W czasach wielofunkcyjnych urzฤ dzeล mobilnych nie sposรณb wyobraziฤ sobie sklepu internetowego, w peลni wykorzystujฤ cego swoje moลผliwoลci sprzedaลผowe, bez dostosowania oprogramowania do wersji mobile. Szczegรณlna dbaลoลฤ o responsywnoลฤ sklepu internetowego przyniesie korzyลci wynikajฤ ce z wygody i szybkoลci obsลugi, ktรณrฤ doceniajฤ konsumenci.
M-commerce to jednak nie tylko dokonywanie zakupรณw za pomocฤ smartfonรณw. Dowiedz siฤ, czym dokลadnie jest to zjawisko i czym rรณลผni siฤ od e-commerce.
- Popularnoลฤ mobile roลnie. Coraz wiฤcej kupujemy w internecie z poziomu urzฤ dzeล mobilnych.
- Technologia RWD w Twoim sklepie pozwoli na jego automatyczne dopasowanie do kaลผdego urzฤ dzenia, niezaleลผnie od rozmiaru.
- Responsywnoลฤ sklepu internetowego jest kluczowym elemenetm User Experience (UX). Wpลywa nie tylko na wygodฤ uลผytkowania, ale i pozycjฤ w wyszukiwarce.
Spis treลci artykuลu
Czym jest m-commerce?
M-commerce, czyli mobile commerce, to handel elektroniczny prowadzony za pomocฤ urzฤ dzeล mobilnych – jak smartfony i tablety. W teorii m-commerce obejmuje wszystkie formy transakcji dokonywanych przy uลผyciu urzฤ dzeล mobilnych – w tym zakupy online, bankowoลฤ mobilnฤ , aplikacje zakupowe, mobilne pลatnoลci i inne usลugi finansowe.
W m-commerce uลผytkownicy mogฤ przeglฤ daฤ produkty, dokonywaฤ zakupรณw i pลaciฤ za usลugi, korzystajฤ c z aplikacji mobilnych lub stron internetowych dostosowanych do maลych ekranรณw. To dynamicznie rozwijajฤ cy siฤ obszar, ktรณry umoลผliwia wygodne i szybkie zakupy w dowolnym miejscu i czasie.
Czym m-commerce rรณลผni siฤ od e-commerce?
M-commerce (czyli handel mobilny) stanowi czฤลฤ e-commerce (handlu elektronicznego). Oto kilka kluczowych rรณลผnic miฤdzy nimi:
Zakres urzฤ dzeล
- E-commerce obejmuje ogรณlnie caลy proces wymiany towarรณw i usลug online. Moลผe siฤ on odbywaฤ za poลrednictwem laptopรณw, komputerรณw stacjonarnych, telefonรณw i tabletรณw.
- M-commerce koncentruje siฤ wyลฤ cznie na kupnie i sprzedaลผy wyลฤ cznie za poลrednictwem urzฤ dzeล mobilnych – jak smartfony czy tablety.
Kwoty transakcji
- W m-commerce czฤsto dokonuje siฤ mniejszych transakcji. Wybieramy urzฤ dzenia mobilne w przypadku niewielkich zakupรณw czy opลat np. za aplikacjฤ.
- W e-commerce transakcje z reguลy sฤ wiฤksze. To np. zakup sprzฤtu AGD lub mebli, ktรณre rzadko kupujemy za poลrednictwem smartfonรณw.
Wspรณลczynnik konwersjiย
- Konwersja na urzฤ dzeniach mobilnych jest niลผsza. Wynika to z faktu, ลผe uลผytkownicy czฤsto tylko przeglฤ dajฤ na nich produkty, a zakup finalizujฤ na laptopie czy komputerze.
- W e-commerce wspรณลczynnik konwersji moลผe byฤ nawet trzykrotnie wyลผszy niลผ na mobile. Nie oznacza to jednak, ลผe powinieneล siฤ skupiaฤ wyลฤ cznie na tej gaลฤzi.
Metody pลatnoลci
- W e-commerce pลatnoลci dokonuje siฤ gลรณwnie przezย bramki pลatnoลci lub karty kredytowe.
- W m-commerce stosuje siฤ rรณwnieลผ pลatnoลci zbliลผeniowe lub portfele mobilne.
