralne tło (szare lub białe).

Wybierając zdjęcia i obrazki do swojego mailingu, zachowaj zdrowy umiar. Zbyt duża ich liczba może rozproszyć czytelnika i odwieść go od podjęcia właściwego działania. Staraj się też nie przekraczać limitu 3 dominujących kolorów – dzięki temu wiadomość będzie zrozumiała i estetyczna. Dobrą praktyką jest ponadto stosowanie tekstów alternatywnych (tzw. altów), dzięki którym czytelnik dowie się, co powinny przedstawiać multimedia, nawet jeśli grafiki nie zostaną wyświetlone prawidłowo.

Nie możesz też zapominać o właściwej rozdzielczości zdjęć i obrazków. Dostosuj je do szerokości mailingu i skompresuj do względnie niskiej wagi. Pomoże to wiadomości nie trafić do spamu i szybko się wczytać. Zawsze upewniaj się, że grafiki pochodzą z legalnego źródła i masz prawo do ich komercyjnego użytku. Nie mogą zawierać żadnych znaków wodnych i innych elementów wskazujących na łamanie praw autorskich.

Personalizacja, czyli wsparcie kampanii mailingowych w Twojej firmie

Jeśli chcesz zwiększyć wskaźnik otwarć (open rate) swojego mailingu, możesz skorzystać z funkcji personalizacji. Używa ona danych z Twojej bazy mailingowej, aby podmieniać zamieszczone w treści snippety na informacje dotyczące konkretnych klientów. Dzięki temu w każdej wiadomości możesz zwrócić się do adresata po imieniu lub nawiązać do jego indywidualnej historii zakupowej. Według statystyk, zauważalnie podnosi to skuteczność mailingu. Takie udogodnienia znajdziesz dziś na każdej dobrej platformie do e-mail marketingu – takiej jak np. FreshMail, z którym łatwo zintegrujesz swój sklep w Sky-Shop.

Podstawowe funkcje w zakresie projektowania skutecznych maili znajdziesz także we wbudowanym kreatorze Sky-Shop. Pozwoli Ci on określić grupę docelową, stworzyć treść wiadomości i dodać do niej przykuwające uwagę grafiki. Skorzystasz również z opcji automatyzacji, która usprawni wysyłanie mailingu do Twoich klientów.

Jak zrobić mailing tanio i skutecznie? Podsumowanie

Prowadząc działania z zakresu e-mail marketingu, zwiększasz współczynnik konwersji w swoim sklepie internetowym. Możesz promować w ten sposób dowolne produkty lub zachęcać odbiorców do podejmowania akcji, które uczynią z nich Twoich stałych klientów. Co zaś najlepsze, takie kampanie są bardzo łatwe do zrealizowania i właściwie bezpłatne. Zrób więc dobry użytek z naszych porad i jeszcze dziś wyślij swój pierwszy mailing!

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.