#11: Odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepie internetowym

Maciej Cebertowicz
Marketing sklepu

Porzucone koszyki to zmora każdego właściciela sklepu internetowego. Poniżej przedstawimy najbardziej popularne powody porzuconych koszyków oraz sposoby jak odzyskać porzucone koszyki oraz jakie narzędzia dostarcza oprogramowanie Sky-Shop dzięki którym będziesz mógł je monitorować.

Dlaczego w moich sklepie internetowym mam porzucone koszyki?

Na początku należy zdać sobie sprawę że zjawisko porzuconych koszyków jest zjawiskiem naturalnym występującym w każdym sklepie internetowym. Jednak istotną kwestią jest wskaźnik porzuconych koszyków. Według danych, średnia światowa porzuconych koszyków w sklepach internetowych to aż 67%, oprogramowanie Sky-Shop posiada ten współczynnik na poziomie 51% dzięki bardzo dobremu zaprojektowaniu procesu zakupowemu. Jednak jest to tylko jeden z elementów minimalizacji efektu porzuconych koszyków.

Porzucone koszyki powstają z bardzo wielu czynników i należy dążyć aby wyeliminować jak najwięcej przyczyn porzuconych koszyków. Przyczynami porzuconych koszyków mogą być:

  • Źle zaprojektowany proces zakupowy – niejasny, bądź trudny do przejścia
  • Niejasne zasady wysyłki i zwrotów
  • Bardzo długi czas dostawy
  • Ukryte koszty dostawy które pojawiają się dopiero przy finalizacji zamówienia
  • Inne ukryte koszty które pojawiają się przy finalizacji zamówienia np: naliczanie opłaty za korzystanie z szybkich przelewów
  • Błąd techniczny który uniemożliwia dokończenie procesu zakupowego
  • Niejasny formularz zakupowy w koszyku
  • Brak zaufania klienta do sklepu – brzydki i staroświecki wygląd rodem z lat 90tych
  • Nieprofesjonalna szata graficzna która odstrasza klienta od dokonania zakupu w sklepie
  • Brak form dostawy których oczekuje klient np: brak Paczkomatów InPost które aktualnie są bardzo popularne itp.
  • Brak odpowiednich form płatności np: brak szybkich przelewów lub płatności za pobraniem
  • Brak odpowiedniej ilości produktu
  • Brak darmowej wysyłki chociaż zamówienie jest stosunkowo drogie

Powyższe przyczyny to tylko najbardziej oczywiste i popularne jednak przyczyn może być zdecydowanie więcej i rolą właściciela sklepu jest ich poprawna identyfikacja i wyeliminowanie problemów które zniechęcają klienta do zakupu.

Częstym zjawiskiem jest także to, że klienci korzystają z koszyka jako swoistej przechowalni produktów, które potem porównują, ale od samego początku nie mają zamiaru dokonania zakupu w sklepie – jest to bardzo duża część porzuconych koszyków. Analiza zachowania klientów pozwoli Ci dowiedzieć się skąd biorą się porzucone koszyki i wyeliminować wykryte utrudnienia. Należy brać też pod uwagę fakt iż naturalny współczynnik porzuconych koszyków może być różny dla różnych branż i może się on różnić nawet o kilkadziesiąt procent.

Jak odzyskać porzucone koszyki?

Aby wyeliminować porzucone koszyki, należy najpierw wyeliminować najbardziej oczywiste braki w sklepie o których wyżej pisałem, błędy w działaniu sklepu. Musisz poważnie zastanowić się czy Twój sklep jest atrakcyjny wizualnie dla klienta? Czy wzbudza on zaufanie? Czy wygląda profesjonalnie? Jeżeli chociaż jedna odpowiedź jest negatywna, musisz poważnie pomyśleć o zmianie lub optymalizacji szaty graficznej Twojego sklepu.

Gdy poprawimy wszystkie najbardziej oczywiste błędy w sklepie, warto wprowadzić dodatkowe działania w sklepie które będą minimalizowały efekt porzuconych koszyków.

Takimi działaniami mogą być:

  • Wysyłka e-mail z produktami jakie klient porzucił wraz z propozycją darmowej dostawy lub rabatu – najlepiej wysłać takiego e-maila w przeciągu 12-48h
  • O ile posiadamy nr telefonu, warto wysłać do takiego klienta także SMS z przypomnieniem o niezrealizowanym zamówieniu.
  • Wyskakujące okno z rabatem / darmową wysyłką w momencie jak klient próbuje zamknąć kartę sklepu w przeglądarce posiadając produkty w sklepie.
  • Dodanie komunikatora online np: LiveChat w celu pomocy klientowi na żywo
  • Remarketing za pomocą Google AdWords oraz za pomocą Facebook Ads (Pixel)
  • Jeżeli klient zrezygnuje przy kontakcie z danym klientem warto zadać mu pytanie co jest tego powodem

Monitoring porzuconych koszyków w Sky-Shop

W platformie sklepów internetowych Sky-Shop udostępniamy narzędzie do śledzenia porzuconych koszyków.

moduł porzuconych koszyków w oprogramowaniu Sky-Shop.pl

narzędzie do porzuconych koszyków w oprogramowaniu do prowadzenia sklepów Sky-Shop.pl

Moduł pozwala monitorować na bieżąco co się dzieje ze zjawiskiem porzuconych koszyków. Dzięki niemu możemy uzyskać takie informacje jak:

  • Klient – O ile klient jest zarejestrowany, możemy wiedzieć jaki klient porzucił koszyk
  • Czas Online – Wiemy dokładnie ile trwała sesja podczas której porzucił koszyk. Dzięki temu możemy wnioskować co było powodem np: jeżeli klient był krótko – mógł tylko coś sprawdzać. Jeżeli był długo – prawdopodobnie coś go zniechęciło
  • Suma – Wartość porzuconego koszyka
  • Produkty – Informacja na temat wszystkich produktów jakie były w koszyku
  • Sekcje strony – Podstrony sklepu po których klient się poruszał przed porzuceniem koszyka
  • Adres URL porzucenia – Ostania podstrona na której znajdował się klient
  • Strona odsyłająca – Źródło z jakiego klient trafił do sklepu

Dzięki tej funkcjonalności możemy na bieżąco śledzić to co dzieje się z porzuconymi koszykami i podejmować odpowiednie działania aby odzyskać jak najwięcej porzuconych koszyków.

W statystykach sklepu występuje także informacja na temat współczynnika porzuconych koszyków – wyrażony w procentach.

Moduł można znaleźć w Marketing->Porzucone Koszyki.


Spis treści Poradnika:


 

Projektowanie sklepu internetowego

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5
Maciej Cebertowicz
Manager ds. Sprzedaży i Rozwoju produktu

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.