Udziaล mobile commerce w rynku e-commerce
Raport Gemius z 2023 roku pokazuje, ลผe urzฤ dzenia mobilne z roku na rok zwiฤkszajฤ swรณj udziaล w rynku e-commerce. Obecnie smartfon jest najchฤtniej wykorzystywanym urzฤ dzeniem do zakupรณw online.ย
79% kupujฤ cych w Internecie dokonaลo transakcji przy pomocy telefonu komรณrkowego, a 16 % ankietowanych uลผyลo do tego tabletu. Dla porรณwnania – z laptopa skorzystaลo 69% z nich.
Dynamiczny rozwรณj technologii oraz zwiฤkszenie jej dostฤpnoลci stawia przed wลaลcicielami sklepรณw internetowych nowe wyzwania. Tylko Ci, ktรณrzy umoลผliwiฤ swoim klientom korzystanie z oferty w wygodny i szybki sposรณb, z uลผyciem wybranego przez nich urzฤ dzenia, majฤ szansฤ na peลne wykorzystanie potencjaลu swoich e-sklepรณw. Warto zaznaczyฤ, ลผe tendencja wzrostowa korzystania z urzฤ dzeล mobilnych wskazuje, ลผe juลผ wkrรณtce sklepy nieradzฤ ce sobie z dostosowaniem oferty do zrรณลผnicowanych przeglฤ darek internetowych, nie bฤdฤ miaลy racji bytu. Juลผ dziล responsywne wersje mobilne preferowane sฤ nie tylko przez klientรณw, ale i wyszukiwarkฤ Google.
Dostosowanie sklepu online do urzฤ dzeล mobilnych
Sklepy tworzone z myลlฤ o komputerach stacjonarnych, nie wyglฤ dajฤ dobrze na urzฤ dzeniach mobilnych, a prezentowane przez nie produkty stajฤ siฤ uciฤ ลผliwe w przeglฤ daniu, a takลผe samym procesie zakupowym. Utrudnienia i niedogodnoลci sprawiajฤ , ลผe klienci szybko opuszczajฤ sklep w poszukiwaniu rozwiฤ zania, ktรณre pozwoli im na dogodne przejrzenie oferty.
Nikt z nas nie ma wฤ tpliwoลci, ลผe telefony sฤ z nami wszฤdzie, a podrรณลผ autobusem bฤ dลบ oczekiwanie w kolejce jest ลwietnฤ okazjฤ do wykonania zakupu lub znalezienia interesujฤ cej oferty. Wielu konsumentรณw jest skลonnych finalizowaฤ transakcjฤ juลผ podczas poszukiwania produktรณw. Na urzฤ dzeniach mobilnych kluczowฤ rolฤ odegra funkcjonalnoลฤ zastosowanego szablonu, a nie sam asortyment i oferta cenowa, jaka jest w nim prezentowana. W koลcu bez odpowiedniej infrastruktury technicznej, klient nie bฤdzie miaล szansy na zapoznanie siฤ z oferowanymi przez Ciebie towarami. Do najczฤลciej napotykanych niedogodnoลci naleลผฤ :
- niewygodne wypeลnianie formularzy,
- niedostosowanie strony do zakupรณw mobilnych,
- problemy z dokonaniem pลatnoลci.
Najwaลผniejszym punktem dostosowania sklepu internetowego do urzฤ dzeล mobilnych jest zastosowanie szablonu w technologii RWD. Responsive Web Design stanowi sposรณb projektowania stron www, tak by dynamicznie dostosowywaลy swojฤ treลฤ do wielkoลci ekranu, na jakim zostajฤ wyลwietlane. W rezultacie sklep internetowy prezentuje siฤ tak samo dobrze na komputerach, telefonach, tabletach, a nawet czytnikach e-bookรณw. Podczas automatycznego dopasowania witryny zmianom moลผe ulec m.in.:
- iloลฤ wyลwietlanej treลci,
- iloลฤ zdjฤฤ produktรณw na stronie,
- czฤลciowe ukrywanie zbฤdnych elementรณw grafik,
- zastฤpowanie dลuลผszych linkรณw przyciskami typu button โ szczegรณlnie w przypadku zwrotรณw typu call to action (CTA).
