W czasach wielofunkcyjnych urządzeń mobilnych nie sposób wyobrazić sobie sklepu internetowego, w pełni wykorzystującego swoje możliwości sprzedażowe, bez dostosowania oprogramowania do wersji mobile. Szczególna dbałość o responsywność sklepu internetowego przyniesie korzyści wynikające z wygody i szybkości obsługi, którą doceniają konsumenci.
- Coraz więcej kupujemy w internecie z poziomu urządzeń mobilnych.
- Technologia RWD w Twoim sklepie pozwoli na jego automatyczne dopasowanie do każdego urządzenia, niezależnie od rozmiaru.
- Responsywność sklepu internetowego wpływa nie tylko na wygodę użytkowania, ale i pozycję w wyszukiwarce.
Spis treści artykułu
- Udział mobile w rynku e-commerce
- Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych
- Technologia RWD w sklepie internetowym
- Sklepy dostosowane do urządzeń mobilnych na platformie Sky-Shop
Udział mobile w rynku e-commerce
Raport Gemius z 2017 roku pokazuje, że urządzenia mobilne z roku na rok zwiększają swój udział w rynku e-commerce. Obecnie już 58% kupujących w internecie dokonało transakcji przy pomocy telefonu komórkowego, a 21% ankietowanych użyło do tego tabletu. Dynamiczny rozwój technologii oraz zwiększenie jej dostępności stawia przed właścicielami sklepów internetowych nowe wyzwania.
Tylko Ci, którzy umożliwią swoim klientom korzystanie z oferty w wygodny i szybki sposób, z użyciem wybranego przez nich urządzenia, mają szansę na pełne wykorzystanie potencjału swoich e-sklepów. Warto zaznaczyć, że tendencja wzrostowa korzystania z urządzeń mobilnych wskazuje, że już wkrótce sklepy nieradzące sobie z dostosowaniem oferty do zróżnicowanych przeglądarek internetowych, nie będą miały racji bytu. Już dziś responsywne wersje mobilne preferowane są nie tylko przez klientów, ale i wyszukiwarkę Google.
Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych
Sklepy tworzone z myślą o komputerach stacjonarnych, nie wyglądają dobrze na urządzeniach mobilnych, a prezentowane przez nie produkty stają się uciążliwe w przeglądaniu, a także samym procesie zakupowym. Utrudnienia i niedogodności sprawiają, że klienci szybko opuszczają sklep w poszukiwaniu rozwiązania, które pozwoli im na dogodne przejrzenie oferty.
Nikt z nas nie ma wątpliwości, że telefony są z nami wszędzie, a podróż autobusem bądź oczekiwanie w kolejce jest świetną okazją do wykonania zakupu lub znalezienia interesującej oferty. Wielu konsumentów jest skłonnych finalizować transakcję już podczas poszukiwania produktów. Na urządzeniach mobilnych kluczową rolę odegra funkcjonalność zastosowanego szablonu, a nie sam asortyment i oferta cenowa, jaka jest w nim prezentowana. W końcu bez odpowiedniej infrastruktury technicznej, klient nie będzie miał szansy na zapoznanie się z oferowanymi przez Ciebie towarami. Do najczęściej napotykanych niedogodności należą:
- niedostosowanie strony do zakupów mobilnych,
- niewygodne wypełnianie formularzy,
- zbyt rozbudowany koszyk uniemożliwiający szybkie dokonanie zakupu.
Najważniejszym punktem dostosowania sklepu internetowego do urządzeń mobilnych jest zastosowanie szablonu w technologii RWD. Responsive Web Design stanowi sposób projektowania stron www, tak by dynamicznie dostosowywały swoją treść do wielkości ekranu, na jakim zostają wyświetlane. W rezultacie sklep internetowy prezentuje się tak samo dobrze na komputerach, telefonach, tabletach, a nawet czytnikach e-booków. Podczas automatycznego dopasowania witryny zmianom może ulec m.in.:
- ilość wyświetlanej treści,
- ilość zdjęć produktów na stronie,
- częściowe ukrywanie zbędnych elementów grafik,
- zastępowanie dłuższych linków przyciskami typu button – szczególnie w przypadku zwrotów typu call to action (CTA).
