Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Trendy e-commerce w 2021 roku

Trendy e-commerce w 2021 roku

E-commerce
11 min

Mijający rok wiele zmienił w życiu każdego z nas. Ogromna część naszych aktywności przeniosła się do świata online – to tu pracujemy, spotykamy się ze znajomymi i oczywiście robimy zakupy.

Nie możemy nazwać tych zjawisk nowymi – tego typu możliwości istniały od dawna, jednak za sprawą wiadomych okoliczności zyskały na popularności. Podobnie jest z branżą e-commerce, która zanotowała ogromne wzrosty. Klienci Sky-Shop zanotowali nawet o 70% większe wyniki sprzedażowe niż w analogicznym okresie w 2019 roku.

Czy dobra passa utrzyma się w 2021 roku? Jakie trendy będą zyskiwać na znaczeniu i jak przygotować do nich swój sklep internetowy?

Sytuacja w e-commerce w grudniu 2020

Wpływ obostrzeń związanych z pandemią na gospodarkę zdecydowanie nie jest pozytywny. Federacja Przedsiębiorstw Polskich (FPP) szacuje, że w ich obliczu polska gospodarka traci 420 mln złotych dziennie.

Jednak gałęzie gospodarki, które działają w sektorze online, notują najlepsze wyniki w historii. Warto przywołać w tym miejscu dane zebrane przez SearchNode odnośnie przychodów osiąganych przez sklepy internetowe.

  • 90% badanych odpowiedziało, że w czasie globalnego lockdownu ich przychody uległy zwiększeniu.
  • 50% z nich twierdzi, że były to wzrosty rzędu minimum 50%.
  • 92% z nich wciąż notowało wzrosty po wiosennym lockdownie.

Wróćmy jednak do skali lokalnej. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej 27% ankietowanych osób potwierdziło, że z powodu pandemii częściej robi zakupy w Internecie.

Potwierdzają to również dane zebrane przez Sky-Shop. Oto jak prezentuje się wartość zamówień w sklepach na platformie w poszczególnych miesiącach w porównaniu do roku poprzedniego:

wartosc-sprzedazy-2020

12 trendów e-commerce na 2021 rok

1. Wzrost sprzedaży w e-commerce

Jasne, że branża e-commerce notuje wzrosty z roku na rok. Rok 2020 był jednak pod tym względem wyjątkowy, a wiele wskazuje na to, że 2021 poprawi jego wynik.

Będzie to w końcu pierwszy pełny, kalendarzowy rok “nowej rzeczywistości”. Wszyscy w praktyce będziemy mogli zweryfikować, czy rzeczywiście wzrost zainteresowania sprzedażą internetową się utrzyma. Jak na razie wszystkie przesłanki wskazują na to, że tak. A w takiej sytuacji możemy spodziewać się kolejnych rekordów sprzedaży w e-commerce.

Jak podaje portal emarketer.com, sprzedaż w e-commerce w 2021 roku urośnie do 6.5 biliona dolarów!

źródło: financesonline.com

Czy Twój sklep jest gotowy na wzmożony ruch?

2. Mobile po raz kolejny

Zaufanie klientów do sklepów internetowych wzrasta. Czują się oni również coraz bardziej komfortowo, dokonując zakupów na urządzeniach mobilnych.

Na obecną chwilę 22% ankietowanych deklaruje, że w związku z koronawirusem częściej robi zakupy za pośrednictwem smartfona czy tableta (raport Płatności cyfrowe 2020).

Inne dane mówią, że do końca 2021 sprzedaż dokonywana za na urządzeniach mobilnych będzie stanowić aż 73% całej sprzedaży w e-commerce (emarketer.com).

Sklepy na Sky-Shop są zaprojektowane w technologii RWD, co sprawia, że dostosowują się do każdego rodzaju urządzenia. Jeżeli jednak prowadzisz sklep na innej platformie:

  • Sprawdź responsywność swojej strony, korzystając z Google Mobile-Friendly Test. Wprowadź swój adres URL, a narzędzie pokaże, czy sklep jest responsywny. Poinformuje Cię ono także, czy występują jakieś problemy z jego ładowaniem.
  • Przetestuj stronę swojego sklepu manualnie. Upewnij się, że nawigacja jest bez zarzutu. Sprawdź również, czy wygodnie można przeglądać produkty.

