Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Przewodnik po marketing automation – jak działa automatyzacja marketingu?

Przewodnik po marketing automation – jak działa automatyzacja marketingu?

Sklep internetowy
7 min

Automatyzacja marketingu (marketing automation) to jeden z najważniejszych ostatnio trendów w zakresie komunikacji i sprzedaży. Rozwiązania z tej dziedziny pozwalają do granic możliwości usprawnić planowanie i realizację kampanii reklamowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wdrożyć je w swoim sklepie internetowym, zapoznaj się z poniższym poradnikiem!

Jak działa automatyzacja marketingu?

Automatyzacja działań marketingowych polega na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w celu usprawnienia prostych, powtarzalnych czynności. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu praca specjalistów zostaje zastąpiona przez algorytmy i sztuczną inteligencję. Bazujące na danych analitycznych narzędzia pozwalają optymalizować kampanie reklamowe i personalizować komunikację z klientami. Celem tych działań jest zwiększenie efektywności marketingu, a pośrednio – podniesienie poziomu sprzedaży.

Systemy do automatyzacji marketingu i sprzedaży działają w oparciu o dane użytkowników. Oprogramowanie zbiera informacje na temat ich przyzwyczajeń i zachowań, dzięki czemu każdy komunikat może zostać spersonalizowany pod kątem określonych grup odbiorców, a nawet konkretnych jednostek. Narzędzia korzystają z takich danych jak na przykład:

  • czynniki demograficzne (m.in. wiek, płeć, lokalizacja),
  • dane kontaktowe (m.in. adres e-mail, numer telefonu),
  • zainteresowania i preferencje zakupowe,
  • zachowania na stronie internetowej,
  • historia przeglądania.

Na podstawie tego typu informacji systemy marketing automation mogą same decydować, kiedy, co i w jaki sposób komunikować danym użytkownikom. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo czasu specjalistom zajmującym się reklamą i sprzedażą. Nie muszą oni poświęcać długich godzin na szczegółowe analizy, ponieważ wybrane oprogramowanie w mgnieniu oka wykona wszystkie niezbędne obliczenia i zaproponuje właściwe rozwiązania.

Jak wykorzystać automatyzację marketingu na stronie internetowej?

W zależności od przeznaczenia, narzędzia do marketing automation mogą personalizować teksty, grafiki oraz porę wysyłania określonych komunikatów. Przydaje się to zarówno w kampaniach Google Ads (i Facebook Ads), jak i w e-mail marketingu. Takie działania można zresztą stosować na każdym etapie lejka sprzedażowego – od budowania zainteresowania konsumenta, przez jego edukację, aż po konwersję i lojalizację. Dzięki marketing automation możesz:

  • zwiększyć bazę subskrybentów newsletteru (o użytkowników faktycznie zainteresowanych Twoją ofertą),
  • spersonalizować komunikację (co przełoży się na utrzymanie klienta i wzrost jego satysfakcji),
  • zaoszczędzić czas i zasoby przeznaczane na realizację procesów marketingowych,
  • zwiększyć sprzedaż dzięki odzyskiwaniu porzuconych koszyków,
  • budować pozytywne i trwałe relacje z klientami.

W dalszej części artykułu przyjrzymy się różnym obszarom marketingu, w których automatyzacja pozwala zoptymalizować prowadzenie kampanii i zwiększyć konwersję.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Empik Place, OLX i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj przez 14 dni za darmo - bez zobowiązań!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Narzędzia do automatyzacji marketingu

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich spersonalizowany przekaz. Takie rozwiązania można stosować w wielu różnych obszarach. Najpopularniejsze z nich to:

E-mail marketing

Jednym z absolutnie podstawowych obszarów, które można zoptymalizować dzięki automatyzacji marketingu, jest komunikacja mailowa. Tworząc newsletterymailingi, warto korzystać z narzędzi personalizujących komunikaty i dostosowujących porę wysyłki do potrzeb konkretnych odbiorców. Dzięki temu w łatwy sposób zwiększysz skuteczność wiadomości i zbudujesz trwalsze relacje ze swoją grupą docelową.

Automatyzacja e-mail marketingu polega nie tylko na wstawianiu imienia adresata w każdym komunikacie, ale też na odwoływaniu się do podjętych przez niego działań czy interesujących go produktów. Sprawia to, że użytkownik ma wrażenie indywidualnego traktowania i realnego wpływu na ofertę marki.

Automatyczne wiadomości e-mail możesz generować za pomocą edytowalnych szablonów dostępnych z poziomu oprogramowania Sky-Shop. Jeśli interesują Cię bardziej zaawansowane opcje konfiguracji i personalizacji, do dyspozycji masz również profesjonalne systemy do wysyłki newsletterów i mailingów, takie jak FreshMail. Aplikację tę z łatwością zintegrujesz ze swoim sklepem w Sky-Shop.

