Omnichannel marketing znany także jako sprzedaż wielokanałowa jest przyszłością e-commerce. Ścisłe powiązanie kilku kanałów sprzedaży i komunikacji marki pozwala na lepsze wykorzystywanie potencjału sprzedażowego i docieranie do szerokiego grona konsumentów. Co więcej, sklepy przykładające szczególną uwagę do wygody zakupów mogą liczyć na większe uznanie klientów i ich wierność.
- Sprzedaż wielokanałowa zakłada uznawanie działań prowadzonych na różnych płaszczyznach za spójną całość. Synergia widoczna wszędzie tam, gdzie pojawia się marka skłania klientów do interakcji.
- Współistnienie sklepu stacjonarnego i wersji mobilnej sklepu w technologii RWD przekłada się na lepsze efekty sprzedażowe.
- Omnichannel wykorzystasz w e-biznesie poszerzając sprzedaż o porównywarki cen i sklep na Facebooku.
Spis treści artykułu
Strategia omnichannel – co to jest?
Omnichannel stanowi koncepcję sprzedaży wielokanałowej opartą na ścisłym połączeniu zarówno kanałów komunikacji z klientem, jak i wszelkich możliwych miejsc dystrybucji produktów. Jest jednym z najsilniejszych trendów na światowym i polskim rynku e-commerce, który podkreśla konieczność myślenia o poszczególnych kanałach komunikacyjnych jako o powiązanej, spójnej sieci. Jednoznacznie wskazuje, że całość prowadzonej kampanii jest czymś więcej niż sumą poszczególnych mediów, dzięki którym docierasz do odbiorcy. Rozwój strategii omnichannel ściśle wiąże się ze zwiększeniem ilości rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku, a także zmianami postaw konsumentów, którzy coraz jaśniej wyrażają swoje oczekiwania względem sprzedawców.
O tym, że zakupy stacjonarne są ściśle połączone ze sprzedażą prowadzoną online przekonaliśmy się obserwując odwrócony efekt ROPO w sklepach internetowych. Tym razem prowadzenie polityki firmy zgodnie z założeniami idei omnichannel pozwoli jednocześnie maksymalizować zyski uzyskiwane z transakcji stacjonarnych i internetowych, z czego korzystają potentaci rynków światowych o rozbudowanej bazie placówek. Choć najpopularniejszym obszarem wykorzystywania strategii omnichannel jest synergia działania sklepu stacjonarnego i internetowego tworzonego w technologii RWD, z powodzeniem wykorzystamy ją także prowadząc wyłącznie sprzedaż internetową.
Jakie są założenia strategii omnichannel?
Podstawowym założeniem omnichannel jest spójność przekazu w każdym miejscu i jego wzajemne uzupełnianie się. Dzisiaj koniecznością jest porzucenie myślenia o kanałach sprzedaży i poszczególnych mediach jako odrębnych tworach. Szybko i sprawnie przemieszczamy się pomiędzy nimi, szukamy informacji i możliwości. Przykładowo klient rozpoczynający oglądanie produktów na stronie internetowej, będzie mógł zakończyć transakcję na Facebooku. Rolą każdego sklepu jest umożliwienie mu kupowania dokładnie tak, jak tego chce. Nowoczesna strategia marketingowa będzie obejmowała:
- spójną politykę cenową,
- możliwość zamówienia towaru przez internet i stacjonarny odbiór przesyłki w modelu click and collect,
- synchronizowanie działań marketingowych przez łączenie aktywności użytkowników w poszczególnych mediach społecznościwoych,
- możliwość dokonania zwrotów w wielu miejscach i na wiele sposobów,
- szeroki wybór form dostawy i płatności,
- wprowadzenie możliwości zakupu z poziomu sklepu, mediów społecznościowych, z miejsc zewnętrznych,
- personalizacja komunikatów na podstawie zbieranych danych,
- stałe aktualizacje dostępności towarów i możliwości ich zakupienia/odbioru,
- komunikację z marką przez linię telefoniczną, live chat, profile w mediach społecznościowych.
Strategia omnichannel w sklepie internetowym
Omnichannel umożliwia dynamiczny rozwój sklepu internetowego, który od teraz ma szansę docierać do szerokiego grona konsumentów. Narzędziami zdobywania klientów będą nie tylko własne środki przekazu, ale także zewnętrzne platformy, na których pojawiają się osoby poszukujące oferowanego przez Ciebie asortymentu. Jak właściciel sklepu internetowego może wykorzystać sprzedaż wielokanałową?
- sprzedając na Facebooku, co umożliwia nowa integracja Sky-Shop, pozwalająca na automatyczny import produktów wprost ze sklepu na portal społecznościowy,
- korzystając z porównywarek cen, które przedstawią ofertę klientom zainteresowanym zakupem konkretnego asortymentu,
- decydując się na prowadzenie działań marketingowych w mediach społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram, Snapchat i YouTube,
- współpracując z blogerami, którzy poinformują swoich odbiorców o promocjach w Twoim sklepie,
- prowadząc własnego bloga, nagrywając poradniki, vlogi, decydując się na live chat z klientami.
Po co stosować strategię omnichannel w e-commerce?
Ogromną zaletą omnichannelu jest fakt, że korzystnie wpływa na nawiązywanie relacji z klientem, co przekłada się na większą ilość powracających konsumentów. Jednocześnie, dzięki pracy nad spójnym przekazem w różnych mediach społecznościowych, firma ma szansę na zwiększenie swojej wiarygodności i rozpoznawalności. Wreszcie, pełne skupienie się na potrzebach potencjalnych klientów i dbałość o dostosowanie do ich planu dnia, form, w jakich chcą dokonywać płatności i samych zakupów, umożliwia budowanie przewagi nad konkurencją.
Jak wskazuje raport Blue Media z 2018, około 50% kupujących przez internet jest skłonnych do rezygnacji z kontynuowania zakupów z powodu niedogodnej formy zwrotu towaru i braku preferowanej formy płatności.
Z tego względu idea omnichannel jest nieodzowną częścią prowadzenia każdego e-biznesu. Co daje omnichannel? Stwarza powiązaną ze sobą sieć komunikatów, które pozwalają na budowanie tożsamości grupowej wśród konsumentów, a także zachęcają do podejmowania decyzji zakupowych. Sprzedaż wielokanałowa stanowi możliwość wykorzystania krótkiego momentu, w którym klient poszukuje informacji i jest skłonny do wydania środków. Oferując wszystkie rozwiązania, z jakich może chcieć skorzystać klient, masz pewność, że nie będzie miał powodu ku temu, by wybrać inną ofertę dostępną na rynku.
👉 Sprawdź więcej szczegółów na temat E-commerce marketingu!