Porzucone koszyki to zmora każdego właściciela sklepu internetowego. Poniżej przedstawimy najbardziej popularne powody porzuconych koszyków oraz sposoby jak odzyskać porzucone koszyki oraz jakie narzędzia dostarcza oprogramowanie Sky-Shop dzięki którym będziesz mógł je monitorować.
Dlaczego w moich sklepie internetowym mam porzucone koszyki?
Na początku należy zdać sobie sprawę że zjawisko porzuconych koszyków jest zjawiskiem naturalnym występującym w każdym sklepie internetowym. Jednak istotną kwestią jest wskaźnik porzuconych koszyków. Według danych, średnia światowa porzuconych koszyków w sklepach internetowych to aż 67%, oprogramowanie Sky-Shop posiada ten współczynnik na poziomie 51% dzięki bardzo dobremu zaprojektowaniu procesu zakupowemu. Jednak jest to tylko jeden z elementów minimalizacji efektu porzuconych koszyków.
Porzucone koszyki powstają z bardzo wielu czynników i należy dążyć aby wyeliminować jak najwięcej przyczyn porzuconych koszyków. Przyczynami porzuconych koszyków mogą być:
- Źle zaprojektowany proces zakupowy – niejasny, bądź trudny do przejścia
- Niejasne zasady wysyłki i zwrotów
- Bardzo długi czas dostawy
- Ukryte koszty dostawy które pojawiają się dopiero przy finalizacji zamówienia
- Inne ukryte koszty które pojawiają się przy finalizacji zamówienia np: naliczanie opłaty za korzystanie z szybkich przelewów
- Błąd techniczny który uniemożliwia dokończenie procesu zakupowego
- Niejasny formularz zakupowy w koszyku
- Brak zaufania klienta do sklepu – brzydki i staroświecki wygląd rodem z lat 90tych
- Nieprofesjonalna szata graficzna która odstrasza klienta od dokonania zakupu w sklepie
- Brak form dostawy których oczekuje klient np: brak Paczkomatów InPost które aktualnie są bardzo popularne itp.
- Brak odpowiednich form płatności np: brak szybkich przelewów lub płatności za pobraniem
- Brak odpowiedniej ilości produktu
- Brak darmowej wysyłki chociaż zamówienie jest stosunkowo drogie
Powyższe przyczyny to tylko najbardziej oczywiste i popularne jednak przyczyn może być zdecydowanie więcej i rolą właściciela sklepu jest ich poprawna identyfikacja i wyeliminowanie problemów które zniechęcają klienta do zakupu.
Częstym zjawiskiem jest także to, że klienci korzystają z koszyka jako swoistej przechowalni produktów, które potem porównują, ale od samego początku nie mają zamiaru dokonania zakupu w sklepie – jest to bardzo duża część porzuconych koszyków. Analiza zachowania klientów pozwoli Ci dowiedzieć się skąd biorą się porzucone koszyki i wyeliminować wykryte utrudnienia. Należy brać też pod uwagę fakt iż naturalny współczynnik porzuconych koszyków może być różny dla różnych branż i może się on różnić nawet o kilkadziesiąt procent.
Jak odzyskać porzucone koszyki?
Aby wyeliminować porzucone koszyki, należy najpierw wyeliminować najbardziej oczywiste braki w sklepie o których wyżej pisałem, błędy w działaniu sklepu. Musisz poważnie zastanowić się czy Twój sklep jest atrakcyjny wizualnie dla klienta? Czy wzbudza on zaufanie? Czy wygląda profesjonalnie? Jeżeli chociaż jedna odpowiedź jest negatywna, musisz poważnie pomyśleć o zmianie lub optymalizacji szaty graficznej Twojego sklepu.
Gdy poprawimy wszystkie najbardziej oczywiste błędy w sklepie, warto wprowadzić dodatkowe działania w sklepie które będą minimalizowały efekt porzuconych koszyków.
Takimi działaniami mogą być:
- Wysyłka e-mail z produktami jakie klient porzucił wraz z propozycją darmowej dostawy lub rabatu – najlepiej wysłać takiego e-maila w przeciągu 12-48h
- O ile posiadamy nr telefonu, warto wysłać do takiego klienta także SMS z przypomnieniem o niezrealizowanym zamówieniu.
- Wyskakujące okno z rabatem / darmową wysyłką w momencie jak klient próbuje zamknąć kartę sklepu w przeglądarce posiadając produkty w sklepie.
- Dodanie komunikatora online np: LiveChat w celu pomocy klientowi na żywo
- Remarketing za pomocą Google AdWords oraz za pomocą Facebook Ads (Pixel)
- Jeżeli klient zrezygnuje przy kontakcie z danym klientem warto zadać mu pytanie co jest tego powodem
Monitoring porzuconych koszyków w Sky-Shop
W platformie sklepów internetowych Sky-Shop udostępniamy narzędzie do śledzenia porzuconych koszyków.
Moduł pozwala monitorować na bieżąco co się dzieje ze zjawiskiem porzuconych koszyków. Dzięki niemu możemy uzyskać takie informacje jak:
- Klient – O ile klient jest zarejestrowany, możemy wiedzieć jaki klient porzucił koszyk
- Czas Online – Wiemy dokładnie ile trwała sesja podczas której porzucił koszyk. Dzięki temu możemy wnioskować co było powodem np: jeżeli klient był krótko – mógł tylko coś sprawdzać. Jeżeli był długo – prawdopodobnie coś go zniechęciło
- Suma – Wartość porzuconego koszyka
- Produkty – Informacja na temat wszystkich produktów jakie były w koszyku
- Sekcje strony – Podstrony sklepu po których klient się poruszał przed porzuceniem koszyka
- Adres URL porzucenia – Ostania podstrona na której znajdował się klient
- Strona odsyłająca – Źródło z jakiego klient trafił do sklepu
Dzięki tej funkcjonalności możemy na bieżąco śledzić to co dzieje się z porzuconymi koszykami i podejmować odpowiednie działania aby odzyskać jak najwięcej porzuconych koszyków.
W statystykach sklepu występuje także informacja na temat współczynnika porzuconych koszyków – wyrażony w procentach.
Moduł można znaleźć w Marketing->Porzucone Koszyki.
Spis treści Poradnika:
- #1: Strategia i przygotowanie do otwarcia sklepu internetowego
- #2: Działalność gospodarcza (firma) jest niezbędna do prowadzenia sklepu internetowego. Jak otworzyć firmę?
- #3: Jak przygotować sklep do pierwszej sprzedaży i na co zwrócić szczególną uwagę?
- #4: Jak dodawać produkty i tworzyć opisy produktów które generują sprzedaż?
- #5: Indywidualna grafika sklepu internetowego kluczem do sukcesu
- #6: Logistyka sklepu internetowego od pakowania paczek po dropshipping
- #7: Brand marketing – wizerunek sklepu w Internecie od logotypu po social media
- #8: Obsługa Klienta w sklepie internetowym – postaw na profesjonalizm
- #9a: Jak promować sklep internetowy w Internecie za darmo?
- #9b: Jak promować sklep internetowy metodami płatnymi?
- #10: Integracje z hurtowniami oraz unikalne funkcjonalności platformy Sky-Shop.pl
- #11: Odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepie internetowym