Gdy o mobile mowa, nie sposób ograniczać się jedynie do przeglądania sklepów na smartfonie. Coraz większą popularność zyskują aplikacje mobilne sklepów internetowych, w które już uzbroiło się wielu dużych graczy na rynku.

Mobile to jednak nie tylko użytkownicy, ale także właściciele sklepów internetowych. Dzięki Sky-Shop możesz prowadzić swój biznes z poziomu smartfona! 

Poznaj funkcje naszej aplikacji mobilnej!

3. Sprzedaż lokalna

Wiele wskazuje na to, że sporo trendów, wykreowanych w ostatnich miesiącach, zostanie z nami na dłużej. Tak właśnie jest ze internetową sprzedażą lokalną.

Zamknięcie wielu gałęzi gospodarki i widmo kryzysu gospodarczego sprawiło, że zrozumieliśmy potrzebę wspierania lokalnych sprzedawców. Wspomniane okoliczności zaowocowały również tym, że powstało wiele nowych sklepów internetowych – sprzedających żywność, pieczywo, wyroby cukiernicze, czy nawet… lody. Z oczywistych względów nie oferują one dostawy na terenie całego kraju, a w określonych regionach.

Czy w 2021 roku zostaną one zamknięte? Oczywiście, że nie – bo ludzie w nich kupują. Doceniają przede wszystkim świeżość produktów, które dobrze znają, a także wygodę płynącą z ich dostawy pod same drzwi.

Psst! W Sky-Shop pracujemy nad funkcją, która ułatwi Ci prowadzenie sprzedaży lokalnej. Będzie możliwe zawężenie regionu dostawy do danego obszaru.

4. Omnichannel w 2021 będzie standardem

Omnichannel to inaczej sprzedaż wielokanałowa. Nie chodzi tu jednak tylko o sprzedaż w wielu miejscach. Oznacza to, że niezależnie od kanału, musisz oferować użytkownikom doświadczenia na tak samo wysokim poziomie. 

To naturalne, że ktoś może zetknąć się z Twoją ofertą na Allegro, a następnie znaleźć Twój sklep internetowy. Nie ma również niczego dziwnego w tym, że najpierw szuka produktów na smartfonie, by później sfinalizować zakup, korzystając z laptopa.

Pamiętaj jednak, że omnichannel to jednak coś więcej niż tylko urządzenia i kanały sprzedaży. Jeśli możesz, oferuj różne opcje zakupu, takie jak:

  • Zakup online, odbiór w punkcie.
  • Zakup w sklepie, dostawa do domu.
  • Zakup online, dostawa do domu.

Prawdziwym wyzwaniem jest zapewnienie przy każdej z wymienionych w tym akapicie opcji takiego samego customer experience. W 2021 roku musisz mu podołać!

5. Darmowe zwroty

Ograniczenia związane z pandemią sprawiły, że do zakupów online przekonało się wiele osób, które wcześniej nie korzystały z takiej możliwości. Część z nich, nawet mimo pozytywnych pierwszych doświadczeń, wciąż pozostaje jednak sceptyczna.

Jedną z obiekcji może być konieczność płatności internetowych. Tę kwestię można jednak łatwo rozwiązać, oferując płatności za pobraniem.

Co jednak z faktem, że produktów nie można obejrzeć, dotknąć, przymierzyć? Jedynym sensownym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest przyjazna polityka zwrotów. 

Będzie ona zyskiwać na znaczeniu – w końcu zainteresowanie grupy konsumentów, którzy do tej pory niechętnie podchodzili do zakupów w sieci, warto utrzymać, prawda?

6. Neutralność klimatyczna

Ostatnie lata to wzrost świadomości dotyczącej wpływu naszych działań na środowisko. W 2021 roku musisz mieć na uwadze, że praktyki związane z ochroną matki natury (lub ich brak) dla wielu potencjalnych klientów mogą być decydującym kryterium, czy zrobić zakupy w Twoim sklepie.

Ekologiczne opakowania, sposoby wysyłki, a nawet działania marketingowe – dziś wszystko może być zielone. Tego oczekuje spora grupa klientów i to należy się środowisku.