Najważniejszy pozostaje jednak fakt, że niezależnie od urządzenia, klient ma możliwość wygodnego przeglądania oferty, a Ty nie musisz martwić się o to, że niektóre z urządzeń pozostaną wykluczone z możliwości dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Podczas przystosowywania sklepu internetowego do ruchu mobilnego należy zawrócić uwagę na elementy takie jak:
- szybkość ładowania sklepu internetowego dzięki SpeedCache, którą zapewniają zmodernizowane serwery Sky-Shop,
- umiarkowaną ilość treści wyświetlanej na stronie,
- nienachalne okna typu pop-up – reklama zajmująca całe okno przeglądania zazwyczaj zniechęca do dalszego poruszania się po stronie,
- maksymalne uproszczenie formularza i koszyka zakupowego, dzięki czemu unikniemy wykonywania całkowicie zbędnych kroków.
Technologia RWD w sklepie internetowym
Zastosowanie technologii RWD w swoim sklepie internetowym jest niezbędne dla osiągania wysokich wyników sprzedażowych. Wzrastający udział urządzeń mobilnych w rynku e-commerce wymusza dostosowanie wszystkich ofert do wymagań stawianych przez smartfony i tablety, z których konsumenci korzystają coraz częściej i chętniej. Co więcej, nawet osoby deklarujące, że w ich sklepie nie są dokonywane zakupy z wykorzystaniem telefonów i tabletów, będą czerpać korzyści z technologii RWD, w której wykonywane są sklepy na platformie Sky-Shop.
Zdecydowana większość respondentów (aż 67%) wskazuje, że zdarza im się finalizować transakcję rozpoczętą na telefonie lub tablecie przy wykorzystaniu komputera. Podczas dyskusji o dostosowaniu sklepu do urządzeń mobilnych powinniśmy brać tę grupę pod uwagę z dwojakich względów:
- wygodne przeglądanie Twojej oferty pozwoli znaleźć poszukiwany towar i zachęci do sfinalizowania transakcji,
- wprowadzone ułatwienia w formularzach i niewielka ilość kroków w koszyku mają szansę zachęcić klientów nie tylko do szukania produktów z pomocą urządzeń mobilnych. Pokreślenie łatwości przebiegu procesu zakupowego.
Dodatkowo, sprawnie działający sklep RWD pozwoli skorzystać Ci z odwróconego efektu ROPO. Klienci oglądający towar w sklepie stacjonarnym, skorzystają właśnie z Twojej oferty dzięki szybkości i przejrzystości prezentowanej oferty, bowiem nie zostaną zasypani niedopasowanymi do ich telefonów komunikatami i grafikami.
Sklepy dostosowane do urządzeń mobilnych na platformie Sky-Shop
Sklepy internetowe tworzone z użyciem oprogramowania Sky-Shop korzystają z technologii RWD. Rozwiązania technologiczne podążające za światowymi standardami mobile e-commerce zapewniają wygodę użytkowania i możliwość dokonywania zakupów z każdego wybranego przez konsumenta urządzenia. Co więcej, dbałość o poprawną konstrukcję sklepu uwzględniająca:
- szybkie ładowanie sklepu zapewniane przez SpeedCache,
- certyfikat SSL,
- responsywność strony dzięki technologii RWD,
- zminimalizowanie ilości kroków w koszyku zakupowym.
sprawia, że są przychylnie traktowane przez algorytmy Google. Od dłuższego czasu najpopularniejsza przeglądarka premiuje wszelkie strony internetowe, których treść jest dostępna dla szerokiego grona użytkowników, a więc dostosowana do urządzeń mobilnych.