Chatbot

Dzięki narzędziom marketing automation możesz też wyjść naprzeciw potrzebom klientów, którzy potrzebują natychmiastowego kontaktu z Twoim sklepem. Aby nie prowadzić infolinii 24/7, skorzystaj po prostu z chatbota, który o każdej porze dnia i nocy udzieli użytkownikom odpowiedzi na podstawowe pytania. Jeśli narzędzie zostanie połączone z systemem zarządzania relacjami z klientami (CRM), będzie też mogło odwoływać się do historii zamówień konkretnych osób.

Content marketing

Działania marketing automation polegają również na dostosowywaniu treści na stronie do określonych użytkowników. Dzięki temu możesz personalizować banery albo rekomendowane produkty, a każdy odbiorca zobaczy w sklepie zawartość dopasowaną do indywidualnych preferencji lub historii zakupów. Content pomoże Ci też generować leady – wystarczy, że udostępnisz klientom artykuł bądź e-book z zamian za zapisanie się do newsletteru. W ten sposób przetworzysz anonimowy ruch w realną bazę danych, która pozwoli Ci na jeszcze dalej idącą automatyzację kampanii e-mail marketingowych.

Retargeting w Google Ads

Marketing automation w tej formie umożliwia docieranie do użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę. Retargeting świetnie nadaje się więc do odzyskiwania porzuconych koszyków. Dzięki temu, że posiadasz dane o niedoszłych klientach, możesz tworzyć spersonalizowane komunikaty w formie banerów wyświetlanych w różnych miejscach w sieci. Przypomną one odbiorcom o Twojej ofercie i zachęcą ich do powrotu do sklepu. To jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na zwiększanie wskaźników konwersji.

Dzięki marketing automation nie musisz robić nic poza określeniem kryteriów retargetingu. Do prowadzenia takich kampanii służą przede wszystkim systemy Google Ads i Facebook Ads.

Pop-upy i powiadomienia push

Pop-upy to formularze, które wyświetlają się na Twojej stronie w ściśle określonych momentach. Możesz kierować je do użytkowników, kiedy zaangażują się oni w lekturę artykułów blogowych albo kiedy mają zamiar opuścić sklep. Oferując im na przykład różnego rodzaju rabaty czy zniżki, zachęcisz ich do wykonania określonych działań (m.in. zapisu do newsletteru lub dodania produktu do koszyka). Wykorzystując w tym zakresie marketing automation, możesz oczywiście dostosować pop-upy do różnych scenariuszy. Wystarczy, że raz skonfigurujesz je w panelu administracyjnym Sky-Shop – nie będziesz musiał robić nic więcej!

Systemy marketing automation pozwalają też na wysyłanie użytkownikom powiadomień push. Mogą one wyświetlać się na ekranie smartfonu (w przypadku zainstalowanej aplikacji) lub na monitorze komputera (podczas korzystania z przeglądarki). Służą do przekazywania odbiorcom ważnych komunikatów – na przykład o przyznaniu specjalnego rabatu lub rozpoczęciu akcji promocyjnej. Aby użytkownicy mogli je otrzymywać, muszą najpierw wyrazić na to zgodę.

Proces wdrożenia marketing automation w e-commerce

Skoro wiesz już, czym jest automatyzacja marketingu, zapoznaj się z poradami dotyczącymi jej wdrażania w sklepie internetowym. Proces ten powinieneś podzielić na 3 kluczowe etapy:

1. Zdefiniowanie zadań

W pierwszym kroku wybierz obszary, w których automatyzacja ma odciążyć działy sprzedaży i marketingu w Twojej firmie. Najlepiej skoncentruj się na najbardziej powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach. Zastanów się, jak wykorzystać posiadane informacje o klientach, aby przyspieszyć komunikację z nimi i zwiększyć jej skuteczność. To właśnie na tym etapie zdecydujesz, czy chcesz automatyzować newslettery, kampanie PPC, czy jeszcze inne obszary marketingu.

2. Szkolenie zespołu

Wdrożenie marketing automation w Twojej firmie oznacza konieczność odpowiedniego przeszkolenia personelu. Powinno ono skupiać się na obsłudze wprowadzanych narzędzi i testach wydajności. Skoncentruj się na tym, w jaki sposób określone rozwiązania ułatwią pracę Twojego zespołu.

3. Ocena skuteczności

Wyznacz osoby odpowiedzialne za monitorowanie i analizowanie wyników automatycznych kampanii marketingowych. Pozwoli Ci to na systematyczną optymalizację działań i ciągłą poprawę funkcjonalności wdrażanych rozwiązań. Pamiętaj, aby ściśle współpracować w tym względzie z działami marketingu i sprzedaży.

Automatyzacja w marketingu przyciągnie klientów do Twojej firmy!

Automatyzacja marketingu to zaawansowana technologia, która pomoże Ci zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych, prowadzonych w różnych kanałach. Postaw więc na platformę Sky-Shop, którą zintegrujesz z licznymi narzędziami do marketing automation, i zacznij robić dobry użytek z danych o swoich klientach. Automatyzacja może pomóc Ci w prowadzeniu e-sklepu, znacząco podnosząc skuteczność działań marketingowych!

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.