Doskonale o tym wiedzą największe marki. Pod koniec tego roku Ikea ogłosiła, że rezygnuje z wydawania papierowego katalogu – zrywając z tym samym z 70-letnią tradycją.

Z kolei Zalando pozwala sortować produkty pod kątem przyjazności środowisku.

przyjaznosc-srodowisku-zalando

Co możesz zrobić, by Twój sklep internetowy był neutralny klimatycznie?

  • Używaj szarych kartonów do pakowania.
  • Korzystaj z ekologicznych wypełniaczy przesyłek (np. papierowych). Zapomnij o folii bąbelkowej.
  • Oferuj sposoby dostawy, które przyczyniają się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, jak np. Paczkomaty czy punkty odbioru.
  • Dostarczaj dokumenty w formie ekologicznej.
  • Postaw na działania marketingowe online. Zrezygnuj z drukowanych ulotek, katalogów czy billboardów.

? Przeczytaj także: Zielony marketing w sklepie internetowym – na czym polega?

7. ReCommerce

Pamiętasz te czasy, gdy kupowanie w lumpeksach było czymś wstydliwym? Śmiało możesz o nich zapomnieć.

Wielu konsumentów do zakupu skłania dziś nie tylko cena, ale dobro środowiska. Kierują się oczywiście takimi kryteriami również w Internecie.

Handel używanymi przedmiotami, nigdy nie był tak popularny, jak dziś. Nie chodzi tu wyłącznie o ubrania – szansę na drugie życie chętnie dajemy także towarem luksusowym.

To jeden z tych trendów, do których powoli przekonują się ludzie, a z roku na roku liczba jego zwolenników będzie rosła.

Nie są to puste słowa. Już nawet Zalando, jeden z największych sklepów internetowych działających w Polsce, uruchomiło usługę Pre-owned, która umożliwia sprzedaż (w zamian za punkty) i zakup używanych ubrań i akcesoriów. 

8. Wizualizacje 3D i inne kreatywne sposoby prezentacji produktów

Kupujemy oczami – dla nikogo nie jest to tajemnicą. Wiele mówi się o roli zdjęć w sklepie internetowym. Jednak w 2021 roku umieszczanie zwykłych fotografii produktowych może już nie wystarczyć.

Nadchodzi czas prezentowania produktów w sposób interaktywny – przy użyciu wizualizacji 360°. Dzięki takim rozwiązaniom klienci mogą dużo dokładniej obejrzeć interesujące ich towary – jest to więc kolejna metoda na przyciągnięcie do swojego sklepu osób sceptycznych w kwestii zakupów online.

Oprócz wizualizacji 3D, warto wprowadzić jeszcze kilka innych ulepszeń:

  • Pokazuj zdjęcia produktów w użyciu.
  • Nie ograniczaj się jedynie do fotografii, twórz również wideo.
  • Dbaj o optymalizację zdjęć tak, by użytkownicy za ich pośrednictwem mogli trafić do Twojego sklepu z poziomu wyszukiwarki.
  • Zadbaj o ciekawe grafiki i wizualizacje w tworzonych reklamach.

9. Wygodna i bezpieczna dostawa

Na początku 2020 roku wydawało się, że od dostawy nie możemy oczekiwać nic więcej. Było przecież szybko, sprawnie, a w dodatku mogliśmy wybierać spośród różnych opcji. W rok 2021 wchodzimy już z zupełnie innym nastawieniem.

A jednak, na znaczeniu bardzo zyskało pojęcie dostawy bezkontaktowej. W dobie pandemii wolimy unikać bezpośredniego kontaktu z dostawcami. Chętnie korzystamy również z punktów odbioru. Dlaczego mielibyśmy przestać korzystać z tych rozwiązań, gdy pandemia ustanie, skoro są one bezpieczne i wygodne?

W związku z tym na polskim rynku jeszcze bardziej wzrosła popularność InPostu i Paczkomatów. Stało się tak nie tylko za sprawą braku kontaktu z dostawcą, ale także opcji zdalnego otwierania skrytek z poziomu aplikacji. Rok 2020 firma zamyka z 10 tysiącami paczkomatów w całym kraju.