Najwaลผniejszy pozostaje jednak fakt, ลผe niezaleลผnie od urzฤ dzenia, klient ma moลผliwoลฤ wygodnego przeglฤ dania oferty, a Ty nie musisz martwiฤ siฤ o to, ลผe niektรณre z urzฤ dzeล pozostanฤ wykluczone z moลผliwoลci dokonywania zakupรณw w Twoim sklepie. Podczas przystosowywania sklepu internetowego do ruchu mobilnego naleลผy zawrรณciฤ uwagฤ na elementy takie jak:
- szybkoลฤ ลadowania sklepu internetowego dziฤki SpeedCache, ktรณrฤ zapewniajฤ zmodernizowane serwery Sky-Shop,
- umiarkowanฤ iloลฤ treลci wyลwietlanej na stronie,
- nienachalne okna typu pop-up โ reklama zajmujฤ ca caลe okno przeglฤ dania zazwyczaj zniechฤca do dalszego poruszania siฤ po stronie,
- maksymalne uproszczenie formularza i koszyka zakupowego, dziฤki czemu unikniemy wykonywania caลkowicie zbฤdnych krokรณw.
Technologia RWD w sklepie internetowym
Zastosowanie technologii RWD w swoim sklepie internetowym jest niezbฤdne dla osiฤ gania wysokich wynikรณw sprzedaลผowych. Wzrastajฤ cy udziaล urzฤ dzeล mobilnych w rynku e-commerce wymusza dostosowanie wszystkich ofert do wymagaล stawianych przez smartfony i tablety, z ktรณrych konsumenci korzystajฤ coraz czฤลciej i chฤtniej. Co wiฤcej, nawet osoby deklarujฤ ce, ลผe w ich sklepie nie sฤ dokonywane zakupy z wykorzystaniem telefonรณw i tabletรณw, bฤdฤ czerpaฤ korzyลci z technologii RWD, w ktรณrej wykonywane sฤ sklepy na platformie Sky-Shop.
Wiฤkszoลฤ respondentรณw (47%) wskazuje, ลผe zdarza im siฤ finalizowaฤ transakcjฤ rozpoczฤtฤ na telefonie lub tablecie przy wykorzystaniu komputera. Podczas dyskusji o dostosowaniu sklepu do urzฤ dzeล mobilnych powinniลmy braฤ tฤ grupฤ pod uwagฤ z dwojakich wzglฤdรณw:
- wygodne przeglฤ danie Twojej oferty pozwoli znaleลบฤ poszukiwany towar i zachฤci do sfinalizowania transakcji,
- wprowadzone uลatwienia w formularzach i niewielka iloลฤ krokรณw w koszyku majฤ szansฤ zachฤciฤ klientรณw nie tylko do szukania produktรณw z pomocฤ urzฤ dzeล mobilnych. Pokreลlenie ลatwoลci przebiegu procesu zakupowego.
Dodatkowo, sprawnie dziaลajฤ cy sklep RWD pozwoli skorzystaฤ Ci z odwrรณconego efektu ROPO. Klienci oglฤ dajฤ cy towar w sklepie stacjonarnym, skorzystajฤ wลaลnie z Twojej oferty dziฤki szybkoลci i przejrzystoลci prezentowanej oferty, bowiem nie zostanฤ zasypani niedopasowanymi do ich telefonรณw komunikatami i grafikami.
Sklepy dostosowane do urzฤ dzeล mobilnych na platformie Sky-Shop
Sklepy internetowe tworzone z uลผyciem oprogramowania Sky-Shop korzystajฤ z technologii RWD. Rozwiฤ zania technologiczne podฤ ลผajฤ ce za ลwiatowymi standardami mobile e-commerce zapewniajฤ wygodฤ uลผytkowania i moลผliwoลฤ dokonywania zakupรณw z kaลผdego wybranego przez konsumenta urzฤ dzenia. Co wiฤcej, dbaลoลฤ o poprawnฤ konstrukcjฤ sklepu uwzglฤdniajฤ ca:
- szybkie ลadowanie sklepu zapewniane przez SpeedCache,
- certyfikat SSL,
- responsywnoลฤ strony dziฤki technologii RWD,
- zminimalizowanie iloลci krokรณw w koszyku zakupowym.
sprawia, ลผe sฤ przychylnie traktowane przez algorytmy Google. Od dลuลผszego czasu najpopularniejsza przeglฤ darka premiuje wszelkie strony internetowe, ktรณrych treลฤ jest dostฤpna dla szerokiego grona uลผytkownikรณw, a wiฤc dostosowana do urzฤ dzeล mobilnych.