Kwestie bezpieczeństwa to jedno. Na znaczeniu zyskuje również możliwość niemalże natychmiastowej dostawy w przypadku sprzedaży lokalnej, a z drugiej strony – dostępność rozsądnych cenowo rozwiązań w przypadku transakcji międzynarodowych.

10. Voice Commerce – przygotuj swój sklep na wyszukiwanie głosowe

Coraz częściej korzystamy z asystentów głosowych. Wielu z nas zdążyło się zaprzyjaźnić z Alexą, Siri czy Asystentem Google.

Nie da się zaprzeczyć, że większość trendów wędruje do nas z mitycznej krainy, jaką jest Zachód. Czy Ci się to podoba, czy nie, warto przyglądać się tamtejszym nawykom. Dane mówią, że 75% amerykańskich gospodarstw domowych będzie miało inteligentne głośniki do 2025 roku.

Zakupy głosowe to ogromny potencjał, z którego jeszcze wielu właścicieli e-sklepów nie zdaje sobie sprawy. Dokonywanie zakupów za pomocą asystenta głosowego jest intuicyjne, nie wymaga użycia myszki, klawiatury, ani nawet rąk!

Miej jednak na uwadze, że technologia głosowa nie jest jeszcze u szczytu swojej świetności. Dlatego 2021 rok poświęć czas na to, by przygotować się na wzrost jej znaczenia.

Pierwszym krokiem, który możesz wykonać, jest optymalizacja treści w Twoim sklepie pod wyszukiwanie głosowe. Zapytania głosowe mają bowiem nieco inną formę od tekstowych. Postaw więc na optymalizację pod słowa kluczowe z długiego ogona oraz pytania związane z Twoją branżą.

11. Bezpieczne płatności

Bezpieczeństwo to słowo, które towarzyszy i będzie towarzyszyć nam na co dzień. Wspomnieliśmy już o dostawie, jednak w e-commerce jeszcze jedna kwestia może budzić obawy konsumentów – są to elektroniczne płatności.

Podstawową rzeczą, którą możesz zrobić, by zagwarantować im bezpieczeństwo, jest wykupienie certyfikatu SSL.

Pamiętaj też, by dawać klientom wybór – pozwól im decydować, która forma płatności jest dla nich najbardziej pewną opcją. A możliwości jest sporo:

platnosci-online-trendy

źródło: raport Płatności cyfrowe 2020

? Poznaj korzyści płynące z korzystania z bramki płatniczej Sky-Pay!

12. E- commerce B2B

O przewidywanym wzroście sprzedaży była już mowa. Branża e-commerce to jednak nie tylko sklepy internetowe, a także wszystkie inne firmy, dzięki którym te mogą istnieć.

Powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Nie wszyscy ich właściciele chcą się jednak zajmować magazynowaniem i wysyłką towarów. I nie muszą! Dzięki takim rozwiązaniom jak fulfilment oraz dropshipping, kwestie uchodzące za najbardziej problematyczne, przechodzą na barki zewnętrznych firm czy hurtowni.

A jeśli aktualny trend się utrzyma i w 2021 roku nadal będzie powstawać wiele nowych sklepów internetowych, możemy również spodziewać się obecności na rynku nowych hurtowni dropshippingowych i firm oferujących fulfillment.

Na skróty

W 2021 roku załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Trendy 2021 w e-commerce – podsumowanie

Niezależnie od roku trendy motywowane są przede wszystkim zmieniającymi się nawykami konsumentów, ich rosnącymi oczekiwaniami, a także rozwojem technologii. Rok 2021 będzie wyjątkowy – wiele jego aspektów, oczywiście w kontekście e-commerce, będzie skutkiem pandemii. Są to jednak zmiany na lepsze – zapewniają w końcu konsumentom większą wygodę i bezpieczeństwo.

Od lat w tego typu zestawieniach pisze się o personalizacji, sztucznej inteligencji czy VR. Pamiętaj, że wciąż pozostają one aktualne, a powyższa lista nie wyczerpuje możliwości, które niesie rok 2021.

Powodzenia w nowym roku!

4.68 avg. rating (93% score) - 25 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.